[Plexor Burner] Power Calibration Error

Pagina: 1
Acties:

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Vandaag kreeg ik met het branden op mijn PX121032S van een CDRW (Nasua) de volgende error heel vaak bij het begin van het branden;
Start of writing
Copy 1 of 1
Writing Lead In + CD TEXT
Write error at 97:24.65 Power calibration failed (code 037303)
Eerst dacht ik dat de cd brak was (ik heb die cd al heel vaak gebruikt en er zitten ook veel krassen op), dus heb ik hem gefomatteerd. Vreemde is dat als ik hem formatteerde de content gewoon op de cd bleef staan. Ik heb toen wat met de firmware zitten rommelen als ook met de software (Plextools 1.2x)

In eerste instantie heb ik ook een splinternieuwe van dit soort CDRW's gebruikt, Plextools gaf toen ook de eerste keer zo'n error.

Zoeken op Google heeft me niet verder geholpen, eerdere topic op GoT melden dat mijn drive niet helemaal lekker is, ook de Nero Helpfile spreekt over een 'serious hardware error'

Het is me uiteindelijk wel gelukt na veel proberen om een Audio CDRW op 4x speed te branden, terwijl de CDRW tot 10x ondersteund.

Nu is mijn vraag, zijn gewoon mijn cdrw's brak of is mijn brandertje aan het overlijden, hij is nog geen 2 jaar oud.

Overigens, het probleem lijkt zich alleen voor te doen met CDRW's, gewone CD'rs lijken het wel normaal te doen

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 24-05-2003 20:06 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Zover ik weet duidt dit erop dat je brander inderdaad aan het overlijden is...

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Power Calibration fouten wijzen erop dat de cd-brander geen optimale schrijfstrategie voor de cd kan bepalen. De fout kan aan 2 hoofdzaken liggen. Of het gebruikte cd-r media is inferieur van kwaliteit en de writer kan er niet goed mee overweg. Wat vaker voorkomt echter, is dat de writer het media niet goed meer kan 'zien' door vuil op de lens. Vooral bij rokers is de kans hierop zeer groot omdat de teeraanslag op de lens de writer als het ware 'blind' maakt. Maar ook vuil en stof plakken vast op de lens na verloop van tijd. De oplossing hiervoor is de writer openen en met een in isopropylalcohol (apotheek) gedrenkt wattenstaafje de lens voorzichtig schoonmaken. Nu je de drive toch open hebt kun je meteen de geleiders van de laserunit opnieuw invetten met een weinig siliconensmeermiddel. Zo is je drive weer als nieuw.

Als je heel veel cd's hebt gebrand met je drive, dan bestaat natuurlijk ook de kans dat de laser gewoon de geest aan het geven is. Dan kun je beter uitkijken naar een nieuwe drive, maar voor je overgaat tot de aankoop van een nieuwe drive zou ik toch zeker eens de lens kuisen zoals eerder beschreven.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
SatCP schreef op 25 May 2003 @ 01:01:
Power Calibration fouten wijzen erop dat de cd-brander geen optimale schrijfstrategie voor de cd kan bepalen. De fout kan aan 2 hoofdzaken liggen. Of het gebruikte cd-r media is inferieur van kwaliteit en de writer kan er niet goed mee overweg. Wat vaker voorkomt echter, is dat de writer het media niet goed meer kan 'zien' door vuil op de lens. Vooral bij rokers is de kans hierop zeer groot omdat de teeraanslag op de lens de writer als het ware 'blind' maakt. Maar ook vuil en stof plakken vast op de lens na verloop van tijd. De oplossing hiervoor is de writer openen en met een in isopropylalcohol (apotheek) gedrenkt wattenstaafje de lens voorzichtig schoonmaken. Nu je de drive toch open hebt kun je meteen de geleiders van de laserunit opnieuw invetten met een weinig siliconensmeermiddel. Zo is je drive weer als nieuw.
Misschien niet zo'n slecht idee, de garantie is er inmiddels toch af, de machine waar de brander inzit heeft niet in een rokerige ruimte gestaan (op een slaapkamer), ook staat hij niet constant aan, meestal alleen wanneer hij nodig is.
Als je heel veel cd's hebt gebrand met je drive, dan bestaat natuurlijk ook de kans dat de laser gewoon de geest aan het geven is. Dan kun je beter uitkijken naar een nieuwe drive, maar voor je overgaat tot de aankoop van een nieuwe drive zou ik toch zeker eens de lens kuisen zoals eerder beschreven.
Zoals ik al eerder zei, goed idee, wat me wel bevreemd is dat hij geen problemen lijkt te hebben met normale cdr's maar dit ga ik nog een keer testen.

Wel jammer, want het is een prima SCSI brandertje

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Bij deze kondig het overlijden aan van mijn trouwe PX121032S. :'(
Na 1,5 jaar trouwe dienst is hij van mij heengegaan.

Een reanimatie (schoonmaken) mocht niet baten.

Ik ga op zoek naar een jonger broertje van hem

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
Gunner schreef op 26 mei 2003 @ 20:26:

Gecondoleerd ;(

Ik heb dezelfde brander,
ik hoop niet dat die binnenkort overlijdt...

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gunner schreef op 26 May 2003 @ 20:26:

Waarom ga je zelf met zo;n ding klooien als er nog garantie op zit? Plextor drives hebben toch allemaal 2 jaar garantie (of de SCSI modellen misschien niet?).

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 26 May 2003 @ 21:13:
Waarom ga je zelf met zo;n ding klooien als er nog garantie op zit? Plextor drives hebben toch allemaal 2 jaar garantie (of de SCSI modellen misschien niet?).
We hebben de lens al schoongemaakt enzo en dit model heeft maar 1 jaar garantie, de nieuwere modellen hebben dat wel.... ik zou niet weten wat ik er nog aan kan doen... :'(

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Even een update; ik heb een mail gestuurd naar Plextor support met een verhaal dat ik redelijkerwijs wel mag verwachten dat het apparaat langer functioneert dan 1,5 jaar.

Je kan het natuurlijk altijd proberen :)

Verwijderd

En, ben benieuwd..
Je weet nooit hoe een Koe een Haas vangt natuurlijk.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 13:55:
En, ben benieuwd..
Je weet nooit hoe een Koe een Haas vangt natuurlijk.
helaas, ik heb bericht gehad (vond ik een beetje vaag) dus heb ik ff Plextor Support Belgie gebeld, ik krijg voor 72 euri een nieuwe SCSI brander (12 speed)

Voor 20 euro meer heb ik een 3x snellere IDE brander dus dat doe ik maar denk ik

Pagina: 1