Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[el] baybus aansturing dmv par./serieel

Pagina: 1
Acties:

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ik weet dat er al een hoop topic over zijn om apparaten aan en uit te zetten via de com of printerpoort, maar eigenlijk al die topics die ik vond waren een beetje in een stille dood gestorven. Maar daar hoop ik met dit topic verandering in te brengen. ik ben bezig om een nieuwe (nr3) casemod te maken, en daar wil ik me bayvus via paralel of serieel aansturen, het liefst via de com poort, omdat op de printerpoort al een mooi LCD'tje zit, en ik anders een pci-> lpt moet kopen.

het hoeven maar 2 á 3 kanalen te zijn, ccfl, casefan1 en casefan2 (de rest moet toch altijd aan) dus knoeien met schuifregisters, binaire tellertjes en dat soort zut lijkt me niet echt nodig. ook zie ik een printje zoals ze bij conrad voor 40€ verkopen niet zitten.

nu is het dus zo dat je voor de printerpoort het programaatje discolitez kunt gebruiken, leuk. Maar ik heb dus liever zoiets voor me com poort. omdat ik anders dus een los printerpoort kaartje moet kopen, en de tweaker maakt natuurlijk liever iets zelf :+

wat ik hoop te bereiken met dit topic is allereerst een mooie baybus, en als 2e een goed topic over de aansturing via de poorten, omdat dat tot nu toe geloof ik nog nooit echt goed gelukt is.
dus ik hoop dat we met ze allen wat kunnen verzinnen, en anders zal het toch aansturing met discolitez via een 2e printerpoort moeten worden.

Verwijderd

Met is mij met relais' niet gelukt, en met optocouplers ook niet. Echt jammer :|

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 21:01 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
makkelijk te vervaardigen doormiddel van een PICtje bijvoorbeeld, even klein progje er op gooien en je kan alles via serieel aansturen en er op aansluiten wat je wilt (doormiddel van een klein transistor trapje en wat PWM geprogged in het PICje)
sim-pel

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
OverSoft schreef op 24 May 2003 @ 21:05:
makkelijk te vervaardigen doormiddel van een PICtje bijvoorbeeld, even klein progje er op gooien en je kan alles via serieel aansturen en er op aansluiten wat je wilt (doormiddel van een klein transistor trapje en wat PWM geprogged in het PICje)
sim-pel
maar dan moet je een programmeer bankje hebben toch?
maar een com poort zal toch zeker wel 2 á 3 kanalen hoog/laag kunnen maken? dan word het makkelijk met een setje optocouplers, transistors en relais. aleen de software dan nog :P

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Ik ben zelf met een baybus projectje bezig (schiet niet op, maar ja), maar niet via een seriele of parallele poort (hoewel dat makkelijk kan). Maar daarvoor heb ik een simulatie programmatje gemaakt (waar je evt. communicatie in zou kunnen bouwen). Maybe kan je daar een idee van krijgen (ik ga niks voor je programmeren helaas :P).

Hier staat de uitleg (anders denk ik dat je er niet veel van begrijpt) en hier kan de de simulatie vandaan halen.

edit:
P.s. met die rechter twee keuze's kan je alleen iets aan of uit zetten (CCFL etc.).

[ Voor 13% gewijzigd door Tentacle1 op 25-05-2003 00:14 ]

System specs

Verwijderd

wow, das een gave baybus Tentacle :D ziet er erg mooi uit .
en leuke knopjes :P

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ziet er IDD erg gaaf uit, maar hoe stuur je het aan dan met dat programmatje of niet? of is het een schakelingetje waarmee je dmv de tiptoetsen werkt?

ik heb zelf nog zitten denken om een baybus in 1 enkele cd speler te stoppen, dat als je hem opendoet je de schakelaars omzet, maarjah. dat is niet meer origineel ;)

dat discolitez ga ik denk wel gebruiken op me p166 om me verlichting aan en uit mee te doen enzo, dat lijkt me erg 1337

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Zoals ik al zei, niet dus. Het schakelingetje werkt idd alleen via de tiptoetsen. Ik zeg alleen dat het mogelijk is om met zo'n software programmatje je baybus aan te sturen en direct te simuleren (als je het verder ontwikkeld natuurlijk).

System specs

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
aight, ik snap em, aleen zat ik net te denken over discolitez, ik moet eens uitvogelen of het aan en uitschakelen daar makkelijk me gaat, het is geloof ik echt meer voor winamp, en niet zozeer handmatig, dus is misschien een bediening met schakelaartjes/flipflop schakeling wat beter. omdat ik dan snel iets aan/uit kan zetten. nouja, ik wacht wel even af of er nog iemand slimme ideeen heeft, en anders word het een hardware matige baybus, en dan probeer ik daar wel wat moois van te maken

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 13:06

Denhomer

Doh !

Ooit al een gezocht naar de xbus van easy ?
[rml][ EL] Xtreme Baybus: De hardware[/rml]
das via serieel :)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Denhomer schreef op 25 mei 2003 @ 01:40:
Ooit al een gezocht naar de xbus van easy ?
[rml][ EL] Xtreme Baybus: De hardware[/rml]
das via serieel :)
wow, dies erg mooi, maarjah, daar komt weer t programmeren van een eeprom aan te pas, en dat soort dingetjes wou ik net voorkomen ;)

ik denk toch dat ik dan maar voor een hardwarematige versie ga, omdat ik dus waarschijnlijk zowel de soft-en-hard ware moet gaan maken, en ik weet nix van software af. ik kan het nog even aan mijn neef vragen die werkt bij een bedrijf waar ze tuinbouwcomputers maken (en ik loop er stage) en daar word de complete kas bestuurd door 1 pc, hierop zit via de compoort een ADC, en deze kan geloof ik tot max 128 in en 128 uitgangen aansturen. Maar misschien weet me neef wel een hele simpele versie/mogelijkheid, waar dus al software voor is, dat maakt het een stuk makkelijker

Verwijderd

De Xtreme baybus komt met een geprogrameerde AVR hoor, hoef je zelf niet te doen.

• virus.elektro
  • Laatst online: 19:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

volgens mij moet dat kunnen zonder schuifregisters en zonder ic's. dan moet je dus alleen nog maar de serieele poort goed aansturen.
volgens mij heb je de volgende pinnetjes op de serieele poort

Pin Name Dir Description
1 CD IN Carrier Detect
2 RXD IN Receive Data
3 TXD OUT Transmit Data
4 DTR OUT Data Terminal Ready
5 GND ------ System Ground
6 DSR IN Data Set Ready
7 RTS OUT Request to Send
8 CTS IN Clear to Send
9 RI IN Ring Indicator

alles waar out bij staat kan je gebruiken om iets aan te sturen. dus wat jij wil kan net.
rest je alleen nog het programmeren.

denk wel aan het Sink/Source systeem. wat de serieele poort kan niet al te veel leveren

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
virus.elektro schreef op 25 May 2003 @ 21:40:
volgens mij moet dat kunnen zonder schuifregisters en zonder ic's. dan moet je dus alleen nog maar de serieele poort goed aansturen.
volgens mij heb je de volgende pinnetjes op de serieele poort

Pin Name Dir Description
1 CD IN Carrier Detect
2 RXD IN Receive Data
3 TXD OUT Transmit Data
4 DTR OUT Data Terminal Ready
5 GND ------ System Ground
6 DSR IN Data Set Ready
7 RTS OUT Request to Send
8 CTS IN Clear to Send
9 RI IN Ring Indicator

alles waar out bij staat kan je gebruiken om iets aan te sturen. dus wat jij wil kan net.
rest je alleen nog het programmeren.

denk wel aan het Sink/Source systeem. wat de serieele poort kan niet al te veel leveren
okey, 3 kanalen dus :D nouja, vind ik genoeg, ik kan altijd nog groepen fan's ermee schakelen, of aan de achterzijde van de case schakelaartjes zetten zoals pureoptical heeft. vanavond ga ik denk eens kijken of er op internet wat software voor de compoort te vindeen valt

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
hmm, het enigste wat ik aan goede info kan vinden is voor de paralelle poort, dus denk toch maar wat anders verzinnen wat info over paralel
Pagina: 1