Toon posts:

Hoe kan ik het beste 2 routers aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel 2 routers en op beide zijn pc's aangesloten.Dit betreft een compex netpassage 15-b(a) en een sitecom broadband home station(b).
Ik heb router B op een poort van router a aangesloten.
Maar nu kunnen de pc's op router a, niet de pc's benaderen op router b en andersom. Hoe kan ik het nu voor elkaar krijgen dat het in principe allemaal 1 net word,of is dit niet mogelijk?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:26

job

zorg ervoor de alle pc's (dus beide netwerken) in de zelfde ip range en subnet zitten.
en dan moet een stekker tussen beide routers genoeg zijn.

en ohja, geef natuurlijk beide routers hun eigen ip.
en stel om dubbele ip's te voorkomen op iedere pc een fixed ip in.

[ Voor 43% gewijzigd door job op 24-05-2003 19:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
damster schreef op 24 May 2003 @ 19:14:
zorg ervoor de alle pc's (dus beide netwerken) in de zelfde ip range en subnet zitten.
en dan moet een stekker tussen beide routers genoeg zijn.
Ik heb momenteel voor beide routers hetzelfde subnetmasker gebruikt, maar inderdaad wel bij de ene router 192.168.168.xxx gebruikt en bij de pc's op de andere router heb ik 192.168.169.xx gebruikt, zou het dan daaraan liggen??

Verwijderd

hehe, daar ligt het aan ja, 2 nasty fixes:

1. Subnet mask 255.255.0.0 (of 255.255.254.0, wat jij wilt).
2. 1 van de 2 C classes opdelen door beide DHCP servers.

NOG mooier, wat ik zelf zou doen, dat Sitecom ding lekker laten vergeten dattie router is en gewoon puur als access point usen :)

• job

job

ja
gewoon alle pc's in de 192.168.168.xxx range zetten.
router 1 geef je bijvoorbeeld 192.168.168.1
router 2 geef je bijvoorbeeld 192.168.168.101

en alle clients vaste ip's
met de juiste gateway

offtopic:
waarom 192.168.168.xxx?? en niet 192.168.1.xxx
maakt niet uit, maar ik vond het gewoon grappig

[ Voor 30% gewijzigd door job op 24-05-2003 19:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 May 2003 @ 19:19:
hehe, daar ligt het aan ja, 2 nasty fixes:

1. Subnet mask 255.255.0.0 (of 255.255.254.0, wat jij wilt).
2. 1 van de 2 C classes opdelen door beide DHCP servers.

NOG mooier, wat ik zelf zou doen, dat Sitecom ding lekker laten vergeten dattie router is en gewoon puur als access point usen :)
Dat zijn geweldige tips.

Maar moet je me alleen nog ff vertellen hoe ik het voor elkaar krijg dat ie niet als router werkt.En bedoel je met opdelen van c klasse kan ikde dhcp servers bijvoorbeeld 192.168.168.1 t/m 192.168.168.100 en de ander 192.168.168.101 t/m 192.168.168.254 laten uitdelen??

• alexcj
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nee, dat gaat niet, dan gaan beide DHCP servers botsen, want ze willen allebei de clients helpen aan een IP address.
Hij bedoeld dat je maar één DHCP server moet gebruiken (en de andere router een vast IP address, of als bridge instellen).

Krijg je trouwens leuke effecten van, met twee DHCP servers op hetzelfde netwerk.
De één geeft een IP address uit, de ander ziet dat er een client is met een IP address dat niet in zijn uitgifte range hoort. Die zegt tegen die client "je mag dat IP address niet gebruiken, maar wel deze", en geeft 'm een ander IP address.
De eerste DHCP server ziet dat deze client plots een IP address heeft dat niet in zijn range valt, zegt tegen de client "dat IP address mag je niet gebruiken, maar wel deze" en geeft 'm weer een IP address uit zijn eigen range. Dat ziet de tweede DHCP server weer...
(etc. etc.)

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap hem helemaal, harstikke bedankt voor de reacties, hiermee lukt het.

• job

job

alexcj schreef op 24 May 2003 @ 19:30:
Krijg je trouwens leuke effecten van, met twee DHCP servers op hetzelfde netwerk.
De één geeft een IP address uit, de ander ziet dat er een client is met een IP address dat niet in zijn uitgifte range hoort. Die zegt tegen die client "je mag dat IP address niet gebruiken, maar wel deze", en geeft 'm een ander IP address.
De eerste DHCP server ziet dat deze client plots een IP address heeft dat niet in zijn range valt, zegt tegen de client "dat IP address mag je niet gebruiken, maar wel deze" en geeft 'm weer een IP address uit zijn eigen range. Dat ziet de tweede DHCP server weer...
(etc. etc.)
onzin je kan een dhcp server geen ip laten forceren.
een pc doet een ip request. 2 servers sturen een ip op.
die eerste die aankomt wordt gekozen.
Pagina: 1