Toon posts:

[Gentoo en package proxy]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil binnenkort wat gaan experimenteren met Gentoo 1.4
nu draai ik nog debian woody.
is er ook iets zoals een apt-proxy voor gentoo en is Gentoo wel goed te beruiken op een productie server ....

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 10:20
Of $distro goed te gebruiken is voor een productieserver vind ik nogal subjectief, sommige mensen vinden het fijn om met bleeding edge progjes te draaien, anderen niet.

Persoonlijk ben ik van mening dat je niet bleeding edge (a la Gentoo) moet gaan draaien met een server.

Verwijderd

Topicstarter
hmm dat is dan toch jammer, ik heb ff wat faq enz. enz. gelezen op 't side van gentoo.
moet eerlijk zeggen dat het mij wel aanspreekt.
Wat ik een tijdje geleden hoorde was dat er een speciale versie van Gentoo Server zou komen, klopt dat verhaal of is dat verzonnen.

En hoe zit dat met een soort van "apt-proxy" voor Gentoo.
Ik wil strax dus niet alle sources van het internet halen maar ik wil ze lokaal cachen, zodat als ik een andere pc ga updaten deze zijn sourcen van mijn eigen server ophaalt..
Of moet ik hiervoor gewoon een mirror van Gentoo opzetten...

• MM-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

Voor zover kan ik makkelijk een mirror opzetten ja, daarna kan je makkelijk het adres veranderen naar het localadres in /etc/make.conf :)

Verwijderd

Daarmee mirror je alleen maar de ebuilds en dat zet nauwelijks zoden aan de dijk. Misschien kun je met squid iets proberen (kan die ftp-cachen?) want alle broncodebestanden gaan natuurlijk gewoon via ftp of http.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Tuvow schreef op 24 May 2003 @ 17:51:
Of $distro goed te gebruiken is voor een productieserver vind ik nogal subjectief, sommige mensen vinden het fijn om met bleeding edge progjes te draaien, anderen niet.

Persoonlijk ben ik van mening dat je niet bleeding edge (a la Gentoo) moet gaan draaien met een server.
Zo bleeding edge vind ik gentoo niet eens :)

Maar debian is weer het andere uiterste, het lijkt alsof zij eerst zelf tot in den treure willen testen of een applicatie wel stabiel is. Zelfs als er sprake is van van een minor bugfix release, bij gentoo vind men dat blijkbaar meer de verantwoordelijkheid van de applicatiebouwer.

Magoed, een gentoo systeem is net zo goed stabiel te krijgen als een debian doos. Mijn gentoo servertje draait dagelijks met een redelijke belasting alweer vrij lang stabiel.

Tenzij je echt vreselijk hoge eisen aan de stabiliteit wilt kunnen stellen zou ik niet perse gentoo schuwen, maar dan hebben we het wel over eisen waar je dan ook gelijk een prebuilt-server van een of andere dure serverbouwer voor aanschaft. Wel raad ik je aan goed in de gaten te houden of de gentoo-optimised kernel wel stabiel is bij je en die eventueel door een vanilla-kernel te vervangen.

En verder is het gewoon zaak goed te kijken wat ie wil gaan updaten en dat eventueel door middel van handmatig ingrijpen te voorkomen.

D'r is trouwens ook een voordeel van 'bleeding edge' zijn, gentoo is wel een van de snelste met security-patches ;)

Je zou trouwens de sources op een nfs-server/share kunnen zetten en daar zal elke server eerst naar kijken voor ie de boel gaat downloaden.

[ Voor 5% gewijzigd door ACM op 24-05-2003 19:21 ]

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
Zo bleeding edge vind ik gentoo niet eens
Redelijk leading edge normaal gesproken. Zodra je je ACCEPT_KEYWORDS="~x86" zet begint het mes toch redelijk te bloeden, en wanneer je een Breakmygentoo fanaat wordt mag je toch wel om je tapijt gaan denken, zo bloed je edge dan. :)

Kwestie van keuze dus.

Wat Gentoo sources betreft; alle bestanden worden in /usr/portage/distfiles opgeslagen. deze directory is uitstekend te delen via NFS voor gebruik door meerdere machines, je hoeft je sources maar een keer binnen te halen als je dat wil.

Wanneer kan een $DISTRO op een server? Heel subjectief.. is het voor prive gebruik? betalende klanten? gegarandeerde uptime percentages? of juist de nieuwste software en flexibiliteit?

Mijn Gentoo bloed trouwens met de nieuwe 2.3.2 development release van Gnome. Bleading edge all the way. :P

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als TS eerst eens aangeeft wat er met die server gaat gebeuren? Wordt het een echte productieserver die 24/7 (ok, 99,8% ervan) moet draaien? Of is het een server waar veel aangekloot gaat worden.... dit alles bepaalt meer of het gentoo erop kan dan of het bleeding edge is. En bleeding edge is gentoo eigenlijk alleen met de ACCEPT_KEYWORDS="~x86" gezet....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Als je goed genoeg kunt scripten en evt cross-compilen, is het natuurlijk mogelijk om een stable gentoo te compilen, die je dedicated voor jouw servers bouwt (dus helemaal gestripped, automatisch dichtgetimmerd etcetc). Dat kun je dan pushen naar een test-server, waar je weer automated benchmarks en regression tests op kunt draaien, waarna je de image naar je productie servers kunt pushen. De vraag is of je je management zo ver krijgt om dit voor mekaar te krijgen (in middelgrote / grote bedrijven, de kleine bedrijfjes laten dit meestal wel toe)

Maar om nou weer niet helemaal offtopic te gaan (foei heren ;) ), ik weet niet of er al een proxy is voor gentoo packages, maar zo moeilijk is dat toch niet om zelf te schrijven ? Op een server maak je via rsync of wget een local repository op van hun distfiles. Daarna laat je al je gentoo boxen (of je compile server, als je bovenstaand verhaal zou implementeren) deze repository gebruiken ipv de repository's op internet. Dat moet als het goed is zelfs allemaal nog wel in 1 dag te scripten zijn :D
Pagina: 1