Ik ben hier dus ook mee bezig, alleen dan met film, maar ik heb nog nooit van zo'n zilver brilletje gehoord. Wel van een aantal andere kleuren dan rood blauw, en ook van een transparant brilletje (waarbij de 'glazen'/plastic lensjes verschillend zijn en zo je ogen gestuurd worden en je geen speciale projector nodig hebt). Die laatste methode is volgens mij de standaard in de 3D bioscopen (efteling, disneyland, hollywood studio's).
Dat je de achtergrond er niet echt uit krijgt komt omdat je je op 1 bepaald punt focust, net als je ogen dat doen. Je moet de camera's ook niet parallel aan elkaar zetten maar iets scheef, anders kan je net zo goed 1 foto maken en die een horizontaal een paar pixels opschuiven (maar dat accepteren je ogen/hersenen minder als 3d omdat je ogen normaal ook iets scheef staan gefocust op een bepaald punt).
Verder moet je bij zo'n gekleurd brilletje op de kleuren letten, omdat je ogen anders de verkeerde informatie binnen krijgen. Ik los dat op door er gewoon bepaalde primaire kleuren uit te filteren, maar dat komt toevalig zo uit bij mijn fimpje (flashback in 2 kleurtinten).
Hier nog een stuk van iemand op een ander forum (over 3dsmax):
Opstellen
Gebruik de MAX-eenheid om je schaal te bepalen, Bijv: 1 eenheid = 1 cm. Dit kun je 3D studio MAX instellen, voor degene die dit handig vinden. Het is echter niet noodzakelijk.
De camera’s zijn in feite de ogen van de toeschouwer. Zet ze dus ongeveer 8 cm uit elkaar. Een iets kleinere of grotere afwijking is niet erg. Gevolg is alleen dat de schaal voor de toeschouwer iets groter / kleiner wordt.
Het brandpunt van de camera’s is de plek waar het werkelijke scherm zich bevindt. Oftewel, alles wat voor dit brandpunt staat komt uit het scherm naar voren, alles wat erachter staat, zal dieper het scherm in zinken (alsof er dus nog een ruimte achter het scherm is). Let op dat je het brandpunt ongeveer op 4 m afstand houdt, op deze afstand zijn de verhoudingen realistisch voor alle toeschouwers op 4 m.
Tijdens het modelleren en animeren
Kom met de objecten niet te dichtbij de camera, een afstand van 2 m is aan te raden.
Zorg ervoor dat alle objecten die voor het brandpunt staan NIET buiten het viewport komen. Als het bij de animatie niet anders kan, is dit niet erg, maar probeer het uit-beeld-gaan zo veel mogelijk achter het brandpunt te houden, dat ziet er veel natuurgetrouwer uit.
Kleurgebruik
De speciale blauwgele brillen laten kleur toe, maar wel met enige restricties:
Vermijd grote contrastverschillen
Vermijd de felle kleuren van blauw, rood en groen. Het gaat hier om de kleuren met maar 1 RGB-kanaal open. Als je een van deze kleuren toch wilt gebruiken: zwak de kleur wat af, of breng er wat van de andere kleurkanalen in.
Na het renderen
Na het renderen van de beide views moeten ze over elkaar worden gelegd met een screen blend mode (in premiere of in photoshop)
Voor een blauw/gele bril:
Nu moet je de colorbalance zo instellen dat het plaatje voor het rechteroog blauw is (red en green op 0%)
Bij het rechteroog moet het geel zijn (blue op 0% dus)
Voor een rode(links)/blauwe(rechts) bril:
links: blue en green 0% red op 100%
rechts: blue en green op 100% red op 0%
(Ik geloof dat het zo klopt maar het is vaak gewoon ff experimenteren vind ikzelf)
[
Voor 62% gewijzigd door
Oefening op 24-05-2003 17:16
]