Toon posts:

Netwerk hulp aub!

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Een goedendag beste mensen,

Hoop dat ik in deze thread ok zit. Ik ben een totale DUMBO als het aankomt op het PC gebeuren. Gelukkig red ik mij redelijk maar nu zit ik toch met een probleem´pje.

Situatieschets: Ik heb twee pc´s. Eentje gebruik ik voor mijn internet gedoe en de andere voor mijn werk zeg maar. Nu wil ik deze jongens koppelen. Ik maak gebruik van internet via een kabelmodem (chello).
Het liefste wil ik geen extra (pci) kaarten installeren. Hoe kan ik de pc´s koppelen dus?

Nu ben ik al zover dat ik weet dat dit via een USB datakabel kan maar ik zit er toch over te denken om het een niveau hoger te doen dus dat ik ook meteen mijn kabelmodem kan delen. Dus beide pc´s met internet!

Ik heb al termen gehoord van: USB, UTP, HUB, Routers, etc.

Kan iemand mij adviseren welke methode nu het beste is voor mij. Graag iemand waar ik mee kan communiceren via email bijvoorbeeld.

Bij voorbaat alvast hartelijke dank,

Eric :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 16:44 ]

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-08 22:40
Een router zou het beste zijn. (4 poorts is voldoende)

Daar verbind je je Kabelmodem aan, en je 2 pc's, die kunnen dan onafhankelijk van elkaar het internet op.

De ip's voor het interne netwerk worden door de router zelf beheerd/aangemaakt.

Je hebt dan in beide pc's 1 netwerkkaart nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Hoyden op 24-05-2003 16:48 ]

• Nono_home
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12-2021
search?
ik zie een slotje komen.....

"Beam me up Scotty; there is no intelligence down here" System specs

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-08 22:40
Nono_home schreef op 24 May 2003 @ 16:48:
search?
ik zie een slotje komen.....
Heel mooi, maar ik zie dit als een nutteloze reply.
Daar kan ook een melding van gemaakt worden.

Of je helpt deze meneer, of je maakt er melding van in SEM. En dat doe je niet door alleen "search ?" in te typen, lijkt me
|:(

Er is inmiddels een topic gemaakt in SEM, die maken maar uit wat hiermee gedaan wordt en of het een zoekvraag is.

[ Voor 26% gewijzigd door Hoyden op 24-05-2003 16:53 ]

• Nono_home
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12-2021
gaap

"Beam me up Scotty; there is no intelligence down here" System specs

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nieuwe policy mbt replies in 'slechte' topics

volgende keer kan je beter dat help aub weg laten :)
zie hier waarom:
Help Help!!!!!!!

je zet een router tussen je modem, en je PC's :)

zie ook SandeR

[ Voor 62% gewijzigd door Maarten op 24-05-2003 16:54 ]

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 14:57
Het best is gewoon een (zoals eerder genoemd) klein routertje aan te schaffen.
Deze zijn tegenwoordig niet meer zo duur (rond de 60euro).

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Hoe deel ik Internet ?

USB netwerkje: niet aan beginnen. USB is niet bedoeld voor netwerken.

Ik zou toch investeren in 2 ethernet-kaarten (voor zover nodig).

Daarna heb je min of meer 2 opties:
1) je laat een PC het internet delen (ICS, winroute, sygate). Deze PC moet dan altijd aan staan als je op de andere PC wilt internetten.
2) je laat een router het inet delen.

Het laatste is echt het makkelijkst. Voor ca. EUR100 ben je helemaal klaar.

Zie de link voor meer info.

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-08 20:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

In de FAQ van Netwerk Troubleshooting staat een uitgebreide uitleg:
Hoe deel ik Internet ?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hoe deel ik Internet ?

Een router lijk me het makelijkst voor je
dit is een stukkie uit de faq ik raad je dan ook sterk aan om deze door te nemen

edit: mm iet wat laat zie ik ........... nou ja

--------------------------------------------------------------------
Extra: Chello en routers

Over het werken met een router met een Chello verbinding kunnen we je het volgende zeggen: op zich kan elke router gebruikt worden, mits hij de juiste functies ondersteunt. Deze functies zijn:

Telnet access

Remote IP lease control

IP packet forwarding

Om alles goed te snappen eerst eens hoe iemand bij chello een verbinding krijgt.

De situatie bij een klant als deze 1 computer heeft is als volgt:

1 PC met 1 NIC en 1 modem.

Als de klant net is aangesloten, moet de klant een provisioning systeem doorlopen. Hij heeft dan een IP adres dat begint met 10.63.*.* of 10.194.*.* .
Naar welke pagina de klant ook gaat, de klant komt dan uit bij het provisioning systeem van Chello.
Hier moet de klant inloggen met E-mail gegevens en als de klant ingelogd is, wordt deze gevraagd om zijn locatiecode (postcode zonder letters) en serienummer van de modem in te vullen.
Eens ingevuld, worden er 2 infrastructuren aangemaakt, 1 voor de NIC (met bijbehorend MAC adres) en 1 voor de modem (met bijbehorend ESN).

De klant moet nu rebooten, zijn IP adres vrijgeven en vernieuwen. Na de reboot heeft de klant een nieuw IP adres waarmee hij kan internetten.
De reden dat de klant nu wel een IP adres krijgt waarmee hij kan internetten is omdat gechecked wordt of in de DHCP Request een MAC adres en serienummer staat dat bekend is in het systeem. Omdat de klant net de procedure heeft doorlopen, vindt hij dus een match op infrastructuur, en krijgt hij een IP adres. Vindt de DHCP server geen match, dan krijgt de klant een 10.63.*.* of 10.194.*.* IP adres zodat de klant zich aan kan melden.

Wat nu belangrijk is, is het volgende:
De infrastructuur koppelt de NIC en de modem aan elkaar, omdat die 2 infrastructuren onder dezelfde username staan. Vindt het systeem wel een serienummer, maar klopt het MAC adres dat erbij zit niet, dan moet de klant zich dus opnieuw aanmelden en bij het aanmelden worden de vorige infrastructuren overschreven.

De router waarop de modem aangesloten wordt moet dus deze procedure doorlopen.

Wat je kunt doen is het volgende. Je hangt een computer en de modem aan de router en met IP packet forwarding kun je gewoon op de computer de procedure doorlopen, alsof de computer zelf dat IP adres heeft. Zo gauw de router een 10.63.*.* of 10.194.*.* IP adres krijgt, moet je dus de provisioning procedure doorlopen. Omdat het provisioning systeem het MAC adres uitleest van het device waar de modem aan hangt (de router dus), maakt het systeem een infrastructuur aan voor de router. Met als gevolg, dat de router een verbinding krijgt.
Je kunt er dan meerdere computers aan hangen, die allemaal interne IP adressen krijgen van de router, en voila.. allemaal verbinding.

Concreet:
Elke klant heeft 2 infrastructuren, 1 voor het MAC van de NIC, en 1 voor de modem. Deze 2 staan gekoppeld onder een username.
Het is belangrijk dat bij routers op hun MAC adres een infrastructuur aangemaakt wordt. Als je dat lukt, dan is het een kwestie van rebooten, releasen, en renewen op de router, en je bent klaar.

Deze informatie wordt uitgestrekt aan mensen die de Chello Helpdesk bellen en bijv. hun verbinding willen wisselen tussen een desktop en een laptop, of mensen die gewoon een compleet nieuwe computer kopen. Deze mensen krijgen volledige uitleg over hoe dit werkt en waarom ze deze procedures moeten doorlopen.
Met deze informatie en wat logisch nadenken kun je zelf beredeneren hoe je een router kan gebruiken om internet te delen. Geen enkele bedrijfsgevoelige kennis van UPC/Chello is hiervoor gebruikt.

Algehele disclaimer: officieel verbieden bijna alle ISP's het om je internetverbinding te delen. Alle bovenstaande mogelijkheden vormen formeel dus contractbreuk.
UPC, Chello(-helpdesk/support), MxStream, e.a. en uiteraard Gathering of Tweakers kunnen op geen enkele wijze verantwoordelijk worden gesteld voor eventuele gevolgen voor de contractant na het gebruiken van een router en het delen van de internet verbinding.
De ISP's gaan momenteel zeer mild om met gebruikers die toch internet delen, maar er is geen garantie dat men dat blijft doen.

Iperf

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:00
UPC/chello zal de algemene voorwaarden veranderen zodat een home-network officieel is toegestaan
van www.chello.nl

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:56

Predator

Suffers from split brain

Hoi Welkom hier, we hebben een goeie FAQ daarover:
Hoe deel ik Internet ?

Neem die even door.
USB netwerkje is wel handig voor even wat files over te gooien maar als je een echt netwerk wilt, neem dan ook 2 netwerkkaartjes, dat kost je niets (10-15 euro / kaartje + paar euro kabel).

Wil je toch USB, dan kan je de search gebruiken.
bv op "USB netwerk"

Deze FAQ bevat ook wat nuttige info ivm netwerkbekabeling e.d.:
FAQ Network Troubleshooting

Lees ook even deze links:
http://gathering.tweakers.net/forum/faq/forumgedrag

Help Help!!!!!!!
jij krijgt zometeen een schermpje voor je neus :/

[ Voor 10% gewijzigd door Predator op 24-05-2003 18:14 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.