De schijven van een RAID array veranderen.

Pagina: 1
Acties:

• SunMar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:57
Hallo,

Binnenkort ben ik van plan om met een vriend van mij een server op te zetten met daarin een aantal schijven die vervolgens in multiple level RAID gekoppeld worden (waarschijnlijk RAID 50, maar zeker weten we nog niet aangezien je daar minstens 6 schijven voor moet hebben).
Dat zal verder allemaal wel goed gaan, maar ik zou graag willen weten hoe het zit bij RAID als het gaat om schijven toevoegen en weghalen.

Is het dus mogelijk om zonder alles eerst te moeten backupen en de array te herinstalleren nieuwe schijven eraan toe te voegen? Is dit evt ook nog controller afhankelijk?

Ik las ook in de RAID FAQ dat je kleinste en traagste schijf de rest bepaald.
Stel we stoppen er nu 2x3x120GB in, over een jaar zijn de 240GB schijven best betaalbaar maar als ik de FAQ begreep dan zouden van die schijven maar 120GB gebruikt worden wat zonde is.
Is het dan in dat voorbeeld mogelijk om de 120GB schijven aan elkaar te hangen en aan de "andere kant" 240GB schijven hangen waardoor we 6x120GB en 3x240GB krijgen?
Ik neem aan dat dit tweede niet mogelijk is zonder de gehele array helemaal opnieuw te installeren.

Als iemand weet wat hiervan allemaal mogelijk is, een site heeft waar dit soort dingen belicht worden of misschien een beter idee heeft hoor ik het graag :D.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:43

DarkSide

theres no place like ::1

Als je een goed controller hebt kan je zonder problemen je array uitbreiden.
Dus van bv 3x 100 GB naar 4 x 100 GB. Zo vergroot je je data zonder een reinstall te doen.

Je HD's kunnen het beste dezelfde grootte hebben. Aangezien je idd de resterende grootte ongebruikt laat. Dus als je een 200 Gig wilt toevoegen aan eerder genoemd voorbeeld.
Is het eindresultaat hetzelfde als effectieve grootte. En blijft de resterende 100 Gig niet bereikbaar...wat dus zonde is.

Verder is het Niet mogelijk om een raid 50 array te maken met aan de ene kant 6 en aan de ander kant 3 schrijven. Dit gewoon om het feit dat de hd's tegelijk aangesproken dienen te worden. En het niets te maken heeft met de werkelijke opslag capaciteit.
In het geval dat je naar grotere hd;s toe wilt. zou je dus eerst een Backup moeten maken.
De huidige array weggooien. En een nieuwe aanmaken met de nieuwe grotere schijven.
Dan een restore doen van tape.

suc6

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• SunMar
Ok, dus eigenlijk de HDD's die we nu kopen zijn we voor "altijd" aan gebonden.

Mochten we de capaciteit willen vergroten dan moeten we dus als ik het goed begrijp of harde schijven van dezelfde grootte erbij doen (aangezien een grotere nutteloos is) of gewoon alle harde schijven compleet vervangen voor allemaal grotere schijven.

Bedankt voor de info.

• Weppel
  • Laatst online: 20-03 09:09
SunMar schreef op 24 May 2003 @ 16:00:
Ok, dus eigenlijk de HDD's die we nu kopen zijn we voor "altijd" aan gebonden.

Mochten we de capaciteit willen vergroten dan moeten we dus als ik het goed begrijp of harde schijven van dezelfde grootte erbij doen (aangezien een grotere nutteloos is) of gewoon alle harde schijven compleet vervangen voor allemaal grotere schijven.

Bedankt voor de info.
Mocht je alles in dezelfde array willen hebben wel ja, maar al ooit eens gedacht aan bijv 2 arrays in je server?
Onder linux kun je die mooi mounten hoor :)

/data/array1
/data/array2

En anders zit er inderdaad niets anders op dan OF schijven van dezelfde grootte te kopen (tip, koop nu de grootste betaalbare schijven, scheelt je een hoop kopzorgen als het blijkt dat de schijven die je nu koopt over een half jaar nergens meer te koop zijn, omdat ze te klein waren).

• SunMar
Een tweede array is inderdaad ook een mogelijkheid, maar moet je dan ook 2 controllers hebben of kunnen de (meeste) controllers ook gewoon 2 aparte arrays voor je maken?

Er gaat dan alleen wel weer meer data kwijt aan pariteit dan bij 1 array.
Voor elke array die in RAID 5 gekoppeld wordt moet er 1 schijf voor pariteit gebruikt worden, dus dat is ook niet echt kosten-efficient en dit is al duur genoeg :).

Ik denk dat het beste wat we kunnen doen is gewoon een paar 250GB schijven kopen met een RAID controller die 8 of 12 connectoren heeft zodat we later gewoon in dezelfde array schijven erbij kunnen zetten.

Verwijderd

Kun je met iedere raid5 controller zomaar een schijf toevoegen aan je array?

Verwijderd

klein schopje? ... :-_ Sorry!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verschilt dus per controller :) Download de handleiding en/of bekijk de specs B)
Pagina: 1