[HTML] Table 100% height + bg wil niet!

Pagina: 1
Acties:

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:09
Eerst even de code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
<table width="750" border="0" align="center" cellspacing="0"
cellpadding="0" background="img/table_bg.gif" height="100%">
<tr>
<td height="100%" align="center" valign="top"
background="img/table_bg.gif"></td>
</tr>
</table>

Met deze code moet ik dus een table van 750px breed en 100% lang hebben. Dit gebeurt ook, alleen laat hij de background niet zien. Dus blijft mijn pagina gewoon helemaal wit. Is dit een bug in HTML, of doe ik iets helemaal fout :?

(PS. De code ziet er raar uit door de enters, ander screw ik hier de layout van het forum)

Verwijderd

Waarom gebruik je een tabel?

• Bjk
Ik gebruik altijd tabellen voor mijn sites. Er komt een heleboel info in te staan. Maar dat ding moet toch gewoon werken?

Verwijderd

staat je plaatje in de goede map?
moet je de extensie niet met hoofdletters zetten ?( kan bij sommige servers van belang zijn)
heb je je plaatje binair geupload?
helpt het als je het plaatje weghaalt uit de <table> tags ( staat toch al in de <td> )?

Verwijderd

tableheigth mag niet in %!
Gebruik hiervoor css.

p.s. een bug in html bestaat niet. bestaan wel fouten van de interpetatie van html door browsers.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 15:26 ]

Verwijderd

Er is in ieder geval niets mis met de code (heb het hier even getest in IE en NS)... je mag trouwens de background tag in <td> of <table> wegdoen aangezien je nu 2x de background zet.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 mei 2003 @ 15:26:
p.s. een bug in html bestaat niet. bestaan wel fouten van de interpetatie van html door browsers.
Er kan ook best een bug in een specificatie zitten, maar zoals het hier bedoeld wordt zou het inderdaad om een bug in de browser gaan ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 May 2003 @ 15:26:
tableheigth mag niet in %!
Echt wel :)

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%" background="blaat.gif" height="100%">
  <tr>
    <td width="100%">
Blaat
    </td>
  </tr>
</table>

• Bjk
Ik krijg gewoon geen background, hij maakt de tabel wel goed aan. Hij laat simpel genoeg de background niet zien :(.

Verwijderd

Nogmaals de vraag:
Waarom gebruik je een tabel?

Omdat je altijd tabellen gebruikt voor je sites? Lees mijn vraag dan iets anders. Waarom gebruik je altijd tabellen?

Omdat er een heleboel info in komt te staan?
Kan dat alleen in een tabel dan?

Moet dat ding gewoon werken? Daar ben ik het niet echt mee eens.

Een background attribuut voor een table element betstaat niet in HTML 4.
Een height attribuut voor een table element bestaat niet in HTML 4.
Een user agent hoeft een cel niet te renderen als deze leeg is.
Een height attribuut voor een td element is deprecated in HTML 4.

Is dat allemaal zonder reden? Nee, niet echt ;)
Volgens wie/wat dan?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 15:53 ]

• Bjk
Cheatah, ik bouw mijn sites altijd op met tables. Omdat ik hier het best mee overweg kan. Dit is de eerste keer dat ik dit probleem tegen kom. Verder heb ik niet veel kennis van layers. Frames gebruik ik nooit omdat dan niet tot de gewenste layout kom. Waarom zou ik overgaan op een andere methode? Aangezien ik alles met tables voor elkaar krijg wat ik wil. (Tot nu natuurlijk)

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 16:09

Blauw

De Schreeuw

Bjk schreef op 24 May 2003 @ 15:55:
Cheatah, ik bouw mijn sites altijd op met tables. Omdat ik hier het best mee overweg kan. Dit is de eerste keer dat ik dit probleem tegen kom. Verder heb ik niet veel kennis van layers. Frames gebruik ik nooit omdat dan niet tot de gewenste layout kom. Waarom zou ik overgaan op een andere methode? Aangezien ik alles met tables voor elkaar krijg wat ik wil. (Tot nu natuurlijk)
Cheetah bespreekt in zijn post hierboven al je problemen waarmee hij dit verhaal eigenlijk volledig tegenspreekt. Misschien is 1 van de belangrijkste redenen wel deze
Verwijderd schreef op 24 May 2003 @ 15:52:

Een user agent hoeft een cel niet te renderen als deze leeg is.
Dus op de vraag of je er echt zo goed mee overweg kan, bedenk je even voordat je zoiets hier zegt :o

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Bjk schreef op 24 mei 2003 @ 15:55:
Omdat je ermee overweg kan is niet echt een argument ;) dan leer je toch wat nieuws? dit bijvoorbeeld:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
html,body {
    margin:0px;
    height:100%;        
}

.main {
    width:750px;
    margin:auto;
    background:silver;
}

met

HTML:
1
2
3
<div class="main">
   hoi
</div>

Een ander methode hoeft niet beter te zijn dan de oude (al vind ik het in dit geval wel zo), maar je kan er iig wel kennis van nemen en evt je voordeel mee doen.

En wat betreft Layers :) die bestaan sinds het overlijden van ns4 niet meer.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Bjk
Jozzz schreef op 24 mei 2003 @ 16:15:

Dus op de vraag of je er echt zo goed mee overweg kan, bedenk je even voordat je zoiets hier zegt :o
Ik zeg niet dat ik er goed mee overweg kan B) .
Ik ga mij iniedergeval meer in CSS verdiepen bedankt clay.

[ Voor 11% gewijzigd door Bjk op 24-05-2003 18:55 ]

• Bjk
Oke ben nu met css aant werken nu heb ik dit:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
<HEAD>
<STYLE TYPE="text/css">
<!--
.main {
    width:750px;
    margin:auto;
    background-image: url("img/table_bg.gif")
    }
body {
    margin:0px 0px; padding:0px;
    text-align:center;
    background:#D3D6DB;
    }
.img { 
                vertical-align: bottom
                }  
//-->
</STYLE>
</HEAD>
<div class="main">
[img]"img/bottom.gif">
</div[/img]

Maar het plaatje word niet op de bottem van de DIV aligned?

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 18:11
Ga toch weg met je CSS, wanneer je met traditioneel met tabellen werkt, moet je dat zelf weten.

Wat maakt het nu uit of hij de styles in z'n html tags zet? zit voor de rest geen verschil in de opzet met CSS en het uitschrijven van de style in HTML.

CSS werkt natuurlijk wel een stuk overzichtelijker, maar voor data uit db's gebruik ik nog steeds gewoon tabel tags.

Globale page opmaak gebruik ik wel CSS voor.
Sommige mensen denken dat CSS de enige oplossing is, maar sommige van deze mensen zijn waarschijnlijk dan nog niet lang bezig met HTML, want HTML heeft zelf ook duizende manieren.

• Bjk
Oke maar hoe krijg ik nou het plaatje netjes aan het einde maar niet onder de DIV. Dus op de bottem.?

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Mickman
Ga toch weg met je CSS, wanneer je met traditioneel met tabellen werkt, moet je dat zelf weten.
Rustig maar ;)
Waar komt die css vijandigheid ineens vandaan?
Wat maakt het nu uit of hij de styles in z'n html tags zet? zit voor de rest geen verschil in de opzet met CSS en het uitschrijven van de style in HTML.

CSS werkt natuurlijk wel een stuk overzichtelijker, maar voor data uit db's gebruik ik nog steeds gewoon tabel tags.

Globale page opmaak gebruik ik wel CSS voor.
Sommige mensen denken dat CSS de enige oplossing is, maar sommige van deze mensen zijn waarschijnlijk dan nog niet lang bezig met HTML, want HTML heeft zelf ook duizende manieren.
Sommigen zijn ook al wat langer met html bezig, en zien in css de oplossing van strukturele problemen die het leven een stuk makkelijker maken. Geniaal is een groot woord, er zitten rare trekjes in, maar het is een flink end de goede kant uit.
Als jij style tags IN je html wil zetten ga ik je niet tegenhouden, maar je bent het er toch wel eens dat het makkelijker is om het gewoon een class te geven, en een kleur of font die je ergens gebruikt op 1 centrale plek te hebben staan, en het daar evt aan te kunnen passen.

Wat is er makkelijker, een table, tr en td tag met spacing, padding en width attributen om een vak aan te geven van x bij y, of een div met een id of class? De technieken die we ter beschikking hebben worden niet verzonnen om ons te pesten hoor ;)
Bjk
Oke maar hoe krijg ik nou het plaatje netjes aan het einde maar niet onder de DIV. Dus op de bottem.?
het kan o.a. zo: *klik
Toevallig is onder alignen een van die rare trekjes die makkelijker zouden moeten kunnen ja.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Voordeel van tabellen vind ik dat ze mee-rezisen als de inhoud groter wordt zoals bijvoorbeeld met een image.
Bij DIVjes heb ik daar toch de nodig problemen mee, zeker als je het ook nog crossbrowser wil maken.
Wil zeker geen flame starten over CSS, I love it, maar er zijn voor mij nog beperkingen.
Pagina: 1