Toon posts:

Tyan tiger troubles

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De situatie/ de vraag:
Gisteren heb ik mijn nieuwe workstation in elkaar gezet. Nu heb ik echter het probleem dat het apparaat niet wil starten :'( Het is geen standaard board, maar misschien weet een van jullie er toch wel raad mee…..

Het probleem/ acties:
Gisteravond wilde het systeem met geen mogelijkheid starten, het MOBO kwam constant terug met de melding: E2 {initialize the CPU} en ik kreeg geen beeld.
Vanmorgen heb ik alle randapparatuur van het MOBO losgekoppeld op de grafische kaart na en de 2x 1GB Dimm {melding bleef hetzelfde en nog steeds geen beeld}
Heb toen de 2x 512MB erin geprikt en de 2x 1GB verwijderd. {ik kreeg beeld en de pc gaf keurig op het scherm aan dat er 2 Xeons in zaten en dat er 1024MB geheugen geteld was. Hieronder werd echter weergegeven: error 0232 extended ram failed at offset:1E}
Na een reboot en het aansluiten van de diskdrives, ging het systeem ogenschijnlijk starten met de W2K-setup, maar sloot plotseling af. Het MOBO gaf de melding EE {Shadow Boot Block}. In deze situatie is nog geen verbetering gekomen.

Eigen acties:
-elimineren van evt. defecte of corrupte onderdelen (zie hierboven), waaruit ik kan concluderen dat de grafische kaart en alle drives goed werken, maar ik dit niet weet voor het geheugen en / of het MOBO;
-nagaan of de hardware compatible is met elkaar, wat bleek te kloppen;
-enkele malen het CMOS gecleared.

De Specs:
MOBO: TYAN Tiger i7505 S2688ANR
PROCS: 2x Intel Xeon 3,06Ghz fsb533Mhz
MEM: 2x Kingston 1GB {KVR266X72RC25/1024}
2x Kingston 512MB {KVR266X72C25/512}
HDD: 2x 36GB WD Raptor SATA 10K
PSU: Enermax 550W ATX12V {EG651P-EV}

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

En als je met 1x 512MB test, en dan 1x de andere 512MB? (of werkt dat bord niet met 1 geheugenreepje?)

Zodra ie beeld geeft, wat gebeurd er als je memtest draait?

Versoepel timings/cas eens flink in je bios? (hoe hoger de getallen, hoe langzamer het geheugen draait, CAS 2.5/3 dus ipv 2, voor timings net zoiets dus).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 24 May 2003 @ 14:59:
En als je met 1x 512MB test, en dan 1x de andere 512MB? (of werkt dat bord niet met 1 geheugenreepje?)

Zodra ie beeld geeft, wat gebeurd er als je memtest draait?

Versoepel timings/cas eens flink in je bios? (hoe hoger de getallen, hoe langzamer het geheugen draait, CAS 2.5/3 dus ipv 2, voor timings net zoiets dus).
Nee sorry, het board ondersteund alleen gelijke paren geheugen. Ik heb wel geprobeert in het Bios wat instellingen te veranderen, maar als ik die dan op wil slaan, slaat de pc opeens uit. Ook als ie aangeeft dat er nog geen RAID-array is en of ik die wil aanmaken, slaat ie gewoon weer helemaal uit. Dit gebeurt nu iedere keer en aangezien ik dit nog nooit heb meegemaakt, sta ik voor een groot raadsel.........

• Zero2Cool
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-07 16:34
heb je wel eens op het forum van 2cpu nagevraagd? Daar zijn ze erg goed in dit soort dingen. Verder zou je eens kunnen kijken welke BIOS versie je hebt, en deze misschien flashen. Op de site van Tyan zou je misschien de memory compatibility list eens kunnen checken... misschien is het toch een probleem met het geheugen of een combo van mem en bord..

Verwijderd

Ik denk tenminste dat je de S2668ANR hebt. Die heb ik namelijk ook.

Wat te proberen.
alleen mobo, 1x proc, mem, vga proberen.
Andere voeding proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 May 2003 @ 15:09:
Ik denk tenminste dat je de S2668ANR hebt. Die heb ik namelijk ook.

Wat te proberen.
alleen mobo, 1x proc, mem, vga proberen.
Andere voeding proberen.
Dat is een hele interressante opmerking, dat ga ik eens proberen! Alleen die voeding kan ik niet wisselen. Maar welke voeding gebruik jij, en heb jij je S2668ANR wel met 2 Xeons draaien?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 mei 2003 @ 15:12:
[...]

Dat is een hele interressante opmerking, dat ga ik eens proberen! Alleen die voeding kan ik niet wisselen. Maar welke voeding gebruik jij, en heb jij je S2668ANR wel met 2 Xeons draaien?
Ik heb een dual Xeon 2,4 draaien. Mijn voeding is een enermax 465W.
Tijdens de installatie heb ik ook zoiets gehad. Hij wou gewoon niet opstarten.
De oplossing voor mij was > Alles loskoppelen. 2x geheugen proberen (Die moet je per 2 plaaten. Dus slot 1 en 2 of 3 en 4. Het moeten dan dus ook dezelfde type geheugens zijn).
Voor de rest heb ik geen idee wat er anders aan de hand kan zijn.

Edit:
Heb je de load default settings al een keer geprobeert?
en heb je het geheugen al getest op fouten???

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 15:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 May 2003 @ 15:20:
[...]

Ik heb een dual Xeon 2,4 draaien. Mijn voeding is een enermax 465W.
Tijdens de installatie heb ik ook zoiets gehad. Hij wou gewoon niet opstarten.
De oplossing voor mij was > Alles loskoppelen. 2x geheugen proberen (Die moet je per 2 plaaten. Dus slot 1 en 2 of 3 en 4. Het moeten dan dus ook dezelfde type geheugens zijn).
Voor de rest heb ik geen idee wat er anders aan de hand kan zijn.

Edit:
Heb je de load default settings al een keer geprobeert?
en heb je het geheugen al getest op fouten???
Default settings heb ik wel geprobeert maar ik geloof niet dat ie die ook echt gesaved heb. En het geheugen heb ik nog niet getest nee. Maar dankzij jouw hulp ben ik toch alweer wat verder gekomen hoor. Dus tot zover harstikke bedankt voor de support!!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, was er ff mee gestopt, maar ik ben eruit inmiddels hoor! Allereerst, Smetske bedankt voor je nuttige tips. Het systeem draait, echter maar met 1GB i.p.v. de gekochte 3. Alvorens het O.S. te installeren heb ik inderdaad 1 proc verwijderd en na installatie weer ingeprikt. Dit werkte perfect. De andere foutmeldingen die ik noemde, kwamen simpelweg doordat 2 geleverde geheugenmodules 1GB, ECC registered modules zijn. En die worden nu net niet ondersteund door het MOBO. Aangezien ik extra aandacht aan het geheugen had besteed en had verwezen naar de site van kingston, ging ik er blindelings vanuit dat de bestelde modules ook goed waren. Dus mochten er nog mensen zijn die in deze topic een herkenning vinden, check altijd goed de productcodes/ specs van je in te bouwen hardware! Ik ga de reepjes in ieder geval snel ruilen en inbouwen :Y)

Hiermee zou ik deze topic graag als gesloten willen beschouwen en verder iedereen willen bedanken die er over heeft meegedacht!!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
heb je wel je HAL in windows veranderd naar een multiproc HAL? want anders gebruikt windows van je mooie dual nu maar 1 processor.

installeren met maar 1 proc vind ik zowiezo een paardenmiddel, het lijkt me beter om te achterhalen waar de fout zit.,

[ Voor 32% gewijzigd door maratropa op 25-05-2003 11:08 ]

specs

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03
gladiool schreef op 25 May 2003 @ 11:07:
heb je wel je HAL in windows veranderd naar een multiproc HAL? want anders gebruikt windows van je mooie dual nu maar 1 processor.

installeren met maar 1 proc vind ik zowiezo een paardenmiddel, het lijkt me beter om te achterhalen waar de fout zit.,
Dat is vaak een raadselachtig probleem, zeker met multi-proc systemen. Hier ook vaak genoeg extreem rare dingen gehad met een Tyan Tiger S2466n-4m (dual athlon), wat soms zelfs op te lossen was door een geheugenbankje wat extra aan te duwen.

Eergisteren kreeg ik ineens een boot error dat er 2 ongelijke procs inzaten, terwijl er niks met de pc gebeurt was... Uiterst vage bordjes die Tyan's, denk dat paardenmiddelen de beste manier zijn om ze werkend te krijgen ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 mei 2003 @ 22:58:
Oke, was er ff mee gestopt, maar ik ben eruit inmiddels hoor! Allereerst, Smetske bedankt voor je nuttige tips. Het systeem draait, echter maar met 1GB i.p.v. de gekochte 3. Alvorens het O.S. te installeren heb ik inderdaad 1 proc verwijderd en na installatie weer ingeprikt. Dit werkte perfect. De andere foutmeldingen die ik noemde, kwamen simpelweg doordat 2 geleverde geheugenmodules 1GB, ECC registered modules zijn. En die worden nu net niet ondersteund door het MOBO. Aangezien ik extra aandacht aan het geheugen had besteed en had verwezen naar de site van kingston, ging ik er blindelings vanuit dat de bestelde modules ook goed waren. Dus mochten er nog mensen zijn die in deze topic een herkenning vinden, check altijd goed de productcodes/ specs van je in te bouwen hardware! Ik ga de reepjes in ieder geval snel ruilen en inbouwen :Y)

Hiermee zou ik deze topic graag als gesloten willen beschouwen en verder iedereen willen bedanken die er over heeft meegedacht!!
Fijn om te horen.
Speel ze :)
Pagina: 1