[cms] assets

Pagina: 1
Acties:

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-08 17:28

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Iemand enig idee hoe ik het beste het probleem kan oplossen van de assets bij een c.m.s. (vreselijk woord ;))?

Hoe kan ik het beste de assets opslaan en gebruiken in een content? Momenteel gebruik kijk ik tijdens de request of het betreffende bestand beschikbaar is in de media directorie; als die bestaat dan stuur ik het bestand terug. Enige probleem hiermee is dat je nu geen versiebeheer, en je kunt de naam van het bestand maar een keer gebruiken (bijv. header.gif in het engels en header.gif in het nederlands).

Hoe hebben jullie het probleem opgelost?

Verwijderd

uploaden in dbase (ja ik weet t, sloom, maar wel makkelijk te beheren) geeft unieke md5-sum van allerlei gegevens (dus geen gezeur met dubbele filenames ed)

dan via dhtml-formpje assets 'real-time' kunnen moven (dus versplepen over de page, resizen ed) en de content-fields met height/width opslaan in dbase.. bij elke request dus uit de dbase de gegevens halen en klaar :)

ik moet nog wat uitbreiden: zorgen dat je kan kiezen bij de setup waar de assets worden opgeslagen :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 15:40 ]

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
CowMike, ik heb momenteel wel een tabel die een bestandsnaam koppelt aan metadata. Ik sla het bestand alleen niet op in de database, waarom? Heel simpel; bestandjes horen in een file system en records horen in een database :D

Lekker kort door de bocht ;)

@Cowmike: setup was dat? setups zijn voor mietjes :) De ondersteuning is wat de klant geld gaat kosten ;-) maar dit is offtopic

[ Voor 28% gewijzigd door alienfruit op 24-05-2003 15:42 ]

Verwijderd

alienfruit schreef op 24 May 2003 @ 15:40:
CowMike, ik heb momenteel wel een tabel die een bestandsnaam koppelt aan metadata. Ik sla het bestand alleen niet op in de database, waarom? Heel simpel; bestandjes horen in een file system en records horen in een database :D
dat weet ik ook ja, maar een dbase is ook een (grote) file (tenminste, bij mysql)... het is misschien wat langzamer, maar op een goede server maakt dit geen veschil en als het verschil maakt, wegen de mogelijkheden hier echt wel tegen op :)

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Maar dat is me altijd verteld, maar ik denk dat de database niet blij wordt als je met honderden-duizenden plaatjes komt. Overigens heb je bij Oracle een aparte file systeem formaat ipv van een bestand zoals bij mysql ;)

Verwijderd

alienfruit schreef op 24 mei 2003 @ 15:43:
Maar dat is me altijd verteld, maar ik denk dat de database niet blij wordt als je met honderden-duizenden plaatjes komt. Overigens heb je bij Oracle een aparte file systeem formaat ipv van een bestand zoals bij mysql ;)
daarom zei ik ook:
tenminste, bij mysql
;)

Wie zegt dat die assets uit "onderden-duizenden" plaatjes bestaan? Een goede site heeft er niet meer dan een paar honderd nodig (tenminste, de sites die ik maak mbv. m'n cms) :)

de grotere (met foto-albums oid) gaat niet echt lekker met een dbase, maar daarom zei ik ook:
zorgen dat je kan kiezen bij de setup waar de assets worden opgeslagen
:)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Als jullie het over assets hebben, dan bedoelen jullie dus data die in container velden kan komen of los als bestand?

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
assets, hiermee bedoel ik een stukje "iets" dat wat extra's bied bijv. videos, plaatjes, geluid etc. Nu wil ik zelf weten hoe ik het beste dit fysiek kan opslaan, en hoe ik het zo gebruiken in "content"/artikel tekst.

• Apollo_Futurae
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kun je niet bij het uploaden zo'n bestand een unieke bestandsnaam toekennen (md5 van naam+versie of oplopend nummer b.v.) en in de database dit id koppelen aan een gebruikersvriendelijke bestandsnaam, versienummer, taal en andere metadata? Dan hou je bestanden in het gewone FS maar heb je geen last van versieconflicten.

Pas de replâtrage, la structure est pourrie.

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
zoiets word meestal een 'resource' genoemd.
Onze oplossing is doodsimpel: bepaalde resources kunnen op een bepaalde plek staan - aangezien we een CMS solution hebben kan de user met de client app gewoon een image in onze html editor steken die dan word upgeload naar de server. Daar ziet de server-side of de filename al bestaat en if so create ie gewoon een nummertje extra en de client side past zich dan aan.

Voor een ander project steek ik alle filenames van images gewoon in een globale RDB (wel met grouping in een m-n), das ook altijd handig als je resource een echte 1->1 is

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Bij mijn weten wordt het juist asset genoemd, hobbit_be :)

[ Voor 18% gewijzigd door alienfruit op 24-05-2003 23:33 ]

Pagina: 1