- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
Niet al te positief als ik het me kan herinneren, als je echt goed wilt coolen kan je beter zelf samenstellen. Kant en klaar schijnt de Thermaltake Aquarius best wel aardig te zijn
Hier hou ik er m'n 1700XP @2600 XP @ 2Volt mee op 46°C stressed
Dus het zal wel een VGA met pelt aankunnen, denk ik.
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
idle of stressed ?Evil_Homer schreef op 24 May 2003 @ 12:58:
Voor VGA met pelt zal dit wel volstaan.
Hier hou ik er m'n 1700XP @2600 XP @ 2Volt mee op 46°C stressed
Dus het zal wel een VGA met pelt aankunnen, denk ik.
www.aquacomputer.de heeft ook mooie en goeie setjes (eerst bij shop, dan sets) die goedkoop naar België/Nederland kunnen worden verzonden.
[ Voor 21% gewijzigd door PeGys op 24-05-2003 13:01 ]
Een beetje verlies heb je altijd...
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
Hij hoeft niet me hele systeem te koelen.
- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
Stil systeem:Ja
The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.
Goede results toch?
Wat zijn je temps?
de mcw50 heeft 1/2 "slangen nodig ofte weljustifire schreef op 24 May 2003 @ 12:54:
Zag op www.freezinghardware.nl dit setje voor 100 eurootjes
Vraag mij af of dit wat is?
Iemand ervaring mee, of kan ik beter een zelfsamengesteld setje nemen ?
Het is voor de Swiftech MCW 50-T (peltierkoeling VGA)
12 mm buiten maat en 10 mm binnen maat er moeten namelijk nog verstevigings stukjes in de slang
hoe kouder je water hoe beter de werking van de pelt zal zijn
in een test opstelling hier met een waterchiller werkt opeens zo'n 80 watt stukken beter
Verwijderd
Ik gebruik bovenstaand setje en mijn temp zit stressed rond de 50 Cjustifire schreef op 24 May 2003 @ 12:54:
Zag op www.freezinghardware.nl dit setje voor 100 eurootjes
Vraag mij af of dit wat is?
Iemand ervaring mee, of kan ik beter een zelfsamengesteld setje nemen ?
Het is voor de Swiftech MCW 50-T (peltierkoeling VGA)
Sys zie sig.
Voor meer info over dit setje kan je contact opnemen via de mail.
Ik blijf kijken maar die waterchiller staat nog steeds niet op de sitepetervandamned schreef op 24 May 2003 @ 14:46:
[...]
de mcw50 heeft 1/2 "slangen nodig ofte wel
12 mm buiten maat en 10 mm binnen maat er moeten namelijk nog verstevigings stukjes in de slang
hoe kouder je water hoe beter de werking van de pelt zal zijn
in een test opstelling hier met een waterchiller werkt opeens zo'n 80 watt stukken beter
Kan je me wat meer info geven over dat ding?
off topic hebben jullie nog die schakelkastjes voor pomp/pc aanschakeling
Verwijderd
Die schakeling zit bij het setjustifire schreef op 24 mei 2003 @ 14:53:
[...]
Ik blijf kijken maar die waterchiller staat nog steeds niet op de site
Kan je me wat meer info geven over dat ding?
off topic hebben jullie nog die schakelkastjes voor pomp/pc aanschakeling
vraagje, zou dit wc systeem voldoen voor een barton 2500+? zag hem staan voor 85euro in price watch, is het dan ook mogelijk gewoon je eigen wcblok eraan te hangen? en misschien een betere radiator? (wel zo dat de pomp ze werk blijft doen) ik vraag me af hoeveel mensen deze set nog hebben en gebruiken en misschien wel wat gemodificeert hebben.
Verwijderd
Het is een heel erg mooi setje met goede slangen. Alleen het blok is alu en niet echt super, ook de radiator is klein en heeft weinig oppervlakte.
Het is zeker genoeg om en standaard processor redelijk koel te houden (zelfde als de boxed cooler ongeveer) terwijl het echt doodstil is.
zou je ook lucht door dit ding kunnen pompen, circuleren/blazen???
Verwijderd
Lees de WC faq eens door in het grote waterkoeling topic en dan vooral mijn posts die daarin gelinkt staan.
Het hele idee van waterkoeling is de energie van de CPU af te voeren naar ergens waar je meer ruimte hebt en dus gemakkelijk een grote heatsink (de radiator) neer kan planten. De radiator zorgt net als de heatsink ervoor dat de energie wordt afgegeven aan de lucht. Maar omdat je weinig plek hebt in je case bij de CPU en de CPU ook geen kilo's kan dragen is het gemakkelijk om met water de energie weg te halen.
Dat water veel energie kan opnemen (wat vaak wordt gezegt) is onzin, alles kan evenveel energie opnemen (namelijk eindeloos) water is gewoon geschikt omdat het niet gevaarlijk is, een redelijk hoog kookpunt heeft (hoger als de normale temp van de proc) en goedkoop is.
Let wel, waterkoeling is een uiterst onhandige en inefficiente manier van energie transport, maar wel de gemakkelijkste en goedkoopste manier voor ons tweakers. Dingen als heatpipes ed zijn vele malen effectiever.
Verwijderd
Hier ben ik het deels mee eens, maar waar je geen rekening mee houdt is dat water gemakkelijk veel energie opneemt. dat wil zeggen het hoeft maar kort op een plek te zijn wil het energie opnemen.Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 15:17:
Dat water veel energie kan opnemen (wat vaak wordt gezegt) is onzin, alles kan evenveel energie opnemen (namelijk eindeloos) water is gewoon geschikt omdat het niet gevaarlijk is, een redelijk hoog kookpunt heeft (hoger als de normale temp van de proc) en goedkoop is.
Let wel, waterkoeling is een uiterst onhandige en inefficiente manier van energie transport, maar wel de gemakkelijkste en goedkoopste manier voor ons tweakers. Dingen als heatpipes ed zijn vele malen effectiever.
Verwijderd
Ten 1e - de tijd dat de energieoverbrenger op 1 plek is (de flow dus) kun je regelenVerwijderd schreef op 12 augustus 2003 @ 15:32:
[...]
Hier ben ik het deels mee eens, maar waar je geen rekening mee houdt is dat water gemakkelijk veel energie opneemt. dat wil zeggen het hoeft maar kort op een plek te zijn wil het energie opnemen.
Ten 2e - het is getest en het maakt geen reet uit.
Verwijderd
een Barton @ 2600 mhz ? Das nogal, ik heb een van de snelste procjes hier en ik haal maar 2686 mhz.
Thermaltake is zelfde verhaal als Poseidon, wel stil maar niet echt super koel. Zelfde als een normale luchtkoeler.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 17:39 ]
Verwijderd
k waarom koelt water met koelvloeistof erbij slechter dan gedesteleerd water?Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 17:22:
[...]
Ten 1e - de tijd dat de energieoverbrenger op 1 plek is (de flow dus) kun je regelen
Ten 2e - het is getest en het maakt geen reet uit.
is ook getest btw.
lol, nee sorry dat ik bedoel dat ie herkent word als een xp2600+ dingetje draait op 133x16 , excuses voor misverstandVerwijderd schreef op 12 August 2003 @ 17:38:
De Thermaltake is ook niet verkeerd, hoewel mensen wel wat problemen hebben gehad met de pomp.
een Barton @ 2600 mhz ? Das nogal, ik heb een van de snelste procjes hier en ik haal maar 2686 mhz.
Thermaltake is zelfde verhaal als Poseidon, wel stil maar niet echt super koel. Zelfde als een normale luchtkoeler.
ja ik heb net de FAQ van wc gelezen en wat info en topics doorgenomen over de Thermaltake Aquarius II, is idd een mooi dingetje! denk dat ik die ga aanschaffen, is het mogelijk om zelf ooit nog een vga/chipset koeler erbij te doen? hoe werkt dat dan? met splitters op de slangen? zag het niet staan namelijk in de faq! en ja ik weet dat er dan een betere pompje bij moet
laat ik het zo zeggen, ik heb een basis set nodig en wil die zelf later kunnen uitbreiden, bv een grotere radiator erbij, chipset+vga blok, etc etc...
omdat er antivries bij zit, dat houd de water temp weer ietjes omhoog... (zoiets las ik in FAQVerwijderd schreef op 12 August 2003 @ 17:44:
[...]
k waarom koelt water met koelvloeistof erbij slechter dan gedesteleerd water?
is ook getest btw.
Verwijderd
Omdat de koelvloeistof de energie geleiding beinvloed wat ervoor zorgt dat het contact tussen het water en het blok (en dus de CPU) minder goed wordt waardoor de energie moeilijker het water in komt door hogere weerstand. Hierdoor zal de temp van het blok en dus de CPU iets hoger worden.Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 17:44:
[...]
k waarom koelt water met koelvloeistof erbij slechter dan gedesteleerd water?
is ook getest btw.
Die test kloppen ook niet helemaal hoor. Ik heb hier zelf heel wat tests gedaan en bij mij scheelde het totaal 2 graden (waarvan je 1 graad minstens moet toewijzen aan externe factoren) tussen 100% gedest water en kraanwater met 1/2 koelvloeistof. Dabit had dit ook getest en bij hem maakte het ook niet zo gek veel uit geloof ik.
Mijn tip: Koop niet die thermaltake maar de goedkopere poseidon.Mister_X schreef op 12 August 2003 @ 17:52:
[...]
lol, nee sorry dat ik bedoel dat ie herkent word als een xp2600+ dingetje draait op 133x16 , excuses voor misverstand![]()
ja ik heb net de FAQ van wc gelezen en wat info en topics doorgenomen over de Thermaltake Aquarius II, is idd een mooi dingetje! denk dat ik die ga aanschaffen, is het mogelijk om zelf ooit nog een vga/chipset koeler erbij te doen? hoe werkt dat dan? met splitters op de slangen? zag het niet staan namelijk in de faq! en ja ik weet dat er dan een betere pompje bij moet..
laat ik het zo zeggen, ik heb een basis set nodig en wil die zelf later kunnen uitbreiden, bv een grotere radiator erbij, chipset+vga blok, etc etc...
Het splitten van slangen is niet nuttig, het ziet er alleen mooier uit. En de pomp heeft het iets minder zwaar.
Bij de poseidon kun je voor 10 euro ofzo bij MyCom een chipset blokje erbij halen en je hebt genoeg slang erbij om dat erbij te zetten.
Ik vind persoonlijk de Poseidon stiller en een stuk mooier. Daarnaast is het nog eens goedkoper ook.
Qua koelkracht scheelt het weinig tussen de Poseidon en de Thermaltake.
BTW als je de laatste post in het topic hebt en je wil nog iets toevoegen gebruik dan de

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 17:59 ]
Ik heb dus aan m'n pa gevraagd waarom ze dan in vredesnaam geen gedestileerd water in auto's gooien scheelt weer een paar euri.
Maar nou blijkt het dus zo te zijn dat koelvloeistof is om corrosie tegen te gaan.
Handig weetje als je radiator bijvoorbeeld van alu is dankan je dus ook koelvloeistof mengen met water
May Lyssa aid you
Verwijderd
en koelvloeistof is ook bedoeld om tegen temperaturen van -20 te kunnen werken en dit kan water niet
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 18:01 ]
[quote]Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 17:54:
[...]
Bij de poseidon kun je voor 10 euro ofzo bij MyCom een chipset blokje erbij halen en je hebt genoeg slang erbij om dat erbij te zetten.
[...]
[miereneukermode]
20 euro bij de Mycom
neej dat is weer antvriesVerwijderd schreef op 12 August 2003 @ 18:00:
en koelvloeistof is ook bedoeld om tegen temperaturen van -20 te kunnen werken en dit kan water niet
[ Voor 21% gewijzigd door 2020Media op 12-08-2003 18:09 ]
May Lyssa aid you
Daar verkopen ze nu een basic maze4 setje die vele mate beter presteert en neit veel duurder is (dacht 130 euro)
oh ik had dus ff niet goed gelezen maar dat wat mister-X zegt is echt onzin het is bekend dat water een grote warmteopname heeft groter dan de meestse andere vloeibare stoffen
ok onzin, wist ik veel, ik verdiep me hier sinds kort in...Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 17:54:
[...]
[...]
[miereneukermode]
20 euro bij de Mycom
[...]
neej dat is weer antvries
dus gewoon water met anti-corrosie spul, tenzij je een vloeistof erdoorheen wilt pompen die lager is dan 0 graden dan koelvloeistof? werkt je pompje dan wel?
bedankt alvast voor advies ik ga nou effe die andere set bekijken!
http://www.xxlcases.nl/webshop/pd159912837.htm
deze heeft dus een betere pomp dan die andere, wat idd handiger is voor als ik wil uitbreiden...
ik zie 2 aansluiten (?) op de pomp, inkomend, uitgaand, hierbij dus wel een splitter voor eventuele vga/chipset koeler? of andere manier... (pfff sorry hoor
maar geen resevoir voor bij vullen/ontluchten, en ook geen FAN
[ Voor 18% gewijzigd door Mister_X op 12-08-2003 18:22 ]
Verwijderd
Je kun gewoon de boel doorlussen net zoals de radiator.
Dus gewoon eerst naar de radiator, dan naar CPU dan naar NB. Het is trouwens ook bewezen dat de volgorde daarin amper iets uitmaakt.
Het is dus niet zo dat het water na de radiator het koelste is, als het evenwicht er eenmaal is schommelt de temp maar 0.01 graden ofzo.
En voor de mensen hierboven, de warmteopname van alle stoffen die er maar zijn is eindeloos, het probleem is de thermische weerstand doordat het contact veranderd. Wat weer te maken heeft met de cohesie, de adhesie en de viscositeit.
Maar al die dingen is onzin om over na te denken, als je een grote rad hebt (een echt goede dus) en je gewoon dest water gebruikt is je enigste weerstand je waterblokken en het contact tussen de chip en het waterblok. De rest maakt dan amper iets uit.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 18:31 ]
En voor de mensen hierboven, de warmteopname van alle stoffen die er maar zijn is eindeloos, het probleem is de thermische weerstand doordat het contact veranderd. Wat weer te maken heeft met de cohesie, de adhesie en de viscositeit.
quote]
Alleen cohosie toch????
Cohosie das hoe makkelijk het spul bij elkaar blijft zitten (de moleculen dus)
bij warmtetoename gaan worden de moleculen uitelkaar gedreven waardoor de warmteopname zal afnemen toch?
Correct me if i'm wrong
adhesie= Das hoe goed het spul zelf tegen een ander materiaal zoals plastic blijft plakken
Viscositeit=Hoeveel kracht heb je nodig om de vloeistof in te kunnen drukken.
Wat hebben Adhesie en viscositeit er dan mee te maken
[Sorry is een btje offtopic]
May Lyssa aid you
Verwijderd
de Cohesie is de aantrekkingskracht tot andere stoffen, als die dus niet goed is kan de energie niet van het blok naar de koelvloeistof.
Adhesie is hoe goed de stof z'n eigen molecule aan elkaar kan binden. Water kan waterstofbruggen maken waardoor de adhesie van water redelijk hoog is, wat voordelig is.
Maar dit gaat erg offtopic en kun je beter aan een scheikunde hoogleraar vragen.
Uiteraard alles kan veel energie opnemen, maar waar het op gaat is dat de warmte van de cpu word afgevoerd zonder dan het transport middel gaat koken.Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 15:17:
Lucht in een waterkoeling? Ik denk het niet.
Lees de WC faq eens door in het grote waterkoeling topic en dan vooral mijn posts die daarin gelinkt staan.
Het hele idee van waterkoeling is de energie van de CPU af te voeren naar ergens waar je meer ruimte hebt en dus gemakkelijk een grote heatsink (de radiator) neer kan planten. De radiator zorgt net als de heatsink ervoor dat de energie wordt afgegeven aan de lucht. Maar omdat je weinig plek hebt in je case bij de CPU en de CPU ook geen kilo's kan dragen is het gemakkelijk om met water de energie weg te halen.
Nu heeft water vele voordelen. Het is goedkoop, kookt niet snel(als je water kookt is het sowieso al te laat
Als je dezelfde hoeveelheid warmteenergie aan een bak frituurvet en aan een bak water toevoegt, zal de bak frituurvet veel sneller in temperatuur stijgen, zo snel zelfs dat deze als de toevoer gelijk blijft eerder kookt dan het water, ondanks het feit dat het vet een kookpun heeft van boven de 200 graden.
De reden waarom water veel energie kan bevatten zonder dat de temp veel stijgt is een lang scheikundig verhaal dat op W&l thuishoort.
De antivries voorkomt alleens dat het water bevriest bij sub-0 temps en dat het water een kooktraject heeft ipv een kook punt. Het water wordt heus niet warmer doordat je er antivries aan toevoegt.... Naja misschien omdat de warmtecapaciteit per dl³ omlaag gaatMister_X schreef op 12 augustus 2003 @ 17:53:
[...]
omdat er antivries bij zit, dat houd de water temp weer ietjes omhoog... (zoiets las ik in FAQ)
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Check de Pricewatch ff voor de goedkoopste:Mister_X schreef op 12 August 2003 @ 22:34:
maar goed, doorlussen dus. dan zijn mijn hersens bevredigt en ga ik voor de poseidon, nou nog een goede online store zoeken die hem verkoopt. Tips zijn daarvoor welkom, anders pik ik er zelf 1tje uit.
pricewatch: 3R System Poseidon WCL-02 (CPU, Socket 7/370/A/478, set)
May Lyssa aid you
Precies. Als je waterkoeling haalt doe het dan meteen goed, anders kun je beter voor 35-70 euro een leuke cooler of koelblok/fan combo halen.Daar verkopen ze nu een basic maze4 setje die vele mate beter presteert en neit veel duurder is (dacht 130 euro)
[ Voor 79% gewijzigd door Yokozuna op 13-08-2003 22:08 ]
Verwijderd
Volgens mij wou ie het voor de stilte, niet voor de koeling.Yokozuna schreef op 13 augustus 2003 @ 22:05:
[...]
Precies. Als je waterkoeling haalt doe het dan meteen goed, anders kun je beter voor 35-70 euro een leuke cooler of koelblok/fan combo halen.
Verwijderd
Temperatuur steeg naar 70 graden. Kon een ei koken op het koelblok. Motherboard monitor stond te piepen als de pest (gelukkig stond hij aan, of ik had een nieuwe proc kunnen bestellen). Produceert die XP 2600+ echt zo veel meer warmte dan die 1800+?
Ik weet het niet, wat ik wel weet is dat ik de set er uit ga slopen en een fatsoenlijke waterkoeling erin ga zetten. Volgens mij ligt het probleem bij de radiator. Zo'n klein ding kan nooit echt veel warmte afgeven. Wordt vervangen door een Black Ice Micro, Spijtig genoeg is er niet genoeg ruimte in de kast voor een 120mm radiator zonder de helft van de binnenkant weg te dremelen (hoewel ik hier nog over na zit te denken, zou wel een gewaagd project zijn
Verwijderd
Zoals gezegd parallel of in serie maakt geen reet uit, als het energie evenwicht er eenmaal is dan blijft de tempratuur van het water constant over de hele lijn.gobien schreef op 14 augustus 2003 @ 03:49:
kan je toch gewoon allemaal in serie plaatsen ook ? Of is dit dan slechtere koeling ?
Sure, maar dat setje is 1.5x zo duur als de Poseidon.Sn0wblind schreef op 14 August 2003 @ 02:53:
ja maar als je voor iets meer geld iets veel beters kan krijgen is dat toch wel wat waard qua vermelding ofnie??
Van 70 graden gaat een procje nog niet dood hoor, je moet in de 150+ regio zitten om em echt om zeep te helpen. Ik heb procjes 90+ laten lopen (volgens AMD dodelijk) en die doen het nu nog allemaal prima.Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 03:08:
Heb nu een week de Aquarius 2 lopen. Werkt perfect bij een niet overgeklokte XP 1800+, maar toen ik er een 2600+ mee ging koelen...
Temperatuur steeg naar 70 graden. Kon een ei koken op het koelblok. Motherboard monitor stond te piepen als de pest (gelukkig stond hij aan, of ik had een nieuwe proc kunnen bestellen). Produceert die XP 2600+ echt zo veel meer warmte dan die 1800+?
Ik weet het niet, wat ik wel weet is dat ik de set er uit ga slopen en een fatsoenlijke waterkoeling erin ga zetten. Volgens mij ligt het probleem bij de radiator. Zo'n klein ding kan nooit echt veel warmte afgeven. Wordt vervangen door een Black Ice Micro, Spijtig genoeg is er niet genoeg ruimte in de kast voor een 120mm radiator zonder de helft van de binnenkant weg te dremelen (hoewel ik hier nog over na zit te denken, zou wel een gewaagd project zijn)
Voor je ervaringen met dat setje is een apart topic, daar kan de TS doorheen lezen dus als je het daar post weet iedereen het te vinden en staat het niet dubbel.
[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 03:54 ]
Verwijderd
Verwijderd
Zoals vaak gezegt, waterkoeling is een manier om het hitte probleem te verplaatsen, het verricht geen wonderen.Verwijderd schreef op 14 augustus 2003 @ 03:58:
Weer off topic, maar er sta mij iets bij dat de Athlons officieel tot 90 graden aankunnen zonder risico op schade. Toch is 70 graden mij veel te veel voor een waterkoeling set
Zoals ik al zei zegt AMD dat 90 graden de max is maar ik heb dus bewezen dat ze flink wat kunnen hebben. Dat was ook met een WC setup, alleen passief gekoelt.
Misschien dat er ook iets niet goed zat in het contact ofzo want zo slecht is dat setje nu ok weer niet.
Verwijderd
Stressed (dus fan op rad op 12V en PC op 100% load): 40C
Mijn opstelling: van reservoir (met pomp) naar Harde schijf (zit niet standaart bij de 3R Poseidon set), naar de Processor (Ik weet dat dit niet de meest ideale opstelling is, P4 2,4 Ghz @ 2,6 Ghz), naar m'n rad (aan de achterkant van de pc gemonteerd), en weer terug naar de pomp.
Ik heb hem gekocht bij Perfect Systems in oldenzaal voor iets van 80 euro'tjes
Verwijderd
Anti-vries toevoegingen zorgen ervoor dat de soortelijke warmte daalt. Bijvoorbeeld alcohol: dit heeft een soortelijke warmte van ongeveer 2 kJ/kgK (de helft van water). Dit betekent dat je water met anti-vries sneller opwarmt. Hierdoor zal je temperatuur ook iets hoger zijn.
Dat het effect niet zo groot is komt omdat door de geringere warmte-inhoud de temperatuur van het water ook weer sneller daalt bij de radiator. Afgifte en opname van warmte werkt hetzelfde.
Je zou in principe ook een vloeistof met soortelijke warmte 0 kunnen gebruiken als je flowsnelheid oneindig hoog is. Echter, de flowsnelheid is beperkt. De leidingweerstanden nemen kwadratisch toe met de stroomsnelheid. In de industrie wordt de stromingssnelheid beperkt tot maximaal 2m/s. Deze beperking maakt een vloeistof met een hoge soortelijke warmte waardevol.
In het voorbeld wan onze waterkoeling maakt het inderdaad niet al te veel uit of er anti-vries bij zit. Als het water nu na het koelblok 1 graad in temperatuur is toegenomen dan is de temp.toename met een 1:1 water alcohol-megsel (sw=3kJ/kgK) 4/3 graad. Deze waarden zijn beide ruim acceptabel.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2003 07:27 ]