Vind jij het goed klinken?
zo ja... dan is het goed...
zo nee....
bedenk/zoek uit wat je slechtste component is...
en wat je kunt/wilt besteden...
Dat ligt eraan hoe het er staat...
Sommige versterkers zijn stabiel met een luidspreker last tussen de 1 en 32 ohm, andere kunnen rare bijgeluiden produceren als de luidsprekers niet tussen de 4 en 8 ohm zitten...
Als ik mijn versterker pak, dan mag de gemiddelde impedantie 4 tot 8 ohm zijn...
Dit voor alle frequenties bij elkaar... echter als er voor 1 bepaalde frequentie een impedantie tussen zit van lager dan een 2 ohm kan ik problemen qua geluid verwachten.
't verschil van weerstand en impedantie is de invloed van wisselspanning op een spoel/condensator... door de frequentie verandert de weerstand van een spoel/condensator... bij een spoel geldt hoe hoger de frequentie hoe groter de weerstand en bij een condensator hoe hoger de frequentie hoe lage de weerstand voor wisselspanning/stroom/
Door dit trukje gecontroleert toe te passen worden dus scheidingsfilters in de luidspreker gebruikt...
waardoor je een vrij mooie frequentie/impedantie verdeling over het hele frequentie bereik krijgt... en dit helpt de goede weergave...
Er speel nog heel erg veel meer mee, maar dat moet je eens opzoeken in een boek over speakers bouwen/ontwerpen of op internet een leuke site daarover op te zoeken.
En over alles in de audio wereld geldt, het kan altijd beter/duurder, probeer voor jezelf een compromie te vinden waarbij jij het goed vindt klinken... en je niet meer geld uitgeeft dan nodig is om dat te bereiken...
Er zijn genoeg gevallen bekent dat mensen met moeite een simpele set in elkaar gezet hadden, en later een veel duurdere (zoniet onbetaalbare set kochten) en die laatste gewoon minder prettig vonden klinken dan hun oude goedkope...
Wat goed klinkt is een kwestie van smaak.... en daar zijn al genoeg ruzies over gevoert imho
[
Voor 77% gewijzigd door
Duur! op 24-05-2003 16:47
]
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.