Verschil tussen 4 ohm en bijv 8 ohm

Pagina: 1
Acties:
  • 4.038 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6279

Topicstarter
Ik heb een vraag wat denk ik volgens velen van jullie een domme vraag is maar goed...
Wat is nou het verschil tussen 8 ohm en bijv 4 ohm???
En wat is nou beter dan?
Hoop dat jullie me kunnen helpen...
Alvast bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

De weerstand van een luidspreker, uitgedrukt in Ohm. Je kan het ook omschrijven als <Hoeveel een luidspreker zich verzet tegen de spanningsbelasting van de versterker>. De impedantie varieert, naargelang het frequentiegebied, van 3 tot 25 Ohm. In luidsprekerbrochures spreekt men vaak van een nominale impedantie, dit is een gemiddelde waarde. Bij de meeste speakers is die 4, 6 of 8 Ohm. Luidsprekers waarbij de weerstand vaak terugvalt tot extreem lage waarden, noemt men kritische of moeilijk aanstuurbare speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

flauwe opmerking :)

8 ohm - 4 ohm = 4 ohm

Wat is beter... geen idee, ga je voor puur theoretisch vermogen dan kun je bij een bepaalde voedingspanning over 4 ohm luidsprekers meer vermogen ontwikkelen dan bij een 8 ohm luidspreker... echter dit zegt niets over de kwaliteit...

want bij 8 ohm luidsprekers heb je wel minder vermogen (theoretisch) echter je loopt minder snel kans de voeding van de versterker met zulke grote stromen te belasten dat je voedingspanning in klapt...

Vandaar dat de luidsprekers vaak in het bereik van 4 tot 8 ohm zit...
sommige luidspreker fabrikanten hebben daar weer een compromie op bedacht en maken 6 ohms luidsprekers.. die klinken vaak op goedkope versterkers net een slagje harder (dus beter???? volgens de verkopers), en hebben minder risico op een inzakkende voeding dan 4 ohms, dus minder vervorming als ze heel hard staan...

Ook voor dit moet je net als bij alles in de audio wereld, gewoon luidsteren wat bij jouw versterker het beste werkt...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aha ok...dus er is niet echt iets beter...Maar ik heb dus jamo speakers van 4- 8 0hm en men versterker is 8 0hm...Wat is dan et beste?om een versterker van 4 ohm te hebben of van 8 0hm???Dan nog een vraag...Speakerdraad...Wat is goeie speakers draad...moet et gevlecht zijn of juist niet?koper???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Anoniem: 6279 schreef op 24 May 2003 @ 13:05:
aha ok...dus er is niet echt iets beter...Maar ik heb dus jamo speakers van 4- 8 0hm en men versterker is 8 0hm...Wat is dan et beste?om een versterker van 4 ohm te hebben of van 8 0hm???Dan nog een vraag...Speakerdraad...Wat is goeie speakers draad...moet et gevlecht zijn of juist niet?koper???
voor een versterker die alleen ontworpen is voor 8 ohms luidsperkers kun je het best resultaat met 8 ohm luidsprekers verwachten...
als je luidsprekers van een lager ohmage aansluit kun je bij hoge volumes teveel warmte ontwikkeling in de versterker krijgen en gaat ie kapot.

Speaker draad... is altijd lastig...

Net als met de apperatuur, alles is tot bijna perfect te krijgen... alleen zul je dan multimiljonair moeten zijn...

als basis kun je grdraait of gevlochten kabel gebruiken. Als je op absoluut budget zit kun je desnoods gewoon tweelingsnoer van 0,75 mm2 gebruiken, dunner moet je eigenlijk niet doen...

Als je een normale Hifi hebt kun je heel goed uit de voeten met een 1,5mm2 luidspreker snoer of als je wat meer vermogen hebt dan gemiddelt of langere luidsprekerleidingen kun je ook 2,5mm2 nemen.

Ik vermoed dat met wat je vertelt hebt over je versterker en boxen, dat je met gewoon koperdraad goed op weg bent qua prijs/kwaliteit verhouding...

Let er wel op dat je geen kabel neemt die niet meer onder je aansluitklemmen past qua dikte...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 09-05 19:28
eigenlijk raar zo weinig ohms. stel je hebt een kabel met een impedantie van 1 ohm dan heeft die kabel vet veel invloed op het geluid (demoing van frequentie) als je aanneemt dat een kabel niet lineair is natuurlijk.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 09-05 18:58

Jag

technopeuter schreef op 24 May 2003 @ 14:35:
eigenlijk raar zo weinig ohms. stel je hebt een kabel met een impedantie van 1 ohm dan heeft die kabel vet veel invloed op het geluid (demoing van frequentie) als je aanneemt dat een kabel niet lineair is natuurlijk.
Ten eerste is die dat wel en ten tweede heb je wel een verdomd lange/dunne kabel nodig wil je een weerstand van 1 Ohm krijgen!

Wat betreft Ohm, dat is de eenheid van weerstand. Oftewel hoe goed iets stroom geleidt. Hoe lager de weerstand, hoe groter de stroom die gaat lopen bij een bepaalde spanning.
Bij wisselspanning zoals een geluidssignaal, spreek je niet van weerstand maar van impedantie. Impedantie is een complexe weerstand in de wiskundige zin van het woord. Maar je kan het zien als de wisselspanning-weerstand. Bij verschillende frequenties wisselspanning is de impedantie ook verschillend.

Voor HiFi speakers (en ook pro speakers) is het gebruikelijk om 8 Ohm nominaal luidsprekereenheden te gebruiken. Speakers van 4 Ohm nominaal hebben vaak twee woofers parrallel of een dubbele spreekspoel (gebruikelijk in de car audio). Die impedantie neemt over het algemeen toe met de frequentie (gedraagt zich als een spoel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Duur schreef op 24 May 2003 @ 13:46:
[...]

voor een versterker die alleen ontworpen is voor 8 ohms luidsperkers kun je het best resultaat met 8 ohm luidsprekers verwachten...
als je luidsprekers van een lager ohmage aansluit kun je bij hoge volumes teveel warmte ontwikkeling in de versterker krijgen en gaat ie kapot.

Speaker draad... is altijd lastig...

Net als met de apperatuur, alles is tot bijna perfect te krijgen... alleen zul je dan multimiljonair moeten zijn...

als basis kun je grdraait of gevlochten kabel gebruiken. Als je op absoluut budget zit kun je desnoods gewoon tweelingsnoer van 0,75 mm2 gebruiken, dunner moet je eigenlijk niet doen...

Als je een normale Hifi hebt kun je heel goed uit de voeten met een 1,5mm2 luidspreker snoer of als je wat meer vermogen hebt dan gemiddelt of langere luidsprekerleidingen kun je ook 2,5mm2 nemen.

Ik vermoed dat met wat je vertelt hebt over je versterker en boxen, dat je met gewoon koperdraad goed op weg bent qua prijs/kwaliteit verhouding...

Let er wel op dat je geen kabel neemt die niet meer onder je aansluitklemmen past qua dikte...
Jah uuh er kunnen bij men speakers dus niet van die hele dikke aansluit klemmen...Maar ik hoorde ook dat de kabel invloed kan hebben op hoe laag de bassen worden ern dergelijke...and I LUV BASSSSSS
Dus wat moet ik nou precies hebben dan want dan wil ik zo ff naar een audio zaak gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Anoniem: 6279 schreef op 24 May 2003 @ 15:13:
[...]

Jah uuh er kunnen bij men speakers dus niet van die hele dikke aansluit klemmen...Maar ik hoorde ook dat de kabel invloed kan hebben op hoe laag de bassen worden ern dergelijke...and I LUV BASSSSSS
Dus wat moet ik nou precies hebben dan want dan wil ik zo ff naar een audio zaak gaan...
kijk geld over de balk smijten kan altijd :)

Maar dan zou ik voor 2,5mm2 gaan...
als je tot een 4 meter snoer nodig hebt... daarboven kun je ook voor 4 of 6 mm2 gaan, maar de meeste huis/tuin/kamer installaties hebben al problemen om 2,5mm2 kwijt te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
'k heb naar m'n achter speakers (B&W603s3) minimaal zo'n 10 meter liggen in bi-wired versie. Het is gewone VLS 2.5mm^2 en het klinkt prima, dus het hoeft helemaal niet zo dik als je meer dan 4 meter hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66153

Nu we het toch over Ohm hebben, wat betekend het dan als er op een versterker 1 Ohm stabiel staat aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb dus 3 meter genomen en dan 1.5 mm...goed?:P

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 6279 op 24-05-2003 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Anoniem: 6279 schreef op 24 May 2003 @ 16:02:
ik heb dus 3 meter genomen en dan 1.5 mm...goed?:P
Vind jij het goed klinken?

zo ja... dan is het goed...

zo nee....
bedenk/zoek uit wat je slechtste component is...
en wat je kunt/wilt besteden...
Anoniem: 66153 schreef op 24 May 2003 @ 16:02:
Nu we het toch over Ohm hebben, wat betekend het dan als er op een versterker 1 Ohm stabiel staat aangegeven?
Dat ligt eraan hoe het er staat...
Sommige versterkers zijn stabiel met een luidspreker last tussen de 1 en 32 ohm, andere kunnen rare bijgeluiden produceren als de luidsprekers niet tussen de 4 en 8 ohm zitten...

Als ik mijn versterker pak, dan mag de gemiddelde impedantie 4 tot 8 ohm zijn...
Dit voor alle frequenties bij elkaar... echter als er voor 1 bepaalde frequentie een impedantie tussen zit van lager dan een 2 ohm kan ik problemen qua geluid verwachten.

't verschil van weerstand en impedantie is de invloed van wisselspanning op een spoel/condensator... door de frequentie verandert de weerstand van een spoel/condensator... bij een spoel geldt hoe hoger de frequentie hoe groter de weerstand en bij een condensator hoe hoger de frequentie hoe lage de weerstand voor wisselspanning/stroom/
Door dit trukje gecontroleert toe te passen worden dus scheidingsfilters in de luidspreker gebruikt...

waardoor je een vrij mooie frequentie/impedantie verdeling over het hele frequentie bereik krijgt... en dit helpt de goede weergave...
Er speel nog heel erg veel meer mee, maar dat moet je eens opzoeken in een boek over speakers bouwen/ontwerpen of op internet een leuke site daarover op te zoeken.

En over alles in de audio wereld geldt, het kan altijd beter/duurder, probeer voor jezelf een compromie te vinden waarbij jij het goed vindt klinken... en je niet meer geld uitgeeft dan nodig is om dat te bereiken...
Er zijn genoeg gevallen bekent dat mensen met moeite een simpele set in elkaar gezet hadden, en later een veel duurdere (zoniet onbetaalbare set kochten) en die laatste gewoon minder prettig vonden klinken dan hun oude goedkope...
Wat goed klinkt is een kwestie van smaak.... en daar zijn al genoeg ruzies over gevoert imho :)

[ Voor 77% gewijzigd door Duur! op 24-05-2003 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
of ik et goed vindt klinken weet ik niet...zit nml op me werk :P
Pagina: 1