Toon posts:

[ADS] aansluiting uit grond gesplit tussen alarm en telefoon

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
OK ik heb voor mijn werk al zeer veel ADSL aansluitingen gelegd (zowel isdn als normaal) maar ik heb nog nooit zo'n situatie gehad/zien als bij ons thuis.

Ons huis is ongeveer 10 jaar oud en we hebben daarom een redelijk nieuwe telefoonverbinding. Onze KPN kabel komt uit de grond, wordt gesplits tussen TELEFOON en ALARM, dit gebeurt in een wit KPN doosje.

De telefoon kabel gaat naar een centrale thuis waarvandaan hij naar verschillende telefoons gaat. De alarm kabel gaat naar een doos van de alarminstallatie, trek ik me verder weinig van aan.

Situatie nu: mijn splitter heb ik op de TELEFOON lijn geplaatst VOORDAT hij naar de centrale gaat dus
.................................................................................-(centrale) naar telefonen
...............................naar telefoon -> gesplits voor adsl ->-naar adsl
lijn vanuit grond ->
...............................naar alarm

Het probleem is nu echter dat wanneer het alarm aan/uit gezet wordt, de verbinding verbreekt. Ook elke dag om 22:30 wordt de verbinding verbroken omdat ons lieve alarmpje dan ff-tjes checkt of de telefoonlijn nog wel in orde is.
Heel irritant... duzzzz
Nu wil ik de splitter VOOR dit alles plaatsen. Zelfs nog voordat de lijn gesplits wordt voor ALARM / TELEFOON.
Er worden ROOD, BLAUW, ORANJE en WIT draadjes gebruikt. Er zit ook 1 dikke gele bij (hierin zit een dikke metalen draad ... aarde? ).

Nu mijn vraag: ik weet zoiezo niet of het wat wordt met dat alarm? Welke draadjes moet ik nu gebruiken... wit/rood/blauw/oranje.. normala gebruikt telefoon toch alleen rood en blauw?
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft..

Hier wat plaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.planetiia.net/upload/m1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.planetiia.net/upload/m2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.planetiia.net/upload/m3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.planetiia.net/upload/m4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.planetiia.net/upload/m5.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 12:40 ]

• KolNedra
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-04-2020

KolNedra

...

Plaatjes werken niet :S

::: flickr.com/kolnedra ::: Nikon D80 + Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC + Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM

Verwijderd

Topicstarter
nu wel :) plz feedback :(

Verwijderd

Mijn ervaring is dat je hem het beste na de IS/RA aan kan sluiten :)
Je moet sowieso daar wel zijn omdat je het nummer moet hebben waarop je ADSL is aangevraagd ;)

Verwijderd

Topicstarter
IS/RA is dat witte doosje? Wat doet dat doosje dan precies... (ok daarover ff faq doornemen).

Bedoel je dat ik een nummer nodig heb bij het instellen van ADSL? das niet waar namelijk. Ik gebruik trouwens een usb modem maar dat is niet van belang, het gaat hier om de hardware en de splitsing ervoor.

Er zij 2 witte doosjes naast elkaar. Zie ik nou goed dat de rechter niet gebruikt wordt?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 12:43 ]

Verwijderd

Ik was van mening dat ADSL alleen werkt op het nummer waarop die aangesloten zit, ergens lijkt me dat wel logisch.
Heb je een analoge lijn -> 1 nummer. Maar misschien dat het per hoofdaansluiting gaat. Maar aan de andere kant heb je wel 2 losse lijnen.

Maar goed een IS/RA is volgens mij niets meer en niets minder dan een patchpaneel om je hoofdaansluiting te verdelen. (en om het netjes te houden :P)

Je hebt btw er niks aan om voor de IS/RA te gaan zitten omdat het daar ook al apart is. De IS/RA splitst niks, het geeft simpelweg door.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 12:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
De aansluiting wordt alleen verdeelt over een kabel naar ALARM, kabel naar TELEFOON.

IS/RA is wat ervoor zorgt dat dit huis dit specifiek telefoonnummer heeft zeg maar? (om te identificeren bij KPN???)

Ja onze lijn is analoog.

Dus ik zou aan de bovenkant van dat witte bakkie moeten gaan zitten. 4 draadjes los halen RJ11 plugjes erop zetten splitten. En dan moet mijn TELEFOON lijn (uit de splitter) weer verder gaan dus naar de 2 lijnen toe?

Dus... ik neem een nieuwe telefoonkable. Ik knip 1 plug eraf. De 4 losse draadjes stop ik in de bovenkant van dat witte bakkie (IS/RA ??). De andere kant in de LINE ingang v.d. splitter.
Dan de 4 draadjes die er al hangen een RJ11 pluggie eropzetten en in de TELEFOON uitgang van de splitter douwen?

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Verwijderd schreef op 24 mei 2003 @ 12:33:
Nu wil ik de splitter VOOR dit alles plaatsen. Zelfs nog voordat de lijn gesplits wordt voor ALARM / TELEFOON.
Er worden ROOD, BLAUW, ORANJE en WIT draadjes gebruikt. Er zit ook 1 dikke gele bij (hierin zit een dikke metalen draad ... aarde? ).

Nu mijn vraag: ik weet zoiezo niet of het wat wordt met dat alarm? Welke draadjes moet ik nu gebruiken... wit/rood/blauw/oranje.. normala gebruikt telefoon toch alleen rood en blauw?
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft..
Het ziet er naar uit dat het even heel lastig is, maar ik had ook zoiets op mijn vorige werk. Het zou wel moeten gaan werken iniedergeval. Je moet inderdaad je splitter voor het punt zetten waar je alarm en telefoon gesplitst worden, aangezien er dus storingen kunnen komen. Dit gebeurt dus ook in jou geval.

Je moet inderdaad rood en blauw gebruiken, nog voordat deze bij de splitsing komen. Als je het dan netjes aansluit, dan zou het gewoon moeten werken.

Suc6. :Y)

Verwijderd

Topicstarter
maar wat doe ik dan met oranje/wit? of maakt dat dan niet uit. ... want die worden dan wel voor het alarm gebruikt en niet gesplitst... toch?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik dacht dat je geen ADSL op een alarm lijn kon aanvragen /dat dat niet slim was.

Stond dat niet ergens op de kpn site. ???

Hmmm kan het niet vinden iemand die het kan bevestingen.

Mocht je het wel willen gebruiken. Dan moet je splitter in iedergeval voor je isra punt. Of krijg je mischien toch 2 lijnen binnen dan moet ie na je isra punt voor je adsl modem en telefoon toestel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg niet 2 lijnen binnen toch.. :o

Ik heb wel 2 witte doosjes..

Verwijderd

Ok
normaal werkt het bij een alarmkiezer als volgt.
Rood blauw naar alarmkiezer en via oranje wit komt hij terug van de alarmkiezer ( lus ), zo kan bij een evt. alarmmelding de verbinding verbroken worden door de alarmkiezer.

Je moet de splitter gewoon op de rood blauwe draad van het witte IS( infrastructuur)RA( randapparatuur) aansluiten, vanuit de splitter ga je naar de rood blauwe aderparen van de alarmkiezer de oranje witte die uit de alarm kiezer komen ( zelfde draad ) gaan dan weer naar de rood blauwe die naar de centrale gaan.

Zo moet het werken...

Verwijderd

Topicstarter
hmmmzzz ik heb al wat geprobeerd ja maar dat was niet gelukt. Ik heb Ches's post niet gelezen toen nog.

je hebt gelijk wanneer je zegt dat blauw/rood naar het alarm gaan en als wit/oranje terugkomen! die vervolgens weer verder gaan als blauw/rood van de telefoon.

Dus wat je zegt is dat ik mijn splitter op de oranje/wit van de IS/RA moet plaatsen? Dus tussen de IS/RA en het alarm ..op de draadjes oranje/wit?

Verwijderd

Nee op de rood blauwe vanaf de isra, dus tussen isra en alarm.
Dus eigenlijk de rood blauwe loshalen van het isra doosje deze komt op de telefoon uitgang van de splitter. Dan een nieuwe draad vanaf de isra naar de splitter telefoon ingang.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 15:43 ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-02 15:19
yupo rood/blauw van het linker kastje loshalen en die in je pots splitter proppen (rj11 erop knijpen) van daaruit 1-tje naar je modem en eentje terug naar je kastje. Als je het netjes wil doen kun je ook links naast het linker kastje een gewone analoog telefoon opbouwdoosje gebruiken dan kun je van daar uit met langere kabels naar je splitter gaan werken

[ Voor 3% gewijzigd door KaMiKaZe op 24-05-2003 17:19 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

je mag je IsRa helemaal niet open maken O-) ............

je kunt idd beter een alarmlijn op een aparte analoge lijn aansluiten, wanneer de splitter van de ISP niet correct werkt kan het zijn dat je alarmlijn niet meer kan inbellen :X (evt. zelfs een servicecontract op de lijn zetten, kijk je verzekeringsvoorwaaeden hiervoor na. KPN heeft in geval van een storing nl. 5 werkdagen de tijd)

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 22:04 ]

Verwijderd

Het is eigenlijk ook helemaal niet nodig om een ISRA punt open te maken.

Als de splitter niet correct werkt merk je dit snel genoeg aan de telefoons die niet werken en in geval van nood kun je altijd nog de splitter er tussen uit halen.
Er blijven altijd wel stuaties dat of de lijn of het alarm zelf niet werken......

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-02 15:13
Het probleem is nu echter dat wanneer het alarm aan/uit gezet wordt, de verbinding verbreekt. Ook elke dag om 22:30 wordt de verbinding verbroken omdat ons lieve alarmpje dan ff-tjes checkt of de telefoonlijn nog wel in orde is.
* dôh is o.a. alarm man.

Dat je lijn eraf gegooid word komt door het protocol wat er gebruikt wordt voor het bellen naar de alarmcentrale. Dat werkt namelijk zo. Stel dat de lijn bezet is op het moment dat er iemand inbreek (dat je dus geen melding naar de meldcentrale hebt). Gooit de kiezer de lijn vrij en belt hij naar de meldcentrale.

Verder dat hij 's avonds de lijn eraf gooit komt doordat lijncontrole aanstaat. Nou kan je je installateur bellen (weet niet of het een bekende is). Maar die zou dat uit kunnen zetten. Of dat weer mag is ook afhankelijk van een aantal factoren. Ik zou zeggen kijk of je een telefoon nummer ziet van je alarm installateur of zeg welke t is als je geen tel nummer hebt. En allicht kan die je meer vertellen.

Ik spreek hier uit ervaring, wij hebben menig klant die ADSL hebben i.c.m. met alarm. En ondervinden geen enkel probleem. :)

Edit: ff voor de duidelijkheid. Maak nooit je alarmkastje zelf open. Gaat je een hoop geld kosten. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door dôh op 25-05-2003 11:43 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 mei 2003 @ 10:32:
Het is eigenlijk ook helemaal niet nodig om een ISRA punt open te maken.

Als de splitter niet correct werkt merk je dit snel genoeg aan de telefoons die niet werken en in geval van nood kun je altijd nog de splitter er tussen uit halen.
Er blijven altijd wel stuaties dat of de lijn of het alarm zelf niet werken......
totdat de splitter op de centrale van je provider het begeeft, dan is er weinig weg te halen........... 8)7

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dia Alarm is dat een digi-acces aansluiting zal wel namelijk. Het probleem is dat ding lult over he D kanaal van ISDN en dat wil dacht ik nog wel eens problemen geven inderdaad

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 mei 2003 @ 13:35:
[...]

totdat de splitter op de centrale van je provider het begeeft, dan is er weinig weg te halen........... 8)7
Als er een kabel stuk getrokken wordt of de poort van de centrale het begeeft dan heb je ook niets.
8)7
Ik spreek hier uit ervaring, wij hebben menig klant die ADSL hebben i.c.m. met alarm. En ondervinden geen enkel probleem.
_/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2003 16:06 ]

• dôh
TrailBlazer schreef op 25 May 2003 @ 13:37:
Dia Alarm is dat een digi-acces aansluiting zal wel namelijk. Het probleem is dat ding lult over he D kanaal van ISDN en dat wil dacht ik nog wel eens problemen geven inderdaad
Nee hoor... je hebt gewoon ISDN converters die kan je een MSN nummer toewijzen en die bellen gewoon uit via een digitaal kanaal... anders gaat het alarm niet werken als je ISDN hebt en geen ISDN converter.. :)

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 16:03:
[...]

Als er een kabel stuk getrokken wordt of de poort van de centrale het begeeft dan heb je ook niets.
8)7

Daarvoor bestaan er servicecontracten :*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 18:14:

Daarvoor bestaan er servicecontracten :*)
Voor bedrijven wel ja , niet voor consumenten ;)

Maar daar gaat deze topic eigenlijk niet over he.............

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2003 18:41 ]

Verwijderd

raymonvdm schreef op 24 mei 2003 @ 13:12:
Ik dacht dat je geen ADSL op een alarm lijn kon aanvragen /dat dat niet slim was.

Stond dat niet ergens op de kpn site. ???

Hmmm kan het niet vinden iemand die het kan bevestingen.

Mocht je het wel willen gebruiken. Dan moet je splitter in iedergeval voor je isra punt. Of krijg je mischien toch 2 lijnen binnen dan moet ie na je isra punt voor je adsl modem en telefoon toestel.
Klopt, je blijft er last van hebben aangezien de test via de zelfde blok geolf werk als de kpn gebruikt om de lijn te controleeren.

Wat te doen:?

Vragen aan je varal, securicor, nvd etc.. alarm centrale of ze de lijn test van je abbo afgooien, hiermee voorkom je de test :)

[edit]heb je een eigen web site?
Een .nl domein?
zoja wat is die?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2003 18:53 ]

• dôh
Vragen aan je varal, securicor, nvd etc.. alarm centrale of ze de lijn test van je abbo afgooien, hiermee voorkom je de test
Nee die kunnen het niet doen.. dat zijn enkel meldcentrales, die nemen alleen meldingen op en bellen de politie. Bij storing bellen ze de installateur. Dus je zal toch echt de installateur moeten bellen. Die kan je alarminstellingen veranderen. Kleist Beveilingen, S.C.A. noem maar op.. :)

Securicor is al helemaal wat anders.. dat is die beveiliging die rondloopt in winkels etc..

[ Voor 5% gewijzigd door dôh op 25-05-2003 19:07 ]

Verwijderd

O dacht dat securicor meldkamer 1 na grootste was :P naja ikkuuh fout. in iedergeval breek ik bij de topic starter ff na 22.30 in, simpel de telefoon lijding opgrafen en door knippen.
Waneer gaan jullie met vakantie??? })

• dôh
dat kan je doen ja.. maar als hij slim is dan zit er een slot op de meterkast.. en binnen 6 sec is je melding weg en ben jij de lul... lol..

Verwijderd

Ik graaf de telefoon lijding toch op.... die melding komt dus nooit aan.
Lezen !!!!!!! dus,...!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 19:32 ]

• dôh
Is goed joh... doe maar :P
Pagina: 1