Toon posts:

RDRAM PC1066 bedenkingen & vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorig jaar in augustus heb ik mijn nieuwe computer gekocht. Na een lange tijd reviews lezen & het terrein verkennen, heb ik gekozen voor een Asus p4t533-c mobo, met een intel PIV 2.26Ghz (533Mhz FSB). In die tijd was PC1066 RDRAM enorm slecht verkrijgbaar, en zeer duur, dus heb ik mezelf tevreden gesteld met 256mb. Dat heeft me toen 260 EURO gekost!
En nu, bijna 1 jaar later, heeft intel aangekondigt dat ze de levering van i850/i850E chipsets helemaal gaan stoppen. RDRAM heeft dus afgedaan bij de intel wereld. Maar hier zit ik dus nu, met mijn duur moederbord & duur ram geheugen. Het voordeel dat ik nu ondervind is wel : het is mega snel. En oh zo stabiel. Mijn systeem is straks een jaar oud, maar ik heb nog meer performance dan een huidige dual ddr systeem.
Wat ik graag zou willen is toch nog 256MB ram erbij kopen, zodat ik straks klaar ben voor HL2 / Doom3 :-)
Maar wat gaat er gebeuren met de prijs van PC1066 in de toekomst? Zal de prijs nog gaan stijgen, of juist dalen? Afwachten of nu kopen?
Op dit moment kan ik 128mb krijgen voor 70EUR per stuk. Maar nu heb ik Kingston geheugen, is het dan erg dat de andere 256mb van Samsung zouden zijn? Ik heb wel gehoord dat Kingston dezelfde geheugenblokjes gebruikt als Samsung...

Alle advies & bedenkingen zijn welkom :-)

RDRAM users UNITE! >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 11:23 . Reden: foutje ]

Verwijderd

Als je dan toch voorbereid wilt zijn op de toekomst waarom gooi je dan nog 256 erin en niet gelijk 512 erbij.
En of het geheugen daalt of stijgt das natuurlijk moeilijk te zeggen, zodra het niet meer gerbruikt word zal er zeker minder van geproduceerd worden, maar de rimmetjes die al geproduceerd zijn die zullen waarschijnlijk wel in prijs zakken

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Hmm, ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde (luxe) probleem. Ik heb nu 2x256MB (dualchannel) PC1066 RDRAM en dat is op zich ruimschoots voldoende.. Ik ben alleen bang dat als ik over een jaar wil upgraden dat ik dan van een hele koude kermis thuis kan komen (ivm prijs en beschikbaarheid).

Ik zit dus ook met dilemma: nu upgraden terwijl het niet echt nodig is of straks upgraden, als de noodzaak echt daar is maar wanneer de prijzen waarschijnlijk wel een stuk hoger zullen liggen...

PS: Ik denk trouwens toch dat ik gewoon ff wacht.. Ik heb het nu niet echt nodig en misschien koop ik (je) tegen die tijd wel een iets grotere upgrade waardoor je dat geheugen dan helemaal niet echt nodig meer hebt.

Wees consequent, maar niet altijd

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:12
same problem here, ik heb een asus p3c-d aangeschaft icm rambus voor een dual tualatin upgrade

als ik nu kijk naar de prijzen van rambus icm ddr, dan ben ik gewoon dom bezig als ik mijn setje niet inruil voor een dual amd, waarvan de cpu's ook nog veel goedkoper zijn en inmiddels veel meer presteren :(

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Verwijderd

Dit is lastig inderdaad...

Ik zit met een Asus P4T533 en heb daar ook 256 MB geheugen van Samsung bij...
Wat te doen? 256 MB erbij kopen, of 2 identieke 512 MB Samsung reepjes? Nu of later?

Jammer dat Intel van dat "P4 + Rimm = best" principe is afgestapt :(

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

gooi je moederbord nu gewoon vol met geheugen en je zit voor een hele tijd goed!

Weet je dat SIS wel nog daar gaat met de Rimm chipsets!

There is no place like ::1

Verwijderd

Ik heb 512mb Rimm4200 en dat is voor mij wel genoeg :)
Meer dan 512 word overkill. Ik weet wel dat ongeveer een maand of anderhalf geleden ISL automatisering iets van 15 reepjes PC-1066 (let op: de 184-pins, 16-bits variant) op voorraad had, en dat was het laatste wat ze kregen.

Rimm4200 hadden ze al niet eens meer...

Het is dood en dood zonde, zo'n stabiele pc als hier (zie sig) heb ik nog nooit gehad of gezien :)

Die sis-chipset ging volgens mij niet meer door, of grote problemen mee, staat in het stukje op de frontpage over het stoppen met 850/860, maar kan dat zo niet vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 13:49 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Een vriend van me heeft ook 512MB RIMM en opzich....hij is een gamer....is 512MB rimm inderdaad genoeg!

There is no place like ::1

Verwijderd

Drm heb ik mijn p4t533 incl 512mb rimm verkocht. Ga voor een dual-ddr mobo (p4p800) die zo en zo sneller is in alle testen :) . Kheb nu 1 gb ddr 400mhz voor heel wat minder dan wat rimm kost :)
Een vriend van me heeft ook 512MB RIMM en opzich....hij is een gamer....is 512MB rimm inderdaad genoeg!
mwah idd ja , ligt er dus aan wat je doet, ik heb echt niet genoeg aan 512mb :7
maar ik heb nog meer performance dan een huidige dual ddr systeem
Das dus niet waar lees maar hier na : http://www.tomshardware.c...rd/20030519/i875p-31.html
Even as we speak, boards with the Intel i875P chipset for dual DDR400 and FSB800 are perched on store shelves. The new chipsets have no trouble outstripping the Rambus platform with PC1066 or PC1200 RAM

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 14:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Erm ik snap niet echt waarom iemand zou beweren dat hij/zij zelfs 512MB RAM niet genoeg vindt. Ik heb slechts 256MB en ik heb nog geen enkele keer ondervonden dat ik tekort kwam. Ik kan zoveel programma's openen als mijn desktop plaats voor heeft & ik compile dagelijks zware stuff met gcc, met een ongelofelijke snelheid. Spellen speel ik niet echt veel, maar ik ben er nog geen enkel tegengekomen dat om meer geheugen vraagt. Komt waarschijnlijk door het deluxe kingston geheugen, asus mobo, 80gb wd hdd (8mb cache) ;)

I want rambus yellowstone! ;)

Verwijderd

Erm ik snap niet echt waarom iemand zou beweren dat hij/zij zelfs 512MB RAM niet genoeg vindt
Mwah ik maak dus muziek, en daar heb je veel ram voor nodig. The grand vereist al 512mb ram daar komt Cubase SX nog bij, en dan ook nog een sampler en virtual guitarist, dat is ONMOGELIJK MET 512MB !!!!

Dus zoals ik al zei ligt eraan wat je doet
Spellen speel ik niet echt veel, maar ik ben er nog geen enkel tegengekomen dat om meer geheugen vraagt
Lees anders maar in de readme van zat spellen dat ze lichtelijk swappen met 256mb ram. Met 512mb moet dit overzijn. bf1942 loopt bijv slecht met 256mb ram

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 14:44 ]

Verwijderd

ik verkoop 32 bits rdram van samsung iemand interesse ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 mei 2003 @ 11:22:
Op dit moment kan ik 128mb krijgen voor 70EUR per stuk. Maar nu heb ik Kingston geheugen, is het dan erg dat de andere 256mb van Samsung zouden zijn? Ik heb wel gehoord dat Kingston dezelfde geheugenblokjes gebruikt als Samsung...

Alle advies & bedenkingen zijn welkom :-)

RDRAM users UNITE! >:)
i kzou het niet doen.
Kijk eens bij Tweakers, dit is het geheugen waar we over praten?
zo ja, dan is 2x 70 is al 140 euro, dus als een van die winkels in de buurt zit houd je nog geld over....
En het is nog Kingston ook.

http://www.tweakers.net/pricewatch/29947

Rambus DRAM Geheugen / 256MB PC1066 Rambus DRAM (Kingston)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  Rax Nederland  € 125,-  € 12,50    22-05   

Interngeheugen.com  € 126,-  € 10,-  2650 AC  20-05   

Winkelman Automatisering  € 127,-  € 11,-  7556 BV  24-05   

PC Zaak  € 127,-  € 12,-  4661 JM  13-05   

SallandAutomatisering.nl & SaGames.nl  € 128,-  € 12,-  8102 HM  09-04   

Chicon Computers  € 130,-  € 10,-  2627 BN  24-05   

Informatique  € 132,-  € 7,50  2661 DG  24-05

PS: of je moet willen switchen zoals voorgesteld. Maar om een systeem dat minder dat een jaar oud is weg te doen, kost je meer geld dan dit geheugen.
En als je hem over een paar aar verkoopt: de gemiddelde gebruiker weet amper wat erin zit, ALS er maar genoeg in zit (harde schijf ruimte/geheugen/etc).
Dat gedoe met die 850 zag je al een poos aankomen, kijk maar eens naar de moblijsten van Alternate van veel maanden geleden... amper een 850 bord te vinden en nu... geen een als ik me goed herinner. Voorop lopen is inderdaad soms een risico. Succes verder.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 16:43 . Reden: typos ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 May 2003 @ 16:09:
ik verkoop 32 bits rdram van samsung iemand interesse ?
daar hebben we vraag & aanbod voor op de fp :/

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb 4x256 MB in mn pctje zitten (samsung PC1066 32ns) gemiddelde prijs 150 euro, je kan bij Informatique nog gewoon tegen actuele prijs Kingston geheugen kopen :)

Ik ben het dus met de topicstarter eens dat RDram PC1066 nog steeds een van de snelste platforms is.
Je kan wel proberen het maximale uit DDR proberen te persen maar er zal toch een nieuw soort geheugen moeten komen om de huidige topsnelheden te verhogen, de ene na de andere DDR chipset wordt gelanceerd maar weinig snelheids verschil is er tussen alle dual channel DDR chipsets.

[ Voor 62% gewijzigd door Lennieboy83 op 24-05-2003 16:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
yeah DarkEye!
RDRAM had al lang dual channel techniek, terwijl DDR daar nu maar juist mee op het toneel komt.
Intel had de keuze tussen rambus (met pc1200 en yellowstone in aantocht) of nog het laatste uit de DDR techniek persen, en dan afwachten tot DDR-II zijn intrede doet, en spijtig genoeg hebben ze het laatste gekozen :-(

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:36

star-saber

Ryzen

RDRAM is dual omdat het per reep maar 16 bit kan afgeven.
en een P4 klokt geloof ik per keer 32 bit binnen.
de dual controller op een DDR bord werkt heel anders dan die van RDRAM.

• Lennieboy83
star-saber schreef op 24 mei 2003 @ 21:08:
RDRAM is dual omdat het per reep maar 16 bit kan afgeven.
en een P4 klokt geloof ik per keer 32 bit binnen.
de dual controller op een DDR bord werkt heel anders dan die van RDRAM.
Heb je zeker nog geen 32 bits RDram gezien :?
En ik ben niet dom ofzow, ik weet dus ook wel dat zo'n 32 bits reep gewoon 2 in 1 is ;) maar het blijft een 32 bits reep.

Je hebt wat gemist denk ik ;)

edit:

Ik had nog iets toe tevoegen, nml. dat de nieuwe SiS Rdram chipset quad 32 bits reepjes aankan ;) dus nog meer kanalen=nog meer bandbreedte, zo blazen ze die DDR schipsets er weer vet uit 8) ook die latencie van het laatste RDram is heel erg laag (32 ns) dus niks te vrezen.

[ Voor 24% gewijzigd door Lennieboy83 op 25-05-2003 01:54 ]

• AK47
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik zit er al een tijdje over te denken om een nieuw systeem te kopen. 't Liefste koop ik dan een Asus P4T533 met PC4200 mem, maar nu ik dit hoor moet ik maar snel wat gaan kopen voordat 't uitverkocht is...of is het niet zo erg?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
AK47 schreef op 25 May 2003 @ 11:27:
Ik zit er al een tijdje over te denken om een nieuw systeem te kopen. 't Liefste koop ik dan een Asus P4T533 met PC4200 mem, maar nu ik dit hoor moet ik maar snel wat gaan kopen voordat 't uitverkocht is...of is het niet zo erg?
Nu Intel als enige grote chipset fabrikant die PC1066/RIMM4200 ondersteunde er definitief afscheid van heeft genomen mag je gerust stellen dat RDRAM dood is, althans in z'n huidige vorm. Voor de enkele geheugenfabrikanten die RDRAM chips produceerden valt een enorm deel weg van de toch al relatief beperkte markt dus verwacht ik niet dat PC1066/RIMM4200 nog lang in voldoende hoeveelheden wordt geleverd (en schaarste betekent hogere prijzen). Persoonlijk zou ik nu ook niet voor een i850E bord gaan, er zijn goedkopere alternatieven die minstens even snel zijn :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

Ik heb zelf een P4T533 met, op dit moment, 256 MB PC4200 RDRAM. En ik ben van plan het uit te breiden naar 512 MB en daar ben ik redelijk gerust in: zoals het er nu naar uit ziet zal het geheugen later in een SiS 659-bord gepropt worden :)

Abbadon, is SiS geen grote chipsetfabrikant dan? De 658 is min of meer geflopt, maar dat vind ik redelijk logisch: hij bood niets niéuws en hij kwam uit juist voordat de 800 FSB van de P IV's ingevoerd werd (en de 658 ondersteunt het dus niet). Maar de 659 heeft als voordeel dat er, naast alle gangbare features, ook maar liefst viér geheugenkanalen kunnen gebruikt worden, wat een banbreedte van 9.6 GB/s kan opleveren, een stuk meer dan de borden met twee kanalen DDR-SDRAM (bijvoorbeeld de i875P Canterwood). EPoX heeft al aangegeven dat er een SiS 659-bordje zal komen, als SiS en de moederbordfabrikanten het goed aanpakken is er dus een kans dat RDRAM weer een heropleving kent.

Overigens niets dan lof over de P4T533 en het PC4200 RDRAM: top prestatie, ongelofelijk stabiel, veel features (IDE-RAID, AGP Pro) en erg goed overklokbaar: het bordje haalt een FSB van meer dan 200 MHz met het geheugen op 3x, op 4x wil de FSB tot 164 MHz, dat wordt 164 x 4 = 656 ipv 533 MHz, het geheugen is dus zeker wel goed overklokbaar.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-08 07:16

SG

SG surft naar info hardewaren

Heropleving komt er alleen als een amrktleider met RDRAm komt en dat is SIS niet.
De massa gaat voor intel chipsets en dat wordt dus puur DDR sis met RDRAM wordt een buitenbeentje en dan moeten de geheugen fabrikanten er brood in zien en met SIS alleen met 'n RDram platform zald dat dus niet sormlopen.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Nou, Intel heeft al vanaf de P!!! RDRAM-chipsets (820, 850, 850E 860, 860E) en het is een marktleider, maar toch was Intel + RDRAM niet zo'n succes...

Als SiS een goed presterende chipset aflevert die, zoals de meeste SiS-chipsets, niet veel kost, zou het toch wel een succes kunnen zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door Steve op 25-05-2003 17:18 ]

• AK47
Misschien is er toch hoop mbv SiS :)

Jupiler > Hoe lang denk je dat 't nog gaat duren voordat EpoX zo'n moederbord gaat releasen? En als ik 't goed begrijp gaat de nieuwe chipset van SiS ook 800 MHz-FSB P4's ondersteunen?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Volgens SiS en EPoX zou het bord er nog vóór het einde van de zomer zijn, laat het ons hopen :)

En uiteraard ondersteunt hij P IV's met 200 MHz FSB.. Verder ondersteunt 'ie vier kanalen PC1333 RDRAM (2 32-bits PC3200/4200/4800/5333 repen), AGP 8x. De nieuwe SiS 963 Southbridge ondersteunt ook P- en S-ATA (al dan niet RAID), LAN, USB2.0 etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Steve op 25-05-2003 17:29 ]

• AK47
Jupiler schreef op 25 May 2003 @ 17:29:
Volgens SiS en EPoX zou het bord er nog vóór het einde van de zomer zijn, laat het ons hopen :)

En uiteraard ondersteunt hij P IV's met 200 MHz FSB.. Verder ondersteunt 'ie vier kanalen PC1333 RDRAM (2 32-bits PC3200/4200/4800/5333 repen), AGP 8x. De nieuwe SiS 963 Southbridge ondersteunt ook P- en S-ATA (al dan niet RAID), LAN, USB2.0 etc.
Hubba hubba :9~

Zijn trouwens die PC5333 repen van Rambus al beschikbaar?

--

Tom's Hardware over de toekomst van Rambus e.d.

• SG
  • Laatst online: 13-08 07:16

SG

SG surft naar info hardewaren

Jupiler schreef op 25 mei 2003 @ 17:17:
Nou, Intel heeft al vanaf de P!!! RDRAM-chipsets (820, 850, 850E 860, 860E) en het is een marktleider, maar toch was Intel + RDRAM niet zo'n succes...
? als iNtel al zo lang met moeite amper RDram mainstream kon maken zal SIS dat zeker niet lukken.
Als SiS een goed presterende chipset aflevert die, zoals de meeste SiS-chipsets, niet veel kost, zou het toch wel een succes kunnen zijn :)
Dat is hem juist RDram was vanaf begin van de P4 intels high-end chipset geheugen platform.

Dus nee als ie snel is brengt dat nog geen zoden aan de dijk hooguit zoiets exotisch als rimm4200 nu ook is.

P4 hebben 'n FSB voorlopig van 800Mhz eff 6400MB/s, meer dan dat eraan koppelen brengt nauwelijkt iets meer performance,vergelijk het maar met de nForce2 vs Kt400 hemelsbreedt geheugenbandbreedte verschil maar bij gelijke afknijpende FSB maakt dat nauwelijks wat uit.

Dual DDR400 sluit er mooi op aan dan heb je een RDRAM implementatie nodig die zeker 6400MB/s kan leveren, meer mag maar daar wordt ie niet echt veel sneller van.

D'r kan wat verschil zijn tussen de efficientie van de chipset dus wat verschil maar de meesten zullen gaan voor iNtels naam en dus voor intelchipset met wat ook belangrijk is het rete goed verkrijgbare mainstream DDR memory wat je om de hoek bij elke PCboer kan kopen.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Verwijderd

Voor mij geen RDram geheugen meer omdat het gewoon te duur is vergeleken met DDRram,ik heb nu nog Samsung PC-800 2 x 256Mb double sided maar loopt maar tot 130 Mhz(4X) of 150 Mhz(3x),om over te stappen naar 1066 is momenteel gewoon te duur ik ga liever voor de Asus P4PC800 met DDRram is sneller en goedkoper.
Het is inderdaad wel één van de stabielste systemen die ik ooit gehad heb maar als dat aan het geheugen ligt,misschien wel aan de P4 of Windows XP of een combinatie van alle drie.

Verwijderd

Topicstarter
Windows XP, hah, de laatste incarnatie van de grootste flop ooit.
Rjw : volgens mij ligt de stabiliteit vooral aan het excellente Asus P4T533-C mobo.

Verwijderd

Dat klinkt mij als een soort flame, Windows xp heeft hier bewezen heel erg stabiel te zijn op mijn asus p4t533. Met de juiste tweaks is er niks mis met dit os. Ik heb nu een asus p4p800 besteld ook omdat dit sneller en goedkoper is. 1gb aan pc1066 ram zou me gewoon teveel geld kosten.

• Lennieboy83
Had dan een P4C800 genomen, ik snap niet waarom je voor de i865 hebt gekozen :?

ten 2e ik heb 4 repen van 256 MB (1 GB) PC1066 van Samsung met 32ns voor een gemiddelde prijs van 150 eurootjes dus valt nog redelijk mee vind ik.
En systeem is superstabiel.

Ik geef even mn commentaar geef op het verhaal van SiS: Ik geloof idd ook niet in dat SiS de markt over zal nemen, en dat RDram terugkomt, dat had alleen gekunt als Intel er verder mee was gegaan, en nu is het denk ik voor de desktop markt afgelopen denk ik, het is en blijft pure marketing dat DDR overwint ;)

Maar echt sneller is DDR niet het is gewoon alle snelheid uit DDR persen die erin zit dmv. andere chipsets maken, ik kan de tel nieteens meer bijhouden hoeveel chipsets voor DDR zijn er eigenlijk gemaakt!
Terwijl er voor de combo RDram P4 maar 1 chipset was, want die i850E versie is in principe hetzelfde als de i850, voor servers had je alleen nog een i860 ;) (ik ga niet terug naar de pIII) Rambus geheugen heeft zolang aan kop gestaan, ik geloof wel een jaar of ruwweg 2?
en nu wordt t nog steeds moeilijk overwonnen, ik wacht echt op iets vernieuwends en niet steeds die talloze nieuwe chipsets voor het huidige DDR.

Ik wacht net zolang tot DDRII komt of dat Intel iets ziet in Yellowstone dan ga ik pas weer verder investeren in die onderdelen, maar ooit komt de dag ;)

• KBDE
  • Laatst online: 04-08 14:01
Verwijderd schreef op 25 mei 2003 @ 20:01:

Het is inderdaad wel één van de stabielste systemen die ik ooit gehad heb maar als dat aan het geheugen ligt,misschien wel aan de P4 of Windows XP of een combinatie van alle drie.
Ik heb zelf het idee dat van systeem tot systeem ik bouw de pc's steeds stabieler worden.

Als ik aan het 386 / 486 tijdperk denk. of ook de socket 7 mobo's (alles intel zowel cpu als chipset) dat waren onstabiele pc's vergeleken met nu.
Zelfs P3 mainboards waren niet echt 100% stabiel.

Heb met windows xp eigenlijk nog nooit een blauw scherm gezien met mijn huidige pc. (buiten de tests om te kijken hoever ie is over te clocken) Enigste waar ik in het begin probs mee heb gehad was met een slechte 3com kaart. (die zorgde voor random hardlocks)

Ik denk dat dit gewoon een combinatie van verbeterde hardware / software is.

Tegenwoordig kun je gewoon de goedkoopste hardware kopen die je kunt vinden. Je gooit het fatsoendelijk in elkaar en na misschien wat tweaks hier en daar heb je gegarandeerd een 100% stabiel systeem.

Ditzelfde moest je eens een jaar of 2 geleden proberen LOL :+

[ Voor 3% gewijzigd door KBDE op 28-05-2003 03:23 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Lennieboy83 schreef op 28 mei 2003 @ 01:23:
Had dan een P4C800 genomen, ik snap niet waarom je voor de i865 hebt gekozen :?
Waarom dan? Het enige verschil tussen de 875 en 865 is het ontbreken van een PAT-mode bij deze laatste, wat weinig uitmaakt voor de performance. Daar staat wel een prijsverschil van ongeveer €70 tegenover.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 20:04:
Ga eens naar de speeltuin, joh .. Of gun jezelf een herkansing en lees de [FAQ]FAQ[/FAQ] en dan in het bijzonder het Forumgedrag gedeelte.

En nu weer ontopic verder :)

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

Zoals hierboven al wordt geopperd, is ook mijn i850 (2.4b + TH7-II RAID) systeem zo stabiel als de pest en voorlopig snel genoeg voor wat ik ermee doe. Sterker nog, m'n bak is niet eens overclocked en ik klaag niet eens over de snelheid. Het kan natuurlijk altijd sneller, maar ik hoef nooit ellendig lang te wachten ofzo nouja behalve bij dvd->xvid dan, duurt 3-4 uur ofzo, maar dat doe ik zo goed als nooit.

Nee, ik denk dat ik binnenkort m'n pc800 maar vervang door pc1066. dat kost me 300-360 euro afhankelijk van welk merk en type natuurlijk. Dat is op het moment voor mij beter dan een Canterwoodbord + 2x256 DDR, want dan kom ik volgens mij rond de 500 uit ofzo (weet niet zeker, heb pwatch niet gecheckt). Daarmee houdt ik het denk ik wel een jaartje vol en stap ik dan wel over op wat er op dat moment de beste prijs/prestatieverhouding heeft. Ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste, dan blijf je bezig...

[ Voor 3% gewijzigd door Apie! op 28-05-2003 08:41 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:09
Bij mycom hebben ze ook nog RDRAM 256 mb
A-Merk = €125
Samsung = €119

Weet niet of je het nog wilde weten, maar heb het er toch even bij gezet

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

thx, maar is samsung geen A-merk?

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Verwijderd

Topicstarter
Inzake RDRAM is Samsung een A+ merk :-) Ze leveren ook chips aan Kingston. Bedankt voor de prijzen Niels, maar zoals je mischien weet moet RDRAM altijd in paren geplaatst worden, daarom heb ik 2 maal 128 MB nodig (gelukkig zijn de prijzen op pricewatch een beetje aan het dalen, w00t) :-)

Ik vind het gewoon spijtig hoe Intel het RDRAM platform heeft behandeld. De technologie is geweldig, en de stabiliteit / performance zijn excellent. Het gedrag van het Rambus bedrijf is wel niet bepaald eerlijk enzo, maar dat is bijzaak volgens mij. Ik heb vorig jaar in Juli € 2150 voor mijn nieuwe pc neergeteld, en het is dan ook de bedoeling dat hij een ruime tijd een racemonster blijft :-)
Ben wel benieuwd wat het verschil tussen 256MB en 512MB ram voor een spel zoals DoomIII of HL2 zou uitmaken? Want dat is eigenlijk de enige reden waarvoor ik zou upgraden. Als ik gewoon desktop/programmeer werk doe, en ik zet zoveel programma's open als er plaats voor is op m'n desktop, dan heb ik nog 180MB ram over! En dan spreek ik over Eclipse Java IDE, 2 Konquerer browsers, GPA Privacy manager, PuTTY ssh client, XMMS, GKrellm, GAIM, 4 Eterm consoles en Synaptic package manager. 8)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 10:21 ]

• Lennieboy83
Moet je eens Battlefield 1942 gaan spelen ;) ik heb 1 GB geheugen maar dan zit toch echt de helft vol, spel gebruikt rond de 450 MB geheugen dan, wat ik wel heb geprobeerd om het geheugen vol te krijgen is Photoshop gebruiken en dan een Tiffje van zo'n 200 MB openen, en een zwaar filter eroverheen doen. Het geheugen was tot 700 MB gevult niet gelukt dus :)

Toen heb ik maar geprobeerd met Internet Explorer steeds nieuwe vensters openen, en toen ben ik zover gegaan met ontelbaar aantal vensters tot ik maar 20 MB! overhad dat werkte dus wel, daarna ging ie alleen maar swappen.

Ik gebruik dan vaak Fotosoep en Internet explorer dus die laat ik vaak open staan als ik een spel ga doen, en daarom heb ik ook zoveel geinvesteerd in geheugen.

edit:

r00tx heb je dan geen langzaam opbouwend bureaublad als je net uit een spel komt met 256 MB :?
zelfs met 512 MB had ik dat nog soms dus zodoende ben ik verder gegaan tot 1 GB, en nu heb ik dat 'probleem' dus niet meer :)

[ Voor 16% gewijzigd door Lennieboy83 op 28-05-2003 15:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mr. Bigglesworth : ik heb zelfs 4 workspaces, en heb dat nog nooit meegemaakt, maar dat zal aan Debian GNU/Linux liggen denkik :-)
Trouwens ik speel maar een enorm beperkt aantal spellen, vooral Quake III (OSP/ProMode/Urban Terror/ThreeWave). Het enige wat me nog interesseerd op game-vlak zijn Doom III en Half Life 2. En dat is ongeveer de enige reden waarom ik zou upgraden.
Ik kan een nieuwe linux kernel compileren onder 5 minuten ofzo, dus waarom NOG sneller?
Peace
Pagina: 1