Toon posts:

[3dsmax] schaak paard tutorial probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisterenavond ben ik begonnen met 3dsmax 5.1 en ben als eerste met de tutorials begonnen. Nu ben ik bij een tutorial gekomen waar je schaak stukken moet maken, de eerste 2 lukte aardig, maar dat schaakstuk met een paard geeft een raar effect. Een screenshot verduidelijkt alles misschien:
Afbeeldingslocatie: http://www.gdeesha.com/~goamak/paard.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.gdeesha.com/~goamak/paard2.gif

Zoals je ziet gaat het mis bij de neus van het paard er komt opeens een plat vierkant uit z'n neus. Ik heb goed gecontroleerd of alle lijntje goed aansloten met de punten (zie 2de screenshot). Maar als ik een surface modifier apply, dan krijg ik dit effect.

Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd zou kunnen doen?

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Hmm, das gek, wat doet meshsmooth hiermee? Weet je zeker dat je alles wel goed geweld hebt? En wanneer je er een poly van maakt, wat vind die ervan?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
Oogst schreef op 24 May 2003 @ 12:43:
Hmm, das gek, wat doet meshsmooth hiermee? Weet je zeker dat je alles wel goed geweld hebt? En wanneer je er een poly van maakt, wat vind die ervan?
Oei, ik ben nog niet zo goed thuis is 3dsmax, de surface doet goed zijn werk, maar als ik er na surface een meshsmooth apply, dan krijg je de bovenstaande fout.

Het lijkt net dat meshsmooth het niet leuk vind dat het uit einde van de neus breder is dan het middelstuk van de neus, want als ik het uit einde van de neus smaller maakt gaat het wel goed.

(voor)
Afbeeldingslocatie: http://www.gdeesha.com/~goamak/voor.gif

(na)
Afbeeldingslocatie: http://www.gdeesha.com/~goamak/na.gif

Ik heb het nog een keer gecontroleerd en alle vertexen zitten aan elkaar.

Als ik uitga van "tut_knight_connected", die hebben de authors van de tutorial zelf gemaakt krijg ik hetzelfde effect als ik surface en daarna meshsmootht (iterations op 1) doe, alleen is dat niet zo duidelijk te zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.gdeesha.com/~goamak/tut.gif

Zou het gewoon een foutje zijn in de tutorial?

Edit: probleem is opgelost, ik had niet goed gelezen en per ongeluk een punt overgeslagen, bij de surface moet je optie "Remove Interior Patches." aanzetten, daarna gaat het perfect! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 14:18 ]

• Oogst
Wat doe je eigenlijk met die surface-modifier? Wat moet je daarmee bij deze model?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
Oogst schreef op 24 May 2003 @ 14:18:
Wat doe je eigenlijk met die surface-modifier? Wat moet je daarmee bij deze model?
In this lesson, you will create a knight for a chess set using custom splines and the Surface modifier. The Surface modifier makes a 3D surface from an arrangement of intersecting splines.
Je maakt eerst een aantal lijnen die de contouren vormen van het paard, daarna voeg je nog een aantal lijnen toe en dan ga je de lijnen met elkaar verbinden. Als je dan de surface modifier er over heen applied, dan verschijnt er opeens een mooie surface. Zo bouw je schijnbaar een model met splines B)

• Oogst
Ik mag de maker van die tutorial feliciteren voor zijn gruwelijke onhandigheid. Een spline cage is heel leuk hoor, maar voor een hoekig model als dit totaal ongeschikt. Spline cages zijn juist voor vloeiende vormen. Maar ok, zo kun je ze wel leren, het is tenslotte een tutorial.

Anyway: ik snap nu nog steeds niet waar je probleem vandaan komt. Als je de file upload kijk ik even voor je of ik het kan vinden.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 13:56
Check "Remove interior patches" eens aan, misschien helpt dat, ziet er vreemd uit...

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:27

KneoK

Not in a million lightyears

Oogst schreef op 25 May 2003 @ 12:41:
Ik mag de maker van die tutorial feliciteren voor zijn gruwelijke onhandigheid. Een spline cage is heel leuk hoor, maar voor een hoekig model als dit totaal ongeschikt. Spline cages zijn juist voor vloeiende vormen. Maar ok, zo kun je ze wel leren, het is tenslotte een tutorial.

Anyway: ik snap nu nog steeds niet waar je probleem vandaan komt. Als je de file upload kijk ik even voor je of ik het kan vinden.
LiToKi schreef op 25 May 2003 @ 12:45:
Check "Remove interior patches" eens aan, misschien helpt dat, ziet er vreemd uit...
Zou het gewoon een foutje zijn in de tutorial?

Edit: probleem is opgelost, ik had niet goed gelezen en per ongeluk een punt overgeslagen, bij de surface moet je optie "Remove Interior Patches." aanzetten, daarna gaat het perfect!

goamak wijzigde dit bericht 24-05-2003 14:18 (9%)
Haha... Ik wilde net een soortgelijke oplossing gaan posten, maar zag (unlike some... :9 ) al dat het opgelost was...
Dit soort dingen kom ik zo vaak tegen in Maya, dat je weer eens een surface bent vergeten te verwijderen of niet goed "ge-weld" hebt...

Verwijderd

Topicstarter
Toch bedankt allemaal ;)

• MaDDoG
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

Probleem is helemaal niet zo vreemd. Er zit gewoon nog een polygoon aan de binnenkant, paralel aan de voorkant van de neus. Is dus blijkbaar een leuk vinkje voor in max die daar op let. Maar je kan ook gewoon de polygoon selecteren en verwijderen. Kan bij elk pakket met een meshsmooth achtige optie voorkomen.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

Pagina: 1