Toon posts:

CPU Fan valt soms uit...

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik weet dat er genoeg topics over Fans zijn, maar ik heb hier naar mijn weten een apart gevalletje..

Sinds een week of twee is het namelijk zo dat ik geregeld gewoon kan opstarten. Niks aan de hand. Alles draait als een tierelier. Maar na een tijdje valt de pc spontaan uit. Dus ik denk, er wordt niet lekker gekoeld. Ik dus de PC weer aan, en *poef* weer uit. CPU te heet waarschijnlijk. Ik wacht dus enkele minuten en doe hem aan en ga direct naar de bios, en kijk bij hardware monitor naar de gegevens.

CPU: 52 graden
Kast: 39 graden
CPU Fan: 3200 toeren ( het is een A7V333 MoBo, dus die regelt het toerental )
Voltspanningen: alles ok.

Dus ik weer naar windows, kan weer lekker tijdje door, en weer poef , uit. Weer paar minuten wachten, pc aan, en ga naar de bios, en ja hoor, weer alles draait gewoon. Nu ben ik echter naar Windows gegaan, en heb eens goed geluisterd naar de Fan. Op een gegeven moment werd het aardig stil in de kast... Dus ik snel naar de BIOS, en ja hoor, CPU Fan: NA (Not availeble).... De CPU temp schiet natuurlijk omhoog...

Dus ik installeer even een nieuwe Fan, blijkt dat het dus niet te zijn. Hij valt gewoon soms uit... Als ik in de bios blijf, dan veranderd er echter niet.. Dan blijft hij lekker draaien..

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn waardoor mijn CPU Fan zomaar uitvalt zo af en toe? En kan ik hem, als het de connector op het MoBo betreft, een Power Fan connector aansluiten of zoiets?

Iemand?

edit:

Oja:

XP2000+
A7V333
80 GB Maxtor
50 Speed CDROM
512 DDR geheugen, waarvan 1 reepje recentelijk geinstalleerd..
Windows Xp Prof.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 09:37 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Je kunt hem idd op een andere aansluiting zetten OF dat Q-Fan uitzetten in de bios. Dan zal ie niet meer moeten uitvallen. Wanneer je de fan verhuist naar een andere aansluiting, wel effuh kijken of het mobo niet moeilijk gaat doen over dat er geen fan is aangesloten op CPU FAN aansluiting.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Topicstarter
Djoekie schreef op 24 mei 2003 @ 09:42:
Je kunt hem idd op een andere aansluiting zetten OF dat Q-Fan uitzetten in de bios. Dan zal ie niet meer moeten uitvallen. Wanneer je de fan verhuist naar een andere aansluiting, wel effuh kijken of het mobo niet moeilijk gaat doen over dat er geen fan is aangesloten op CPU FAN aansluiting.
Kun je me iets meer vertellen over dat Q-Fan? Dat herken ik niet.. Waar dient die optie voor?

[add-it]
Ah kep het al, die regelt het toerental... Maar heeft dat iets met het uitvallen van de Fan te maken dan?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 09:47 ]

Verwijderd

Q-fan is een functie van bepaalde Asus mobo's (o.a. de A7V333), die ervoor zorgt dat je toerental zo laag mogelijk wordt gehouden bij een bepaalde temp van je proc. Dus die zorgt ervoor dat de fan harder gaat draaien als de proc warmer wordt en andersom. Ik heb ook een A7V333 mobo, en ik heb het uitstaan, ik vond het niet echt nuttig. Qua geluid merkte ik er bar weinig van, dat kan natuurlijk verschillen bij mensen. Maar aangezien je problemen hebt met je fan, kan je het natuurlijk even proberen om die functie uit te zetten, je kan die functie uitzetten in je bios.

En plug je connector is in een andere slot van je mobo, dat maakt niet zoveel uit, als je maar onthoudt dat je proc connector in een power connector zit als je gaat aflezen, simpel zat!

succes,

Michael

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Het staat allemaal op de site van Asus :)
ASUS Q-Fan

Constant, high-pitched noise generated from heatsink fans are a thing of the past thanks to ASUS Q-Fan™. The ASUS A7V333 with Q-Fan™ technology intelligently adjusts fan speeds according to system loading to ensure quiet, cool and efficient operation.
Q-Fan is dus Asus' manier van automatisch de fanspeed aanpassen zodat het niet te heet wordt. Misschien werkt dat niet helemaal lekker, dus zoek eens in de BIOS naar de optie om Q-Fan uit te zetten :)

edit:
Snelle jongens :P

[ Voor 4% gewijzigd door Rafe op 24-05-2003 09:52 ]

Verwijderd

Het zou ermee te maken kunnen hebben, gewoon proberen!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, we zullen het eens even testen.

[add-it]

Hm, ik heb dus Q-Fan uitgezet, maar hij draait niet op volle toeren... Hij loopt nog steeds mee met de CPU temp.. Ik zal hem in ieder geval eens laten draaien..

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 09:59 ]

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 22:20
Had vriend van mij ook en die heeft dat Q-fan gewoon uitgezet, daarna wel iets meer herrie aan zijn hoofd, maar hij kon wel rustig verder PCen.

Verwijderd

Topicstarter
Hm, so far so good... ik stress hem niet, maar dat zou volgens mij ook niet uit moeten maken.

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-06 09:22
Kijk hoe heet je cpu en kast zijn als je bezig bent en dus stressed (bijvoorbeeld met motherboard monitor).

Digital Media Junkie

Verwijderd

Topicstarter
Gaer schreef op 24 mei 2003 @ 10:56:
Kijk hoe heet je cpu en kast zijn als je bezig bent en dus stressed (bijvoorbeeld met motherboard monitor).
Die worden niet heet, zolang de Cpu fan maar blijft draaien :) en dat doet ie soms niet.... Maar tot nu toe gaat het nog steeds goed..

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

[gok-modus]
Kan je niet gewoon dat gele draadje doorknippen? Daar worden de RPM's uiteindelijk mee gemeten! Of heeft dat alleen als gevolg dat je het aantal toeren gewoon niet meer kan uitlezen?
[/gok-modus]

PS: Toch best raar dat je dat Q-fan niet gewoon uit kan zetten. Bij mijn (Intel) mobo kan je dat "Fan control" gewoon uitschakelen en dan draaien alle fans op Vmax.

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Topicstarter
Ook schreef op 24 May 2003 @ 12:09:
[gok-modus]
Kan je niet gewoon dat gele draadje doorknippen? Daar worden de RPM's uiteindelijk mee gemeten! Of heeft dat alleen als gevolg dat je het aantal toeren gewoon niet meer kan uitlezen?
[/gok-modus]

PS: Toch best raar dat je dat Q-fan niet gewoon uit kan zetten. Bij mijn (Intel) mobo kan je dat "Fan control" gewoon uitschakelen en dan draaien alle fans op Vmax.
hehe, sja, ik heb Q-Fan gedisabled, en hij draait op het moment nog steeds, maar als ik in de bios gluur draait ie niet op volle toeren.. Misschien doet ie dat alleen in Windows ofzo, maar dat lijkt me sterk, want ik hoor haast geen verschil

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:38
In ieder geval is je probleem (uitvallende processorfan) opgelost door q-fan uit te schakelen, toch?
En hij draait niet op volle toeren? Da's toch juist prettig? Zolang de cpu-temp maar niet te hoog wordt, natuurlijk...
Rond 50 graden (stressed) is geen enkel probleem voor een AMD.

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 24 May 2003 @ 12:45:
In ieder geval is je probleem (uitvallende processorfan) opgelost door q-fan uit te schakelen, toch?
En hij draait niet op volle toeren? Da's toch juist prettig? Zolang de cpu-temp maar niet te hoog wordt, natuurlijk...
Rond 50 graden (stressed) is geen enkel probleem voor een AMD.
laten we zeggen dat het tot nu toe goed gaat.... ik heb wel eens langer zolang gedaan zonder dat hij uitging.. Maargoed, hij loopt nog steeds dus :)

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-08 22:23
Normaalgezien doet je moederbord niet moeilijk als er geen CPU fan op is aangesloten dus kan je evengoed de fan rechtstreeks op je voeding aansluiten met behulp van een 3 pin -> 4 pin adapter, probleem opgelost, geen uitvallende fans meer.

Een beetje verlies heb je altijd...

Pagina: 1