Toon posts:

P4 2,53 op 3,04 Ghz, hoe nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goeie,

Topic titel zegt het, Ik heb de volgende onderdelen : P4 2,53 op een Asus P4PE met een coolermaster heatpipe CPU koeler, geheugen corsair XMS2700. Deze heeft nu een paar maanden gelopen op 2,85 Ghz, vandaag dacht ik eens wat verder te gaan. Stabiele config nu 3,04 Ghz (160 Mhz FSB) op 1,575 volt. Geheugen loopt op 400 Mhz cas 2.5 -3-3-7

Op zich allemaal leuk en aardig en zoals gezegd het loopt stabiel. Echter de temperaturen baren mij ietwat zorgen. De P4 wordt na een mooi 3D spelletje al snel 60 tot 61 graden.

Ik heb er twee case fans inzitten, een extra slotkoeler voor de videokaart en een extra outtake fan zijn onderweg.

Kan iemand mij een goede luchtkoeler aanraden voor op de P4 zodat deze iets koeler loopt? op 150Mhz FSB bleef te temp rond de 54 graden stressed, dat vind ik een mooie temperatuur. Volstaat het door alleen een andere fan op mijn heatsink te monteren of kan ik beter een andere heatsink kopen? Heb al zitten kijken naar de AKASA met blauwe led (3500rpm, copperbase met aluminium) en ziet er sexy uit, of kan ik beter gaan voor een andere koeler die er minder sexy uitziet? Er moet niet teveel herrie uitkomen, maar de temperatuur moet wel een beetje omlaag

alvast bedankt voor suggesties

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
60 graden is opzich niet HEEEEL ERG
maar alsie egt wat minder moet dan kan ik je het volgende aanraden

een swiftech koelblok (die zijn de BEST, ma tog prijzig)
een papst fan erop

klaar is kees :D

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:16
Als ik jou was zou ik eens opzoek gaan naar wat reviews van wat koelers, ik zal nog ff kijken of ik er eentje kan vinden.

Een andere fan op je heatsink monteren zal natuurlijk wel wat helpen, maar dat brengt natuurlijk ook meer herrie met zich mee :).

http://www17.tomshardware.com/cpu/20030113/index.html

Ik zou daar maar eens even bij kijken. Hij zijn wel AMDkoelers maar de meesten passen ook gewoon op een P4 :).

[ Voor 27% gewijzigd door iets op 24-05-2003 00:28 ]

tvw

Verwijderd

Zet gewoon je kast open

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Thermalright slk-900 of de Zalman zijn de betere koelers op dit moment
Ik zal voor de thermalright gaan. Kost wel wat, maar je hebt wel een van de beste koelers

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Ik zou eens nadenken over een Peltier-element met waterkoeling. 8)

Wanbeleid is ook beleid.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
agent327 schreef op 24 May 2003 @ 00:38:
Ik zou eens nadenken over een Peltier-element met waterkoeling. 8)
Ook weer overdreven. Maar een leuk blokje luchtkoeling is niet weg.

Zoals al eerder gezegd. De SLK-900u van Thermaltright. De Zalman Cu6/7000 (als ik me niet vergis) EN daar wil ik aan toevoegen, de Swiftech MCX4000. Ik heb zelf een AMD met een MCX462+ en dat gaat echt geweldig.

Enige nadeel van vette luchtkoeling is een goeie fan met veel CFM zien te vinden die weinig lawaai maakt.

Maar die zijn er niet ;)

WC is misschien toch wel wat.

Ennuh 60 graden is niet erg.

BTW doe volgende keer een search, dit kun je overal vinden :|

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
wat heel veel kan helpen: als je wat vrije tijd hebben, een airduct maken, zodat je CPU-fan rechtstreeks koude lucht krijgt aangevoerd van buiten, ipv. warmere lucht van in de kast...

scheelde bij mij 10C...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor replies. Ik zal gaan kijken naar die swiftec en termalright. Waterkoeling heb ik over zitten nadenken, maar mijn kast is al vrij vol, en ben toch een beetje huiverig voor water en elektronica bij elkaar. Als ik mijn kast verander zal de optie voor waterkoeling zeker worden meegenomen. Mijn proc heb ik draaiende gehad op 3,12 (166mhz FSB) maar het geheugen trok het niet. XMS3500 en ik denk datie wel een beetje hoger komt. als ik weer wat geld over heb dan gaan we daar es naar kijken

nogmaals bedankt

Verwijderd

Koop een full-copper Zalman waaier!

Heb ik ook, en ik kan m'n P4 2.53 op 3.2 GHz krijgen rond de 40 graden :)
Artic Silver III ertussen, 120mm fan ipv 92mm, fanmate (weerstand) NIET
gebruiken, en GAAN met die banaan! Ik doe het echter wel in combo met
RIMM geheugen, weet niet of dat met jouw mobo ook zo (lekker) gaat :)

Edit:
- Wel genoeg casefans gebruiken voor deze koeler!
- Heatspreader op je P4 laten zitten!
- FULL-copper!!

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0204/6500b-cu-ins-b.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0212/6500bcu-4b.gif

Die fan bijvoorbeeld vervangen door 120mm Papst ball-bearing fan :)

Edit2:

Zalman CNPS6500B-Cu is het dus:

http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6500b-cu.htm

:)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 10:41 ]

Verwijderd

CNPS7000Cu

Is een rete goeie koeler
ook op een p4pe bord loopt idle 36 stressed 42/45
en hij is ook zo lekker stil, je kan hem zelfs zachter zetten 1000 trpm maar da moet je 4 graden erbij optellen. en vergeet met booten hem neit hoger te zetten. piep piep piep

• Stinger666
NewbieNeo schreef op 24 May 2003 @ 03:56:
wat heel veel kan helpen: als je wat vrije tijd hebben, een airduct maken, zodat je CPU-fan rechtstreeks koude lucht krijgt aangevoerd van buiten, ipv. warmere lucht van in de kast...

scheelde bij mij 10C...
Dan ben jij een van de weinigen hier, want hier op GoT is de algemene conclusie dat je met een lange airduct bijna Nooit dit resultaat haalt. Een beetje tweaker/casemodder heeft dit wel eens geprobeerd, met niet al teveel resultaat.

Die Zalman 7000CU bedoel ik, net als Eddy hierboven zegt.
Maar persoonlijk zou ik de MCX4000 of de SLK-900 doen. Dit zijn echte OC koelers.

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-12-2025

Odin

¯¯¯¯¯

Waarom hou je niet gewoon de Boxed cooler (als je de boxed versie hebt dan)
Die is echt rete-goed. Hij houdt mijn 2,4b @ 2.8 op 49 @ 1.575v graden stressed.
Ik heb hem alleen wel even gelapt en ASIII erop gedaan.

Verwijderd

Das natuurlijk wel het stomste wat je kan doen, aangezien dan je volledige airflow weg is.
Dan kan je net zo goed geen intake en outtake fans gebruiken.

• Stinger666
Verwijderd schreef op 24 May 2003 @ 11:27:
[...]

Das natuurlijk wel het stomste wat je kan doen, aangezien dan je volledige airflow weg is.
Dan kan je net zo goed geen intake en outtake fans gebruiken.
Ook niet waar. Ik draai bijna altijd met mn kast open en met in en out-take fans op de goede plaats. Zie de FAQ. En die airflow is echt niet weg! Mn CPU koeler kan zo meer koude lucht pakken die die niet krijgt van de intakes. 2*80MM. Dus dat dat stom is valt ook wel mee ;)

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 12:48
Heb je trouwens naar de plaats van je computer gekeken? Ht kan al gauw een paar graden schelen als hij bij bijv. een verwarmingbuis staat. Of de kast ingesloten is(hete lucht kan niet goed weg) etc. Ik zie in de praktijk vaak op bedrijven dat er geroepen wordt dat de pc's zo warm zijn. Als je dan gaat kijken dan staan de pc's opgesteld met 5 kasten naast elkaar, recht voor verwarming o.i.d.

Offtopic:
Die waaier had ik nog nooit geszien, ziet er goed uit :D

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

Verwijderd

De Zalman 7000 is wel een goede keuze,is denk ik ook het goedkoopst en ik heb er toch al hele goede testen van gezien.
Ik heb zelf een Swiftech MCX4000 met een 92mm Papst fan erboven en deze houdt mijn P4 2,0@2,5 op zo'n 39 graden stressed.
Kan natuurlijk ook aan je processor liggen,ik heb ook nog een andere P4 2.0 maar die wordt bij 2 Ghz al warmer dan die andere bij 2,5 Ghz,rare is dat deze wel veel verder is over te klokken(3Ghz+) ondanks de hogere temperatuur,op 3Ghz wordt deze zo'n 56 graden stressed.

• NewbieNeo
Stinger666 schreef op 24 May 2003 @ 11:17:
[...]

Dan ben jij een van de weinigen hier, want hier op GoT is de algemene conclusie dat je met een lange airduct bijna Nooit dit resultaat haalt. Een beetje tweaker/casemodder heeft dit wel eens geprobeerd, met niet al teveel resultaat.
weet niet hoe lang, lang is bij jou, maar mijn airduct is maar 10cm... :P
hij gaat dus van de CPU naar de onderste fan van de 2 die aan de achterkant van je kast zitten boven je video kaart...
onderste is dus intake en bovenste outtake. en heb er voorlopig ook een kartonnen tussenschot ertussen gezet (steekt dan zo'n 5cm achter de kast), zodat de warme lucht niet weer naarbinnen wordt gezogen. komt tzt een plexiglas scheiding voor.

ook ben ik nog van plan om dus nog 2 airducts te maken; eentje van de bovenste outtake fan aan de achterkant naar de zijkant van de CPU voor nog betere hitte-afvoer. en nog een airduct van mijn toekomstige 120mm top hole, die tot in de buurt van de CPU komt voor dezelfde redenen.

kijken of ik nog lagere temps kan halen... :)

Verwijderd

idd de plaats van de pc makt dus degelijk uit

zo nu mijn pc thuis. Ben lekker een game aan het spelen en opeens...POEF beeld zwart en kast uit. dan baal ik zeg, had ik eindelijk die missie afgemaakt en dan is alles weg.
Zo snel als het kon de pc opgestart en naar de temps gekeken. En dat ding was inmiddels 75 graden. Dus ik denk dat hij wel warmer is geweest.
Wat bleek nu, wij hebben zo een kast om de pc kast staan en de fan die ik er boven in had staan die blies de warmte niet goed genoeg weg. Dius me pc zoog constant warme lucht aan.

Toen heb ik een leuk smoesje moeten bedenken om mijn ouders ervan te overtuigen dat de pc beter buiten de kast kon staan dan er in. En dat krijg je alleen voor elkaar door te zeggen dat me cpu anders dood gat enz enz.

Nu staat ie al 2 weken buiten de kast en heb een fan voorin gezet die eigenlijk de warme lucht eruit blaast en me temps worden nu max 29 idle en 45 stressed ( pIV 2.4GHZ @ 2.61 GHZ)

en de hond vind het ook lekker want die ligt voortaan voor de pc kast als ik een spel aan het spelen ben :+

• Stinger666
NewbieNeo schreef op 24 May 2003 @ 14:45:
[...]

weet niet hoe lang, lang is bij jou, maar mijn airduct is maar 10cm... :P
hij gaat dus van de CPU naar de onderste fan van de 2 die aan de achterkant van je kast zitten boven je video kaart...
onderste is dus intake en bovenste outtake. en heb er voorlopig ook een kartonnen tussenschot ertussen gezet (steekt dan zo'n 5cm achter de kast), zodat de warme lucht niet weer naarbinnen wordt gezogen. komt tzt een plexiglas scheiding voor.

ook ben ik nog van plan om dus nog 2 airducts te maken; eentje van de bovenste outtake fan aan de achterkant naar de zijkant van de CPU voor nog betere hitte-afvoer. en nog een airduct van mijn toekomstige 120mm top hole, die tot in de buurt van de CPU komt voor dezelfde redenen.

kijken of ik nog lagere temps kan halen... :)
In mijn gedachte is tie net zolang als bij jou. Je kunt het doen natuurlijk en ik zal je niet tegenhouden. Wel wil ik je waarschuwen voor het feit dat je karton binnen een half jaar verrot is en uit elkaar valt, omdat je er dag in dag uit lucht (met vocht) er doorheen jaagt. (Ervaring van andere tweakers die ik hier ff uitspreek)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Heb zelf een P IV 2Ghz die niet overgeklokt is...denk zelf erover die Zalman Cu 7000 te gaan kopen.

Tot nu toe alleen maar goed erover gehoord. Maar moet ik dan ook maar efkes zo'n liefe papst 120 x 120 mm fan erop zetten?

There is no place like ::1

• NewbieNeo
Stinger666 schreef op 25 mei 2003 @ 04:51:
[...]

In mijn gedachte is tie net zolang als bij jou. Je kunt het doen natuurlijk en ik zal je niet tegenhouden. Wel wil ik je waarschuwen voor het feit dat je karton binnen een half jaar verrot is en uit elkaar valt, omdat je er dag in dag uit lucht (met vocht) er doorheen jaagt. (Ervaring van andere tweakers die ik hier ff uitspreek)
daarom maak ik ook alleen de mal van karton en 't echte model van plexiglas... :P

• NoenkelYani
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10-2025
ik zit op de moment met een 2.53@3040mhz (net zoals jij dus) en mijn cpu haalt op max load een goeie 45° (zonder casefans) met een thermalright SLK800U met een 80mm papst erboven op (zonder arctic silver, dat moet ik nog testen)
heeft me wel 70 euro in totaal gekost maar het is zeker de moeite hoor :)
kopen die handel

[ Voor 8% gewijzigd door NoenkelYani op 25-05-2003 17:24 ]

Verwijderd

Kijk eens in de FAQ, lees eens wat reviews.. In de policy staat dat je eerst moet zoeken voordat je een topic post. Dat heb je niet gedaan en daarom krijg je een slotje. Daarnaast is het aantal topics zoals deze niet te tellen en kun je zelf makkelijk uitvinden wat je moet doen om het koeler te maken ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.