Toon posts:

Stekker van Dell kwijt, welk draadje is wat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, zoals jullie misschien wel zien:
Stekker van Dell kwijt, welk draadje is wat?

Het vorige topic is gesloten... omdat het dubieus zou zijn. Nu heb ik vanochtend een mailtje naar de "sluiter" gestuurd, maar ik heb daar nog steeds geen antwoord op gekregen, en dat terwijl ik het toch eigenlijk best wel belangrijk vind :)

Ik zal even de situatie uitleggen: een kennis van mij heeft een zaak waar de computer is gestolen. Dit hebben ze even snel willen doen dus hebben ze de kabels doorgesneden. Nu had hij dus een monitor zonder stekker "over". De pc is dus gestolen. Inmiddels heeft hij alweer een nieuwe pc en monitor dus ik mocht de kapotte hebben. Ik vind het zonde om een monitor weg te gooien die eigenlijk helemaal niet kapot is.... dus daarom de vraag:

Ik heb nu 3 dikke en 5 dunne draadjes en de afscherming van de kabel. De afscherming van de kabel staat in contact met het metalen omhulsel van de monitor. De rest van de draadjes niet.

Nu heb ik dus:
3 dikke draden, waarschijnlijk voor de RGB
5 dunne draden, ???? geen idee
Afscherming van kabel, is waarschijnlijk ook de gnd van de monitor.

Hoe kom ik nou aan de functies van de andere 5 draadjes?

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wacht nog even op de reactie van de mod :),

hij geeft imho duidelijk aan waarom de vorige dicht is :),
wacht dus gewoon even op reactie :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Stuk ongeduld hé :P

Neemt niet weg dat ik twee tips heb:
• koop een compleet nieuwe kabel - PC/elektroboer kan je verder helpen
• check de pinout op hardwarebook.net of technick.net

[ Voor 82% gewijzigd door BalusC op 23-05-2003 20:44 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Deze kan weer open, het dubieuze is met bovenstaande uitleg verdwenen.

En volgende keer idd wat langer wachten op reactie, ik zit niet 24/7 achter mn pc :)

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:27

Yucko

One clown to rule them all !

Ik zal even de situatie uitleggen: een kennis van mij heeft een zaak waar de computer is gestolen. Dit hebben ze even snel willen doen dus hebben ze de kabels doorgesneden. Nu had hij dus een monitor zonder stekker "over". De pc is dus gestolen. Inmiddels heeft hij alweer een nieuwe pc en monitor dus ik mocht de kapotte hebben. Ik vind het zonde om een monitor weg te gooien die eigenlijk helemaal niet kapot is....
Precies hetzelfde wat bij ons op het werk gebeurd is. In 3 min. tijd (toen was bewaking al ter plaatse) hadden ze gvd al 4 pc's in de auto liggen. Alle stekkers losgeknipt. Maar een plasma-scherm van duizende euro's laten ze staan (kon je zo optillen en meenemen) :(

Dom volk.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik ben misschien nóg iets verder.
Heb de monitor nog wat verder ontleed, en ik kom tot het volgende schema (connector op de printplaat):

code:
1
2
3
  | | | |
O O O O O O O O O O O O
1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C

Er zijn dus 12 draadjes, de laatste 7 zijn voor de RGB kleuren + de bijbehorende ground (daar ben ik 99% zeker van).

Blijven er nog 5 over; 3 ID-draadjes, 1 V-sync en 1 H-sync.
Maar zoals boven op mijn "tekening" te zien is hebben 4 van deze draadjes een diode ! En het aller vreemste is wel dat deze diode's sperren in de richting van de monitor !
Oftwel, op 4 van de 5 draadjes kan er wel stroom van de monitor naar de videokaart maar kan er geen stroom van de videokaart naar de monitor.

Krijgt iemand hiermee een idee?

1 ???
2 ??? (diode, alleen stroom van monitor naar videokaart mogelijk)
3 ??? (diode, alleen stroom van monitor naar videokaart mogelijk)
4 ??? (diode, alleen stroom van monitor naar videokaart mogelijk)
5 ??? (diode, alleen stroom van monitor naar videokaart mogelijk)
6 Ground
7 Ground rood
8 Rood
9 Ground groen
A Groen
B Ground blauw
C Blauw

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 16:38

dodo79

witte dikke tonnie

wat ik weet van een monitor is dat er ook aders voor data zijn.
deze geven aan de video kaart door wat zijn id is, en windows identificeert dit als merk en type, ofwel een beetje het plug en play gebeuren.

Zou dat het niet kunnen zijn voor je overige aders?????

omdat het kan!

Verwijderd

Topicstarter
dodo79 schreef op 24 May 2003 @ 00:29:
wat ik weet van een monitor is dat er ook aders voor data zijn.
deze geven aan de video kaart door wat zijn id is, en windows identificeert dit als merk en type, ofwel een beetje het plug en play gebeuren.

Zou dat het niet kunnen zijn voor je overige aders?????
er zijn inderdaad 3 datalijnen. Het probleem is dan alleen wel dat ik nog maar 1 draadje overhoud voor de sync.... en zoals je misschien weet heb je zowel een V als een H sync :(

Waren het nou maar 3 diodes...

Verwijderd

Topicstarter
Goed, na wat uurtje's research en zoeken in datasheets van IC's is het mij gelukt om de functies van de draadjes te achterhalen... hij werkt inmiddels weer :)

Even de oplossing (nummering is nummering van de monitor-stekker)

1 Rood - "dikke" rode draad
2 Groen - "dikke" witte draad
3 Blauw - "dikke" blauwe draad
4 ID-bit, zelf uitzoeken
5 - , niks mee doen
6 Ground rood - afscherming van monitor kabel gebruiken
7 Ground groen - afscherming van monitor kabel gebruiken
8 Ground blauw - afscherming van monitor kabel gebruiken
9 - , niks mee doene
10 Ground, afscherming van monitor kabel gebruiken
11 ID-bit, zelf uitzoeken
12 ID-bit, zelf uitzoeken
13 Hsync - dunne gele draad
14 Vsync - dunne zwarte draad
15 - , niks mee doen

Je houd dus 3 draadjes over voor de identificatie, ik heb ze niet aangesloten. Ten eerste omdat ik (nog) geen windows heb geinstalleerd -> kan dus niet checken of het werkt en ten tweede omdat ik een hekel heb aan plug 'n play :)

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Het is wel aan te raden zodat je monitor kan vertellen welke refresh rates hij aan kan. Anders moet je oppassen dat je hem niet per ongeluk "overklokt". Dat vind ie op de lange duur absoluut niet leuk. :P

You can't have everything. Where would you put it?

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Verwijderd schreef op 24 May 2003 @ 17:05:
Goed, na wat uurtje's research en zoeken in datasheets van IC's is het mij gelukt om de functies van de draadjes te achterhalen... hij werkt inmiddels weer :)

Even de oplossing (nummering is nummering van de monitor-stekker)

1 Rood - "dikke" rode draad
2 Groen - "dikke" witte draad
3 Blauw - "dikke" blauwe draad
4 ID-bit, zelf uitzoeken
5 - , niks mee doen
6 Ground rood - afscherming van monitor kabel gebruiken
7 Ground groen - afscherming van monitor kabel gebruiken
8 Ground blauw - afscherming van monitor kabel gebruiken
9 - , niks mee doene
10 Ground, afscherming van monitor kabel gebruiken
11 ID-bit, zelf uitzoeken
12 ID-bit, zelf uitzoeken
13 Hsync - dunne gele draad
14 Vsync - dunne zwarte draad
15 - , niks mee doen

Je houd dus 3 draadjes over voor de identificatie, ik heb ze niet aangesloten. Ten eerste omdat ik (nog) geen windows heb geinstalleerd -> kan dus niet checken of het werkt en ten tweede omdat ik een hekel heb aan plug 'n play :)
Heb je nu een andere kabel gehaald en die gebruikt (solderen ?)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
Nope, gewoon de bestaande kabel gestript en een SVGA connector bij de electroboer gehaald. En dan even solderen :)

• speedfreak_be
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 13:12
Ik heb een soortgelijk probleem, enkel met een iiyama Vision Master 1451. Nu heb ik 3 kleurendraden (minicoax), en dan nog eens 5 andere.

Nu heb ik de originele stekker nog, dieven zijn blijkbaar vandoor gegaan zonder de computer. Maar het rare is dat er in de stekker 5 draden zitten en in de kabel zelf maar 4 :?
Het is het draadje op pin 12 dat niet in de kabel zit (groen). Zelfs in de monitor komt er geen groen draadje uit de kabel.
Nu heb ik eens geprobeert met enkel de 3 kleuren en de Hsync en vsync (kan aan de stekker zien welke kleuren het zijn). Maar hij doet het niet, hij blijft gewoon in stand-by staan. Weet er hier soms iemand wat er mis kan zijn?

MAW ik kan dus alles perfect aansluiten behalve die groene draad, want die vind ik nergens terug. Het is wel zo dat ik de stekker heb moeten opendremelen, misschien dat ik daar iets geraakt heb?

[ Voor 23% gewijzigd door speedfreak_be op 05-06-2003 16:19 . Reden: typo's ]

Speed is nothing without control, but who cares

Pagina: 1