Toon posts:

Twijfel tussen Nikon 2500 en Canon A60

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op 't punt een digitale camera te kopen en twijfel nog tussen een Nikon CoolPix 2500 en Canon PowerShot A60. De Nikon is 299 euro, de Canon 349. In de reviews her en der komt die A60 er doorgaans iets beter uit, aan de andere kant heb ik foto's gezien van de Nikon die ook scherp zat waren voor mij.

Ik wil foto's van fatsoenlijke kwaliteit, maar het hoeft geen professionele fotografie te worden (1600x1200 is meer dan zat). Daarnaast vind ik het gebruiksgemak ook zwaar wegen, en die Nikon zag er wat dat betreft wel prettig uit (en met lithium accu, dus makkelijk qua opladen).

Die A60 heeft volgens de specs 3 x optische zoom + 7.5 x digitale zoom, nu interesseert me die digitale zoom geen hol (als ik m'n foto digitaal wil verbouwen pak ik wel photoshop), maar hier zit ook een "digic processor voor betere prestaties" op.. maakt dat nog wat verschil?

Is die 50 euro extra de moeite waard, of kan ik beter voor de Nikon gaan (zeker gezien het gebruiksgemak ook zwaar weegt voor mij, de A60 heb ik nog niet IRL gezien maar die gebruikt alkaline batterijen).

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Persoonlijk zou ik voor de Canon gaan. Heb zelf z'n grote broertje, de A70.

Voordelen:
1. Je kan 'm als je wil uitbreiden met filters

en, voor mij de grootste reden: Normale batterijen. Een paar GP NiMH setjes, en gaan maar.
Ingebouwd accuding is leuk, maar als ie leeg is sta je lekker te kijken, terwijl penlites overal te scoren zijn. En na een jaartje vind ik de meeste accu's vaak toch een stuk slechter worden (zie foons/laptops)

Dat Digic processor ding: Boeie ;) Mijn A70 heeft iig amper ruis, en dat vind ik wel wat.
Ook is er veel in te stellen, en dat is in een aantal gevallen ook wel strak.

Voor Macros is de A60 ook prima, vanaf 4 cm geloof ik. Hoe dat met de Nikon zit weet ik zo even niet.

Wat extra geheugen raad ik zoiezo aan, welke cam je ook koopt.
Bij de Nikon krijg je 16Mb, bij de Canon 8Mb. Maar goed, dat is toch te weinig, 64 zou ik toch wel minimaal nemen wil je een beetje kunnen schieten

De Nikon heeft ook geen TVout, maar of dat nu zo'n punt is.. KAN handig zijn, maar echt onmisbaar niet iig

Edit: De A60 is al vanaf 267 EUR te krijgen hoor:
pricewatch: Canon PowerShot A60 (2MP, 3x zoom, 35-105mm, f/2.8-4.8)

[ Voor 26% gewijzigd door DJSmiley op 23-05-2003 21:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
TV out doet me inderdaad weinig, ik hoef het materiaal toch alleen maar op m'n PC te hebben. Dat digic processor geval: als dat inderdaad alleen maar digitale bewerkingen kan, dan boeit het me ook niet veel, ook dat doe ik dan liever zelf op m'n PC.

Extra geheugen wil ik er inderdaad sowieso wel bijkopen. Geldt dat "zwakker worden" van accu's ook voor die lithium dingen? Die zijn toch van hetzelfde type als die ook in laptops enzo zitten? Mij lijkt juist "normale" batterijen weer onwijs klote, maar goed da's een kwestie van smaak misschien :)

Wat houdt die uitbreidbaarheid met filters trouwens in? Slaat dat op optische filters, of digitaal spul?

Thanks trouwens voor de pricewatch tip! Stom, ik kijk daar altijd, en nu had ik alleen alle folders van fotozaken hier zitten vergeleken :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 21:58:
TV out doet me inderdaad weinig, ik hoef het materiaal toch alleen maar op m'n PC te hebben. Dat digic processor geval: als dat inderdaad alleen maar digitale bewerkingen kan, dan boeit het me ook niet veel, ook dat doe ik dan liever zelf op m'n PC.
Die Digic processor heeft wel nut met name mbt ruisonderdrukking. Dus echt slecht issie niet ;)
Extra geheugen wil ik er inderdaad sowieso wel bijkopen. Geldt dat "zwakker worden" van accu's ook voor die lithium dingen? Die zijn toch van hetzelfde type als die ook in laptops enzo zitten? Mij lijkt juist "normale" batterijen weer onwijs klote, maar goed da's een kwestie van smaak misschien :)
Zwakker worden is idd relatief, volgens mij is het hetzelfde type als mn foon/laptop. Als ik die vergelijk met een jaar terug is het zeker wel verminderd.

Belangrijker vind ik de flexibiliteit van normale batterijen. Als je op vakantie gaat kun je niet altijd de accu opladen. Een (paar) extra setjes normale batterijen op zak is dan perfect.
Wat houdt die uitbreidbaarheid met filters trouwens in? Slaat dat op optische filters, of digitaal spul?
Filters doel ik met name op optische. Groothoek, macro, teleconvertors, het kan er op. Voor mij nog interessanter (en die ik ook ga kopen voor mn vakantie) is oa een polafilter.
Maar of je zo ver wilt gaan, moet je zelf weten. Je hebt er iig een convertortje voor nodig, voordat je normale (52mm) lenzen/filters kan gebruiken.
Thanks trouwens voor de pricewatch tip! Stom, ik kijk daar altijd, en nu had ik alleen alle folders van fotozaken hier zitten vergeleken :)
:X :X

• jvdb1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 22:31

jvdb1975

tsja.........

houd er ook rekening mee dat er bij de coolpix geen optische zoeker zit. Je moet het dus altijd stellen met je schermpje....

Verwijderd

ehm, vrij basic vraag maar wil et toch ff weten...
Ik zit namelijk tussen de zelfde twee cams te twijfelen. Dus ik vandaag naar de mediamarkt in den haag waar ze tig cameras hebben behalve deze twee.. Weet iemand waar ik ze in leiden beiden kan bezichtigen voor een vriendschappelijk prijsje?? Want om gelijk via i-net te bestellen lijkt me geen goed plan. Bedankt!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:27

dbzfan

Nee.

Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 20:08:
Ik sta op 't punt een digitale camera te kopen en twijfel nog tussen een Nikon CoolPix 2500 en Canon PowerShot A60. De Nikon is 299 euro, de Canon 349. In de reviews her en der komt die A60 er doorgaans iets beter uit, aan de andere kant heb ik foto's gezien van de Nikon die ook scherp zat waren voor mij.

Ik wil foto's van fatsoenlijke kwaliteit, maar het hoeft geen professionele fotografie te worden (1600x1200 is meer dan zat). Daarnaast vind ik het gebruiksgemak ook zwaar wegen, en die Nikon zag er wat dat betreft wel prettig uit (en met lithium accu, dus makkelijk qua opladen).

Die A60 heeft volgens de specs 3 x optische zoom + 7.5 x digitale zoom, nu interesseert me die digitale zoom geen hol (als ik m'n foto digitaal wil verbouwen pak ik wel photoshop), maar hier zit ook een "digic processor voor betere prestaties" op.. maakt dat nog wat verschil?

Is die 50 euro extra de moeite waard, of kan ik beter voor de Nikon gaan (zeker gezien het gebruiksgemak ook zwaar weegt voor mij, de A60 heb ik nog niet IRL gezien maar die gebruikt alkaline batterijen).
De canon heeft ook 16 mb geheugen erbij.

+

De canon is makkelijk voor 300 euro te krijgen.

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 21:38
Zowel de Nikon 2500 als de voorganger van de A60, de A40, kosten 199 euro bij MediaMarkt Brussel. Dat is een degelijke prijsverschil tov de aangehaalde prijzen.
Ik was zelf ook een tijdje erg onder de indruk van de 2500 maar las te veel berichten over witte puntjes in foto's als je de flits gebruikt. Dit omdat die flits echt vlak naast de lens zit en je daardoor ook de reflectie van stofdeeltjes in de lucht fotografeert. Lees de commentaren op dpreview vooraleer voor de Coolpix te gaan.

Verwijderd

Ik heb ook dezelfde keuze moeten maken maar dan tussen de A40 en de 2500. Had toen voor de 2500 gekozen, en heb daar spijt van gekregen. De flits werkte beroerd (alleen maar rode ogen), en vervolgens ging het zoom mechanisme naar de haaien. En dat dezelfde dag dat ik hem kreeg. Vervolgens de onbeschofte service van Alternate was niet echt genieten. Uiteindelijk heb ik maar de A40 laten zenden omdat de nikon zo slecht leverbaar was, en ben hier eigenlijk heel erg blij mee. De canon is groter en zwaarder, maar werkt een stuk beter. Betere flitser, meer mogelijkheden, mooiere foto's ;) Ik zou dus persoonlijk naar de canon neigen in deze prijsklasse. Ondanks dat ik wel heel goede ervaringen heb met de duurdere nikon camera's. Verder houden bijv GP powerbank batterijen in je canon het veeeeeel langer uit dan die accu in de nikon. (die ging eigenlijk best snel leeg, na redelijk wat flitsen was ie alweer leeg...)

edit:
nog een tip, koop je camera lekker bij een winkel in de buurt, is wel zo handig als ie kapot gaat. En koop zeker niet bij Alternate ondanks de aantrekkelijke prijs ;)

edit:
de software die bij de nikon zat vond ik wel plezieriger werken en de online dienst waar je je foto's neer kunt zetten is ook erg mooi. De belangrijkste rede voor mij om de nikon niet te nemen zijn eigenlijk de rode ogen. (zijn niet weg te krijgen, omdat je vrijwel niks kunt instellen) En de beperkte instellingen. als de standaard "presets" werken is het fijn/lekker makkelijk, als ze niet werken, kun je er niks aan doen..... Dus als je later nog dingen als sluitertijd etc zelf in wilt stellen moet je de canon nemen, want bij de nikon valt heel weinig in te stellen

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 07:51 ]

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
[quote]Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 07:41:
edit:
nog een tip, koop je camera lekker bij een winkel in de buurt, is wel zo handig als ie kapot gaat. En koop zeker niet bij Alternate ondanks de aantrekkelijke prijs ;)

quote]

Inderdaad, hier kan ik me ook goed in vinden. Als iets met het toestel aan de hand is, kan het misschien worden omgeruild, of door HUN worden opgestuurd. Je hoeft dus niet zelf de cam op te sturen met alle risico's en misschien ellende of geregeld van dien. Ik heb genoeg spul via internet gekocht, maar de techniek van een digicam vond ik iets te prielig om dit via de internetwegen te kopen.

Verwijderd

[quote]Sheik schreef op 16 July 2003 @ 09:36:
Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 07:41:
edit:

quote]

Inderdaad, hier kan ik me ook goed in vinden. Als iets met het toestel aan de hand is, kan het misschien worden omgeruild, of door HUN worden opgestuurd. Je hoeft dus niet zelf de cam op te sturen met alle risico's en misschien ellende of geregeld van dien. Ik heb genoeg spul via internet gekocht, maar de techniek van een digicam vond ik iets te prielig om dit via de internetwegen te kopen.
Jazeker! Ik stelde namelijk eerder de vraag: waar vind ik deze cams in regio Leiden?? Mediamarkt Den Haag heeft ze nl niet! En ik ga bijna op vakantie dus ik heb er wel haast bij.. Enne prijzen van 199?? Das wel erg goedkoop!!

Verwijderd

hmmm laatste schop :P

Ik heb dus morgen mijn laatste vrije dag voordat ik op vakantie ga. Dat betekent dat ik morgen de stad in ga en hoop een camera te scoren. Dus nu:

Waar in Leiden koop je het voordeligst een camera en hebben ze een uitgebreid assortiment?

Bedankt!

Verwijderd

Waar ga je heen? In veel landen zijn dit soort dingen redelijk goedkoop, dus probeer er ev. één te scoren op de plaats van bestemming :)

Verwijderd

ehm, ik ga naar turkije.. Daar hebben ze alleen maar nep-dingen :P

Verwijderd

Waarom kijk je niet even in de pricewatch hoe duur de camera ongeveer is. Print het uit, neem het mee. En ga in Leiden kijken bij alle zaken met digi camera's. Zon prijslijst is ook nog eens handig om af te dingen :P

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-02 15:06

Magic666

No one's neighbour!

Verwijderd schreef op 17 July 2003 @ 19:54:
hmmm laatste schop :P

Ik heb dus morgen mijn laatste vrije dag voordat ik op vakantie ga. Dat betekent dat ik morgen de stad in ga en hoop een camera te scoren. Dus nu:

Waar in Leiden koop je het voordeligst een camera en hebben ze een uitgebreid assortiment?

Bedankt!
zoek op internet de winkel met de laagste prijs, print die uit en ga naar de BCC op de Rijndijk (Zoeterwoude) en hoop dat ze hem daar ook hebben, je krijgt hem dan nl mee voor de laagste prijs, die je zo juist hebt uitgeprint.

Verwijderd

Magic666 schreef op 18 July 2003 @ 11:30:
[...]

zoek op internet de winkel met de laagste prijs, print die uit en ga naar de BCC op de Rijndijk (Zoeterwoude) en hoop dat ze hem daar ook hebben, je krijgt hem dan nl mee voor de laagste prijs, die je zo juist hebt uitgeprint.
Is dat echt zo? Dus ik maak zelf ff een fake-site en maak em €100 goedkoper en daar trappen ze in?? Zou vet zijn :) Enne, hebben ze er daar veel dan??

/////
laat maar, ik zie het al staan op hun site.. Is wel mooi, scheelt mij weer verzendkosten :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 22:15 ]

Verwijderd

damn, bcc verkoopt zo te zien geen nikon :( Of weet iemand van wel??

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-02 15:06

Magic666

No one's neighbour!

Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 22:12:
[...]

Is dat echt zo? Dus ik maak zelf ff een fake-site en maak em €100 goedkoper en daar trappen ze in?? Zou vet zijn :) Enne, hebben ze er daar veel dan??

/////
laat maar, ik zie het al staan op hun site.. Is wel mooi, scheelt mij weer verzendkosten :)
Lees de berichten in de andere topics. Normaal zal de BCC het wel controleren maar wie weet heb je mazzel!
Pagina: 1