Toon posts:

Tapestreamers, welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn studie ben ik bezig aan een project. Bij dat project moeten wij een netwerkoplossing bedenken voor een middelbare school. Voor zoiets is natuurlijk een goede backup nodig. De keuze is gevallen op een tapestreamer. We moeten ook een financieel plaatje maken wat het systeem wat wij gemaakt hebben ongeveer zal gaan kosten. Daarvoor moeten we dus ook weten welke tapestreamer hiervoor het meest geschikt is.

Heeft iemand suggesties :?

Verwijderd

DAT tapestreamers?

die ondersteunen nl 120 gig (keb tot nu toe alleen 60 gig gezien)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 20:02:
DAT tapestreamers?

die ondersteunen nl 120 gig (keb tot nu toe alleen 60 gig gezien)
Ja,

Ik zou graag degelijke types/merken weten, met eventueel een prijsschatting erbij.

Verwijderd

pakt computer idee en ziet alternate:

ADR-Onstream
code:
1
2
3
DI30-21 retail ATAPI 30 gig euro 419
ADR2 retail ATAPI 60 gig euro 629
ADR2 retail ATAPI 120 gig euro 899

genoeg info?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 20:08:
pakt computer idee en ziet alternate:

ADR-Onstream
code:
1
2
3
DI30-21 retail ATAPI 30 gig euro 419
ADR2 retail ATAPI 60 gig euro 629
ADR2 retail ATAPI 120 gig euro 899

genoeg info?
Voorlopig wel. Bedankt ;)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-03 16:12
Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 20:37:
[...]

Voorlopig wel. Bedankt ;)
*pakt t.net erbij* en denkt... Onstream???

Ja joh, adviseer je klanten een product van een fabrikant die niet meer bestaat. Erg handig met toebehoren en garantie.
nieuws: Onstream in Eindhoven opnieuw failliet

Komt bij dat de Onstreams zoiezo al niet echt bekend stonden als een betrouwbaar medium.

Een DAT drive is veel universeler, en niet merk-afhankelijk.
Een DDS4 drive kan 20 Gb houden, lijkt me genoeg voor de echt belangrijke data.

Anders kom je op DLT oid uit.

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 23-05-2003 20:42 ]

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:12
Als je meer ruimte nodig heb kan je ook aan AIT drives of DLT denken:
DLT8000 = 40/80Gb (native/compressed)
DLT7000 = 35/70Gb

AIT drives heb ook in verschillende maten, grootste die wij gebruiken momenteel is 100/200 Gb. Voordeel van AIT vind ik zelf dat er 64 Kb geheugen in de tape zelf zit, waarop de table of contents van de tape gezet wordt. Scheelt behoorlijk in zoektijd

Nadeel is de wel de prijs van zowel de tapes als de streamers zelf.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-03 11:41
*roept iets over Onstream etc als LVT (Leuk Voor Thuis) en draagt de optie HP Ultrium aan. Prima spul, snel, betrouwbaar, goeie service ook.
http://www.hp.nl/products...tape_drive_230/index.html

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Monkeybrains
Bockelaar schreef op 23 May 2003 @ 20:55:
*roept iets over Onstream etc als LVT (Leuk Voor Thuis) en draagt de optie HP Ultrium aan. Prima spul, snel, betrouwbaar, goeie service ook.
http://www.hp.nl/products...tape_drive_230/index.html
En die was ik inderdaad in het rijtje vergeten _/-\o_

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:45
Monkeybrains schreef op 23 May 2003 @ 20:50:
DLT7000 = 35/70Gb

AIT drives heb ook in verschillende maten, grootste die wij gebruiken momenteel is 100/200 Gb. Voordeel van AIT vind ik zelf dat er 64 Kb geheugen in de tape zelf zit, waarop de table of contents van de tape gezet wordt. Scheelt behoorlijk in zoektijd

Is het niet een idee om 2 of meer hdtjes in raid 1 te zetten voor *veel* data in backup ?

Voor kleine (tot 40 gb) zou ik wel dds 4 of dat gebruiken

• Monkeybrains
HD's zijn op zich een leuke oplossing (gebruiken het zelf ook wel). Wat ook meespeelt is hoeveel data je will backuppen. 10 of 20 Gb draait een tapestreamer zijn hand niet voor om, maar ga je praten over 500/600 Gb dan wordt het een ander verhaal. Oa tijd gaat dan meespelen, en vaak wil je dan meerdere streamers gaan gebruiken (oa autoloaders en zo).

Prijstechnisch is het laatste niet echt handig, kost nogal wat zo'n auto loader.

Mijn ervaringen zijn over het algemeen dat je met een DLT of een AIT drive een heel eind komt met backuppen.

[ Voor 15% gewijzigd door Monkeybrains op 23-05-2003 21:07 ]

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 12:31

Strikie

Athletics

Om hoeveel *data* praten we?

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Verwijderd

Topicstarter
Greentumb schreef op 23 May 2003 @ 21:07:
Om hoeveel *data* praten we?
Dat zal afhangen van het aantal leerlingen en hoeveel HD-ruimte de leerlingen op de servers krijgen. Dit staat allemaal niet vast, dus ik moet een aantal alternatieven hebben, voor verschillende grootheden aan data. De servers hebben een gezamelijke HD-ruimte van ongeveer 140 GB, maar deze zullen niet geheel gebackupped moeten worden vermoed ik (ik zit ook maar in het management team van het project, dus ik weet er het fijne ook niet van).

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Om je backup goed in te kunnen regelen zul je toch een aantal dingen moeten weten zoals:

• Totale opslagcapaciteit. (houd daarbij ook rekening met uitbreiding)
• Doorlooptijd. (hoe lang mag een backup duren.. Dat is best belangrijk bij de keuze van het device)
• Betrouwbaarheid.. (onstream is leuk, maar niet als het om echt belangrijke dingen gaat)
• Prijs per opgeslagen gigabyte. (hoe duur is de drive, maar ook het medium)
• Software ? (heb je apparte backup-software nodig)

Als je dat allemaal weet kun je een iets betere keuze maken denk ik.. En dan mag je nog gaan denken aan de backup-strategie.. (elke dag full backup? incremental? Differential?, sceduling, tape opslag op andere plaatsen etc..)

• ransbal
  • Laatst online: 19-03 13:24
Bij het bedrijf waar ik werk zijn we afgestapt van dat-drives. De ervaring heeft ons geleerd dat dat drives zeer gevoelig zijn voor stof en andere troep die flinke schade kan aanrichten. Na drie jaar dagelijks gebruik wordt het echt tijd voor een andere backup unit en de tapes mogen ook haast elk jaar vervangen worden. Daarnaast is de capaciteit en snelheid niet echt meer toereikend voor hedendaagse behoefte.

Er zijn een aantal professionele mogelijkheden: AIT, DLT, Ultrium, VXA. Elke oplossing heeft zijn voors en tegens en een eigen kostenplaatje, voor zowel drive als media.

Wij werken nu ongeveer anderhalf jaar met VXA2 drives (80/160 GB) deze drives zijn snel (gemiddeld 700MB/minuut) vooralsnog betrouwbaar en de backupjobs lopen allemaal probleemloos (Arcserve 2000) :)
Een VXA2 drive kost ongeveer 1200 euro en de media 100 euro per stuk.

Verwijderd

Monkeybrains schreef op 23 May 2003 @ 20:50:
DLT7000 = 35/70Gb

Vergeet niet de Sdlt 110-220GB en de Sdlt 160-320
Of de LTO 200-400

dat van die MIC op AIT is leuk, LTO doet dan met een RF chip, en DLT heeft het op begin of tape staan.
Pagina: 1