LiquidSilver schreef op 15 december 2003 @ 01:36:
Even een kickje.
Pa en ma willen ook een universele AB.
Zag deze staan bij de Conrad en die leek me wel leuk. Alleen twijfel ik of hij alles aankan.
Op de site staat ook voor cable box enzo, want daar wordt hij hier hoofdzakelijk voor gebruikt, een Sagem (TV Home) box.
Andere goedkopere afstandsbedieningen kan je nog wat leren, maar bij deze staat dat je hem draadloos kan updaten via internet of telefoon met ingebouwd modem

Hoe moet ik dat zien? Vind ik nogal vaag hoor, kan met niet voorstellen dat daar WiFi inzit ofzo
Heb verder ff met die demo gespaald en ziet er wel goed uit. Heb alleen een aantal speciale funties waar ik me zorgen over maak, zoals TV gids, info knop etc op Sagem geval, iemand hier ervaring mee of kan je knoppen altijd nog zelf programmeren?
Met deze Kameleon kun je ook leren (dus het IR-signaal van de diverse toetsen één voor één kopiëren), maar veel handiger is het om het codesysteem van de TV-home box even per modem te opdaten:
Er zit namelijk een inductiemodem in deze Kameleon, als je een apparaat hebt welke niet door de codes uit de standaard-ROM ondersteund worden, dan schrijf je even het merk en het exacte modelnummer van het betreffende apparaat op en bel je even het gratis hotlinenummer, een supportmedewerker kijkt dan even in hun database welke codesysteem je nodig hebt. Vervolgens mag je het hoorgedeelte van je telefoon op de AB leggen waarna zij een (analoog) signaal doorseinen. Aangezien in het speakertje van je telefoon een magneetje zit ontstaat hierdoor een magnetische golf en in de Kameleon zit een spoel welke middels inductie deze golf ontvangt en converteert in de nieuwe code.
Zelf heb ik een 4 jaar oude AB (
deze OneforAll urc-7560 om precies te zijn) en toen ik onlangs een nieuwe DVD-speler kocht heb ik nog even de supportline gebeld voor een update. Het was kennelijk erg druk toen ik belde want waar ik bij een eerder contact meteen iemand aan de lijn kreeg, stond ik nu een minuut of drie in de wacht en kreeg toen een elektronische mevrouw aan de lijn welke mij verzocht mijn telefoonnummer in te spreken, dan zouden zij mij later terug bellen. En inderdaad, een half uurtje later ging de telefoon en werd in luttele seconden de DVD-code 0872 voor mijn Daytek geladen, werkt perfect!
Wat is nu het voordeel van een nageladen code t.o.v. geleerde functies: Je kunt als het hele IR-protocol in de AB zit de functies hiervan gebruiken met de diverse Macro-opties, Volume-locks en Home-theater opties. Verder gebruiken sommige IR-protocollen een toggle-bit. Wie b.v. bij de Macro/ Aldi / Mediamarkt/ .../ etc voor nog geen 3000 euro een mooie Plasma TV gekocht heeft onder Medion / Microstar / Conrac / L & S electronic / 'een ander merkstikkertje' en deze ging 'leren' op zijn AB, ongeacht of het nu een Kameleon, Pronto of een ander model is, deze merkte al snel dat als hij de "Format-functie" nodig dat om van 16:9 naar 4:3, 14:9 en andere beeldschermformaten te wisselen, dat deze toets wel de eerste keer werkte maar niet als je hem een 2e of 3e keer wilde gebruiken. Je moest dan eerste een andere toets drukken, daarna kan je pas deze toets weer gebruiken.
De reden hiervan is dat het IR-protocol van deze Plasma voor toetsen welke vaker achter elkaar gedrukt kunnen (moeten) worden bij wijze van error-correctie het signaal bij elke keer dat deze toets opnieuw gedrukt wordt het laatste databitje van een 0 naar 1 en omgekeerd toggled. Ga je deze functie 'leren' dan pakt hij deze functie met of een "1" of een "0" aan het eind, maar hij toggled niet vandaar dat je deze toets maar één keer kunt gebruiken. Oplossing (ten minste met de Kameleon of mijn oude URC-7560, ik weet niet zeker of de Pronto hier een oplossing voor heeft): IR-code per modem-updaten, dan werkt ook de Toggle!
Verder zijn er sinds kort een aantal decoderboxen op de markt welke geen normaal IR- maar een IRDA-protocol gebruiken welke niet geleerd kan worden vanwege het afwijkende 'formaat' (b.v. de nieuwe Pace- en Telewest-boxen voor NTL) of een keyboard-protocol (de ADT-boxen welke nu in Europa steeds meer voor Pay-TV gebruikt worden en de 'Dreamboxen' van Dream Multimedia TV). Na een modemupdate kun je deze apparaten wel bedienen.
Key-Magic programmering: Gewoon een benaming van een toets (Key) programmering welke rechtstreeks gebruik maakt van het aanwezige IR-protocol in de universele AB. Stel dat je die Formaat-functie van die Plasma TV niet alleen in TV-mode wil gebruiken maar ook wil toevoegen als extra functie in het scherm voor je TV-home box, leer je deze dan ontbreekt weer die toggle-bit, na een KeyMagic programmering is ook meteen de ondersteuning voor de toggle aanwezig.
Of waar ik die KeyMagic programmering voor nodig had, mijn TV-AB was kapot, nu kon ik met de standaard Code wel alle normale functies gebruiken maar toen ik twee jaar geleden de zenders opnieuw moest instellen, moest ik toetsen bij programmeren. Mijn oude Sony TV maakt i.t.t. de nieuwere typen geen gebruik van een "Menu" o.i.d. maar had onder een klepje extra 'verstopte' toetsen. Omdat de originele AB kapot is kun je natuurlijk niet leren, maar dankzij "KeyMagic" kon ik deze extra toetsen toevoegen en vervolgens mijn zenders nieuw instellen...
Batterijverbruik:
Van de meeste Pronto's weet ik dat deze dusdanig veel verbruiken dat je er verstandig aan doet de optionele Accu + lader te kopen.
Bij mijn URC-7562 ging mijn laatste setje van 2 goedkope AA penlite-batterijen ongeveer 2 jaar mee.
De Kameleon URC-8060 zit tussen deze twee extremen in, een setje gaat normaal gesproken een maand of 4 mee, ik weet echter dat er met name in het begin af en toe een defect exemplaar opdook welke batterijen vrat en dus ge-RMA moest worden...
De Amerikaanse variant URC-9960 heeft daartegen weer een hoger verbruik. Nog even afgezien dat ik i.v.m. de support en updateservice echt geen Amerikaans model voor de Europese markt kan aanbevelen, maar dit terzijde.
Reviews:
OneforAll Kameleon URC-8060
OneforAll URC-7560/7562
(de URC-7562 is een gemoderniseerde versie van mijn eigen AB, zeker geen 'Glossy Gadget-remote', maar wel een perfect compromis tussen Prijs, functionaliteit en gebruiksgemak, ik ken mensen welke een Pronto hadden en dit 'goedkoop' model er bij kochten als extra AB voor een 2e kamer en later er nog één gekocht hebben en hun Pronto op E-bay verkochten...)
Philips Pronto SBC RU 940
Alle drie modellen zijn zeer goede remotes met elk hun eigen pluspunten.