A7V/A7Pro condensator vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ik heb een dood moederbord liggen dat ik waarschijnlijk weer tot leven kan wekken :)

Het gaat om een oude Asus A7Pro (KT133 chipset, goedkope broertje van A7V). Ik heb'm als defect gekregen en het is al snel duidelijk wat er mis is: een condensator ontbreekt, namelijk nummer CE23. Zie deze pic voor locatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/5688/full.jpg

Nu schijnt de condensator layout van de A7Pro volledig overeen te komen met die van de A7V (non-E, non-133, non-266), dus kan iemand met een A7Pro of een A7V even op het mobo kijken welke condensator daar hoort te zitten.

Ik heb het vermoeden dat het een Sanyo 1500uF 6.3V geval hoort te zijn (daar staan er meer van op het bord), maar het zou handig zijn als iemand die waardes zou kunnen bevestigen voordat ik de soldeerbout pak :)
en nog belangrijker voordat ik CPU, mem en een voeding riskeer om het te testen :o

[ Voor 1% gewijzigd door dion_b op 23-05-2003 21:25 . Reden: ff iets verduidelijkt ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

soz die van mij is iets anders :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Huh :? Wat heeft dion_b nou aan deze nutteloze opmerking? Dacht je soms dat hij staat te wachten op tienduizenden reacties van Tweakers die het mobo niet in bezit hebben? Reageer dan ook niet :/

Lees aub de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) door wat hier op Gathering of Tweakers van je wordt verwacht. Anders zou ik me maar afvragen wat je hier te zoeken hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door BalusC op 23-05-2003 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

AcouSE schreef op 13 mei 2003 @ 09:52:
Je kunt zonder problemen elco's gebruiken met een hoger spanningsbereik. Ook een hogere capaciteit zal wel lukken.

Als je lokale elektroboer ze niet heeft moet je eens vragen of ze ze niet bij bijv. Farnell kunnen bestellen. Die hebben massa's 6,3V elco's. Let er wel op dat je low-impedance modellen koopt (lage ERS).
:)

[ Voor 88% gewijzigd door Atlas op 23-05-2003 21:15 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Die kende ik al ;)

Maar ook deze:
[rml][ EL] Condensators vervangen mobo[/rml]

Samenvatting: een beetje hoger mag wel, maar bij flink hogere spanningen en/of capaciteiten kun je problemen krijgen.

Maw het is toch nog handig om te weten hoeveel het in eerste instantie was :z

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 23-05-2003 21:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hier zit er een 16v 1200uF op, Asus A7V

edit:
typo

[ Voor 24% gewijzigd door Ares408 op 23-05-2003 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ares408 schreef op 23 mei 2003 @ 21:29:
Hier zit er een 16v 1200uF op, Asus A7V

edit:
typo
Bingo- bedankt :D

De veel lagere die ernaast staat is ook een 16V, dus dit lijkt me behoorlijk aannemelijk.

* dion_b heeft nog een dooie Epox liggen met een paar 16V 1200uF erop, de operatie kan beginnen zodra ik in de zooi in m'n kelder een soldeerbout gevonden heb :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Laat je wel even weten of het gelukt is? Stel dat er nog iemand is die precies hetzelfde probleem heeft en er ook zo'n ding opsoldeert en er dan net zo als jij achterkomt dat er toch een verschil is tussen de A7V A7pro. Je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ares408 schreef op 24 May 2003 @ 11:34:
Laat je wel even weten of het gelukt is? Stel dat er nog iemand is die precies hetzelfde probleem heeft en er ook zo'n ding opsoldeert en er dan net zo als jij achterkomt dat er toch een verschil is tussen de A7V A7pro. Je weet maar nooit.
Soldeerbout nog niet gevonden, ik ga er vandaag maar een nieuwe kopen :)
Maar goed, ook al vervang ik met succes die elco is er nog geen garantie dat het de plank gaat werken (er kan nog meer mis zijn), maar als alles werkt is het idd goed.

Het is verder redelijk bekend dat A7V en A7Pro zoveel overeenkomen dat vroege A7Pro plankjes nota bene met A7V BIOS verscheept werden. Verschillen zijn een optionele RAID controller bij de A7V maar een 'gewone' ATA-100 controller bij de A7Pro, verder werkelijk niets. De PCB is exact hetzelfde, incl het hele voedingsgedeelte. Dus kun je er IMHO vrij klakkeloos vanuit gaan dat het hetzelfde is ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff ter bevestiging, hier ook een 1200uF/16V op een A7V...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
dion_b ik weet niet of je die condensator al gehaalt hebt, maar ik heb hier een kapot A7V bord liggen waar ik niets mee doe, dus als je die ervan wil hebben geen probleem

het gaat hier ook om een 1200uF/16V

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 24-05-2003 17:12 ]

Pagina: 1