[mplayer] geluid => hapering beeld

Pagina: 1
Acties:

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Topicstarter
Ik draai gentoo op mijn laptop waarbij de driver voor mijn geluidskaart direct in de kernel zit. Het gaat om een cs4281 geluidskaart.

Ik ben niet helemaal tevreden over de prestaties van xine, maar allerminst over die van mplayer.
Mplayer geeft volledig vloeiend beeld bij het afspelen met de optie -nosound. Als ik dezelfde performance zou krijgen i.c.m. geluid, was ik zeer tevreden.
Wil ik een film afspelen met geluid, dan hapert het beeld dus. Het heeft me behoorlijk wat tijd gekost om te vinden, dat de audio iets met de schokken te maken heeft.

Met xine ligt het iets moeilijker: Het beeld schokt ook af en toe, maar dit is alleen waar te nemen bij snelle beeldveranderingen. M.a.w.: de beeld kwaliteit is beter in mplayer met de -nosound optie dan in xine. Maarja, het oor wil ook wat :)

Nog een vraag over mplayer: Is het mogelijk fullscreen (zonder zwarte banden) af te spelen met de framebuffer output? Ik weet vrijwel zeker dit een keer gezien te hebben, maar niets in de man pages wijst erop dat het kan. Ik krijg ook geen foutmeldingen bij het meegeven van opties zoals -zoom.

edit:
Ik had het over -noaudio, dat moest -nosound zijn

[ Voor 4% gewijzigd door irondog op 23-05-2003 18:47 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Grappig, ik heb dezelfde VGA-kaart als jij maar ik heb helemaal geen problemen met het afspelen via (g)mplayer. Ook video in gaat goed en dat terwijl mijn CPU minder snel is dan de jouwe. Als ik jou was zou ik framebuffer trouwens vergeten en voor de rivatv module gaan. Check dit. Als het goed is staan daar ook een aantal goede aanwijzingen wat betreft de installatie (Video4Linux vereist.) en commando-opties die je kan opgeven.

////Edit: je kunt trouwens fullscreen kijken door 'f' in te toetsen als je het video-venster voor je neus hebt staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2003 18:36 ]

• irondog

irondog

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 18:08:
Grappig, ik heb dezelfde VGA-kaart als jij maar ik heb helemaal geen problemen met het afspelen via (g)mplayer. Ook video in gaat goed en dat terwijl mijn CPU minder snel is dan de jouwe. Als ik jou was zou ik framebuffer trouwens vergeten en voor de rivatv module gaan. Check dit. Als het goed is staan daar ook een aantal goede aanwijzingen wat betreft de installatie (Video4Linux vereist.) en commando-opties die je kan opgeven.
W8 ff, jij hebt het over de specs in mijn signature. Op deze computer (mijn pc) heb ik geen problemen. Het gaat hier over mijn laptop met Ati rage mobility.
offtopic:
Ik heb de rivatv module idd ook, maar die gebruik ik zelden (alleen als ik de video-in wil gebruiken). Jammer genoeg werkt dit niet samen met de framebuffer driver (zoals jij al aangaf) en moet ik bij gebruik van deze module booten met vga=normal in de kernel command-line.
je kunt trouwens fullscreen kijken door 'f' in te toetsen als je het video-venster voor je neus hebt staan.
dit werkt niet met de -vo fbdev optie :/

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

/me excuseert zich voor het misverstand :)
Van Ati heb ik echter geen kaas gegeten. Van laptops ook niet. :/

Verwijderd

Hee laat ik nou precies hetzelfde probleem hebben!
Ik heb een tnt II kaart en een sb live 5.1 geluidskaart.
Ik ik zit hiermee ook te pielen. Ik had "vroeger" een perfect werkende g3ntoo installatie waarmee ik heel mooi DVD kon kijken vie de TV out. Met de huidige gentoo is dat er niet meer bij. De films (zelfs met xine) zijn niet om aan te zien!
Behoorlijk zaad. En inderdaad: als ik het geluid uitzet gaat het prima... :(
Ik gebruik overigens niet de ALSA driver.... jij ook niet toevallig?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Is er enig verschil tussen het gebruik van de optie '-nosound' en '-ao null'? Op die manier zou je kunnen testen of het verschil veroorzaakt wordt door het decoden van het geluid of door de geluidskaartdriver :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• irondog

irondog

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 19:22:
Hee laat ik nou precies hetzelfde probleem hebben!
Dan open ik "gelukkig" niet een topic waar verder niemand wat aan heeft. :)
Ik heb een tnt II kaart en een sb live 5.1 geluidskaart.
Ik ik zit hiermee ook te pielen. Ik had "vroeger" een perfect werkende g3ntoo installatie waarmee ik heel mooi DVD kon kijken vie de TV out. Met de huidige gentoo is dat er niet meer bij. De films (zelfs met xine) zijn niet om aan te zien!
Behoorlijk zaad. En inderdaad: als ik het geluid uitzet gaat het prima... :(
"Niet om aan te zien" is zwaar overdreven. Het is gewoon niet vloeiend in xine en al helemaal niet in mplayer. Zonder geluid inderdaad PRIMA ... in mplayer.
Ik gebruik overigens niet de ALSA driver.... jij ook niet toevallig?
Ik heb alsa geinstalleerd, maar ik maak er (nog) geen gebruik van. Alsa levert toch gewoon _kernel_ modules? Ik ga morgen eens kijken of het met de drivers van alsa beter gaat.
odysseus schreef op 23 mei 2003 @ 19:29:
Is er enig verschil tussen het gebruik van de optie '-nosound' en '-ao null'? Op die manier zou je kunnen testen of het verschil veroorzaakt wordt door het decoden van het geluid of door de geluidskaartdriver :).
Goede tip, bedankt.
Er is geen verschil. Met beide opties is het vloeiend: prima beeld als de geluidskaart driver uitgeschakeld is.

Verwijderd

heb je al eens wat geprobeerd met -framedrop en -hardframedrop ?

• Gilles
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-07-2025
Draai je zo'n soundmanager als esd of artsd of zo zo? Zoja: moet je eens proberen die te killen.

[ Voor 11% gewijzigd door Gilles op 24-05-2003 22:05 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Ik heb dezelfde hardware, en ik gebruik mplayer (CVS-021224-20:18-2.95.4) met:

ao=sdl : Dit kan heel veel schelen, omdat SDL dan de audio remixing voor zijn rekening neemt

vo=sdl : Omdat het videobeeld dan gescaled kan worden, en je on-the-fly fullscreen kunt doen. x11 als video-output is sneller, omdat de YV12/YUV -> RGB conversie dan door mplayer wordt gedaan ipv door SDL, en mplayer doet dat sneller. xv als vo (of sdl die xv gebruikt) is het allerbeste, maar de XFree86 ati driver doet geen xv. De GatOS drivers doen wel xv met deze kaart, maar ik kreeg veel XFree crashes met die drivers, dus dat was een no-go.

framedrop : Altijd handig. Mocht de CPU het niet trekken, dan probeert mplayer iig (zo ongemerkt mogelijk) wat frames te droppen zodat audio en video iig in sync blijven.

hardframedrop is minder handig vind ik, omdat hij dan ook keyframes kan droppen, en dat merk je in de vorm van artifacts.

Ik gebruik overigens native OSS, dus geen ALSA of ALSA met OSS emulatie.

• JeroenE
  • Niet online
deadinspace schreef op 24 May 2003 @ 22:54:
De GatOS drivers doen wel xv met deze kaart, maar ik kreeg veel XFree crashes met die drivers, dus dat was een no-go.
Bij mijn laptop werken de GatOS drivers uitstekend. Zonder de drivers had ik dezelfde problemen als de TS, maar nu dus niet meer.

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Probeer eens de optie: -autosync 30
Dat was bij mij de oplossing (Terratec DMX fire 1024)
-autosync <factor>
Gradually adjusts the A/V sync based on audio delay measure-
ments. Specifying -autosync 0, the default, will cause frame
timing to be based entirely on audio delay measurements. Speci-
fying -autosync 1 will do the same, but will subtly change the
A/V correction algorithm used. An uneven video frame rate in a
movie which plays fine with -nosound can often be helped by set-
ting this to an integer value greater than 1. The higher the
value, the closer the timing will be to -nosound. Try -au-
tosync 30 to smooth out problems with sound drivers which do not
implement a perfect audio delay measurement. With this value,
if large A/V sync offsets occur, they will only take about 1 or
2 seconds to settle out. This delay in reaction time to sudden
A/V offsets should be the only side-effect of turning this op-
tion on, for all sound drivers.

• irondog

irondog

Topicstarter
Bedankt voor al de informatie. Ik maak nu gebruik van de ALSA drivers en
sindsdien zijn de schokken helemaal weg :)
deadinspace schreef op 24 May 2003 @ 22:54:
[...]
vo=sdl : Omdat het videobeeld dan gescaled kan worden, en je on-the-fly fullscreen kunt doen. x11 als video-output is sneller, omdat de YV12/YUV -> RGB conversie dan door mplayer wordt gedaan ipv door SDL, en mplayer doet dat sneller. xv als vo (of sdl die xv gebruikt) is het allerbeste, maar de XFree86 ati driver doet geen xv. De GatOS drivers doen wel xv met deze kaart, maar ik kreeg veel XFree crashes met die drivers, dus dat was een no-go.
Deadinspace, -vo xv doet het bij mij prima. Ik maak gebruik van
gepatchte ati drivers:
http://www.retinalburn.net/linux/tvout.html
Op deze pagina zijn xfree- en kerneldrivers te krijgen, bedoeld om de tvout op onze laptops aan de praat te krijgen.

-vo sdl werkt niet bij mij
Ik gebruik overigens native OSS, dus geen ALSA of ALSA met OSS emulatie.
Dat mijn problemen nu weg zijn hoeft dus ook niet helemaal door de overstap OSS -> ALSA te komen.
Waar ik eerst mijn kernel configuratie helemaal zelf deed (erg monolitisch), maak ik nu gebruik van een standaard gentoo-configuratie (volledig modulair) en zet het dan naar mijn hand. Ik verander bij troubleshooting liever maar een factor tegelijk, maar om de ALSA drivers uit te proberen, moest ik mijn kernel wel herbouwen.

* irondog denkt in het verleden een essentieel multimedia-onderdeel (zoiets als mtrr) te hebben overgeslagen om mee de bakken in zijn kernel, maar wat?

Pagina: 1