Aanleggen voedingskabel in auto...

Pagina: 1
Acties:
  • 7.756 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik wil een Infinity RA6006 amp in mijn auto gaan aanschaffen en koop daarbij een Caliber kabelset met een accukabel en zekering etc.

Nu zit ik met 1 probleempje want ik ben niet helemaal superhandig met auto's verbouwen.

Ik wil die kabel voorin op de accu aansluiten en dan naar achteren toe aanleggen. Nu heb ik net onder de motorkap gekeken maar ik heb geen idee hoe ik die kabel nu in vredesnaam mijn auto in krijg. Ik kan em moeilijk langs het raam naar de kofferbak laten lopen 8)7 .

Ik heb een Honda Civic City uit '98 .

Is er iemand die me hier advies over kan geven? Ik neem aan dat er meer Honda's met versterker rondrijden ;) :P B) O-)

Daarnaast, haal ik het met 5 meter kabel ??

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 23-05-2003 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Kan je niet zien hoe de andere kabels lopen?
Er moet toch ergens een gat zitten waar ze de cabine in gaan, in het dashboard zitten knoppen voor apparaten (radio, licht), en die hebben spanning nodig.

Eenmaal binnen kan je onder de bekleding door.

Denk aan een grote elko achterin bij de amp, anders vang je de spanningsdips niet op als de versterker met pieken (bass) veel stroom trekt.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48362

Je kabelboom gaat inderdaad ergens naar binnen, maar zal op die plaats netjes met een rubber zijn afgesloten. Je zal dus een gat in deze rubber moeten maken, en hier dan weer je kabel door moeten porren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65152

anders boor je er toch gewoon een gat er bij (kijk wel uit dat je niks anders kaakt) een beetje kit er om en het zit weer dicht zo doen we het op het werk ook als we ergens niet langs kennen aleen doen we het dan met vrachtwagens
of ga helemaal onderlangs en boor een gat achter er is vast wel plaats genoeg onder die auto om de kabel met ty-rip`s vast te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Ik heb wel wat rubber doppen gezien, waarschijnlijk gaten voor aircouitbreiding etc, volgens mij kan ik die er zo afhalen :) anders kan ik boren en ben ik er ook volgens de verkoper :)

PS. Ik heb een Infinity Reference 6006 gekocht vandaagvoor degenen die het willen weten *D dus die kan ik morgen gaan installen :* .

Kan niet wachten B)

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 23-05-2003 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Mijn oude Swift kon je zo doorheen kijken dus daar hadden we die kabel gewoon tussengeprakt, maar bij mijn huidige Swift konden we eerst ook niks vinden.

Uiteindelijk hebben we een rubberen dopje gevonden aan de bijrijders kant, onder het dashboard.
In dat dopje een gat geboord waar de kabel doorheen gaat, dopje er weer op, klaar :)

De rest van de kabel ligt gewoon onder de bekleding enzo ... maar dat lukt je vast wel denk ik? :)

[ Voor 14% gewijzigd door dreeke op 23-05-2003 22:32 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72628

Resistor schreef op 23 May 2003 @ 17:50:
Kan je niet zien hoe de andere kabels lopen?
Er moet toch ergens een gat zitten waar ze de cabine in gaan, in het dashboard zitten knoppen voor apparaten (radio, licht), en die hebben spanning nodig.

Eenmaal binnen kan je onder de bekleding door.

Denk aan een grote elko achterin bij de amp, anders vang je de spanningsdips niet op als de versterker met pieken (bass) veel stroom trekt.
idd. ik heb zelf ook een honda . je moet kijken of rubbertje zitten die een beetje doelloos en haal die eraf. probeer er een stuk kabeldraad erdoor heen te porren.

als het goed is komt hij dan onder je dashboord vandaan.

het spreek eigenlijk voorzicht.

effe een tip !

doe je motor klep open en kijk dan onder je linker ruitenwisser. als het goed is zit daar een rubbertje .
Die kan je het beste gebruiken.

Via die gaat kan je makkelijk naar je doorpels toe om je draad te verstoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72628

owja 5 meter is zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:31
Jah ik heb gisteren ook toevallig gedaan, bij mijn motor > cockpit zaten allerlei rubber dopjes, gewoon eentje losgehaald, kabel erdoor geduwd en gekeken waar hij uitkwam, precies de pedalen ongeveer, iig bij het dashbord, vandaar uit gewoon aan de linkerkant van de auto onder de bekleding doorgetrokken, zonder de achterbank en dan in de bak... daarna natuurlijk wel een gaatje in dat rubbertje gemaakt en over de kabel getrokken er weer in dat gat gedaan tegen water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32283

YO, Honda brother 8-)

Je hebt dus al een rubber te pakken!
Mijn voorstel: snij een gleufje midden in het rubber, PERS de kabel erdoor. Als hij er weer uit moet, zit er geen gat, en de gleuf lijm je zo weer dicht. Komt nog dazu dat de gleuf lekker goed sluit om je kabel heen!
Heb ik zelf ook al es gedaan, gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Anoniem: 32283 schreef op 24 mei 2003 @ 12:04:
YO, Honda brother 8-)

Je hebt dus al een rubber te pakken!
Mijn voorstel: snij een gleufje midden in het rubber, PERS de kabel erdoor. Als hij er weer uit moet, zit er geen gat, en de gleuf lijm je zo weer dicht. Komt nog dazu dat de gleuf lekker goed sluit om je kabel heen!
Heb ik zelf ook al es gedaan, gaat prima.
Yo man B)

Ik heb net nog effe gekeken en er zitten wel een legertje doppen met meteen daar achter een grote plaat warmte/brandisolerend materiaal. Ik zal nu even moeten wachten tot het weer een beetje bijtrekt, over een uurtje is mijn pa er ook, die kan me dan even helpen :)

PS. Die kabel naar binnen vrutten lukt wel maar ik weet niet of ik hem aan de binnenkant makkelijk terug kan pakken want ik moet nog kijken of ik het vak voor de bijrijdersstoel kan weghalen ofzo, daar zit ook weer een heel mechanisme voor de luchtcirculatie etc.

Ik laat wel even weten hoe het gegaan is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ik kon gewoon een plaat onder m'n dashboard loshalen, en dan gewoon aan die kabel trekken en onder de bekleding porren :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

Ik heb vanmiddag een voedingkabel in mn Kadett gelegd. Daar zitten geen lege doppen, maar wel een kabelboom met een asociaal grote dop :) Met de schroevedraaier een extra gat gemaakt, en dmv een buisje die kabel erdoor gewurmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Woei, precies boven de mat op de bijrijdersstoel zat een dopje. Ik druk op dat dopje. Klonk, dopje ligt op de stoep *D

Komt precies op de goede plek uit en de kabel ligt al in de kofferbak :* (via een trekveer doorgetrokken B) )

Morgen kan ik verder met installen als het weer het een beetje toelaat 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 24-05-2003 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Okee, zootje zit erin :)

Draait als een tiet. Morgen een Subwoofer halen. Rockford Fosgate >:) >:)

Ennehh, die versterker valt best groot uit in mijn kofferbakje :X .

Ik hoop dat ik em een beetje fatsoenlijk kan wegwerken strax want het is me nogal een kabelboom zeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-06 16:25

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Hou je de kabels wel gescheiden? :/
Dus voeding aan de linkerkant en signaal en remote aan de rechterkant?

Zo moeilijk was het toch niet? Ik was ook zo klaar...
Heb een Rockford Fosgate versterkertje + 2 x 6x9" Magnat speakers in me kofferbak/hoedeplank... :9

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
ik heb nu een ground zero versterker en er komt nog een Ground zero sub bij van 500w rms >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
meendering schreef op 25 May 2003 @ 22:25:
Hou je de kabels wel gescheiden? :/
Dus voeding aan de linkerkant en signaal en remote aan de rechterkant?

Zo moeilijk was het toch niet? Ik was ook zo klaar...
Heb een Rockford Fosgate versterkertje + 2 x 6x9" Magnat speakers in me kofferbak/hoedeplank... :9
Ja die heb ik gescheiden :)

Ik heb nu de Infinity er in liggen en een Rockford Fosgate subwoofer achterin. Dat ding kan echt HARD man !!!!

Echt supergeil gewoon :9~

PS. Vraagje. Op mijn Infinity heb ik een optie om met Sub EQ de bass op 45Hz met +6dB te verhogen. Raden jullie dit aan of af ? Ik heb het nu uit staan.

Ook de filteringsfrequentie ben ik nog niet helemaal over uit. Die kan ik van 32 tot 320 Hz cutoff zetten en op dit moment is dit 320Hz.

De normale speakers hebben een highpass van ongeveer 160 Hz anders wordt het iets té denk ik.

[ Voor 28% gewijzigd door Fairy op 27-05-2003 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41
Bass boosters raad ik meestal af. Je zit alleen maar bepaalde frequentie's te verneuken IMHO. Sommigen mensen vinden het vet (want : meer bass :P ), ik vind het niks.....

Filterfrequentie voor subs zit meestal zo rond de 80Hz (low pass uiteraard). Dit kan je het beste op gehoor afstellen, de ene klinkt misschien het best tot 100Hz terwijl de andere boven de 60Hz al niks meer is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

Ik heb trouwens al mn bedrading naast mekaar lopen (signaal van radio naar amp, voeding en signaal van amp naar speakers voor), maar ik hoor geen kraken/tikken. Beetje ruis, maar dat hoort denk ik bij de budget amp en speakers. Heb er geen last van verder, m'n auto zelf maakt meer herrie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62469

een paar fotos zouden wel leuk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Anoniem: 62469 schreef op 27 May 2003 @ 19:08:
een paar fotos zouden wel leuk zijn :)
Foto's? Als ik de auto weer een beetje in elkaar geschroeft heb :+

Nog een vraag.

De handleiding van mn Infinity RA6006 geeft aan dat de subwoofer los op 2 Ohm kanmaar gebridged minimaal 4 Ohm moet zijn.

Ik heb dus dubbelspoels en dat is op elkaar 2 Ohm.

Een kennis van mij is electrotechnicus (afgestudeerd etc), die zei tegen me dat het eigenlijk niet mag en dat de amp er warmer van wordt. Het werkt wel prima zolang je maar niet alle vermogen er uit trekt.

Nu kwam hij ook met een 2e optie en in weet niet of het wel werkt, die kennis was er ook niet zeker van. Hij had het idee om de subwoofer dubbel aan te sluiten, dus de ene spoel aan het linker subkanaal en de andere spoel aan het rechterkanaal. Nu zijn we er alleen niet zeker van of dit wel kan.

Het lijkt me namelijk prima werken totdat het linkerkanaal een positieve puls uitstuurt en het rechterkanaal een negatieve. Het lijkt mij dan dat deze elkaar op gaan heffen net zoals 2 losse subs dat zouden doen. Dat lijkt me dus geen probleem want bijna alles loopt netjes naast elkaar.

In hoeverre is dit mogelijk??? Want ik kan er wel een aansluiting voor maken dat ie 4 pluggen aankan maar als het voor geen meter klinkt heeft het natuurlijk geen zin.

Iemand die me hier een antwoord op kan geven :? :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
sorry dat ik íets te snel kick, maar ik zou graag een antwoord hebben op de vraag of ik de beide spoelen op links en rechts kan aansluiten ipv gebrugd. Iemand die hier verstand van heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb hetzelfde "probleem" gehad met mijn woofers.
Afbeeldingslocatie: http://arjants.xs4all.nl/caddy/10.jpg

Ik heb ze gebrugd gehad, maar de versterker werd daar nogal warm van, hij vloog meestal na 30 min. in de protection.
Ik heb ze nu beide apart aangesloten in plaats van gebrugd, dit geeft in mijn gevaal een veel strakkere bas.
Of dit ook mogelijk is bij jou versterker? Kijk je manual er eens op na zou ik zeggen.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Fairy schreef op 27 mei 2003 @ 22:10:
De handleiding van mn Infinity RA6006 geeft aan dat de subwoofer los op 2 Ohm kanmaar gebridged minimaal 4 Ohm moet zijn.

Ik heb dus dubbelspoels en dat is op elkaar 2 Ohm.
Hier een topic over hoe een dubbelspoels speaker aan te sluiten:
[rml][ carhifi] Installatie troubles[/rml]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Pagina: 1