Toon posts:

Hoe drivers in linux kernel zetten

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:

mijn netwerkkaart word niet door linux Red Hat 7.2 Server erkend, ik heb de netwerkkaart drivers voor linux op diskette staan maar hoe werkt nu zoiets om dat voor elkaar te krijgen dus ik denk in de kernel zetten??

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Welkom op GoT :)

Je kan ze als module laden, of in de kernel bakken.

Lees trouwens eerst even dit Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) en dit: NOS policy - updated 01/04/03 ;)

[ Voor 22% gewijzigd door DeMoN op 23-05-2003 16:24 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Daar was ik al achter, maar ik heb ze op floppy staan maar hoe maak je nu dat je ze in de kernel zet?? ik zou niet weten hoe / wat voor codes ik moet intypen

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

In wat voor vorm zijn die drivers? Als het nog broncode is (bestandsnamen eindigen op '.c' of zo) dan moet je ze compileren. Eindigt het op '.o' dan moet je het direct laden. Je kunt met de search en google eens zoeken naar 'modprobe' of 'kernel compile' :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de drivers zowel in '.c' en in '.o' dus dat zal niet het probleem zijn, ik zou niet weten wat het beste is? ik heb op google ook al gezocht maar daar is helaas zoveel in het engels waar ik niet veel wijzer uit wordt!

Verwijderd

Iets om je op weg te helpen:

.c is source code en .o is binary.
probeer eens (in goede directory): insmod naamvandriver.o
als ie dat weigert forceren door -f toe te voegen.(op eigen risico)

Zit bij de .c een makefile, zo ja: ./configure(niet altijd), make, make install(niet altijd)
Anders bij in kernel sources(op goede plek) stoppen en nieuwe kernel bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt! maar helaas daar snap ik niet zoveel van, wie kan mij nu simpel vertellen hoe ik een netwerkkaart driver installeer in linux inclusief de commando's, de driver staat op de diskette

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 16:45:
Ik heb de drivers zowel in '.c' en in '.o' dus dat zal niet het probleem zijn, ik zou niet weten wat het beste is? ik heb op google ook al gezocht maar daar is helaas zoveel in het engels waar ik niet veel wijzer uit wordt!
.c betekend zoveel dat het C code is. C code is een hogere orde programmeertaal waarin beschreven staat wat het programma moet doen. Bijvoorbeeld:
C:
1
2
3
4
5
(...)

if( dest == NULL ) {
   return -1;
}

Er staat dus gewoon in natuurlijke taal (engels in dit geval) welke instructies de computer moet uitvoeren om een programma te hebben welke als driver fungeert.

Een .o daarentegen is geen natuurlijke taal meer. Het is pure machinecode. Deze machinecode is gegenereerd uit de C commando's uit je .c file.
Dit .o bestand bevat de voor de computer begrijpbare instructies ipv de voor de mens begrijpbare instructies in het .c bestand.
Echter het .o bestand is dus een vertaling van de instructies in de .c file, zodat ze voor de computer te begrijpen zijn.

Dus, geen van de twee is 'beter', maar als je er 1 door je kernel geladen wilt laten worden, dan lijkt het me het beste als je degene pakt, welke de computer begrijpt :)

[edit] Owja, verder is het voor ons fijn, dat je verteld wat je probeert en wat de meldingen zijn als het fout gaat. Zo weten wij wat je probeerd en wat er evt. aan de hand kan zijn :)

[ Voor 7% gewijzigd door Glimi op 23-05-2003 17:01 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Ja, en om maar ff simpel te doen..

Mandrake heeft standaard VEEL tools geinstalleerd staan.. tik jij eens in op de console (ook al zal ie ook wel auto opgestart worden met de boot) het volgende:

#kudzu

:)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

DPLuS

Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 16:20:
Ik zit met het volgende probleem:

mijn netwerkkaart word niet door linux Red Hat 7.2 Server erkend, ik heb de netwerkkaart drivers voor linux op diskette staan maar hoe werkt nu zoiets om dat voor elkaar te krijgen dus ik denk in de kernel zetten??
Volgens mij bedoelt hij dat hij die driver gewoon statisch in zijn kernel wil meecompileren...dat kan dan toch gewoon met die source van die driver...
Helaas weet ik ook niet hoe dat moet, misschien iets met patch?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Dit is toch echt wel te vinden met google of de manual van je distro hoor ;)

Dicht.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.