[w2ks] Exchange & Terminal server op 1 server ?

Pagina: 1
Acties:

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Topicstarter
Is dit een slimme keuze of kan ik dit geheel toch beter gaan scheiden.

Het gaat er even niet om of de capaciteit van de server toereikend is want dat is het probleem niet. Ik zit me alleen af te vragen of het wel zo'n vertandig besluit is.

Bedoel, proxy en exchange zet je ook niet op 1 server, althans, ik niet.

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:10

mutsje

Certified Prutser

TS gebruik je om je server te beheren. Zet TS wel in administrative mode(max 2 connections) anders krijg je straks gezeik met licenties. Telkens switchen tussen application mode en adminsitrative mode levert ook hoop ellende op.
conclusie.
Ja je kunt rustig Exchange2000 en Terminal Server draaien op 1 server.

Voor installatie exchange installeer eerst IIS met NNTP!!!!!!!!! anders gaat je Exchange installatie niet lukken. Later kun je NNTP uitzetten.

[ Voor 19% gewijzigd door mutsje op 23-05-2003 15:38 . Reden: extra informatie ]

Verwijderd

Wordt heel vaak gedaan. Exchange en Terminal server naast elkaar draaien.

Wat denk je van de wat kleinere bedrijven, daar is vaak geen geld voor twee servers. Wel heeft zo'n bedrijf, mail via Exchange en voor eventuele thuiswerkers is terminal server geinstalleerd (erg handig en goedkoop).

Kortom heel gebruikelijk en ik doe het thuis ook zo, anders kost het me zoveel pc's/servers.

Verwijderd

mutsje
ik denk dat de TS niet de administrative mode bedoeld.
of toch?
Server beheren naast exchange is namelijk geen probleem.
Applikaties draaien naast exchange op dezelfde server zou ik liever niet doen.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

als je een server over hebt kun je het scheiden. zelf zou ik dat doen omdat ze van buitenaf beschikbaar zijn voor gebruikers. dus is 1 van beiden lek en je bent traag met patchen mis je gelijk 2 (belangrijke) functies.
maar de meningen hierover zullen verschillen :)

edit: ik ga er vanuit dat application mode gebruikt gaat worden.

[ Voor 12% gewijzigd door sh4d0wman op 23-05-2003 15:42 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international law enforcement operation.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ligt eraan of Topic Starter Terminal Server alleen voor schermovername om te beheren wil gebruiken anders heb ik het verkeerd geintrepeteerd en moet hij inderdaad 4 servers aanschaffen.
1 voor Domain Controller
1 voor Exchange2000
1 voor TS >> data
1 voor TS >> profiles en stuf.

Verwijderd

[quote]mutsje schreef op 23 mei 2003 @ 15:43:

1 voor TS >> data

?
1 voor TS>> apps zul je bedoelen
wat moet je met TS voor data?

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 09:07
Technisch gezien kan Windows 2000 Exchange en TS goed draaien. Het hangt wel van de hardware af of daar in de praktijk mee te werken valt.

Vanuit beveiligingsoogpunt is het natuurlijk géén gelukkige combinatie. Ook beheertechnisch haal je je meer problemen op de hals dan je eigenlijk wenst. Ook MS en hardware leveranciers adviseren het niet echt, daar verkopen ze liever 4x een licentie (zoals hierboven geadviseerd).

Persoonlijk ben ik van mening dat, voor het merendeel van de kantoortaken, een 2x XEON 2,4 Ghz server met 2 gig mem. geschikt is om Small Business server te draaien en tot 10 cliënts via Terminal services te bedienen. Als bedrijf moet je dan wel even inschatten wat de problemen zijn indien de server uitvalt want dan ligt het hele bedrijf plat. Voor veel bedrijven is dat niet acceptabel, maar binnen de doelgroep (< 10 werkplekken) accepteerd men dat vaak wel omdat het een voor hen aanzienlijke kostenbesparing oplevert.

Hans van Zijl

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

[quote]Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 15:49:
mutsje schreef op 23 mei 2003 @ 15:43:

1 voor TS >> data

?
1 voor TS>> apps zul je bedoelen
wat moet je met TS voor data?
Ach bedoel gewoon een data server(file/print)

ben met teveel dingen bezig hiero..... en haal nu dingen door elkaar O-)

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
okay de config heb ik als volgt in mijn gedachten;

1. Netfinity 3000 P2-450 256 mb -> PDC ( Print server 3-5 stuks "nav centrum")
2. Netfinity 5000 P3-500 512mb -> inbel server voor klanten via isdn/analoog
3. Dell 6300 poweredge 2* xeon P3-500 512 fileserver, raid 5 (os in mirror)
4. Dell 6300 poweredge 2* xeon P3-500 1024 exchange en terminal server

De terminal server zal gebruikt worden voor een klaslokaal waar max. 10 klanten instructie krijgen om met onze software te kunnen werken. Op deze manier hoef ik geen 10 pc's te vernieuwen en kan ik weer even vooruit. Tevens kan op deze manier op een eenvoudige manier door mensne thuis worden gewerkt.

De file server spreekt voor zich

Die netfinity 3000 zou ik weg kunnen doen en diens taken naar de netfinty 5000 kunnen doorschuiven maar hij is er nu eenmaal dus waarom niet.

De twee Dells' zullen vi alebox komen en zijn nieuw voor een leuk bedrag. De reden voor die aanschaf is dat het voor de netfinity een vrij pittige taak is om die met schijfruimte op hetjuiste niveau van een file server te brenegn. Spare parts van IBM zijn zeer kostbaar. Daarnaast id de onboard scsi ook overleden en draait het op een pci 2940 kaartje. Kortom de beperkingen die met die oude IBM hardwrae hebt en toch de hoge kosten staan niet meer in verhouding.

Die netfinty 5000 word dus straks puur om klanten remote te kunne gaan assisteren.

Het lijkt me een prima combi met beperkte )financiele middelen.

toch ?

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 09:07
Als je idd kiest voor meerdere servers dan zou ik TS op een eigen server draaien en Exchange verhuizen naar de netfinity 5000 (ik ga even uit van 10 gebruikers). De inbelfuncties zou ik dan verhuizen naar de Poweredge nr. 4

Ik heb grote vraagtekens bij de Netfinity 3000. Deze kan slechts uitgebreid worden naar 384 Mb. en dat is krap voor Windows 2000 server. Ik zou zelf de Netfinity 5000 PDC maken en de Netfinity 3000 als extra domeincontroller opnemen. Daarnaast zou deze uiteraard als 2de Wins en DHCP server kunnen dienen om een failover systeem te hebben.

Hans van Zijl

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Gompy58 schreef op 23 mei 2003 @ 17:12:
3. Dell 6300 poweredge 2* xeon P3-500 512 fileserver, raid 5 (os in mirror)
4. Dell 6300 poweredge 2* xeon P3-500 1024 exchange en terminal server
Ik zou voor 4 lichtere servers gaan. Een dual 6300 lijkt me absoluut niet zinvol? Een dual 2400 (of een recenter model - ik ken de nieuwe DELL's niet meer), is al voldoende voor een terminal server, bv.

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
elevator schreef op 24 May 2003 @ 15:10:
[...]

Ik zou voor 4 lichtere servers gaan. Een dual 6300 lijkt me absoluut niet zinvol? Een dual 2400 (of een recenter model - ik ken de nieuwe DELL's niet meer), is al voldoende voor een terminal server, bv.
Yep, ben ik wel met je eens alleen, dan moet ik ze officieel bij Dell kopen en nu koop ik ze via een tussenhandel. Ze zijn wel nieuw maar waren al geconfigd voor een andere organisatie..

In ieder geval en dus, voor die 2 6300 poweredges ben ik 4000 euro kwijt en das niet veel .....

Moet ik alleen nog even kijken hoe ik het backup verhala ga rondbrijen want dat moet ik wel via bijv Dell kopen. als iemand daar me enige tips kan geven dan zou ik daar overigens erg blij mee zijn. Ik zelf denk aan een powervault 110 of 120....

• elevator
  • Niet online

elevator

Gompy58 schreef op 26 May 2003 @ 17:52:
Yep, ben ik wel met je eens alleen, dan moet ik ze officieel bij Dell kopen en nu koop ik ze via een tussenhandel. Ze zijn wel nieuw maar waren al geconfigd voor een andere organisatie..

In ieder geval en dus, voor die 2 6300 poweredges ben ik 4000 euro kwijt en das niet veel .....
Vreemd, want de 63xx is niet meer beschikbaar, want is vlgens mij 3 jaar geleden opgevolgd door de 64xx, en ondertussen zitten we op de 65xx :)

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Dat kan kloppen hoor. Via Dell zijn ze ook niet meer beschikbaar , maar dat wil niet zeggen dat die er echt niet meer heeft staan en/of doorleverd aan de bepaalde leveranciers zoals bijv. lebox.

anyway, de 6300 heeft voldoende capaciteit en als ik voor een mooi bedrag dan kan beschikken over 2 duals terwijl ik normaal voor dat bedrag niet of nauwelijks een nieuwe krijg dan heb ik daar wel vrede mee....

Verwijderd

Gompy58 schreef op 26 May 2003 @ 19:33:
anyway, de 6300 heeft voldoende capaciteit en als ik voor een mooi bedrag dan kan beschikken over 2 duals terwijl ik normaal voor dat bedrag niet of nauwelijks een nieuwe krijg dan heb ik daar wel vrede mee....
Verlekker je niet teveel op die groote doos. 2500 euro voor een machine van 3 jaar oud (dual 500) zonder OS en fabrieksgarantie, is iets teveel van het goede.

Een nieuwe 1600SC met dual xeon 2.0 512 ram en 18 gig scsi HD en 3 jaar garantie, is 2068 ex btw. Denk er nog eens over na :)

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Ik heb nog eens even zitten kijken bij Dell want eerlijk is eerlijk nu ben ik er 2000 per stuk voor kwijt.

Voor het bedrag dat jij noemt heb ik eigelijk weinig bijzonders. Okay 2 dual cpu's waar ik van begin te kwijlen,

maar
- geen raid controller
-weinig hd space
- geen redundant psu

Ga ik die onderdelen er bij kopen dan schiet de prijs als een komeet omhoog. Zelf verkies ik ook showroom nieuwspul wat naar wens in elkaar is gezet, maar daar betaal je dan ook voor.

De spullen waar ik nu op mik zijn ook nieuw, welliswaar niet het allernieuwste dat er is maar voor de omvang van dit bedrijf goed tot prima te noemen. Alles wat er gedaan moet worden kan met dit spul dus....

Overigens, garantie is leuk, maar je hebt pas echt wat aan een SLA.... als het fout gaat moet je in alle twee de gevallen toch jezelf kunnen redden...

• elevator
  • Niet online

elevator

Je hebt gelijk, en een DELL PE 6300 is zeker geen slechte server. Waar je echter rekening mee moet houden is dat (in mijn ervaringen, tenminste) de enige server partner die je kan vinden DELL zelf is. DELL besteed het wel uit aan partners als UniSys en Getronics, maar deze zullen nooit direct door jou benaderd kunnen worden.

Vooral voor spare-parts kan dit hele vervelende situaties opleveren. Persoonlijk zou ik jouw situatie voor nieuwe hardware gaan met een juist contract - ook al kost je het initieel wat meer geld, op de lange termijn ben je een heel stuk beter uit :)

Verwijderd

Gompy58 schreef op 27 May 2003 @ 00:00:
De spullen waar ik nu op mik zijn ook nieuw, welliswaar niet het allernieuwste dat er is maar voor de omvang van dit bedrijf goed tot prima te noemen. Alles wat er gedaan moet worden kan met dit spul dus....
Nieuw is een groot woord; het heeft 3 jaar in een magazijn gestaan.
Effe naast elkaar zetten:

lebox 1 x 550, 1024mb 2 x 9 gig, raid, 3 x power, totaal: 1807
dell 1600SC 1 x 2000, 1024mb 2 x 18 gig, raid, 2 x power, totaal: 2703 (49%)

lebox 2 x 500, 256mb 4 x 36 2 x 9 gig 3 x power, totaal: 2067
dell 1600sc 2 x 2000, 256mb 2 x 73 gig 2 x power, totaal: 2908 (42%)

Verschil van 4500 mhz en 3 jaar garantie kost 1737 extra.

Tja, het is toch de portomonee die spreekt in zo'n geval. Weet je zeker dat je het nog eens 3 jaar gaat trekken met 500 mhz cpu'tjes?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 00:55 ]

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
die bakken die ik wil zijn de R9SB0 & de R9SB3. Alletwee met raid, alle twee met genoeg hd's en alletwee dual cpu & psu. eentje 512 mb & 1the 1024.

Deze adviezen om het toch nieuw te kopen neem ik wel serieus. Zit momenteel even te kijken wat er met de opstelling gebeurt als ik 1 lebox bak laat vallen en dat geld aan 1 NIEUW dell besteed. Punt is dat ik ook nog nieuwe backup handel moet hebben. Die haal ik wel bij Dell nieuw overigens. Moet nog ff kijken of het DDS4 of DLT gaat worden.

waar ik nu dus wel door twijfel is de stelling dat je geen nieuwe onderdelen bij Dell mag/kan kopen als je ze via Lebox hebt gehaald , is dat waar??????

Verwijderd

Gompy58 schreef op 28 May 2003 @ 03:51:
waar ik nu dus wel door twijfel is de stelling dat je geen nieuwe onderdelen bij Dell mag/kan kopen als je ze via Lebox hebt gehaald , is dat waar??????
Onderdelen los kopen is inderdaad een nachtmerrie bij dell. Ik heb 1 x een toetsenbord voor een Inspiron proberen te kopen (buiten de garantie om), en heb hemel en aarde moeten bewegen om het voor elkaar te krijgen.
Eind van de rit kwam er een koerier langs, die per se de oude mee moest nemen, voor ik een nieuwe kreeg (lees: kon kopen).
Maak hiervoor eens een nieuwe topic in HA, en bekijk de reacties van andere sysadmins eens op de dell praktijken inzake dit soort dingen.
Pagina: 1