Verwijderd

Topicstarter
Even een (misschien domme) vraag over het aantal megapixels wat bij een camera gespecificeerd wordt: heeft dit betrekking op complete pixels (dus R, G én B), of op aparte R, G en B waarden? Dat laatste leek me nogal belachelijk vandaag de dag (en in zekere zin verneukeratief), totdat ik in een 1/andere tabel (ik geloof op dpreview.com) nog overal dingen als "color array: G-R-G-B" gespecificeerd zag staan.

Als je bijvoorbeeld een camera hebt van 1.92 megapixels, maakt die dan (zonder digitale trukerij) foto's van 1600x1200 (=1920000) echte volledig gekleurde pixels? Of heeft hij in feite maar 1600x1200 rood, groen en blauw waarden (bij elkaar opgeteld), ik bedoel zoiets dus, en gaat ie daartussen filteren (interpoleren per component eigenlijk) om toch aan 1600x1200 volledige pixels te komen?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:35
Zijn (zover ik weet) gewoon beeldpuntjes. Dus fullcolor, maar dat hangt af van hoeveel kleuren je camera aankan.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Er staat mega-pixels, niet mega-bits.
Een pixel is een "picture element", ofwel een puntje in je beeldvlak.
Afhankelijk van de kleur-diepte is 1 mega-pixel dus 1 mega-bit (zwart-wit, 1 bit/pixel), 1 mega-byte (8 bits/pixel) of 3 mega-byte (full-color, 24 bits/pixel).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Is compleet waar, maar bij sommige (lowpriced) cams is het dus WEL zo :( Vooral Trust etc.

Verwijderd

Wou je zeggen dat zo'n rood puntje geen "picture element" is dan ..? :)

Het is compleet verdedigbaar om te zeggen dat R,G en B alledrie verschillende picture-elements zijn... En dat is waarschijnlijk waarom Trust het ook aandurft : ze weten dat het in de rechtzaal overeind zal blijven :)

Edit:
En megabits heeft er niks mee te maken, want zo'n "rood puntje" is echt niet 1 bit (anders had je een kleurencamera met maar 3 bits kleur, en zelfs zo'n trust heeft wel meer dan 8 kleuren :))

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2003 18:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok, een 2 megapixel camera wil zeggen: er komen plaatjes uit van 2 miljoen pixels, da's dus uncompressed 6 megabyte aan data (aangezien vrijwel alle camera's RGB plaatjes schrijven (.jpg meestal) met 8 bits per component, dus 24bit per pixel).

Maar ik vraag me af of al die pixels "echt" (optisch) bepaald zijn, of slechts een derde (en de rest erbij geinterpoleerd), aangezien ik nog steeds regelmatig lees over color arrays met één photografische sensor (per pixel). Dus dat wil zeggen dat ze slechts één van de 3 componenten (Rood, Groen of Blauw) per pixel kunnen registreren. Die zitten dan in zo'n soort schaakbord patroon als in dat plaatje in m'n post hierboven, en dan worden de rood-waarden voor de pixels waar geen rood is vastgelegd, door de camera geinterpoleerd (digitaal) uit de omliggende pixels waarvoor die rood-waarde wel bepaald is (en idem voor groen en blauw).

Dat scheelt nogal met de situatie waarin voor élke pixel een R, G en B waarde wordt bepaald. Dus mijn vraag is: heeft een 2 megapixel camera nou 2 of 6 miljoen photografische sensors?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 18:06:
Wou je zeggen dat zo'n rood puntje geen "picture element" is dan ..? :)

Het is compleet verdedigbaar om te zeggen dat R,G en B alledrie verschillende picture-elements zijn... En dat is waarschijnlijk waarom Trust het ook aandurft : ze weten dat het in de rechtzaal overeind zal blijven :)
Precies, terwijl die klerelijers bij TFT schermen weer net andersom redeneren.. als daar een rood of groen puntje kapot gaat, zeggen ze dat er geen pixel kapot is, "want een pixel bestaat uit R, G en B" :)

Verwijderd

meestal werken die dingen met aan bayerfilter...
toeval wil dat ik daar een presentatie over heb gegeven onlangs...

http://users.pandora.be/birkstuff/CCD/

daar staat de uitleg die je wil :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 mei 2003 @ 18:23:
meestal werken die dingen met aan bayerfilter...
toeval wil dat ik daar een presentatie over heb gegeven onlangs...

http://users.pandora.be/birkstuff/CCD/

daar staat de uitleg die je wil :)
Thanks, ik heb geen powerpoint maar de .doc beantwoordt mijn vraag. Ik ben bekend met die Bayer-filter toestand, dat valt me wel tegen eigenlijk dat er blijkbaar veel camera's bij de specificatie van het aantal megapixels 1 component (en niet 3) al een "pixel" noemen.

Overigens stond er in je .doc over dat Bayer filter:
Het nadeel is de rekenkracht die benodigd is bij het trekken van een foto, maar met de huidige processoren is dat geen probleem meer
Maar het grootste nadeel is nog wel, dat je slechts een derde van de vereiste data "optisch" bepaalt, en dat de rest erbij verzonnen moet worden (digitaal, met interpolatie). Dus je hebt niet zoveel detail als er in principe in een 2 megapixel foto kan worden vastgelegd.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
één lichtgevoelig puntje, lichtgevoelig voor één bepaalde frequentie licht (met een bepaalde marge daarin, uiteraard), noemt men geen pixel, maar een sub-pixel. Net als bij TFT's. Overigens vind ik het slecht dat Trust van die onkennis van haar klanten (want dat is het) misbruik maakt op zo'n manier.

Verwijderd

Topicstarter
HunterPro schreef op 23 May 2003 @ 19:00:
één lichtgevoelig puntje, lichtgevoelig voor één bepaalde frequentie licht (met een bepaalde marge daarin, uiteraard), noemt men geen pixel, maar een sub-pixel. Net als bij TFT's. Overigens vind ik het slecht dat Trust van die onkennis van haar klanten (want dat is het) misbruik maakt op zo'n manier.
Ja, officieel heet het sub-pixel, maar dat halen fabrikanten volgens mij een beetje door elkaar, al naar gelang dat hun beter uitkomt. Net zoals mega en giga bij harddiskfabrikanten.

Maar goed, volgens jou heeft dan een "2 megapixel camera" (van een ander merk dan Trust) dus zes miljoen lichtgevoelige sensors? Dus op een paar el cheapo uitzonderingen na, betekent "megapixel" echt megapixel en niet megasub-pixel? Staat zoiets nooit duidelijk aangegeven in de specs eigenlijk?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
een pixel bestaat vaak uit 1x Rood, 1x Blauw en 2x Groen, oftewel een 2Megapixel CCD zou dan uit 8 cellen moeten bestaan.
Ik hoop echt dat bedrijven als Trust met hun zgn 3.3 Megapixel C@m een keer aangeklaagd worden, want ik vind dit gewoonweg bedrog. :(
Maar goed, ook andere fabrikanten hebben het soms over zgn. outputpixels en adverteren daar mee, maar er staat dan wel in de kleine lettertjes dat de optische resolutie anders is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1