Even een (misschien domme) vraag over het aantal megapixels wat bij een camera gespecificeerd wordt: heeft dit betrekking op complete pixels (dus R, G én
, of op aparte R, G en B waarden? Dat laatste leek me nogal belachelijk vandaag de dag (en in zekere zin verneukeratief), totdat ik in een 1/andere tabel (ik geloof op dpreview.com) nog overal dingen als "color array: G-R-G-B" gespecificeerd zag staan.
Als je bijvoorbeeld een camera hebt van 1.92 megapixels, maakt die dan (zonder digitale trukerij) foto's van 1600x1200 (=1920000) echte volledig gekleurde pixels? Of heeft hij in feite maar 1600x1200 rood, groen en blauw waarden (bij elkaar opgeteld), ik bedoel zoiets dus, en gaat ie daartussen filteren (interpoleren per component eigenlijk) om toch aan 1600x1200 volledige pixels te komen?
Als je bijvoorbeeld een camera hebt van 1.92 megapixels, maakt die dan (zonder digitale trukerij) foto's van 1600x1200 (=1920000) echte volledig gekleurde pixels? Of heeft hij in feite maar 1600x1200 rood, groen en blauw waarden (bij elkaar opgeteld), ik bedoel zoiets dus, en gaat ie daartussen filteren (interpoleren per component eigenlijk) om toch aan 1600x1200 volledige pixels te komen?