Toon posts:

[WinXP] System gebruikt 50% processor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn computer loopt de laatste tijd erg langzaam, waarschijnlijk omdat het processorverbruik continu op 50-75% staat. Als ik in de task manager kijk zie ik dat System constant zoveel van mijn processor gebruikt, maar ik weet niet hoe ik dit kan verminderen...

Ik heb een Intel P4 1.7Ghz met 512Mb SDRam, dus daar kan het niet aan liggen...

Wat kan er mis zijn met System als het zoveel gebruikt, en hoe kan ik dit verminderen?

Verwijderd

Heb je bv een virusscanner draaien ?
Die trekken vaak nogal wat CPU load.
Het kan zelfs ook een virus zijn.

Verwijderd

start, uitvoeren (run?), msconfig, tabblad opstarten, alles uitvinken, opnieuw opstarten, kijken of het nog steeds zo is, zo niet, kijken welk vinkje het uitzetten het verlossende antwoord was door telkens te proberen en dan kijken waar dat bij hoorde.
Als er telkens automatisch weer iets aanvinkt terwijl jij dat zelf niet doet zou ik aan een virus gaan denken.

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Al gecontroleerd op Spyware?

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
heb je het grote deel van de (overbodige) services (systeembeheer) al uitgezet ? er zitten er een aantal tussen die nogal wat van je cpu en mem wegvreten, om niks eigenlijk.

Verwijderd

als je kijkt bij taakbeheer neemt niet-actievesystemen ook veel load in. mischien dat je dat ziet?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Banshee79 schreef op 23 mei 2003 @ 16:20:
er zitten er een aantal tussen die nogal wat van je cpu en mem wegvreten, om niks eigenlijk.
Welke gebruiken er dan CPU?...als ik niets doe komt mijn CPU gebruik niet boven de 1% uit. Ik neem niet eens de moeite om 'overbodige' services uit te schakelen. Daar gaat meer tijd in zitten dan dat ik een een jaar zou kunnen winnen.
Bovendien zien er een aantal helemaal niet zo overbodig. Ik had een keer de "generate 8.3 name" uitgeschakeld, dat zou je disk access sneller maken. Het zal best, maar toen ik na een maand NIS er op proberede te zetten kreeg ik foutmeldingen. Het lukte maar voor een deel. Het koste me een volle week om uit te vinden dat de oorzaak dus in de 8.3 zat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• cdgrit
  • Laatst online: 25-08 20:18
Klik in taakbeheer ff op Processen om te kijken welk progje je CPU volvreet...

Originele startpagina - Stadindex.nl

• Banshee
  • Laatst online: 05-07 11:47
Ortep schreef op 23 May 2003 @ 16:27:
[...]

Welke gebruiken er dan CPU?...als ik niets doe komt mijn CPU gebruik niet boven de 1% uit. Ik neem niet eens de moeite om 'overbodige' services uit te schakelen. Daar gaat meer tijd in zitten dan dat ik een een jaar zou kunnen winnen.
Bovendien zien er een aantal helemaal niet zo overbodig. Ik had een keer de "generate 8.3 name" uitgeschakeld, dat zou je disk access sneller maken. Het zal best, maar toen ik na een maand NIS er op proberede te zetten kreeg ik foutmeldingen. Het lukte maar voor een deel. Het koste me een volle week om uit te vinden dat de oorzaak dus in de 8.3 zat.
Sowieso de indexing service wil bij mij nog wel eens aardig wat wegsnoepen (heel het systeem vertraagd er soms op), en de driverhelping service van nvidia vind ik ook vrij overbodig. zo zijn er nog een aantal die (bij sommige gebruikers) niet noodzakelijk zijn.

Verwijderd

Misschien even handig om een screenshotje hier te posten. Praat wat makkelijker...

Verwijderd

Topicstarter
Het item dat dus zoveel processorgebruik genereert heet dus System, en het is dus niet de niet-actieve systeembronnen.

Heb gecontroleerd op spyware, en het is dus ook niet mijn virusscanner.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2003 17:30 ]

Verwijderd

http://groups.google.com/...e&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl

staan een heleboel topics tussen met info hierover. Ook eentje waarbij iemand aangeeft dat het uitschakelen van de indexing service het probleem voor hem oploste.

Check je logboek ook even, en kijk welke services je draait. Het moet bijna wel in je services zitten namelijk...

Verwijderd

Topicstarter
Wat moet ik bekijken bij de services? Hoe kan ik uitvinden welke service de processor-load veroorzaakt? Of wat zijn waarschijnlijke processorvreters?

Verwijderd

hij begon hier bij mij dus ook vandaag in 1x mee... :(
System's cpu usuage schommelde ineens constant tussen de 50% en 100%. toen heb ik de real time scan van m'n virusscanner (PC-Cillin 2002) van de 'scan all files' afgehaald en toen was het over. :*)
wel vreemd, had em al een paar dagen op 'scan all files' gezet, maar nu pas kreeg ie kuren...

Edit: toevallig heb ik eerder op de dag ook m'n cpu gebruik zitten monitoren (om te kijken hoeveel eDonkey gebruikte) en toen was het veel lager (tussen de 5 en 35%). weet iemand hoe dit kan? misschien een corrupte file waar de real time 'scan all files' op blijft hangen?
voor zover ik weet begon het probleem toen ik wat aan het downloaden was op Kazaa en tegelijkertijd GTA3 opstarte. GTA3 werd gelijk heel traag en toen bleek dus de cpu usage van System op 90% te staan...
oh en het is btw zeker geen virus of spyware...

EDIT2: dit is echt vreemd... ik heb net m'n andere XP (kheb dual boot) ook eens op 'scan all files' gezet en daar is nix aan de hand. wat kan het zijn?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2003 05:50 ]

Verwijderd

OK, net systeemherstel gedaan en dat lijkt te hebben geholpen...

Verwijderd

Voor iedereen die geinteresseerd is of zelf met dit probleem worstelt...
Het werd bij mij veroorzaakt door PC-Cillin's Real Time Scan op 'Scan all Files' te zetten en vervolgens (een gecrackte) GTA3 te spelen. op de een of andere manier blijft de scan daarna blijkbaar op die GTA files hangen...

hoop dat iemand er wat aan heeft... :)
Pagina: 1