Grote verschillen leessnelheid per paritie

Pagina: 1
Acties:

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb twee harddisks WD800JB, beide aangeloten met een PATA --> SATA convertor van het merk Abit. Moederbord ASUS A7N8X-DL.

Harddisks hebben altijd goed gewerkt, tot gisteren. Opeens duurde het wel heel erg lang om bestanden van mijn download partitie te kopieren naar een andere partitie.

Nu heb ik wat testjes gedaan en nu blijkt dat de leesnelheid van de partitie die ik gebruik om te downloaden zeer laag is ten opzichte van de andere partitities. Zelfs nadat ik deze partitie helemaal leeg heb gehaald en opnieuw geformateerd blijft de leessnelheid belachlijk laag.

Hier wat cijfers, gemeten met PCMark2002

Schijf 1
Partitie C:

Schijf 2
Partitie D:

Schijf 2
Partitie f:
Cached File Write 28.927.924.8
Uncached File Write 43.845.232.9
Cached File Read 41.212.033.7
Uncached File Read 44.911.9 35.4
File Copy 11.78.513.9

Ik heb eigenlijk geen idee in welke richting ik moet zoeken naar de oorzaak van dit probleem. Misschien dat jullie goede ideeën hebben.

O ja, in Sandra heb ik de HD benchmark gedaan. Schijf C haalde een score van zo'n 32000, schijf D zo'n 5500 en schijf F (zelfde HD als D) 26000

EDIT: Sorry voor slordige tabel. Ziet er wel netjes uit in editscherm

[ Voor 28% gewijzigd door Mentalist op 23-05-2003 15:47 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 19:29

Mentalist

[avdD]

Ik heb er even een echte tabel van gemaakt voor je. Klik op de editknop bij je bericht om te zien hoe je deze zelf kunt maken ;)

In de [FAQ]FAQ[/FAQ] staat overigens ook hoe je een tabelletje bakt ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou je schijven testen met het tooltje van de HDD fabrikant. Zie ook de OM FAQ onder "mijn HDD doet vaag" B) Verder is het normaal dat de schijf aan het begin (de 1e partitie) sneller is dan aan het eind van de schijf (waar gewoonlijk de latere partities staan) :)

• EdGnoj
  • Niet online
Bedankt W3ird_N3rd ;)

BalusC, het grappige is juist dat de D-schijf de eerste partitie op schijf 2 is. En trouwens een leessnelheid van 12 MS/sec ten opzichte van plm 30 MB schrijven is toch ook bepaald niet optimaal lijkt me.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Juist daarom raad ik je aan om de schijven te checken ;)

• EdGnoj
  • Niet online
O Sorry. Ik heb Lifeguard al gedraaid. Deze zag geen fouten.
Pagina: 1