Toon posts:

Client kan soms / vaak niet opslaan op Netware volume

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een netware 6 server te beheren en daar zit ik nu met het volgende probleem:

De clients kunnen *soms* opslaan, en soms ook niet, maar vaak gaat het gewoon niet. Bijv: ik open een word-document op het netwerk, vervolgens maak ik wat wijzigen en sla ik weer op. Word komt gelijk met een foutmelding dat de schijf vol is en dat er niet opgeslagen kon worden. Een volgende keer komt word met de melding dat er iets mis is gegaan met het verzenden van het bestand en dat het niet is opgeslagen.
Dit volstrekt willekeurig. Doe je opslaan-als, en geef je het bestand een andere naam, niets aan de hand, wordt keurig opgeslagen. Als je dan het oude bestand verwijderd, en het nieuwe bestand hernoemt naar de oude naam, heb je dus een workaround voor dit probleem.

Maar, het is irritant, want elke keer dat je opslaat moet je dat doen, en dat werkt natuurlijk voor geen meter. Heel soms gaat het wel goed, maar het merendeel van de keren gaat het fout.

Het probleem is ook niet met 1 pc, maar met verschillende pc's.

Een paar feitjes:
Server:
* Novell SBS 6 met 15 user licenties, er worden echter slechts 3 van die licenties gebruikt. Het is dus geen licentie probleem.
* Novell support pack #3 geinstalleerd.
* Nergens een foutmelding in een log terug te vinden
* Geen abands of meldingen op de console
* DATA-volume zit in een Pool van 70G, maar heeft een quota van 50G. Hier wordt slechts 5G hooguit van gebruikt.
* Het probleem is al sinds het begin van de installatie van de server.
* Hardware: PIV-1800 celeron, 1024M intern, Asus moederplank, 3COM-netwerkkaart 100Mbit.

Clients:
* Alle clients draaien nieuwste novell client: Novell Client 4.83 including SP2 on NetWare, Windows NT/2000/XP (English)
* Client heeft ook 3COM 100Mbit

Verleden:
* Hardware lijkt me prima en nog helemaal in orde, onderling netwerkverkeer werkt prima. Server draaide op deze hardware eerst 3 maanden linux, heeft nooit een probleem gegeven. Overstap naar Netware gewaagd wegens uitgebreide rechten en Groupwise 6.5.

Mijn vraag komt dus hier op neer: Hoe komt het dat ik die vage meldingen krijgt dat' ie niet op kan slaan. Overigens heb ik het alleen nog maar met Word, Excel ed software gezien, met gewoon een file kopieren en plakken in verkenner werkt 'ie prima. Rechten op de server staan goed ingesteld.

Wie heeft een tip, bij novell is er veel te vinden, maar dit ben ik daar nog niet tegen gekomen.

Edit: het gaat hier niet om exotische bestandsnamen, gewoon een naam met hooguit een paar spaties.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2003 11:27 ]

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 10:17
2 ideeën die je allebei waarschijnlijk al geprobeert hebt

• Purge die schijf is
• Zit er misschien iets fout met de rechten? Een of andere rare mask (nooit mee gewerkt, schijnt vreselijk te zijn). Open het bestand anders even en bekijk dan wat de effective rights van dat bestand zijn.

Is het btw alleen in Office?

Verwijderd

Topicstarter
directie en secretariaat hebben dezelfde rechten op die hele directory. bij directie gaat het prima, maar secretariaat heeft problemen, of omgekeerd.

maar wat ik hier lees: http://support.novell.com...archtid.cgi?/10067934.htm (novell client 4.83sp2 opmerkingen):

Able to save MS Office XP Word and Excel documents to Novell NetWare directory. MS Word displays a message box stating, "Word cannot complete the save due to a file permission error. (H:\test.doc)".

Dat probleem komt hier ook nogal eens voor...

Die schijf zal ik eens purgen, al zijn er nog vrijwel nooit files van verwijderd.

Edit: Het probleem is idd alleen in Office.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2003 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
5 files zijn nu gepurged, dus dat zet ook geen zoden aan de dijk. effective rechten van bestanden kloppen ook gewoon

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:39
Misschien even de client file caching uitschakelen in de Novell client op het werkstation ?

Console Guy

Verwijderd

Topicstarter
Zeer vreemd. ik word net gebeld dat als ze files opslaan, Excel met een foutmelding komt met een nummer "96789000" en vervolgens zonder op te slaan er helemaal uitklapt. Hoe werkt dat filecaching precies?

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:39
Als ik het me nog goed herinner is file caching het tijdelijk opslaan op het werkstation en dat de Novell client het daarna pas op de server gaat zetten. Door deze te disablen zet je het bestand rechtstreeks op de server.

Console Guy

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:15

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Wordt er op een gemapte drive geschreven of een UNC pad?
Caching zou een probleem kunnen zijn, inderdaad. Probeer eens
Turn off client file cache enabled on the server. At the server console open monitor/server parameters/ncp/client file caching enabled=OFF.

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Verwijderd

Topicstarter
> Hi:
>
> I am getting the following error when saving my current document to
> a NetWare 5.1 share as I am working:
> Access denied: you do not have rights to do this.
>
> Has anyone encountered this? Is there a fix or an explanation?

Yes, there is a fix and explination. It lies with Netware. There are
four things that can cause this:
1. The version of the Netware workstation client. Some versions are
buggier than others. What version of the client are you using? (right
click on the red N in the system tray and select Client Properties)

2. Antivirus software running on the server can cause this. Is your
company running any server based antivirus software?

3. An unpatched server. There is a service pack for Netware 5 servers
that fixes problems like this one. What patch is your server on?

4. Client caching can also cause this. You may be able to fix this by
going to the Novell server and choosing:
Monitor | Server Parameters | NCP | Set Client file Caching = OFF
Dit is inderdaad hetzelfde probleem. Ik ga het proberen op te lossen!

Edit: Het maakt niet uit of ik naar een UNC-pad schrijf of naar een gemapte drive.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2003 12:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK. Filecaching op de server en op de client op OFF gezet. Maar het lost het probleem niet op. Zojuist kreeg ik nog de melding van excel: Het document kan niet worden opgeslagen en wordt in een tijdelijk bestand onder de naam FE002323043 opgeslagen. Open dit bestand en geef het een nieuwe naam.
Wat zijn er nog meer voor opties waar dit aan kan liggen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg een tip van iemand dat ik naar NICI moest kijken, iemand ervaring hiermee? Het schijnt het NCP verkeer tussen server / client te regelen (o.a. encrypten?)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 09:58 ]

Verwijderd

Ik heb verder weinig (=geen) ervaring met Novell, maar zou het een quota probleem op user-niveau kunnen zijn???

Verwijderd

Topicstarter
Nee, er zijn geen quota's ingesteld. Alleen op de data schijf zit een quota van 50G, waar nu 5G van is gebruikt (na purge).

Edit: Schijfquota eraf gehaalt. Kan nu max van de pool hebben (72G)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 10:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het staat nu zo:
Server: Client file caching = OFF
Client: File caching = ON.

Overruled de server de settings van de client?

Wat ook erg raar is, is dat user admin er nergens last van heeft...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2003 13:27 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 24 mei 2003 @ 13:14:
Het staat nu zo:
Server: Client file caching = OFF
Client: File caching = ON.

Overruled de server de settings van de client?

Wat ook erg raar is, is dat user admin er nergens last van heeft...
welke rechten heb je de gebruikers gegeven op dat volume? geef ze eens alles behalve 'supervisor' en 'access-control' kijken of dat helpt

en als je de users eens (tijdelijk en gecontroleerd) admin equivalent maakt? hebben ze dan het probleem nog?

office schrijft ook tijdelijke bestanden weg, mischien wel op een lokatie waar ie niets kan 'createn' ??

A wise man's life is based around fuck you

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-04 08:48
Heb je toevallig Symantec Antivirus 200x op je PC draaien, dus niet de netwerk versie maar de huis tuin en keuken versie... want daar heb ik het zelfde soort probleem mee gehad

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

Geef de users 'ns een quotum van 10G?
Antivirus kan idd ook problemen geven.

Verwijderd

Topicstarter
Oke mensen, afgelopen zaterdag probleem opgelost. Het zat 'm in de Erase-permissies. Verschil tussen de users was alleen de Erase-optie. Excel en word erasen blijkbaar dus soms de file tijdens het opslaan en netware vond dat niet leuk blijkbaar.

Bedankt voor alle tips, weer genoeg geleerd :)

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

Kan kloppen. Als ik het me goed herinner, als je in Word/XL een bestand opslaat (file > save) dan gebeurt het volgende:
- hernoem het huidige bestand naar tijdelijke naam
- maak nieuw bestand met oude naam
- bewaar data in nieuw bestand (met oude naam)
- als 't gelukt is, verwijder huidige bestand met tijdelijke naam

... en dat laatste gaat natuurlijk niet lukken als je geen erase rechten hebt...

Pagina: 1