Toon posts:

Raid 0 voor DV editing?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ga systeem bouwen voor videoediting. Zat te denken aan 2*30Gb Maxtor om er een Raid0 config van te maken. M.b.v. striping (=Raid 0) zou capturing van videobeelden dan een echt genot moeten zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ben met name geinteresseerd in Raid controller, moederbord, merk drives en of dit echt effect heeft bij bijvoorbeeld Adobe Premiere.

Vertel me al je tips en ervaringen.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Met DV is 60 Gieg zo op ..

• chemistone
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-12-2025
Op vrijdag 24 november 2000 15:29 schreef HlpDsK het volgende:
Met DV is 60 Gieg zo op ..
Valt mee, 10 minuten dv neemt 4,4 gig, datarate +/- 4 meg per sec. geen raid nodig dus, volgens mij is proc. de limiterende factor, tenzij je de matrox 2000 neemt. Gewoon een goedkoop kaartje kopen van fast of pinnacle en bij het renderen een bak koffie drinken.

Verwijderd

Topicstarter
chemistone:

Al die koffie daar wordt ik altijd zo misselijk van :r
Dat RAID-0 verhaal kwam ik veel tegen op het forum van de adobe-premiere pagina, het zou ideaal werken. Alleen weet ik niet of vanaf een digitale camera net zoveel power (cpu+hdd) nodig heb als vanaf een niet-digitale camera. Het lijkt me dat de capturing-kaart iig minder te doen heeft, of zit ik er helemaal naast?

/me vindt het irritant dat niet elke zichzelf respecterende computerboer een configuratie heeft staan zodat ik die kan afkijken!

• chemistone
[quote]Op maandag 27 november 2000 09:40 schreef arjano1 het volgende:
chemistone:

Al die koffie daar wordt ik altijd zo misselijk van :r
Dat RAID-0 verhaal kwam ik veel tegen op het forum van de adobe-premiere pagina, het zou ideaal werken. Alleen weet ik niet of vanaf een digitale camera net zoveel power (cpu+hdd) nodig heb als vanaf een niet-digitale camera. Het lijkt me dat de capturing-kaart iig minder te doen heeft, of zit ik er helemaal naast?

Dan drink je toch thee, of weet ik wat,
Mijn pa doet aan videoediting op een K6-2 300 met 64 mb intern. Hij werkt met studio DV en effecten worden met deze machine snel uitgerekend, 6 effecten/overgangen binnen een minuut, wil je het sneller hebben is een snelle CPU en veel geheugen belangrijker dan een RAID 0, hoewel dat natuurlijk ook wel leuk is. 4,4 mb per seconde kunnen oude schijven zelfs aan, daarna wordt het gewoon ouderwets rekenwerk, aangezien dit niet real-time kan gebeuren, tenzij het hardwarematig ondersteunt wordt (DV500 + RT2000), is de CPU de limiterende factor en niet de harddisk o.i.d.
Als je geld te veel heb gewoon een RAID kopen, maar laat je niet gek maken.

Verwijderd

Topicstarter
"Tenzij het hardware matig ondersteund wordt."

Ik denk dat het daar om gaat chemistone. Want als het hardware matig ondersteund wordt dan kun je daar alleen gebruik van maken als de rest van je computer (vrnl. hdd) dit bij kan benen.

Geld speelt bij het bouwen van dit systeem een wat mindere rol. Er moet gekozen worden tussen:
a) een casablanca voor editing + een hobby computer voor geluid, internet e.d.
b) een computer voor editing die daarbij de rest ook wel aankan :P

Het zou alleen zonde zijn wanneer voor b wordt gekozen en dit uiteindelijk niet blijkt te werken. Alhoewel opwaarderen naar RAID 0 natuurlijk ook altijd achteraf nog kan (dan kost het mij alleen meer tijd want dat zie ik mijn pa zo nog niet 1 2 3 doen :) )

Verwijderd

* Paul gebruikt Canopus DV-rexRT kaart, is volledig realtime dus ik hoef niet eens te renderen. :9 (Premiere werkt dus ook realtime).

Maargoed ik denk niet dat Raid echt veel zin heeft. Als je een snelle hd hebt moet het genoeg zijn. Bij het renderen ben je vooral processor en dv-kaart afhankelijk. Ik gebruik ook geen raid (wel geprobeerd maar kon niet werken in die bak) en het werkt retesnel.

• chemistone
Vragen:

Casablanca is duur, maar in het nederlands, duur om verder uit te breiden, cassablanca moet ook renderen, voor het uiteindelijke resultaat.
Wil je nederlandstalige software?

Een DV500 of RT2000 kost resp. f 1900 en f 3000,- plusminus.
Beide hebben real-time overgangen, deze worden in de huidige software ondersteunt, maar over 2 jaar?
Wil je alleen digitaal editen of ook analoog.
Bij alleen digitaal en een camara met DV-in ben je voor 350 piek klaar met een studio DV, wordt in premiere 6 ondersteunt en heeft nederlandstalige software.
Mijn pa had eerst een av-master, vaak vastlopen + engelstalig, een ramp, koste destijds 1900 piek, nu is hij met een studio dv zo gelukkig als een kind.
Met een snel systeem en daar is nogmaals de HD niet de limiterende factor, eerder geheugen en CPU, kan je na max. een min. renderen films terugzetten naar video, preview gaat realtime.
Is realtime je 1600 piek meer waard?, als de effecten niet ondersteund worden, moet je alsnog renderen. Het DV gedeelte berust op firewire en daarvoor ben je 150 piek kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, het wereldje wordt me steeds duidelijker. 8-)
Pagina: 1