[XP Home/Prof] Snelle unattented install op 1 cd.

Pagina: 1
Acties:

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:00
Ik moet voor m'n werk een unattented setup maken voor WinXP Prof en Home. Nou wil ik deze op 1 cd gooien als dat wil.

Nou heb ik al een beetje zitten brainstormen, en ik wil het zo aanpakken: Als Windows XP begint met installen krijg je eerst dat DOS menu waar die de bestanden bij gaat kopieeren. Hier wil ik met Ghost een image van trekken, zodat dit al een heel stuk sneller gaat.

Daarna wil ik de setup dus unattented laten draaien, maar wel op een dergelijke manier dat ik na de installatie zelf ff de username en password en key kan invoeren (sysprep). Ik wil dus verder niets hoeven doen (tijdens de installatie dan he ;)).

Moet ik nou eerst de DOS setup laten draaien, als die klaar is mijn winnt.sif of unattend.txt erbij gooien op C:/, dan een Ghost image trekken, en de rest gaat vanzelf, of zie ik iets over het hoofd?

Is het bijvoorbeeld mogelijk om te zorgen dat die de cd niet meer nodig heeft na het kopieeren van de bestanden (want dat is samen al 480 MB, gecomprimeerd neem ik aan). Is het uberhaupt wel mogelijk XP Home/Prof unattend op 1 cd te gooien?

Ik heb al wat gekeken in de GoT search, google en de Microsoft Knowlegdebase.

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 08:33

SpeedBart

Futurama 0wnage

Is het niet gewoon makkelijk om 2 x een ghost te maken van die machine en die telkens eroverheen te draaien? Zorg gewoon dat je niet teveel hardware erin hebt zitten en dan kun je gewoon naderhand de hardware installeren die er niet bijhoort. Scheelt zeker een half uur met een gewone install. Ghost duurt er hier 3 minuten over oom van een image naar mijn partitie te schrijven.

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

• Milenco
SpeedBart schreef op 23 mei 2003 @ 09:31:
Is het niet gewoon makkelijk om 2 x een ghost te maken van die machine en die telkens eroverheen te draaien? Zorg gewoon dat je niet teveel hardware erin hebt zitten en dan kun je gewoon naderhand de hardware installeren die er niet bijhoort. Scheelt zeker een half uur met een gewone install. Ghost duurt er hier 3 minuten over oom van een image naar mijn partitie te schrijven.
Het probleem is dat we in een winkel werken waar we zeer veel verschillende pc's ter reparatie aangeboden krijgen. Als alle pc's hetzelfde waren was dit geen probleem, maar het is gewoon zeer moeilijk om een kale Winxp install die is gemaakt op een P4 mobo, op een andere chipset-type te krijgen. Helaas is dit niet mogelijk (ook al overwogen)

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:54

grimson

domeingrommer

Milenco schreef op 23 May 2003 @ 09:35:
[...]
Als alle pc's hetzelfde waren was dit geen probleem, maar het is gewoon zeer moeilijk om een kale Winxp install die is gemaakt op een P4 mobo, op een andere chipset-type te krijgen. Helaas is dit niet mogelijk (ook al overwogen)
Het enige waar WindowsXP over kan vallen is het verschil in de HAL die geladen moet worden op een PC.

Als je PC's allemaal dezelfde HAL gebruiken kan je altijd een universele image terugzetten. De meeste PC's hebben volgens mij een 'ACPI Uniprocessor PC' hal.

Gebruik SYSPREP om je image te maken. Houdt wel rekening mee met de verschillende 'MassStorageDrivers' anders krijg je de melding bij het opstarten 'Inaccessible Boot device'.

Kortom het is mogelijk met sysprep, alleen houdt rekening met bovenstaande :)

Edit
Zie bijv.
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;303786

[ Voor 8% gewijzigd door grimson op 23-05-2003 09:42 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:21
Kan je die image niet op een DVD fikken, 9 van de 10 nieuwe pc's hebben toch een dvd speler aan boord.

Strava

• enter.nu
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-05-2020

enter.nu

enterToys

Kijk ook eens naar de mogelijkheden van WinPE... het Preinstallation Environment van Microsoft speciaal voor XP. Er zijn tweakers die met die tool 7 verschillende OS op 1 cd gekregen hebben.

Meer info uiteraard op:
http://www.microsoft.com

of op:
http://members.rogers.com/khauyeung/kh.htm

[ Voor 4% gewijzigd door enter.nu op 23-05-2003 11:02 ]

~~ meesterprutser ~~

• Milenco
enter.nu schreef op 23 May 2003 @ 11:01:
Kijk ook eens naar de mogelijkheden van WinPE... het Preinstallation Environment van Microsoft speciaal voor XP. Er zijn tweakers die met die tool 7 verschillende OS op 1 cd gekregen hebben.

Meer info uiteraard op:
http://www.microsoft.com

of op:
http://members.rogers.com/khauyeung/kh.htm
Windows PE ken ik niet, ik zal eens even kijken hierna.
grimson schreef op 23 May 2003 @ 09:40:
[...]

Het enige waar WindowsXP over kan vallen is het verschil in de HAL die geladen moet worden op een PC.

Als je PC's allemaal dezelfde HAL gebruiken kan je altijd een universele image terugzetten. De meeste PC's hebben volgens mij een 'ACPI Uniprocessor PC' hal.

Gebruik SYSPREP om je image te maken. Houdt wel rekening mee met de verschillende 'MassStorageDrivers' anders krijg je de melding bij het opstarten 'Inaccessible Boot device'.

Kortom het is mogelijk met sysprep, alleen houdt rekening met bovenstaande :)

Edit
Zie bijv.
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;303786
Mijn ervaring is dat als ik bijv. Windows XP erop heb staan, en ik stop er een andere mobo+proc combo in, dat ik dan gewoon een blauw scherm krijg (boot_device_inacceseble). Heb ik dit niet bij deze image?

edit:
Iets te vluchtig gelezen. Je had het al over die Inaccessible boot device. Hoe bedoel je dat ik rekening moet houden met die Massstrogedrivers? Betekend dat dat ik moet instellen dat windows al die drivers moet installeren?

En ik kan toch gewoon na de installatie die sysprep draaien die in deploy.cab staat? Dan kan ik windows toch ook resetten en zorgen dat ik opnieuw de name en key kan invoeren?
Prulleman schreef op 23 mei 2003 @ 10:51:
Kan je die image niet op een DVD fikken, 9 van de 10 nieuwe pc's hebben toch een dvd speler aan boord.
Wij krijgen hier ook PII 450 Mhz pc's die Windows XP willen, zulk soort pc's hebben geen DVD-speler aan boord :(. Bij ons ligt het aantal ongeveer op 3 op 10 met dvd speler :X

[ Voor 13% gewijzigd door Milenco op 23-05-2003 11:13 ]

• janster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06-2025
Mischien heb je hier wat aan, op www.computertotaal.nl staat onder cursussen hoe je een zelfinstalleerende Windows XP cd maakt.

• grimson

grimson

domeingrommer

Iets te vluchtig gelezen. Je had het al over die Inaccessible boot device. Hoe bedoel je dat ik rekening moet houden met die Massstrogedrivers? Betekend dat dat ik moet instellen dat windows al die drivers moet installeren?

En ik kan toch gewoon na de installatie die sysprep draaien die in deploy.cab staat? Dan kan ik windows toch ook resetten en zorgen dat ik opnieuw de name en key kan invoeren?
Het is belangrijk dat Windows start met de juiste IDE drivers (ik neem aan dat dit het meeste op consumenten PC's voorkomt) na sysprep.

Als je een PC standaard sysprepped, kan je dit 'image' alleen op dezelfde PC terugzetten, alleen met een toevoeging aan je sysprep.inf kan je ervoor zorgen dat dit image ook op andere PC's met verschillende IDE controllers gestart kan worden.

Je moet er dan ook voor zorgen dat je in je 'sysprep.inf' de sectie [SysprepMassStorage] gevuld is.
Hoe je dit precies moet doen en hoe je dit kan vullen lees je in het bestand 'deploy.chm'.

Gebruik de SP1 deployment tools te downloaden;
http://www.microsoft.com/...195f7b5f69&DisplayLang=en

Kortom, het is mogelijk maar vergt enig gedoe :)

Het nadeel van een image maken van WindowsXP is dat het niet op één CD past.
Maar dit geeft eigenlijk ook niet, omdat je dan een spanned-image maakt (image op meerdere CD's branden)

[ Voor 10% gewijzigd door grimson op 23-05-2003 13:17 ]

• Milenco
Oke, m'n sysprep.inf ziet er nu zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
;SetupMgrTag
[Sysprep]
    BuildMassStorageSection = Yes

[SysprepMassStorage]

[Unattended]
    OemSkipEula=Yes

[GuiUnattended]
    AdminPassword=*
    EncryptedAdminPassword=NO
    OEMSkipRegional=1
    OEMDuplicatorstring=""
    TimeZone=110
    OemSkipWelcome=1

[UserData]
    ProductID=[i]weggehaalt[/i]
    FullName=" "
    OrgName=" "
    ComputerName=*

[Display]
    BitsPerPel=16
    Xresolution=800
    YResolution=600

[TapiLocation]
    CountryCode=31
    Dialing=Tone
    AreaCode=053

[SetupMgr]
    DistFolder=C:\sysprep\i386
    DistShare=whistlerdist

[Identification]
    JoinWorkgroup=Werkgroep

[Networking]
    InstallDefaultComponents=Yes

Volgens mij moet die zo goed zijn?
Maar waar moet ik dit bestand dan laten tijdens het installeren? Ik heb hem nu op de XP cd gegooit in de root en weer bootable gemaakt.

Strax moet ik het dus zo doen?:

1: CD erin en installen met sysprep
2: Extra spul installen, en alles netjes afronden
3: sysprep.exe draaien en PNP en Minisetup aanvinken en dan Verzegelen.
4: Ghost Image maken

Als ik dan die image over een totaal andere cd zet, dan start winxp dus op, en vraagt die om Naam, bedrijf en productcode enzo?

Maar waar moet ik sysprep.inf nu laten dan?

• Milenco
Okay...ik heb het geprobeerd als volgt:

• Windows normaal installen
• Sysprep draaien met m'n sysprep.inf (waar ook die [sysprep] instaat
• HDD is andere machine gezet

BSOD: 0x7B -> Inaccessible_boot_device

Toen heb ik die sysprep.inf op A: gezet, op C:\deploy (daar stond die eerst ook met factory.exe, sysprep.exe en nog zo'n bestand (naam ff kwijt)), weer sysprep gedraait, in een ander systeem -> BSOD

0xED _> Unmountable_boot_volume

Weet iemand waar het aan kan liggen of dat ik iets fout doe?

[ Voor 4% gewijzigd door Milenco op 23-05-2003 19:31 ]

• grimson

grimson

domeingrommer

De enige plek waar sysprep.inf en de rest moet staan is %systemdrive%\Sysprep :)
Dus meestal gewoon C:\Sysprep

Probeer dan eens vanuit die directory op het imagesysteem het commando
Sysprep -bmsd

Volgens mij wordt dan het kopje [SysprepMassStorage] in je sysprep.inf gevuld met 'drivers' zodat Windows bij het opstarten op een andere machine de juiste driver kan pollen en laden.

Een geavanceerdere optie is dat je deze lijst edit en 'drivers' weghaalt die toch nooit gebruik zullen worden. Ik bedoel dan als je alleen maar Intel chipset moederborden hebt kan je bijv. de VIA aanduidingen weghalen etc.

Sysprep -mini
Quote:
Configures Windows XP Professional to use Mini-Setup instead of Windows Welcome. This option has no effect on Windows XP Home Edition, where the first-run experience is always Windows Welcome.

Ik zou inderdaad de Mini setup aanvinken, anders krijg je geloof ik die Out of Box Experience schermpjes enzo. Deze zijn, denk ik, alleen van toepassing als je deze 'image' aan een eindgebruiker levert.

Sysprep -pnp
Quote:
Use -pnp only to detect and install legacy, non-Plug and Play devices. Do not use -pnp on computers that use only Plug and Play devices. Otherwise, you will increase the time required for the first-run experience without providing any additional benefit to the user.

Gebruik liever niet de PNP optie (indien je geen ISA kaarten hebt).

[ Voor 93% gewijzigd door grimson op 24-05-2003 12:46 . Reden: bijna geen 100% edit :) ]

• Milenco
grimson schreef op 24 May 2003 @ 10:54:
De enige plek waar sysprep.inf en de rest moet staan is %systemdrive%\Sysprep :)
Dus meestal gewoon C:\Sysprep

Probeer dan eens vanuit die directory op het imagesysteem het commando
Sysprep -bmsd

Volgens mij wordt dan het kopje [SysprepMassStorage] in je sysprep.inf gevuld met 'drivers' zodat Windows bij het opstarten op een andere machine de juiste driver kan pollen en laden.

Een geavanceerdere optie is dat je deze lijst edit en 'drivers' weghaalt die toch nooit gebruik zullen worden. Ik bedoel dan als je alleen maar Intel chipset moederborden hebt kan je bijv. de VIA aanduidingen weghalen etc.

Sysprep -mini
Quote:
Configures Windows XP Professional to use Mini-Setup instead of Windows Welcome. This option has no effect on Windows XP Home Edition, where the first-run experience is always Windows Welcome.

Ik zou inderdaad de Mini setup aanvinken, anders krijg je geloof ik die Out of Box Experience schermpjes enzo. Deze zijn, denk ik, alleen van toepassing als je deze 'image' aan een eindgebruiker levert.

Sysprep -pnp
Quote:
Use -pnp only to detect and install legacy, non-Plug and Play devices. Do not use -pnp on computers that use only Plug and Play devices. Otherwise, you will increase the time required for the first-run experience without providing any additional benefit to the user.

Gebruik liever niet de PNP optie (indien je geen ISA kaarten hebt).
De drivers werden allemaal wél in de sysprep.inf gezet, toen ik dit bestand later bekijk was die ook 3 KB groter. Toen ik de schijf echter in een andere PC stopte, kreeg ik deze foutmelding:
code:
1
0xED UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

PNP deed het trouwens helemal niet in XP Home.

Ik wil het nu proberen door gewoon een unattented te met een distributiemap op de pc. Deze map wil ik er dus overheen gaan gooien, en als de installatie af is, dan gaat sysprep.exe -reboot -reseal erover heen.

Alleen wil die de distributiemap opzoeken dmv van een sharemap, en dit wil ik niet. Stukje uit m'n unattend.txt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[SetupMgr]
    DistFolder=C:\windist
    DistShare=windist

[GuiRunOnce]
    Command0="C:\windist\sysprep\sysprep.exe"  -reseal -reboot

[Identification]
    JoinWorkgroup=Werkgroep

[Networking]
    InstallDefaultComponents=Yes

en m'n unattend.bat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
@rem SetupMgrTag
@echo off

rem
rem Dit is een voorbeeldbatchscript dat door Installatiebeheer is gegenereerd.
rem Als dit script is verplaatst van de locatie waar het is gemaakt, dient het mogelijk te worden aangepast.
rem

set AnswerFile=.\unattend.txt
set SetupFiles=\\BRANDERBAK\windist\I386

\\BRANDERBAK\windist\I386\winnt32 /s:%SetupFiles% /unattend:%AnswerFile%

Maar hij moet helemaal niet laden vanaf het netwerk, maar gewoon vanaf de C:\windist\ map. En hoe kan ik hem laden booten van de HDD? Vindt Windows dit zelf?

EDIT:

Ik heb m'n unattend.bat al aangepast zodat die de bestanden ziet op de HDD ipv netwerkpad.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
@rem SetupMgrTag
@echo off

rem
rem Dit is een voorbeeldbatchscript dat door Installatiebeheer is gegenereerd.
rem Als dit script is verplaatst van de locatie waar het is gemaakt, dient het mogelijk te worden aangepast.
rem

set AnswerFile=.\unattend.txt
set SetupFiles=C:\windist\I386

C:\windist\I386\winnt32 /s:%SetupFiles% /unattend:%AnswerFile%

Nu moet ik alleen nog zorgen dat die ook kan booten vanaf die lokatie op de HDD, maar hoe pak ik dit aan?

[ Voor 11% gewijzigd door Milenco op 27-05-2003 10:59 ]

• Milenco
Kickt onbeschaamd na precies 24 uur :P

Ik heb hem nu al bootend vanaf de hdd, met dit commando:

C:\appl-win\windist\i386\winnt /s:C:\appl-win\windist\i386 /t:C: /u:C:\appl-win\windist\unattend.txt

Tijdens het installeren van de bestanden geeft windowws nu alleen aan dat die "disk1" miust. De distributiemap is wel goed aangemaakt, en de andere bestanden vindt die wel :?

Hoe kan dit?

Edit:

Ik kan op de cd van xp in i386 disk1 gevonden, deze heb ik ff gekopieerd naar de distributiemap, en toen vond die deze wel.

Alles ging verder gped....tot dat die er ineens mee ophield. Er stond nog wel dat die bestanden aan het kopieeren was, alleen onderin is het leeg, dus ik zie daar niet dat die een bestand kopieert. Dit allemaal in winnt.exe btw

[ Voor 33% gewijzigd door Milenco op 28-05-2003 10:42 ]

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik ben zelf nu ook even hiermee bezig maar krijg een melding:

Dit programma kan niet op een 32-bits versie van windows worden uitgevoerd.
Gebruik in plaats hiervan winnt32.exe.
Setup kan niet doorgaan. Druik op enter als u setup wilt beeindigen.

C:\dmap\i386\winnt /s:C:\DMAP\i386 /t:C: /u:C:\DMAP\unattend.txt

Nu is mijn vraag hoe krijg ik dit goed ben hier zelf niet echt een kei in heb al de winnt naar winnt32.exe maar krijg ik een melding dat dit niet kan.

Iemand een idee ben al ff bezig met het probleem.
Waarschijnlijks iets heel simpels maar kom er zo niet uit.

alvast bedankt.

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Pagina: 1