Ik heb een 80gig maxtor hd. Ik wil binnenkort windows xp home effe opnieuw installeren. Nu zat ik te denken, als ik nu 2 partities maak, eentje van ongeveer 5gb voor windows xp en de rest voor games etc... loopt en start windows dan niet sneller omdat ie geen zooi erbij heeft op die partitie??
Vogens mijn maakt dat helemaal niks uit, omdat Windows XP en je games op dezelfde schijf staan.
Zou je twee schijven hebben en Windows XP op schijf 1 zetten en de games en de swapfile op schijf 2 dan zal je wel snelheidswinst kunnen halen.
Zou je twee schijven hebben en Windows XP op schijf 1 zetten en de games en de swapfile op schijf 2 dan zal je wel snelheidswinst kunnen halen.
[ Voor 45% gewijzigd door Gaitman op 23-05-2003 08:32 ]
Moet je ze wel aan een aparte ide controller hangen anders word het nog langzamer juist
Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt
Dat verschil in snelheid zal je waarschijnlijk erg tegen vallen. Het maakt imo echt heel weinig uit. Mijn Windows XP staat ook op een apart partitie van 6 GB in dit geval en de rest heb ik ook gesplitst in partities, maar prestatie winst merk ik echt niet.
Snelheidswinst waarschijnlijk minimaal, maar wel ideaal als je XP een keer opnieuw installeert en de c-schijf formatteert. M.a.w. meerdere partities is altijd an te raden
C'est moi.
Verwijderd
Uh, het probleem heeft niks met partities te maken.
Je HD is langzaam als ie voortdurend tussen verschillende plekken op de HD moet zoeken.
Of je 't nou in partities opdeelt of niet maakt dus niet zo veel uit,
wan't 't is nog steeds fysiek dezelfde schijf, dus zal ie nog steeds de hele tijd heen en weer moeten zoeken.
Daar schiet je dus niet zoveel mee op.
Je HD is langzaam als ie voortdurend tussen verschillende plekken op de HD moet zoeken.
Of je 't nou in partities opdeelt of niet maakt dus niet zo veel uit,
wan't 't is nog steeds fysiek dezelfde schijf, dus zal ie nog steeds de hele tijd heen en weer moeten zoeken.
Daar schiet je dus niet zoveel mee op.
Het blijft dezelfde schijf, Win XP installt ie na een format als het goed is helemaal bij elkaar in de buurt (als je zeg maar kijkt naar het "defragmentatie scherm") dus hij hoeft zijn leeskop ook niet eindeloos heen en weer te laten gaan over grote afstanden, dus het zal weinig uitmaken qua snelheid, snel vinden kan ie toch wel.
Verder kost het je vaak ook nog mb's, misschien niet altijd veel, maar toch wat. Zelf vind ik partaties hardstikke irritant, maar dat is mijn mening
Als je alleen windows bijv. opnieuw wilt installen kan het handig zijn. Maar je blijft altijd met zinloze ruimte zitten, aangezien je die 6GB eigenlijk nooit precies vol krijgt (zonder dat helemaal uit te plannen)
Verder kost het je vaak ook nog mb's, misschien niet altijd veel, maar toch wat. Zelf vind ik partaties hardstikke irritant, maar dat is mijn mening
Ceci n'est pas une signature!
het zit em in dit geval niet in de snelheid, die verandert nauwelijks.
Des te meer in de organisatie: Hoe heb jij thuis je kast ingedeeld? Is het ook 1 groot gat waar je alles in dumpt? Nee dus, meestal heb je schappen erin, en die kunnen verdomd handig zijn.
Idem geldt voor het indelen van een schijf in partities:
• Je windows op een aparte partitie -> als ie dan een verse install op een lege partitie nodig heeft, kan je die partitie zonder veel zorgen leeg maken en vers installeren.
• Allerlei files (temporary!) en permanente files door elkaar op 1 grote hoop fragmenteert sneller
• Als je windows vastloopt en een scandisk nodig is, worden alleen die partities gescand die in gebruik waren op het moment van de vastloper. Dat scheelt een hoop in de tijd dat je naar zo'n stom scandisk scherm zit te staren. Scandisk op een half volle partitie van 80 Gb kan lang duren.
• Als je partitie om de 1 of andere manier corrupt raakt, ben je maar een klein deel kwijt.
Des te meer in de organisatie: Hoe heb jij thuis je kast ingedeeld? Is het ook 1 groot gat waar je alles in dumpt? Nee dus, meestal heb je schappen erin, en die kunnen verdomd handig zijn.
Idem geldt voor het indelen van een schijf in partities:
• Je windows op een aparte partitie -> als ie dan een verse install op een lege partitie nodig heeft, kan je die partitie zonder veel zorgen leeg maken en vers installeren.
• Allerlei files (temporary!) en permanente files door elkaar op 1 grote hoop fragmenteert sneller
• Als je windows vastloopt en een scandisk nodig is, worden alleen die partities gescand die in gebruik waren op het moment van de vastloper. Dat scheelt een hoop in de tijd dat je naar zo'n stom scandisk scherm zit te staren. Scandisk op een half volle partitie van 80 Gb kan lang duren.
• Als je partitie om de 1 of andere manier corrupt raakt, ben je maar een klein deel kwijt.
^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje
Hij loopt wel sneller, maar vanwege een andere reden, de eerste partitie komt op het snelste deel van je HD. (Buitenste cirkel)
"Most hard disks use zoned bit recording, which means they hold more data per track at the outermost edge of the disk than they do at the innermost edge. As a result, the outer tracks tend to deliver better performance than the inner tracks do. Since the outer tracks are used first, this means that the first partition on a physical disk volume will be slightly faster than subsequent ones. If you have certain files that require higher performance than others, placing them in a partition at the beginning of the disk is preferred."
"Most hard disks use zoned bit recording, which means they hold more data per track at the outermost edge of the disk than they do at the innermost edge. As a result, the outer tracks tend to deliver better performance than the inner tracks do. Since the outer tracks are used first, this means that the first partition on a physical disk volume will be slightly faster than subsequent ones. If you have certain files that require higher performance than others, placing them in a partition at the beginning of the disk is preferred."
[ Voor 78% gewijzigd door |sWORDs| op 23-05-2003 10:11 . Reden: qoute erbij gezocht ]
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Ontopic heb ik weinig meer toe te voegen, behalve dat het makkelijk kan zijn voor het maken van images met bijv. Ghost.
Dit is trouwens geen vraag voor in Software Algemeen, maar wel voor Windows Operated Systems geworden dus ik verplaats de boel even en geef gratis er een kleine titelaanpassing bij volgens WOS Policy
(Er zijn trouwens al vele discussies over partitionerings-schema's geweest; deze loopt aardig zo maar loop ook die oudere even langs voor extra tips
)
Dit is trouwens geen vraag voor in Software Algemeen, maar wel voor Windows Operated Systems geworden dus ik verplaats de boel even en geef gratis er een kleine titelaanpassing bij volgens WOS Policy
(Er zijn trouwens al vele discussies over partitionerings-schema's geweest; deze loopt aardig zo maar loop ook die oudere even langs voor extra tips
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Tarod houdt wel van partities 
Maar zover ik gehoord/gelezen heb ooit is, is partitioneren wel een performance verbetering. Maar zoals hier al gezegd is zal je er weinig of niets van merken.
Maar zover ik gehoord/gelezen heb ooit is, is partitioneren wel een performance verbetering. Maar zoals hier al gezegd is zal je er weinig of niets van merken.
[ Voor 46% gewijzigd door Tubbietje op 23-05-2003 11:21 ]
Intel Core i7 4770K + 8x LG 24EB23 | New iPad 16GB WiFi | Xiaomi Mi Mix 2 | Microsoft Surface Pro 3 i5 128GB
Pagina: 1