[Knoppix] write permission op parititie

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 20:16

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Topicstarter
Ik draai nu tijdelijk KNOPPIX van cd om data te kunnen backuppen van 2 (ntfs) harddisks.

Ik ben een grote linux n00b en nou heb ik begrepen dat Knoppix standaard met een read only mount komt.
Wat ik wil is data backuppen, dus ik moet write permission hebben.

Als ik nu rechtsklik op een partitie en klik op 'change read/write mode', dan krijg ik de volgende error:
"WARNING: The partition /dev/hdd1 is of type NTFS! Writing to this filesystem can cause data loss. Because of that, you should only do write operations manually and expect to have to reinstall the filesystem afterwards. This dialog won't do this risky thing for you and will quit now without changing anything."

Kortom, ik moet dus 'manually' de write permission instellen. Maar hoe ? Ik heb een paar online manuals geraadpleegd maar ik word er niet voldoende wijs uit. Ik ben bang dat ik eea verkloot door verkeerde commando's te geven. De partities bevatten belangrijke data en die MOET gebackupped worden!
Kan iemand me ms ff opweg helpen ?

INFO:
dev/hda1 PERMISSIONS: -rw-r--r--
dev/hda5 PERMISSIONS: -rw-r--r--
dev/hda6 PERMISSIONS: -rw-r--r--
dev/hdd1 PERMISSIONS: -rw-r--r--

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 12:51
NTFS toegang onder Knoppix wordt niet gegarandeerd. Het is misschien verstandiger om de data van NTFS naar FAT te backuppen, dan weet je zeker dat het goed gaat.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• PaPa

PaPa

Topicstarter
koffercomputer schreef op 23 May 2003 @ 08:28:
NTFS toegang onder Knoppix wordt niet gegarandeerd. Het is misschien verstandiger om de data van NTFS naar FAT te backuppen, dan weet je zeker dat het goed gaat.
Wat bedoel je precies met "NTFS toegang onder Knoppix wordt niet gegarandeerd." ?

Ik heb trouwens maar 2 hdd's (beide NTFS) tot mijn beschikking dus naar FAT backuppen wordt een probleempje :(

• PaPa

PaPa

Topicstarter
PaPa schreef op 23 mei 2003 @ 08:41:
[...]

Wat bedoel je precies met "NTFS toegang onder Knoppix wordt niet gegarandeerd." ?
Ik zie het al staan hier;
"CAUTION: writing to NTFS partitions can lead to data loss, since Linux does not really support this file system! However, DOS and FAT32 file systems are safe for write access."

Dan nog een vraag:
Kan ik onder Linux de NTFS indeling naar FAT32 omzetten zonder data verlies ?

[ Voor 14% gewijzigd door PaPa op 23-05-2003 08:50 ]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
NTFS support is nog niet compleet in Linux. Op dit moment is het *erg* onverstandig om ntfs write support te gebruiken, tenzij je je data echt kwijt wilt. De meeste distros leveren dan ook geen of alleen read support voor ntfs mee. Knoppix dus ook.

Schrijven naar ntfs kun je voorlopig in Linux vergeten, lezen is geen probleem. Je zou het dus via fat(32) moeten proberen, dat werkt gewoon goed.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Punt is dat ik beide hdd's NIET kan aanspreken onder windows of dos dus gebruik ik hiervoor knoppix.

Ik heb 1 partitie die nu helemaal leeg is en waar nog geen bestandsysteem aan is toegewezen. Ik wil hier graag FAT of EXT2 van maken zodat ik onder Knoppix alles kan backuppen naar deze partitie.

Mijn vraag is dus, kan iemand simpel uitleggen hoe ik dit doe ?
Die online tutorials en manuals zijn mij te diepgaand, ik wil me op dit moment niet verdiepen in Linux maar gewoon m'n data backuppen zodat ik XP opnieuw kan installeren.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 20:16

deadinspace

The what goes where now?

Wat wil je exact? Op NTFS partities schrijven kun je vergeten. Ze resizen of converten naar een ander filesystem (zonder dataverlies) ook.

Opties die ik zo snel kan verzinnen:
Data backuppen naar een bestaande FAT32 of EXT2 partitie.
Één partitie verwijderen, daarvoor in de plaats een FAT32 of EXT2 partitie maken, en daarop backuppen.
Over het netwerk backuppen.

• sebas
PaPa schreef op 23 May 2003 @ 21:45:
Punt is dat ik beide hdd's NIET kan aanspreken onder windows of dos dus gebruik ik hiervoor knoppix.

Ik heb 1 partitie die nu helemaal leeg is en waar nog geen bestandsysteem aan is toegewezen. Ik wil hier graag FAT of EXT2 van maken zodat ik onder Knoppix alles kan backuppen naar deze partitie.

Mijn vraag is dus, kan iemand simpel uitleggen hoe ik dit doe ?
Die online tutorials en manuals zijn mij te diepgaand, ik wil me op dit moment niet verdiepen in Linux maar gewoon m'n data backuppen zodat ik XP opnieuw kan installeren.
Je kan de partitie gewoon in windows formateren, FAT32 kiezen. Dan kun je vanuit knoppix ernaartoe schrijven en lezen, en vanuit Linux ook. Ik weet niet helemaal zeker of Knoppix deze partitie dan read/write mount, zo niet laat maar even weten.

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 14:31
sebas schreef op 24 May 2003 @ 00:13:
[...]

Je kan de partitie gewoon in windows formateren, FAT32 kiezen. Dan kun je vanuit knoppix ernaartoe schrijven en lezen, en vanuit Linux ook. Ik weet niet helemaal zeker of Knoppix deze partitie dan read/write mount, zo niet laat maar even weten.
Ik denk dat als ie windows in zou kunnen, hij niet met Knoppix bezig zou zijn! Probleem was juist (staat hierboven ergens) dat ie niet meer met Windows/dos op de HD komt.

Ik denk dat je met 'parted' wel parties kan wijzigen, alleen formatteren weet ik niet precies

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Verwijderd

Ik heb in knoppix ook ergens een brandprogramma gezien. Kan je het niet ff op een CDRWtje zetten?

• sebas
oooooooooow, niet goed gelezen. Ik dacht dat het gewoon experimenteren met Knoppix is, en niet dat het om een daadwerkelijke reddingsactie gaat.

Ok, komtie:

Je probeert er eerst achter te komen welke partitie je FAT32 wilt maken, aan de hand van het volgende schema kun je dat uitvogelen:

primary IDE master (hda), eerste partitie (waarschijnlijk windows c:\) --> hda1
primary IDE, slave (hdb), tweede partitie --> hdb2
secondary IDE, master (hdc), eerste partitie --> hdc1
secondary IDE, slave (hdd), derde partitie --> hdd3

Als je dit dus uitgevogelt hebt probeer je de partitie te mounten, enwel als root. (Vervang hdd3 door jouw partitie waarop je wilt gaan backuppen.

code:
1
2
mkdir /mnt/test
mount -t auto /dev/hdd3 /mnt/test

Als het goed is krijg je nu een foutmelding, omdat de partitie dus nog niet geformateerd is. Dan weet je meteen ook dat je geen van de NTFS partities te pakken hebt.

Vervolgens ga je dus een filesystem aanmaken op de betreffende partitie, dat kan met het volgende commando:
code:
1
mkfs.vfat /dev/hdd3

Hierna zou je de partitie moeten kunnen mounten, met het volgende commando:
code:
1
mount -t vfat /dev/hdd3 /mnt/test

Op deze partitie kun je dan je backups plaatsen.

Succes ermee!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

je reactie is helemaal goed maar "-t vfat" en dergelijken hoeven tegenwoordig echt niet meer ingevuld te worden, dit word door linux zelf wel geregeld

en het is trouwens wel mogelijk om een ntfs naar fat om te zetten zonder dataverlies, met partitionmagic v7 of hoger
met versie 8 kan je zelfs ext2 en ext3 resizen :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• sebas
Wolfboy schreef op 24 mei 2003 @ 02:30:
je reactie is helemaal goed maar "-t vfat" en dergelijken hoeven tegenwoordig echt niet meer ingevuld te worden, dit word door linux zelf wel geregeld
Nodig misschien niet, maar als je de optie wel gebruikt weet je zeker dat je de goede partitie te pakken krijgt, en niet per ongeluk toch nog de data nuked.

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Kan je niet toevallig met een bootdisk van b.v. Win 98 de lege partitie met fdisk partitioneren en formatteren naar FAT/FAT32? Dan kan je vervolgens uit Linux alles naar deze partitie kopiëren.

Nog handiger misschien: Alle belangrijke data op cd/dvd branden. Knoppix heeft hiervoor een brandprogramma meegeleverd.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

Heb ik nou verkeerd begrepen dat er gewoon een lege (NTFS) partitie beschikbaar is? Die kan je onder Knoppix gewoon converten naar praktisch ieder ander filesystem d.m.v. (volgens mij) cfdisk. Maak van die NTFS ext2 of fat32 or zoiets, pleur je data erop en klaar.

• sebas
Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 11:38:
Heb ik nou verkeerd begrepen dat er gewoon een lege (NTFS) partitie beschikbaar is? Die kan je onder Knoppix gewoon converten naar praktisch ieder ander filesystem d.m.v. (volgens mij) cfdisk. Maak van die NTFS ext2 of fat32 or zoiets, pleur je data erop en klaar.
Juist daar ging het om. De TS moest weten hoe dat moet.

• PaPa

PaPa

Topicstarter
sebas schreef op 24 mei 2003 @ 02:16:
oooooooooow, niet goed gelezen. Ik dacht dat het gewoon experimenteren met Knoppix is, en niet dat het om een daadwerkelijke reddingsactie gaat.

Ok, komtie:

Je probeert er eerst achter te komen welke partitie je FAT32 wilt maken, aan de hand van het volgende schema kun je dat uitvogelen:

primary IDE master (hda), eerste partitie (waarschijnlijk windows c:\) --> hda1
primary IDE, slave (hdb), tweede partitie --> hdb2
secondary IDE, master (hdc), eerste partitie --> hdc1
secondary IDE, slave (hdd), derde partitie --> hdd3

Als je dit dus uitgevogelt hebt probeer je de partitie te mounten, enwel als root. (Vervang hdd3 door jouw partitie waarop je wilt gaan backuppen.

code:
1
2
mkdir /mnt/test
mount -t auto /dev/hdd3 /mnt/test

Als het goed is krijg je nu een foutmelding, omdat de partitie dus nog niet geformateerd is. Dan weet je meteen ook dat je geen van de NTFS partities te pakken hebt.

Vervolgens ga je dus een filesystem aanmaken op de betreffende partitie, dat kan met het volgende commando:
code:
1
mkfs.vfat /dev/hdd3

Hierna zou je de partitie moeten kunnen mounten, met het volgende commando:
code:
1
mount -t vfat /dev/hdd3 /mnt/test

Op deze partitie kun je dan je backups plaatsen.

Succes ermee!
Ik heb bovenstaand verhaal geprobeerd maar ik kreeg een aantal errors. Zal wel aan mijn rudimentaire kennis betreft Linux liggen.

Gelukkig is het gelukt om te branden onder Knoppix met K3B, zodoende heb ik alles kunnen backuppen. Wel een flinke berg cd's maargoed je moet er wat voor over hebben ;)

Probleem opgelost dus :>
Topic kan wat mij betreft dicht.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
zorg dat je lokaal een FTP heb draaien. en dan ff onder knoppix de spullen oversturen naar een FTP directory heb ik ook gedaan :> zo kan je de data over netwerk backuppen

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Dit is wel een heeeeeeeeeeel oud topic om op te replyen :)

* zomertje zoekt een vers slotje.....

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.