[vmware4] Geluid? hoe werkt dat?

Pagina: 1
Acties:

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Topicstarter
Hi,

Ik ben een verwoede poging aan het doen om win98 te installeren binnen vmware
dat werkt, behalve het geluid :(
in de docs staat dat ik een soundblaster compatible driver zou moeten kiezen.. maar dat werkt dus mooi niet :(

heeft iemand het al wel voor mekaar?

edit:

Even wat extra info over waarom ik 't wil.
Ik wil nu eindelijk "beneath a steel sky" wel eens uitspelen..
Een oud dos-spel.
Maar op XP draait dat dus niet meer. (D0H)

multiboot heb ik geen zin in voor 1 zo'n spelletje..
Dus dan maar vmware, en hij doet het wel zonder geluid.. maar leuk is anders....

Eventuele andere oplossingen zijn ook welkom.. Want behalve vmware weet ik geen 'werkende' oplossing meer te verzinnen.

[ Voor 46% gewijzigd door xzenor op 23-05-2003 02:27 ]

Verwijderd

wat een tijdstip om te posten (zei de gek :+ ) !
in WIndows 98 zelf heb je waarschijnlijk wel geluid, maar het DOS gedeelte dan weer niet?
Vmware 4 emuleert een SB64 of SoundBlaster 128 Vibra (PCI)
VMware 3 emuleerde een Soundblaster 16.
Helaas zijn er geen DOS drivers.

Hoe dien je t geluid te configureren binnen je spel?
-SET BLASTER?
-rechtstreeks?
-adlib/pcspeaker/roland/ ?
-Miles Soundsystem (muziek en MIDI, bv WarCraft, Dune, Command and Conquer)
-DOS sounddrivers

?
wellicht installeert de win98 driverpackage voor de es1371 (bovengenoemde vibra128 dus) ook een sbinit.com ofzo voor legacy emulation.

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
kijk hier maar even:
[rml][ VMware4] Geen geluid[/rml]

Helemaal onderaan het topic heb ik een linkje geplaatst naar de driver die je nodig hebt :)

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Topicstarter
THANK YOU!!!!!!! SO MUCH!!!!!!!!!!
Nu nog testen of je gelijk hebt :P

edit:

en werken hooooor!!!!!!!!!
Nu alleen nog in dos aan de gang proberen te krijgen..
maar ik weet in iedergeval welke geluidskaart ik moet kiezen eventueel en waar ik drivers voor moet zoeken..
ik was net als jij ook met die SB16 aan het kutten...

[ Voor 66% gewijzigd door xzenor op 25-05-2003 02:01 ]

Verwijderd

Heb jij dit in DOS aan de gang gekregen?

Ik ben namelijk hetzelfde aan het proberen met VirtualPC 5.1 (of later misschien VMWare 4). VirtualPC emuleert een SB16. Ook ik probeer dit om een aantal oude DOS spellen te draaien, namelijk Star Trek: 25th Anniversary, ST: Judgement Rites, ST: A final Unity, Full Throttle, en Shannara. Ik heb het wel lopen in een Win2k/DOS dual boot, maar heen en weer booten om even een spelletje te spelen is lastig.

Het liefst zou ik DOS direct in Virtual PC gebruiken. Probleem: Ik kan dan maar 540 kB conventional memory vrij krijgen, terwijl 2 spellen minstens 560 vereisen. In Win98, die ik nu aan het installeren ben, kan dat worden ingesteld.

(Wazige gedachte: Is het mogelijk om in Win2k Virtual PC te installeren, en dan daarmee WinXP te draaien... en dan in dit OS weer Virtual PC te installeren waarom dan weer Win2k draait... tja, wazig :P )

Verwijderd

(Sorry, Quote geklikt ipv Edit.)

Edit: Ik heb dit voor elkaar gekregen onder VirtualPC: alles werkt meteen. Als ik op het idee kom om mijn VirtualPC/Win98 netwerkkaart in te stellen op dezelfde instellingen als mijn échte kaart, dan conflicteren ze zelfs. Het spel Shannara draait in een DOS-box in Win98 in VirtualPC in Win2k... :o ... met geluid en al, en het is GOED speelbaar. 8) Minimale systeemeisen zijn dan wel 486DX/33 en 8 MB. Dit zal wel niet gaan lukken met UT2k3 :+ Ik ga nu proberen of ik Shannara en de anderen aan de gang krijg onder een directe DOS 6.22 installatie. De muziek is nu een beetje (erg) slecht; dat kan door de emulatie komen, maar ook door het spel, dat uit begin 1995 stamt. :P

Edit 2: Ik heb net een DOS machine geïnstalleerd onder VirtualPC. Na de installatie heb ik de CDROM driver en muisdriver geïnstalleerd zoals dat normaal voor DOS wordt gedaan.

In Autoexec.bat heb ik toegevoegd:
SET BLASTER=A220 I5 D1

Shannara heb ik geïnstalleerd, en de "geluidskaart" wordt herkend. Als ik het spel instel op Sounblaster 16, dan is het geluid goed, maar de muziek is wat minder... die kraakt enigszins. Stel ik het spel echter in op Soundblaster & compatible, dan is alle geluid gewoon GOED! Dat spel draait tot nu toe alsof het standalone loopt.

Het geluid onder VirtualPC is zelfs veel beter dan wanneer ik het spel onder Win2k draai met behulp van VDMSound of FXSound 2002.

Volledig werkend (slechts 15 minuten geprobeerd)
Shannara
Caesar 2 (muziek slaat wat over. Deze cd is een kopie van een ooit zwaar beschadigd origineel. Overslag door beschadigde muziek, of door een timingprobleem. Ik denk het eerste.)

Spellen nog te proberen:
Star Trek: 25th anniversary (als ik >=560 kB conv. memory kan krijgen... misschien werkt QEMM 8.03 zelfs nog... eens zien of ik die nog heb)
Star Trek: Judgement Rites (idem, zie vorige)
Star Trek: A final Unity
Full Throttle
Settlers 2

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2003 13:40 ]

Verwijderd

Ik geef het op. Virtual PC werkt wel, maar de MIDI heeft daar een zwaar timingsprobleem. Geen enkel DOS-Spel met midi werkt goed.

VMware ondersteunt helemaal geen MIDI. Nu blijkt dat van alle DOS-spellen die ik heb er slechts 1 met audio-cd muziek werkt (Settlers 2), en de rest met MIDI.

Toch maar weer terug naar de losse partitie en bootmanager.

(VMware is wel leuk om een OS als server in te draaien, als je .asp en .php pagina's aan het testen bent. Dan hoef je dat niet op je eigen bak te installeren. Dit ga ik wel nog proberen. Win2k in Win2k.)
Pagina: 1