Toon posts:

[UTP] waarom paren bij elkaar houden?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.333 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat bij UTP cat5 voor BaseTX 100mbit Ethernet de draadjes 1&2 voor zenden en 3 &6 voor receive worden gebruikt.

Nu is mijn vraag waarom moet je de kleurparen bij elkaar houden? (bv 1&2 oranje en oranje/wit en 3&6 groen en groen/wit) waarom mag je niet voor 3 groen en 6 blauw nemen? ik heb gelezen dat dat zorgt voor performance loss.... :? Waarom? een kabeltje is een kabeltje toch?

hier staat dat het zo is (performance loss):
http://www.jimprice.com/connectors/RJ-45.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:02
Misschien krijg je eerder collisions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 09:18

Denhomer

Doh !

een utp kabel is geen kabeltje
een kabel heeft te maken met magnetische stralen en het effect van deze stralen beinvloeden alle draden in de buurt.
daarom dat in een utp kabel de draden zijn gedraaid om dit effect van het doorgeven van signaal tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 09:18

Denhomer

Doh !

wrong knopje

[ Voor 97% gewijzigd door Denhomer op 23-05-2003 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Anders krijg je idd crosstalk.

wat dus wil zeggen dat de kabeltjes met elkaar gaan storen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heh ik bedoel niet kabel is kabel als in UTP kabel is UTP kabel maar draadje is draadje als in blauw draadje is groen draadje. ANyway wat ik zat te denken is... in die UTP kabel zitten toch nog steeds die 4,5 en 7,8 draadjes die NIET gebruikt worden... en NOG STEEDS om die andere draadjes heen gewikkeld dus elk draadje heeft nog steeds een draadje die om hem heen is gewikkeld... = geen stralingseffect ?

Als mijn UTP kabel strip +- 2 cm zodat ik alle 8 draadjes zie... en ik knip 4,5,7 en 8 eraf vanaf daar. Ik stop
1: oranje
2: oranje/wit
3: groen/wit
6: groen
zodat er in 4,5,7 en 8 helemaal geen draadje zit. Dit zou toch vlekkeloos moeten werken? (oranje pair = transmit, groen pair = receive).

Zo zou ook:
1: oranje
2: oranje/wit
3: groen
6: blauw
moeten werken toch? De redenatie van straling maakt toch niet uit... want IN die UTP kabel zit er nog steeds om elk draadje een ander draadje gewikkeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Draadjes gaan dus NIET storen zodra in een paar allebei de draadjes gebruikt worden voor transmit OF receive.. en ze gaan WEL storen zodra je maar 1 draadje gebruikt voor transmit en dan bijv. van een andere kleur ook weer gebruikt voor transmit?

Hoe zit dat dan in cross? Hmmmz ik zie het al denk ik je hebt Transmit - en Transmit + en zo is er ook Receive + en Receive - ... omdat ze om elkaar heen gedraaid zitten heffen de interferenties elkaar op :)

coolish bedacht door die gast die dat heeft bedacht _/-\o_

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2003 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het oranje paar wordt in jouw voorbeeld gebruikt om te verzenden, het groene paar om te ontvangen.

Beide 'aders' van een paar geven elektromagnetische straling af. Doordat deze getwist zijn, heffen ze de straling van elkaar op. Daarom is de twist van beide paren zo belangrijk.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet alleen het feit dat ze getwists zijn... maar ook dat bijv. Oranje = Transmit + en Oranje/wit = Transmit -
Omdat ze getwist zijn om elkaar heen interfereren ze mooi met elkaar. Ze zijn dan + en - en dat heft elkaar op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
me understand
P.S. ik heb vandaag 10 RJ45 kopjes erdoorheen gejast. Nu aan mijn laatste 4 toe... better work :)

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2003 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 mei 2003 @ 00:50:
Het is niet alleen het feit dat ze getwists zijn... maar ook dat bijv. Oranje = Transmit + en Oranje/wit = Transmit -
Omdat ze getwist zijn om elkaar heen interfereren ze mooi met elkaar. Ze zijn dan + en - en dat heft elkaar op :)
Bijna helemaal goed

Wat je doet is een VERSCHIL spanning op de 2 aders zetten, op de een bv. +5V en de ander -5V. Als je nu een storing hebt op je kabel kan het gebeuren dat er bv. 1V hoger op de kabel komt te staan dan normaal. Omdat ze om elkaar heen zijn getwist krijgen ze allebei nagenoeg de zelfde storing te verwerken.
Je krijgt dan:
+6V en -4V, maar nog steeds een verschil van 10V.

Dus samengevat:
Ze zijn om elkaar getwist, zodat ze dezelfde storing te verwerken krijgen waardoor deze er makkelijk uit te filteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je aan aan beide kanten maar dezelfde (kleur) volgorde hebt maakt het niet zoveel uit. Het is alleen wel makkelijker om een standaard aan te houden. Ga maar eens een kabel van 20m knippen die ook nog eens over 3 verdiepingen gaat.
Afbeeldingslocatie: http://www.jimprice.com/connectors/images/10bta.jpg
Wat hier bedoeld wordt is dat je niet als volgt moet knippen:
OW-O-BlW-Bl-GW-G-BrW-Br
Dan heb je max 10Mbit

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2003 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Het heeft er meer mee te maken dat de interferentie die ze oppikken na elke twist weer precies de interferentie van de vorige (halve) twist is, maar dan tegen gesteld gericht.
Je moet het zien als een grote spoel.
De magnetische straling heeft een vaste richting. De spanning die opgewekt wordt in een spoel is qua polariteit afhankelijk van de hoek tov die straling, van die spoel.
Als je nu elke zoveel cm die spoel in feite omdraait heffen de opgewekte spanningen elkaar op.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Het ene draadje is een signaal-draadje het andere is een referentie-draadje.
Door storingen kan de spanning in een draadje verhoogd of verlaagd worden. Stel dat je afspreekt dat onder de 0,4V een 0 is en boven de 0,6V een 1, dan is een storing van 0,2V voldoende om een 0 in een 1 te veranderen of andersom.
Door nu dat signaal-draadje samen met een ander draadje te twisten is de redenatie dat een bepaalde storingsbron op beide draadjes een even grote storing veroorzaakt waardoor het signaalverschil tussen beide draadjes gelijk blijft.

De draadjes zijn in kleur-paren getwist, hoe die paren vervolgens in de kabel zijn verwerkt is volgens mij vrij willekeurig. Door als paar de blauwe + de groene draad te nemen neem je een minder gunstige ligging van de draden tov elkaar. Meer dan 5mm zullen de draden niet uit elkaar liggen, maar het is al van invloed wanneer je de draden twist tov gewoon naast elkaar leggen (zoals in een telefoondraad), dus compleet andere paren maken zal ook de kwaliteit van het signaal niet ten goede komen. Het meest optimale paar is het kleur-paar.

Het is niet zo dat een getwist paar storingen opheft, enkel dat doordat je vlak langs het signaaldraadje een ander draadje legt kun je meten hoe groot de storing is. (het liefts zou je deze op dezelfde plek leggen, maar dat is technisch onmogelijk, maar door te twisten bereik je wel ongeveer hetzelfde).

Je kunt over een afstand van ongeveer 5 meter volstaan met alleen de 2 signaaldraadjes, je krijgt dan een gigantische hoeveelheid storingen, maar er komt nog net genoeg data door voor een kilobyte of 10 per seconde (vergeleken met 100Mb/s is dat natuurlijk helemaal niets) en dankzij de foutdetectie/correctie binnen het netwerk-model is de data nog gegarandeerd goed ook, het is dus niet zo dat de storing je bestanden vernielt.

Van de 8 draden worden er inderdaad 4 niet gebruikt. Deze zou je kunnen gebruiken voor een tweede netwerkverbinding in dezelfde kabel. Dan kun je b.v. 1 utp-kabel trekken naar een wandcontactdoos met 2 utp-aansluitingen.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 01:10:
Als je aan aan beide kanten maar dezelfde (kleur) volgorde hebt maakt het niet zoveel uit. Het is alleen wel makkelijker om een standaard aan te houden. Ga maar eens een kabel van 20m knippen die ook nog eens over 3 verdiepingen gaat.
[afbeelding]
Wat hier bedoeld wordt is dat je niet als volgt moet knippen:
OW-O-BlW-Bl-GW-G-BrW-Br
Dan heb je max 10Mbit
Vooral bij langere kabels maakt het dus wel degelijk uit. Als je zomaar een willekeurige kleurvolgorde kiest, dan kun je hele gekke dingen krijgen. Hier op het werk is laatst een klein stuk bijgebouwd, en daar zat ook een ruimte bij met 10 patch-aansluitingen. 1 daarvan deed gek, met mijn laptop geen probleem (10 Mbit hub) en met andere pc's niks als problemen... Om de een of andere reden, hadden ze de stekkers aan die kabel dus niet volgens het boekje erop gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVBict
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-08-2022
een oude bericht...aanvulling voor geïnteresseerden..... bron: Wikipedia: Getwist paar
alle kleurparen hebben een andere lengte:
twistlengte: zonder mantel.
oranje-wit: 130 per meter
groen-wit: 100 per meter
blauw-wit: 80 per meter
bruin-wit: 105 per meter

paar groen en oranje aan een zijde omwisselen krijg je een CROSS kabel om host naar host direct aan te sluiten dus zonder een node/HUB. mits MDIX door host ondersteund wordt.

toekomstbestendig zijn paar 3 en 4.
toepassing 3de en 4de paar is bijv. PoE; paar Blauw wordt/werd ook voor (oude) telefoon/centrale gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:57

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ok. Bedankt voor deze….. update :+

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.