Toon posts:

legale MP3

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij vertellen wat een legale MP3 site is, en waar ik die kan vinden?

Volgens mijn mening zijn alle bekende uitwisselingsprogramma's legaal, immers heeft nog geen enkele rechter welke dienst dan ook (behalve napster) veroordeeld, en zonder veroordeling ben je toch onschuldig??

Dus waarom zou je er hier niet naar mogen vragen?

Ik heb de moderator deze vraag ook voorgelegd en geen antwoord gehad, maar misschien weten anderen het wel?

Dus graag adressen van 'legale' MP3 sites....

groetjes Rudi

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
hoi naamgenoot... legale MP3... sommige bands bieden dat aan op hun websites als promo's

low quality...

maar legaal is er niks eigenlijk... en MP3 vragen mag hier niet afaik...

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Je wilt sites of programma's?

http://www.emusic.com
http://www.weblisten.com/

Verwijderd

Als je niet gepakt en veroordeeld bent, betekend niet dat je onschuldig en legaal bezig bent.
Dat zou net zo zijn dat wanneer ik iemand vermoord, ik legaal bezig ben zolang niemand mij arresteerd.
Een mp3site moet een overeenkomst hebben gesloten met de personen die de copyrightrechten bezitten van de betreffende nummers die de site aanbied. Meestal komt het er op neer dat zij geld moeten afstaan aan elke download, dus vragen de legale sites vaak geld. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de mp3's "freeware" zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2003 00:28 ]

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 09:30
Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 00:24:
Wie kan mij vertellen wat een legale MP3 site is, en waar ik die kan vinden?

Volgens mijn mening zijn alle bekende uitwisselingsprogramma's legaal, immers heeft nog geen enkele rechter welke dienst dan ook (behalve napster) veroordeeld, en zonder veroordeling ben je toch onschuldig??

Dus waarom zou je er hier niet naar mogen vragen?

Ik heb de moderator deze vraag ook voorgelegd en geen antwoord gehad, maar misschien weten anderen het wel?

Dus graag adressen van 'legale' MP3 sites....

groetjes Rudi
Wat ben jij naief zeg :(
Dat het P2P programma niet verboden is geeft jou geen recht om mp3tje te dowen.
Het blijft illegaal zolang jij geen licentie voor het mp3tje !

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 00:24:
en zonder veroordeling ben je toch onschuldig??
Dus als ik een bank beroof en ik ben nog niet veroordeeld ben ik onschuldig?

Verwijderd

Topicstarter
André schreef op 23 mei 2003 @ 00:28:
[...]

Dus als ik een bank beroof en ik ben nog niet veroordeeld ben ik onschuldig?
Ja dat klopt volgens de nederlandse wetgeving ben je pas schuldig na een veroordeling

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 21:36
ook :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 mei 2003 @ 00:29:
[...]

Ja dat klopt volgens de nederlandse wetgeving ben je pas schuldig na een veroordeling
Dat je niet schuldig bevonden mag worden betekend nog niet dat je je niet schuldig hebt gemaakt aan iets illigaals.

Verwijderd

Topicstarter
Weezer-DC schreef op 23 mei 2003 @ 00:28:
[...]

Wat ben jij naief zeg :(
Dat het P2P programma niet verboden is geeft jou geen recht om mp3tje te dowen.
Het blijft illegaal zolang jij geen licentie voor het mp3tje !
Over naiief gesproken jij hebt vast geen enkele file op je pc staan die je niet hebt gekocht??

Nee dat is onzin, maar het is absoluut legaal om wat dan ook te downloaden, bij de nederlandse wet is het alleen verboden om:

Programma's of muziek in welke vorm dan ook ter verspreiding aan te bieden of voor dit doel in voorraad te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 00:27:
Als je niet gepakt en veroordeeld bent, betekend niet dat je onschuldig en legaal bezig bent.
Dat zou net zo zijn dat wanneer ik iemand vermoord, ik legaal bezig ben zolang niemand mij arresteerd.
Een mp3site moet een overeenkomst hebben gesloten met de personen die de copyrightrechten bezitten van de betreffende nummers die de site aanbied. Meestal komt het er op neer dat zij geld moeten afstaan aan elke download, dus vragen de legale sites vaak geld. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de mp3's "freeware" zijn.
Of zij een overeenkomst hebben gesloten is niet aan kij om te onderzoeken.
Indien ik op het internet iets kan vinden ben ik zo vrij als een vogeltje om dat te downloaden voor eigen gebruik, daar is niets illegaals aan.

Kijk eens even op www.cabaret.com

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Verwijderd schreef op 23 mei 2003 @ 00:29:
[...]

Nee, niet helemaal. Volgens de wet ben je onschuldig totdat het tegendeel bewezen is. >:)

We bedoelen hetzelfde maar zeggen het anders. En als topicstarter ooit een cd heeft gekocht van b.v. Sting en deze cd is onleesbaar geworden, dan is het volledig legaal om waar dan ook dezelfde CD te downloaden. Theoretisch zou de platenmaatschappij tegen kostprijs een vervangende CD moeten aanbieden indien er een bewijs van aankoop overlegt kan worden.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Fludizz schreef op 23 May 2003 @ 00:26:
hoi naamgenoot... legale MP3... sommige bands bieden dat aan op hun websites als promo's

low quality...

maar legaal is er niks eigenlijk... en MP3 vragen mag hier niet afaik...
Is niet waar, als ik zelf muziek maak en dat wil aanbieden als MP3 mag ik dat net zo veel doen als ik wil.

De faq alhier bepaalt dat ik niet om warez en mp3 mag vragen, maar ik vraag nu expliciet om legale site's dat moet toch mogen?

Verwijderd

Tis wel degelijk illegaal, als ik mijn muziek op iemands pc zou aantreffen en ik weet zijn ip, en hij verspreid het ook dan geef ik hem zeker aan. Simpel :7

Verwijderd

Ja het is waar, je kan alleen opgepakt worden als je iets aanbied. Maar als ik hier aangeef, waar je iets kan downloaden, waarvan ik zeker weet dat je daar eigenlijk een licentie voor moet hebben, geef ik je een warez op en in de regels van dit forum is dat wel degelijk verboden. Ik kan dan een OW of een ban oplopen. De persoon die een warezverzoek doet ook trouwens. Dus hier op GoT is het sowieso niet legaal ;)

Als je zelf weet dat iemand iets illigaals aanbied en je maakt er geen melding van ben je overigens wel medeplichtig.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2003 00:38 ]

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Denhomer

Doh !

Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 00:32:
[...]

Over naiief gesproken jij hebt vast geen enkele file op je pc staan die je niet hebt gekocht??

Nee dat is onzin, maar het is absoluut legaal om wat dan ook te downloaden, bij de nederlandse wet is het alleen verboden om:

Programma's of muziek in welke vorm dan ook ter verspreiding aan te bieden of voor dit doel in voorraad te hebben.
Dit is pas naief. Als je het recht niet hebt om een file te hebben is hij illegaal. Het recht hiervoor kan je kopen, dit is meestal een gebruikslicentie waardoor de eigenaar zelfs nog mag beslissen wat er met deze file mag gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
Cobra_Lup schreef op 23 May 2003 @ 00:36:
[...]

Nee, niet helemaal. Volgens de wet ben je onschuldig totdat het tegendeel bewezen is. >:)

We bedoelen hetzelfde maar zeggen het anders. En als topicstarter ooit een cd heeft gekocht van b.v. Sting en deze cd is onleesbaar geworden, dan is het volledig legaal om waar dan ook dezelfde CD te downloaden. Theoretisch zou de platenmaatschappij tegen kostprijs een vervangende CD moeten aanbieden indien er een bewijs van aankoop overlegt kan worden.
Ja en als je kunt aantonen dat de onleesbaarheid niet aan jezelf is te wijten.

Verwijderd

Dat gaat niet op rechten worden betaald per kopie zover ik weet

Verwijderd

Maar back ontopic. Een legale mp3site weet ik niet. Wel weet ik dat er in het nieuws op de frontpage een paar dagen terug een bericht stond over een een spaanse mp3site die legaal beweert te zijn, maar waarvan het nog maar afwachten is of dat ook werkelijk zo is volgens de regels die zij bedacht hebben. Even het nieuws van de afgelopen paar dagen op de frontpage doorkijken dus en je hebt er eentje ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 mei 2003 @ 00:37:
Tis wel degelijk illegaal, als ik mijn muziek op iemands pc zou aantreffen en ik weet zijn ip, en hij verspreid het ook dan geef ik hem zeker aan. Simpel :7
Heb ik ook eens gedaan, kun je lachen de gemiddelde politieagent snapt daar geen reet van, maar goed, als jij jouw muziek op het internet zet en ik download dat, dan ben ik niet strafbaar, als ik het vervolgens ter verspreiding aanbiedt dus wel.

Verwijderd

www.mp3.com natuurlijk

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Verwijderd schreef op 23 mei 2003 @ 00:38:
[...]

Ja en als je kunt aantonen dat de onleesbaarheid niet aan jezelf is te wijten.
Ik denk dat we daarin van mening verschillen. Ook al is de schade aan jezelf te danken, kan je volgens mij niet 2x worden gevraagd om de vergoedingen aan de BUMA/STEMRA af te dragen. Het gebruiksrecht (licentie/auteursrecht) heb je immers al betaald.

Tenminste zo gaat het wel in de softwarebranche. Als je b.v. een corporate licentie windows hebt kan je bij iedere windows leverancier een media-kit (Installatie cd's) voor +/- € 12,50 kopen. Aangezien digitale dragers onder dezelfde auteurswet vallen als audio zou het dus ook voor audio moeten gelden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 mei 2003 @ 00:39:
Dat gaat niet op rechten worden betaald per kopie zover ik weet
de grap is dus dat er voor MP3 en midi nog helemaal niets is geregeld daarom is het ook zo'n zooitje

Verwijderd

Topicstarter
Cobra_Lup schreef op 23 May 2003 @ 00:42:
[...]

Ik denk dat we daarin van mening verschillen. Ook al is de schade aan jezelf te danken, kan je volgens mij niet 2x worden gevraagd om de vergoedingen aan de BUMA/STEMRA af te dragen. Het gebruiksrecht (licentie/auteursrecht) heb je immers al betaald.

Tenminste zo gaat het wel in de softwarebranche. Als je b.v. een corporate licentie windows hebt kan je bij iedere windows leverancier een media-kit (Installatie cd's) voor +/- € 12,50 kopen. Aangezien digitale dragers onder dezelfde auteurswet vallen als audio zou het dus ook voor audio moeten gelden.
Zou inderdaad best kunnen maar helaas heeft de Buma/Stemra nog niets geregeld voor MP3 of MIDI

Verwijderd

EINDELIJK een zinnige reactie. Wat een lading onzin hiervoor zeg.. (sorry hoor)
http://remix.kwed.org is een goede voor c64-remixes btw

Genoeg legale mp3s mensen. Kijk eens verder dan je neus lang is. Ik heb een grote verzameling van mp3.com met bands/mensen waar ik nog nooit van had gehoord, maar er zit ECHT goede muziek bij

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 00:44:
[...]

Zou inderdaad best kunnen maar helaas heeft de Buma/Stemra nog niets geregeld voor MP3 of MIDI
Is niet helemaal waar, de rechten berusten op de werken en niet op de drager of het medium van verspreiding. Immers een winkel moet ook buma/stemra rechten bepalen voor het publiekelijk laten horen van muziek. Deze rechten worden betaald voor het overbrengen van klanken door lucht.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Wat dit in I&T doet vraag ik me af... Kijk voor de gein eens in FAQ Internet & Telefonie en zie daar waar dit forum voor is.

Sowieso heeft een topic waar we allemaal op elkaar gaan lopen katten niet zo erg veel zin. Geef elkaar een hand en doe weer normaal ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.