Even hardop denken: apple gui te porten?

Pagina: 1
Acties:

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Hoi,

waarschijnlijk zit ik compleet fout bij de volgende stelling, maar zou graag weten waarom het niet gaat... (kwestie wat bijleren)

Mac OS X is gebouwd op Darwin, een unix variant, net zoals FreeBSD en linux in het verleden ontstaan zijn uit unix. Vermits vrij grote compabiliteit tussen deze OS'en (ports van allerlei programma's) vroeg ik mij het volgende af: Vermits de 'kern' van OS X in grote mate hetzelfde zou moeten zijn als een unix-distro moet de gui toch af te strippen zijn en over te zetten op een ander unix-based OS? Een OS werkt namelijk met layers, een beetje te vergelijken met het OSI-model voor netwerkverkeer.

Linux werkt, voor zover ik heb opgevangen, met XFree voor 'sturing' van de grafische desktop, met desktop managers die gebruik maken van deze XFree zoals KDE (correct me if i'm wrong). Heeft apple dan een compleet nieuwe 'X-server' gefabriceerd? Dan _zou_ deze (theoretisch) toch te porten moeten zijn op eender welk *nix systeem.

Als dit zo zou zijn zou dat al lang gebeurd zijn, mijn vraag aan jullie is waar zit ik fout in m'n redenering? B)

(sorry als ik overkom als een *nix-n00b, ken er nl ook niet al teveel van, ga deze vakantie windows van m'n desktop gooien)

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Als ik me niet vergis is er een enlightof gnome destop them edat op MacOS-X lijkt, smoelt je *nix doos tenminste mac-a-like :)

Porten zal wel veel werk zijn. MacOS gui is 'carbon' gebaseerd, waarschijnlijk moet je dit volledig omzetten om de boel te laten werken.

Als Mac nu es intel/amd based zou gaan werken in plaats van ppc dan is het een eitje.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

kijk voor de grap eens op http://developer.apple.com/ misschien kun je daar wat wijzer uit worden.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Robbeke
tnx voor de snelle reacties, maar wat Pantagruel zei is niet echt wat ik bedoelde. Het is niet mijn bedoeling om dat zelf te doen, of om een OS X op m'n x86 cpu te krijgen. Dat is toch verloren tijd. Wat bedoel je met 'carbon' gebaseerd? Blijkbaar gaat porten theoretisch wel maar praktisch teveel werk?

PipoDeClown: dat ga ik nu even doen ;)

edit: tnx pipo, weeral wat bijgeleerd, alleen begrijp ik nog niet echt waarom dat porten niet zo vanzelfsprekend is. Omdat je de sourcecode niet hebt?

[ Voor 21% gewijzigd door Robbeke op 23-05-2003 00:08 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Apple gaat zeker de Apple grafische rendering architectuur niet vrijgeven. Kan je porten wat je wilt, maar het gebeurt gewoon NIET.
Apple heeft behalve een goedkoop OS nml ook een hardwarelijn waar ze van leven. Heb je voor een redelijk bedrag een familielicentie voor je hele huis vol macs, betaal je bij MS voor elke PC een losse licentie.
Verschil MS en Apple: MS moet het van de software hebben, ze maken zelf amper hardware. Apple heeft al een grote sloot geld binnengekregen van de hardware. Zolang ze het alleenrecht op apple hardware hebben, en Mac OS X alleen op een apple draait, maken ze winst. Zodra Mac OS X geport wordt naar (x86) FreeBSD, kan Apple wel oprotten met zn OS: je koopt de architectuur die het goedkoopst is en plukt daar willekeurig een linux of BSD distro bij. In dat geval staat apple gewoon aan de kant toe te kijken hoe ze verlies draaien.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Robbeke schreef op 23 May 2003 @ 00:02:

edit: tnx pipo, weeral wat bijgeleerd, alleen begrijp ik nog niet echt waarom dat porten niet zo vanzelfsprekend is. Omdat je de sourcecode niet hebt?
Nou, zonder source valt er weinig te porten, dan bouw je een clone. En voor zover ik weet hebben ze bij apple alleen darwin naar x86 gedaan, en niet het gui-gedeelte, om te voorkomen dat niemand meer een mac koopt, maar wel hun software gebruikt op de x86.

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 19:30
_JGC_ schreef op 23 May 2003 @ 00:12:
Zodra Mac OS X geport wordt naar (x86) FreeBSD, kan Apple wel oprotten met zn OS: je koopt de architectuur die het goedkoopst is en plukt daar willekeurig een linux of BSD distro bij. In dat geval staat apple gewoon aan de kant toe te kijken hoe ze verlies draaien.
Hmm, laat ik nou toevallig een poos terug gehoord hebben dat Apple zelf naar x86 architectuur aan het overstappen is. Maar je hebt wel deels gelijk : ze bakken het wel zo dat "hun x86" niet compatibel is met de "PC x86" architectuur....

Maar de kansen worden groter.....

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:59
Grappig, dat gerucht dat Apple naar x86 zou overstappen blijft gewoon maar doorgaan he. Apple gaat niet overstappen op x86, ze gaan door met de PowerPC processor van IBM.

• Robbeke
over apple - microsoft zijn al talloze discussies en dat was eigenlijk niet de bedoeling van mijn topic, evenmin een discussie over het al dan niet overstappen van apple op x86 (wat idd niet het geval zal zijn met de nieuwe 64 bit ibm processor).

dit antwoord gaf een antwoord op m'n vraag:
Nou, zonder source valt er weinig te porten, dan bouw je een clone. En voor zover ik weet hebben ze bij apple alleen darwin naar x86 gedaan, en niet het gui-gedeelte, om te voorkomen dat niemand meer een mac koopt, maar wel hun software gebruikt op de x86.
waarvoor dank ;)

Pagina: 1