ervaringen bayesan filter spamassassin

Pagina: 1
Acties:

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-04 23:04
Wat zijn de ervaringen met de bayesan check in spamassassin 2.50+?

Voor de volledigheid een bayes filter maakt een db aan van alle woorden die ie in mail aantreft en wijst daar een spam of non-spam score aan toe. En het heeft de naam om bij een goede db 100% van de spam te detecteren met 0% false positieves.

Hiervoor werkte ik met bmf (bayesan mailfilter) die vanuit procmail werkte. Vooral omdat deze itt spamassassin identieke spams wel meerdere keren kan registreren in de db, had ik hier goede resultaten mee. 90+% van de spam mails wordt nl al door spamassassin gedetecteerd en de rest is vaak niet meer dan een mailtje met wat zogenaamde opt-in gegevens. Na een paar weken trainen filterde bmf alle spam die spamassassin liet liggen en had ik dus weer een schone inbox.

Maar goed waarom met 2 tools werken als spamassassin het ook in z'n uppie kan.
Na een periode van training heb ik nu genoeg geregistreerde spams in de db staan en werkt de bayes filter van spamassassin. Wat me opvalt is dat het filter vooral werkt als aanvulling in de zin dat het de score van al door andere filters gedetecteerde spam nog verder opgehoogt wordt. En dus ontvang ik nog steeds spam omdat ik nogmaals nogal veel zeer korte en moeilijk te herkennen spam mails ontvang.

Kortom ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen, het zou bv heel goed kunnen dat ik nog niet klaar ben met trainen.

Verwijderd

nu mozilla een goed mail filter heeft is spamassassin minder interessant geworden. maar toch is het een mooi programma :)

als ik jou was zou ik ook een virusscanner installeren die de mail checkt.(amavis)
dan verdwijnen veel mails al meteen. (.pifs van support@micrsoft.com bijvoorbeeld :D )
en je kan ook RBL aanzetten.

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
Ik kon het zo gauw op de site van spamassasing en in de GoT search niet vinden, maar werkt dit ook als laag tussen je mailserver (in mijn geval gmx.net) en je pop client (bij mij KMail) of moet je er perse een eigen server voor draaien?

Als die extra laag mogelijk is ga ik het wel testen namelijk...

edit: het ziet er naar uit dat procmail de email lokaal delivered... Dit word een leuk weekendje klooien :)

[ Voor 16% gewijzigd door |orion op 23-05-2003 00:19 ]

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-04 23:04
Voor compukid:

Doe ik al met mimedefang, ondersteunt spamassassin, wat html/mime ontwormers en een legertje virus scanners, ik heb gekozen voor Kaspersky vanwege z'n daemon mode. Bevalt me een stuk beter dan AmaVis.

En aangezien ik een PI servertje heb laat ik RBL's nog altijd over aan sendmail, niet optimaal maar wel lekker snel :)

En voor |orion:

Ja dat kan, procmail met de combo spamc/spamd laten werken, want wel zo snel en verder je popmail checken met fetchmail. Btw fetchmail gebruikt ook de lokale mailserver dus een sendmail/qmail whatever mailserver met spamassassin check kan ook nog.

Zo doe ik het ook, ik mag dan we een eigen subdomain met maiserver hebben het gros van de spam komt via fetchmail binnen, met de complimenten van chello zal ik maar zeggen :(

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

Ik werk al een tijdje met popfile, en ben daar tevreden mee. de meeste zooi wordt zonder problemen gevonden, en de finetuning is eigenlijk alleen inderdaad finetunen.

hitkans en goede gok ongeveer 97% en na fine tunen 99,9%

http://popfile.sourceforge.net/ FREE !

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !