Toon posts:

Welke controller voor IBM ultrastar 36xp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb hier een IBM scsi hardeschijf, de ultrastar 36xp (DRHS COMP IEC-950). Maar nu is het mij niet helemaa duidelijk welke controller ik hier voor nodig heb. Op de schijf staat LVD scsi. Heb hier wel een lvd scsi kabel, maar de aansluiting is stukje smaller als op de hdd. Ik dacht eerst dat ik een UW2 controller moest hebben, maar na wat plaatjes gezien te hebben weet ik het niet zeker.
Dus mijn vraag, welke controller moet ik aanschaffen.

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-03 09:42
Iedere normale ultra2 controller volstaat al. Als je nog een controller moet aanschaffen dan zou ik met het oog op de toekomst wel een u160 controller aanschaffen (of zelfs een u320).

ik heb nog wel een nieuwe Adaptec 29160lp voor 125 euro voor je ;)

Verwijderd

Topicstarter
Om deze aansluiting gaat het dus, zonder stroom aansluiting. Maar aansluiting is minder breed als kabel op plaatje 2.

http://home.kabelfoon.nl/~tjanssen/scsi.JPG
http://home.kabelfoon.nl/~tjanssen/kabel.JPG

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 23:06 ]

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Die aansluiting is 68 pins. Het beste kan je voor een dergelijke schijf een u160 controller met een adaptec of LSI-chippie kopen...

• ransbal
kan het geen sca80 aansluiting zijn? Deze is inderdaad iets breder dan de Male Connector van de kabel. Je kunt een sca80 schijf gewoon aan een scsi controller hangen, alleen moet je dan wel een sca80->68 connector hebben.

edit: heb ik ook voor je ;) voorbeeldje

[ Voor 30% gewijzigd door ransbal op 22-05-2003 23:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik dan niet gewoon kaart kopen met sca80 en u160 aansluiting kopen met oog op toekomst of zijn die ijselijk duur? Of is het dan goedkoper op u160 controller te halen met zon connector erbij?

Verwijderd

Topicstarter
Ja die aansluiting is het op 2e plaatje van convertor.
Dus dat zou ik een u160 controller kunnen kopen met zon convertor. Dan kan ik mijn eigen kabel gebruiken en eventueel later u160 schijven erbij kunnen zetten?

Ps. Ben op gebied van scsi nogal beetje leek zoals jullie al hebben gemerkt.

• ransbal
sca80 scsi kaarten zijn er bij mijn weten niet. SCA wordt meestal gebruikt in servers en kan hotswap gebruikt worden. De drivecage waar een dergelijke schijf ingeschoven wordt voorziet de schijf van de scsi- en stroomaansluiting. Deze manier van aansluiten is robuuster omdat het maar één connector is en omdat deze connector niet met pinnetjes werkt maar met een strip waar de spannings/signaals geleiders aan vast zitten.
Een drive cage wordt daarentegen wel met een normale 68 pins kabel op een controller aangesloten.

edit:
Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 23:19:
[...]

Ja die aansluiting is het op 2e plaatje van convertor.
Dus dat zou ik een u160 controller kunnen kopen met zon convertor. Dan kan ik mijn eigen kabel gebruiken en eventueel later u160 schijven erbij kunnen zetten?
ja :)
Ps. Ben op gebied van scsi nogal beetje leek zoals jullie al hebben gemerkt.
geeft niet, we hebben het allemaal moeten leren ;)

[ Voor 33% gewijzigd door ransbal op 22-05-2003 23:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, tnx.
Dan ga ik maar een u160 controller aanschaffen en zo'n convertor.
Nog een bepaald advies? Hoeft dus alleen een controller te zijn, heb hier een kabel met terminator.

• ransbal
Alleen een kaart is voldoende, maar laat de adaptec 19160 links liggen, die schijnt niet zo heel erg goed te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
adaptec 29160n word het denk ik. Kan ik voor 110 euro kopen, niet verkeerd dacht ik zo :D

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:39
Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 00:20:
adaptec 29160n word het denk ik. Kan ik voor 110 euro kopen, niet verkeerd dacht ik zo :D
Heb ook nog wel zo'n controller liggen. Voor die 110 euro krijg je erbij mij een SCA converter bij: scheelt toch weer 20 euro. Mail me even (hinke_comp@hotmail.com): kon geen email adres van jou vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door wezep op 23-05-2003 07:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dus de adaptec 29160n met een sca converter, lvd kabel met terminator.
Alleen krijg ik schijf niet aan gang, ik zal vast wel wat fout.
Met controle voor kijken wat er aan controller hangt krijg ik een time out.

Nu hoorde ik dat er jumper of force se mode moet zitten en 1 op dis par.
Klopt dit?

En je kunt op converter en op schijf de id instellen. Moet dit bij beide of is alleen converter of hdd genoeg?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Probeer, en gij zult vinden ;)

Verwijderd

meestal werkt een SCSI hdd gewoon gelijk al, zolang je het goede ID maar hebt ingesteld.
het ID op de converter aleen voldoet meestal.

Verwijderd

Topicstarter
Heb wat dingen uitgeprobeert nu.
Heb hem op id0 zitten, en jumper op dis par en force se mode.

Bij bios van de kaart krijg ik unexpected timeout has occurres. Als ie klaar is kun je kijken naar opties van schijf ofzoiets, dan staat er bij sense key, 02h - not ready.

En als ik pc gewoon laat opstarten krijg ik asyn - start unit request failed.

De hdd spint dus op, dan hoor je wat ratelen en tikjes, dan spint ie down, dan weer up en dan hoor je hetzelfde en dan krijg je de melding.

Verwijderd

deze foutmeldingen heeft (had) mijn IBM SCSI hdd ook, eerst stond mijn computer aan (al een paar dagen) en toe ik er achter zat te surven hoorde ik opeens van alles kraken uit die IBM. na een resart kreeg ik ook "start unit request failed" de HDD was plotseling overleden.
Ben bang dat jouw HDD ook is overleden, maat hoefd natuurlijk niet.
Ik moet wel zeggen dat Ik noot zo top ben geweest van de hele 68 pins IBM SCSI generatie.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
klinkt niet goed.

hoe kom je aan die schijf? Ik heb zelf 4 SCA schijven draaien uit een server, die doen het nog prima, ze waren ook erg goedkoop, maar soms moet je uitkijken omdat schijven die uit een server komen er bijvoorbeeld uitgehaald zijn omdat ze in hun "end of life" zitten, e/d.

plus dat als het een wat oudere IBM is hij redelijk wat herrie en hitte zal produceren.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Kon hem via via goedkoop krijgen. Hij zei zelf dat die schijf maar weinig gedraait heeft.
Maar als er wat aan mankeerde kon ik hem terug brengen, wat ik dus dan maar ga doen denk ik.
Dan ga ik maar weer op zoek naar andere schijf.

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Hum,

Ik kan me vergissen, maar was Single Ended niet de oudere (standaard) versie van SCSI (van Ultra en UltraWide) voordat LVD-SCSI op de markt kwam?
Dan moet de Force SE dus uit staan, je gebruikt tenslotte een LVD-controller en -kabels.

Verder is het vaak juist af te raden de parity uit staat, dus "dis par" moet niet zijn gejumpered.

Verder kun je ook op de disk via jumper aangeven dat ie automatisch een spinup doet bij start. Of dit kun je ook regelen in de SCSI-controller bios voor het betreffende SCSI-ID.

Verwijderd

Topicstarter
spinup doet ie ook wel, maar na wat geratel/getik spint ie weer down en daarna weer up.
En na even stopt ie weer en dan komt die meldin tevoorschijn.
Zonder jumpers werkt ie ook niet, dat was het 1e wat ik had geprobeert.
Pagina: 1