[CSS/PHP] Achtergrond variabel

Pagina: 1
Acties:

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 09:49
Howdi,

Even een vraag. Ik heb een site draaiende met php. De site bestaat uit een navigatiebalk en een inhoud veld. Beide werken met een stylesheet. Nou zou ik het volgende willen:

Op het moment dat ik het inhoudveld verander (doordat ik een andere link aanklik binnen mijn navigatieveld), zou ik zowel de achtergrond van het inhoudsveld alswel van het navigatiemenu willen wijzigen. Is dit mogelijk? Ik wil dus niet voor elke achtergrond een ander navigatiemenu maken, dus wellicht kan die door een variabele (in php of css).

De achtergrond is namelijk een image die zowel over de navigatiebalk als over het inhoudsveld loopt. En als ik de achtergrond van het inhoudsveld wijzig, klopt de combo inhoud/navigatie niet meer.

iemand suggesties?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

server-side (na post-back): andere class wegschrijven, of andere inline style attributen
client-side: met javascript de class veranderen, of de style attributen wijzigen

Intentionally left blank

• -W0kk3L-
Ik kan het client-side uitvoeren, maar kun je me hier een klein voorbeeldje van geven? Die class wegschrijven, bedoel je dat als php variabele en die dan later weer opvragen? Of begrijp ik je dan verkeerd?

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

-W0kk3L- schreef op 22 mei 2003 @ 22:44:
Ik kan het client-side uitvoeren, maar kun je me hier een klein voorbeeldje van geven? Die class wegschrijven, bedoel je dat als php variabele en die dan later weer opvragen? Of begrijp ik je dan verkeerd?
als je een link aanklikt, dan laad je dus een andere pagina neem ik aan? Ik begrijp niet zo goed wat je met 'navigatieveld' bedoelt namelijk.
client-side is makkelijk, neem dit voorbeeld:
HTML:
1
<input type="button" value="change color" onclick="document.body.style.backgroundColor='#ff0000';" />

zo kan je ook bepaalde elementen targetten:
HTML:
1
2
<span id="some_element" style="color: #ff0000">text in color</span><br />
<input type="button" value="change color" onclick="document.getElementById('some_element').style.color='#0000ff';" />

diezelfde style="", of eventueel een class="" als je met pre-defined styles in je stylesheet werkt, kan je natuurlijk serverside direct naar de HTML wegschrijven aan de hand van een variabele oid...

Intentionally left blank

• -W0kk3L-
Ik denk dat ik het niet goed omschreven heb. Ik probeer het te verduidelijken :)

Ik heb 2 frames. 1 frame (aan de linkerkant) bevat 2 links. Dit frame heeft achtergrond "links1". En het 2e frame staat aan de rechterkant en bevat tekst. Ook dit veld heeft een achtergrondje gemaakt "rechts1". Links1 en Rechts1 vormen samen 1 tekening (zolang je die pagina's open hebt staan).

Op het moment dat ik een van de links aanklik in het linkerveld, wijzigt het rechterveld (de inhoud met tekst dus) en ook het rechter achtergrondje wijzigd naar Rechts2. Hoe zorg ik ervoor dat het frame aan de linkerkant ook het achtergrondje Links2 wordt?

(en evt als ik de 2e link aanklik en het frame rechts krijg achtergrondje "rechts3", dat ook links het achtergrondje "links3" komt)

Snappie em nog? :D

• Rotjeknor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-02 15:29
Als je de site toch in php hebt zorg je daarmee toch gewoon dat het lukt...

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
if ($subpage == "bla")
{
  include('css_met_bla_als_achtergrond.css.php')
}
else
{
  include('css_met_ietsandersdanbla_als_achtergrond.css.php')
}

Ook Knor is aangestoken met het ligfietsvirus!

• satyriasis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07 22:05
En als je het helemaal in php wilt doen, dan maak je 1 css die door middel van variabelen in elkaar gezet wordt. Tis overigens wel even werk maar het werkt wel.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

-W0kk3L- schreef op 22 May 2003 @ 23:01:
Ik denk dat ik het niet goed omschreven heb. Ik probeer het te verduidelijken :)

Ik heb 2 frames. 1 frame (aan de linkerkant) bevat 2 links. Dit frame heeft achtergrond "links1". En het 2e frame staat aan de rechterkant en bevat tekst. Ook dit veld heeft een achtergrondje gemaakt "rechts1". Links1 en Rechts1 vormen samen 1 tekening (zolang je die pagina's open hebt staan).

Op het moment dat ik een van de links aanklik in het linkerveld, wijzigt het rechterveld (de inhoud met tekst dus) en ook het rechter achtergrondje wijzigd naar Rechts2. Hoe zorg ik ervoor dat het frame aan de linkerkant ook het achtergrondje Links2 wordt?

(en evt als ik de 2e link aanklik en het frame rechts krijg achtergrondje "rechts3", dat ook links het achtergrondje "links3" komt)

Snappie em nog? :D
bijvoorbeeld dit in je rechterpagina zetten:
JavaScript:
1
2
3
4
5
<script type="text/javascript">

parent.frames['linkerframenaam'].document.body.style.backgroundImage = 'url(links2.gif)';

</script>

Intentionally left blank

• -W0kk3L-
Thnx voor de tips!... ik ga de site weer ffies verknallen! :)

Crisp, dat was PRECIES wat ik nodig had :) thnx

[ Voor 30% gewijzigd door -W0kk3L- op 23-05-2003 16:39 ]

Pagina: 1