Toon posts:

[Director] tempo veranderen on mouseEnter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een filmpje van een rennend muisje. Dit is een kort filpje dat continue geloopt wordt. Wanneer de gebruiker met de cursor op het muisje staat moet het tempo met 10 fps versnellen.... hoe krijg ik dit voor elkaar? ik heb gezocht bij help maar die is volgens mij iets te beknopt.

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Als het goed is werkt het volgende

on mouseEnter
puppetTempo aantalfps
end mouseEnter

[ Voor 42% gewijzigd door Joove op 22-05-2003 23:56 . Reden: kleine weiziging tekst ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat werkt alleen wil ik dat hij bij elke mouseEnter versneld. + 10 elke keer weer.

Ik gebruik nu het volgende script:

on mouseEnter

puppetTempo oldTempo + 10

end

En krijg hierop de volgende foutmelding

-----------
Script error: Variable used before assigned a value

puppetTempo oldTempo +? 10

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
Verwijderd schreef op 23 mei 2003 @ 00:17:
Dat werkt alleen wil ik dat hij bij elke mouseEnter versneld. + 10 elke keer weer.

Ik gebruik nu het volgende script:

on mouseEnter

puppetTempo oldTempo + 10

end

En krijg hierop de volgende foutmelding

-----------
Script error: Variable used before assigned a value

puppetTempo oldTempo +? 10
heb je ooit wel een lingo gebruikt? wat is oldTempo en staat ie globaal?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
//main script
global gTempo
on StartMovie
  gTempo = 10;
end

//ergens een behaviour
global gTempo //opnieuw zeggen anders is gTempo een nieuwe var
on mouseEnter
  gTempo = gTempo + 10 //zo houd ie
  puppetTempo gTempo  
end

Mooier is in je main script een functie maar probeer dit eerst

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

hobbit_be schreef op 23 mei 2003 @ 01:46:
[...]

heb je ooit wel een lingo gebruikt? wat is oldTempo en staat ie globaal?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
//main script
global gTempo
on StartMovie
  gTempo = 10;
end

//ergens een behaviour
global gTempo //opnieuw zeggen anders is gTempo een nieuwe var
on mouseEnter
  gTempo = gTempo + 10 //zo houd ie
  puppetTempo gTempo  
end

Mooier is in je main script een functie maar probeer dit eerst
Ik denk dat deze code ook niet gaat werken... ik ben bang dat je de commentaar commando's van Lingo en PHP door elkaar haalt...

Maar toch lijkt het er op dat de TS niet echt veel kaas heeft gegeten van het programmeren in Lingo. (NOFI)

[ Voor 9% gewijzigd door Barracuda_82 op 23-05-2003 01:50 ]

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 07:58
Commentaal in lingo wordt dan '--' (zonder de ') O-)

Voor de rest is de lingo wel ok en moet het werken.
Maar, KTEINO, uit je opmerking blijkt dat je geen kennis hebt van Lingo, ga op de site van Macromedia een paar voorbeelden downloaden en probeer te begrijpen wat de scripts doen en hoe ze werken.

In principe werkt lingo net als asp en php en wat voor een taal dan ook met variablen die je moet (kan) definieren. In Lingo doe je dat met 'global'

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
-- main script, kan je gebruiken als moviescript of als framescript (plaats deze dan
-- in het bewuste frame in je scriptline
-- wat hieronder gebeurt is dat de variable gTempo de waarde van 10 krijgt
global gTempo
on StartMovie
  gTempo = 10;
end

-- ergens een behaviour
-- opnieuw zeggen anders is gTempo een nieuwe var
global gTempo 
on mouseEnter
  gTempo = gTempo + 10 --zo houd ie
  puppetTempo gTempo  
end

• hobbit_be
offtopic:
lol die comments ook, he :) twas weer een tijdje geleden trouwens // is toch in de meeste
programming lanuages de aanvaarde standaard (zoals AS van MM ;). Maar ja Lingo is dan ook echt een k*t taaltje : set the member of sprite 5 to 6; wtf :)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle hulp tot nu toe, de eerste problemen zijn inmiddels de wereld uit.

Nu zit alleen met iest anders.

Ik ben een filmpje aan het maken met een autotje. Dit autotje kan rustig op het hele scherm rond rijden. Nu wil ik op bepaalde plekken muren hebben. Plekken waar het autotje dus niet verder gaat. (Zie voorbeeldplaatje)

Afbeeldingslocatie: http://www.link-parties.com/voorbeeld.jpg

Nu denk ik dat het op te lossen is met intersect. Alleen weet ik niet hoe ik het autotje zo kan maken dat hij ook echt stopt bij de muren, en niet gewoon er over rijdt.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-08 17:28

alienfruit

the alien you never expected

Volgens kun je gewoon een mask toekennen aan de sprite en dan daar op intersecten, maar eerlijk gezegt heb ik al te lang niet meer met director gewerkt. Stageperiode he ;)
Wat bedoel je eigenlijk met een filmpje, ik neem aan een film loop?

Je kunt natuurlijk overigens ook doen zonder mask, gewoon een array maken met punten van de contour (bijv. alles wat niet rood [mask dus;)]) van de sprite en die vergelijken met een andere sprite.

[ Voor 30% gewijzigd door alienfruit op 27-05-2003 10:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is idd een filmloopje...

Het intersecten werkt wel. Ik weet alleen niet de code die ik moet gebruiken wanneer ze intersecten. Dus: "if sprite 6 intersects 11 then ????"

ipv van de vraagtekens moet dus de code komen te staan waardoor de auto helemaal blijft stil staan.

• hobbit_be
Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 10:55:
Het is idd een filmloopje...

Het intersecten werkt wel. Ik weet alleen niet de code die ik moet gebruiken wanneer ze intersecten. Dus: "if sprite 6 intersects 11 then ????"

ipv van de vraagtekens moet dus de code komen te staan waardoor de auto helemaal blijft stil staan.
yow dude - het mag toch duidelijk zijn dat je nog niet echt veel van Lingo kent dus ik raad je aan wat eenvoudiger spul te beginnen want ik ken je volgende vraag al: wat doe je als de muur scheef staat.

In ieder geval wat je wil doen moet zowat (niets moet) in lingo worden gedaan - daarvoor heeft je autoootje dan een heel simpele physics 'engine' nodig (maar is allemaal heel wat simpeleer dan je denkt)

om je wat specifieker verder te helpen (naar een site van een old buddy):

http://www.robotduck.co.uk/learning/index.htm

Verwijderd

Topicstarter
Ach ja... ik moet dingen afmaken voor school en af en toe leg ik de lat misschien wat hoog voor mezelf. Ik heb nu geen tijd om eerst allemaal boeken te leren.. dat komt in de zomer vakantie wel. Opzich weet ik best wel wat van lingo... ik mis alleen een paar essentiele basis stukken.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-08 17:28

alienfruit

the alien you never expected

hobbit_be; jup maar in principe als je mijn methode gebruikt heb je daar geen last van ;)
Natuurlijk heeft je auto fiets physics nodig

Ach, KTEINO ik ken een leraar bij mij op school die mijn code niet snapten vorig jaar :p
Pagina: 1