Toon posts:

[OC] Advies nodig voor OC van m'n systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb anderhalf jaar geleden ofzo een systeem gekocht, en ik wilde nu eens kijken of er nog mogelijkheden waren om de boel wat op te krikken. Ik heb hier alleen nog geen ervaring mee, hoewel ik dankzij de FAQ al wel wat meer te weten ben gekomen. Ik zal eerst even de relevante specs geven van mijn huidige systeem:
• Asus A7M266
• Athlon TB 1400
• 512 MB cas 2.5 naamloos (ik heb wel dat nr wat op die chip staat genoteerd maar kan geen site vinden waar ik kan checken van welke fabrikant het is)
• Asus GeForce 3 (v8200)
Dan zit er op de Athlon een standaard coolermaster koelertje op, op de northbridge (amd 761) een klein fannetje, en op de GF3 een heatsink + fan. De mogelijkheden van het mobo zijn verhogen van FSB en voltage van cpu en rest instellen, zover ik heb begrepen geen multiplier, die blijft greyed out terwijl de TB1400 niet gelocked is. In de kast (AOpen HQ48) is ruimte voor één casefan. Ik heb al een beetje met de FSB zitten spelen, maar met 140 mhz gooit ie m er al uit in spellen. Ik wil dus nu wat aan de koeling gaan doen want de proc. is nu idle 53 °C, stressed moet ik nog even testen.

Nu waar ik graag advies over zou willen hebben. Wat kan ik het beste doen om tot goede resultaten te komen met luchtkoeling. Zal ik behalve processor ook GPU doen? Casefan(s) noodzakelijk? Ik zat te denken aan de Zalman CNPS6000-Cu als CPU cooler en Zalman Heatpipe Cooler ZM80A-HP voor vid.kaart, iemand die daar slechte ervaringen mee heeft? Alle advies is welkom.

misschien dat iemand me persoonlijk wil helpen met icq.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Mijn advies is de FAQ

Verwijderd

Topicstarter
ja en bedankt, werk ik 10 minuten aan m'n post krijg je dit. Die heb ik gelezen, en als jij m gelezen had wist je dat de specifieke vragen die ik heb niet beantwoord worden.

Verwijderd

Overklokken

De basics

Over steppings en andere kwaliteitszaken

Intel-kwaliteit herkennen

AMD-kwaliteit herkennen

Over warmte en koeling

Overige voorbereidingen en aandachtspunten

Daadwerkelijk overklokken: FSB tweaking

Daadwerkelijk overklokken: multiplier tweaking

Trucjes

Kan mijn processor kapot als ik overklok?

Stress-testen van de CPU

Over maximale CPU temperaturen

Software-koeling van de CPU

Tot hoever kan ik overclocken?

Unlocken AMD Duron/Athlon

Unlocken Athlon XP

De multiplier verandert niet/doet raar na unlocken

Voltage mods

De beste koeler

"Mijn pc doet het niet meer / is instabiel!"

Airflow
Dit zijn alle hoofdstukken uit de faq, ik denk dat je niet alles goed gelezen hebt. Ik zou zeggen lees alles eerst eens aandachtig door en probeer wat er in de faq staat.

Verwijderd

Zalman CNPS6000-Cu als CPU cooler en Zalman Heatpipe Cooler ZM80A-HP voor vid.kaart heb ik ook, werkt prima.
6000-cu is echter vooral aan te raden voor de stilte, niet zozeer voor oc-en, is wel beter dan die standaard meuk, maar zoals je vast wel weet roeleert delta zeer voor oc-en...

Zorg bij die hp80 wel voor goede airflow als je gaat overklokken, of anders een stevige fan erbij/erop

Btw gebruik de search

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 mei 2003 @ 22:20:
ja en bedankt, werk ik 10 minuten aan m'n post krijg je dit. Die heb ik gelezen, en als jij m gelezen had wist je dat de specifieke vragen die ik heb niet beantwoord worden.
Als in die 10 minuten die je aan je post hebt besteed nu eens de FAQ GOED had gelezen en bovendien wat reviews over koelers......dan was je nu al veel verder. Bovendien zijn er honderden topics over 'hulp bij OC'en' met de search te vinden. Vergeet niet dat dit DOC is: die 'D' staat voor Diehard. Er wordt dus van je verwacht dat je de echte basics (waar dit IMO onder valt) d.m.v. de FAQ en de Search zélf aanleert...... B) ;)

EDIT: Dat wil overigens niet zeggen dat je op een vreselijk hoog niveau moet zitten om mee te kunnen praten hier, dat is natuurlijk onzin 8)7
Overigens zeg je dat de specifieke info niet in de FAQ te vinden is. Dat klopt, want het is ook een algemene FAQ en niet speciaal bedoeld voor jouw configuratie. Je kan er echter wel de info uit halen die op jouw systeem van toepassing is.

Verdere specifieke info over bijv. welke fans/heatsinks je moet kopen haal je niet uit de FAQ, maar uit de GoT zoekfunctie en de vele reviews en round-ups @ i.net.

[ Voor 31% gewijzigd door Tweeke op 22-05-2003 22:38 ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Verwijderd

Topicstarter
oke fair enough, die faq heb ik echt goed gelezen, maar misschien moet ik het maar allemaal zelf maar uitproberen. Excuses voor het verstoren van de echte die-hards.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 22:17:

Nu waar ik graag advies over zou willen hebben. Wat kan ik het beste doen om tot goede resultaten te komen met luchtkoeling.
Een andere koeler kopen. Een Zalman is voor stilte. De heatsink is best ok als je er een flinke fan boven zet. De stilte is weg dan..maar dat blijft toch met luchtkoeling. Goede luchtkoeling = herrie ;)

Goede heatsinks:
Swiftech
Alpha
Thermalright

Allemaal met fan naar keuze. Ik zou iets van 40cfm nemen. De meeste fans die dat geven maken een acceptabel geluid (+/- 32dB).
Zal ik behalve processor ook GPU doen?
Moet je helemaal zelf weten :) Niet noodzakelijk iig.
Casefan(s) noodzakelijk?
Nope, maar kan wel veel helpen..heel veel zelfs. (zie ook de FAQ daarover)
Ik zat te denken aan de Zalman CNPS6000-Cu als CPU cooler en Zalman Heatpipe Cooler ZM80A-HP voor vid.kaart, iemand die daar slechte ervaringen mee heeft? Alle advies is welkom.
Zalman maakt echt topspul, maar niet om goed te koelen. Het is gemaakt om stil te zijn en dat is het dan ook.
misschien dat iemand me persoonlijk wil helpen met icq.
Dat word als "not done" gezien ;) GoT is niet alleen voor jou namelijk.

Ik geef je nu een slotje. De reden hiervoor is dat de topics zoals deze niet te tellen zijn. Sorry.. Ik heb je al een eind geholpen, dus het moet wel lukken denk ik :) Succes ermee.
Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 22:36:
oke fair enough, die faq heb ik echt goed gelezen, maar misschien moet ik het maar allemaal zelf maar uitproberen. Excuses voor het verstoren van de echte die-hards.
Mja..met Smiling Pitbull's post en mijn post erbij ga je het wel redden denk ik ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.