Toon posts:

Geheugen verbrand, meer kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag medetweakers,
Zojuist heeft zich een drama afgespeeld hier :), ik heb een pc met een Asus K7M moederbord met SD-ram sloten. Ik wilde het geheugen uitbreiden en heb 256 MB sd-ram gekocht en erin gezet.

Ik zet de computer aan en ruik een brandlucht opkomen. Dus ik zet meteen de computer weer uit. Ik heb het geheugenbankje bekeken en daarvan zijn een stuk of 2 of 3 pinnetjes zwartgeblakerd en een stikkertje wat erop zat is helemaal verschrompeld..., tevens is het geheugen slot een beetje zwart geblakerd.

Ik heb toen het geheugen eruit gehaald en probeerde wederom die pc te booten. Hij bleef hangen bij "Initializing primary hd" oid, hij kon de eerste hd dus niet vinden. Ik de pc weer uit, hd's(twee IDE schijven) eens loshalen en aanzetten, toen bootte hij gewoon door en melde netjes dat er geen os gevonden kon worden.

Daarna de hds er weer ingezet en hij boot weer normaal.

Dan nu mijn vragen:
- Hoe kan ik bepalen of er meer kapot is?
- Hoe betrouwbaar is die pc nu nog? er staat best belangrijke data op die hds en backuppen wordt moeilijk omdat ik geen schijfruimte heb om dat te backupen(de beide schijven bevatten samen 160gb aan data)
- Kan ik misschien nog mn geld terug krijgen van dat geheugenbankje?

Ik durf em namelijk nauwelijks meer aan te zetten, ik ben bang dat er dan nog meer sneuveld.

Verwijderd

Misschien even een domme vraag maar het komt wel vaker voor, heb je het reepje er niet verkeerd om ingedrukt?

• timstegeman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07 20:47
Kan die nog wel hardware vinden? Bijvoorbeeld de Video of lan kaart ?

• timstegeman
  • Laatst online: 31-07 20:47
Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 21:46:
Misschien even een domme vraag maar het komt wel vaker voor, heb je het reepje er niet verkeerd om ingedrukt?
Kan dat?

Er zitten toch van die uitsparingen in?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 mei 2003 @ 21:46:
geen flauw idee, maar zoals je kunt lezen is het reepje nu een beetje verbrand en zal ie t uberhaupt niet meer doen..., ik heb zelf al redelijk vaak wat geheugen in pc's gestopt en nooit problemen gehad.

Dat reepje geheugen zal verloren zijn, en die geheugenbank ook, maar de rest?
ik ben namelijk bang dat als ik em weer aanzet dat ik dan nog meer mol...
blade82 schreef op 22 mei 2003 @ 21:47:
Kan die nog wel hardware vinden? Bijvoorbeeld de Video of lan kaart ?
Na het drama heb ik hem nog 2 keer geboot zoals je kunt lezen, de eerste keer deed ie het niet(zoals in mn startpost staat :)) en de tweede keer bootte hij gewoon, alles leek het te doen, maar heb toen alleen even snel gekeken of de HDs nog te benaderen waren(en dat waren ze) en toen heb ik hem gauw weer uitgedaan, omdat het nog steeds branderig rook....:), en ik dus redelijk bang ben dat hoe langer ie aanstaat hoe meer ik mol....

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 21:50 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

blade82 schreef op 22 mei 2003 @ 21:47:
[...]

Kan dat?

Bij SD-RAM zitten die nagenoeg in het midden. Dus het is wel mogelijk, mits met kracht gehandelt wordt (hamer) :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

blade82 schreef op 22 May 2003 @ 21:47:
[...]

Kan dat?

Ja maar dat merk je dus niet altijd, als je gewoon hard drukt (serieus) dan kan de chip er ook gemakkelijk verkeerd om in. Je zegt namelijk dat er een stuk of 3 pinnen kapot zijn, daarom zou het ook dat kunnen zijn. Het lijkt me namelijk gewoon niet aannemelijk dat zo'n chip meteen kapot brand, hij moet er verkeerd in gezeten hebben.

Kun je misschien een foto maken van die sdram chip? Je kan trouwens altijd je garantie proberen te claimen, alleen als dat moederbord kapot is dan ben ik er bijna zeker van dat je dat zelf zal moeten vergoeden.

• TD-er
  • Laatst online: 15-08 19:33
100% zeker dat je het geheugen er verkeerd om in hebt gedaan.
Ik heb het op de TD vaak genoeg gezien dat mensen met zo'n module terug kwamen. Dan nog glas hard volhouden dat ze het goed erin hebben gezet. Trek je de kast open, waar de klant bij staat, en laat je de verbrande pinnen zien op zowel de socket als de dimm en die komen dan overeen.
Jammer maar helaas joh.
Ik hoop voor je dat er geen printsporen zijn doorgebrand op je mainboard. Vaak kun je de andere sloten dan nog wel gebruiken. Test voor de zekerheid ff met docmem (www.simmtester.com), voordat je weer aan de slag gaat. Je wilt geen schrijf-operaties naar je disk doen met rot geheugen.

Ik zou het ook niet terecht vinden als je dat gaat proberen te claimen bij de Technische Dienst. Het is je eigen fout, hoe hard het ook klinkt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 mei 2003 @ 21:50:
[...]
Kun je misschien een foto maken van die sdram chip? Je kan trouwens altijd je garantie proberen te claimen, alleen als dat moederbord kapot is dan ben ik er bijna zeker van dat je dat zelf zal moeten vergoeden.
You're wish is my comment! :)

Hier is een ongecomprimeerde foto
http://members.home.nl/ruudgreven/IMG_1276.JPG

Maar jongens, begrijp me goed, dat geheugen is kapot, dat weet ik..., ik ben alleen benieuwd hoe risicovol het nu nog is om mijn pc te booten...

Dat ding stond eerder 24 uur per dag aan, maar dat zie ik dus niet zitten voorlopig...
TD-er schreef op 22 mei 2003 @ 21:59:
Ik zou het ook niet terecht vinden als je dat gaat proberen te claimen bij de Technische Dienst. Het is je eigen fout, hoe hard het ook klinkt.
Het zou inderdaad goed mijn eigen fout kunnen zijn..., maar ik ga het toch even navragen bij de winkel, ik ken die winkel als een redelijk schappelijke winkel, dus wie weet..., zo niet dan heb ik pech..., ik hoop alleen dat de rest van die pc nog heel is...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 22:02 ]

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ach tuurlijk wel, wie weet is die winkel soepel en zeggen ze van kom maar op, krijg je een nieuwe. Gewoon proberen.

Verwijderd

Test voor de zekerheid ff met docmem (www.simmtester.com), voordat je weer aan de slag gaat. Je wilt geen schrijf-operaties naar je disk doen met rot geheugen.
Dit is een erg goede tip ja, ik zou dit zeker snel even proberen. Ik heb wel is gewerkt met geheugen dat te hoog overclockt was en dat dus fouten maakte. Nou m'n fat tables waren helemaal door de war en corrupt, veel data verloren.

Maar ik denk zelf dat je nog wel met deze pc verder kan werken, alleen aan geheugenuitbreiding hoef je zeker niet meer te denken.

Edit: Wat vreemd zeg dat die pin daar verrot is. Ik zou op het eerste gezicht na deze afbeelding gezien te hebben niet aan een verkeerd gemonteerde dimm denken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 22:11 ]

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:58
het lijkt mij vrij veilig om het gewoon weer aan te zetten en tja probeer toch naar die winkel te gaan misschien was het reepje wel brak
you never know
suc6 ermee!!

*psnprofiles* Ioniq Electric Premium 38kW / Mustang Mach-E ER RWD

• TD-er
MegaJurk schreef op 22 mei 2003 @ 22:02:
Ach tuurlijk wel, wie weet is die winkel soepel en zeggen ze van kom maar op, krijg je een nieuwe. Gewoon proberen.
Met als gevolg dat ze op een gegeven moment moppers krijgen van het hoofdkantoor, omdat ze dingen innemen die duidelijk niet voor de verantwoording (lees: kosten) zijn van de winkel. Dan krijg je dus dat de betreffende TD moeilijker gaat doen met het innemen en omruilen van goederen. Uiteindelijk moeten die kosten weer doorberekend worden in de eindprijs.
Daar is niemand bij gebaat op de langere termijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
TD-er schreef op 22 May 2003 @ 21:59:
100% zeker dat je het geheugen er verkeerd om in hebt gedaan.
Ik heb het op de TD vaak genoeg gezien dat mensen met zo'n module terug kwamen. Dan nog glas hard volhouden dat ze het goed erin hebben gezet. Trek je de kast open, waar de klant bij staat, en laat je de verbrande pinnen zien op zowel de socket als de dimm en die komen dan overeen.
Jammer maar helaas joh.
Ik hoop voor je dat er geen printsporen zijn doorgebrand op je mainboard. Vaak kun je de andere sloten dan nog wel gebruiken. Test voor de zekerheid ff met docmem (www.simmtester.com), voordat je weer aan de slag gaat. Je wilt geen schrijf-operaties naar je disk doen met rot geheugen.

Ben ik met je eens TD-er.

100% verkeerd om erin gedaan! |:( (Zonde hoor)
Zeker nadat in de foto heb gezien!
Gelukkig is het een goedkoop OEM-latje en geen dure Kingston ofzo. (Die je op dit zeker geen garantie zouden geven)

In mijn tijd op de TD van een PC winkel heb ik dit vaak genoeg gezien. Er branden altijd enkele sporen door en een paar Rammetjes.

Jammer maar dit is een eigen fout dus no garantie als je bij mij dat latje zou komen terugbrengen. :O

[ Voor 9% gewijzigd door Stinger666 op 23-05-2003 01:30 . Reden: Foto gezien! ]

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
De winkel kan hem zeker ook niet terug sturen want geen enkele leverancier accepteerd een doorgebrande module voor RMA

edit: flink heet geworden die module als je die stickers zo ziet

[ Voor 23% gewijzigd door htol op 23-05-2003 01:37 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

htol schreef op 23 May 2003 @ 01:35:
De winkel kan hem zeker ook niet terug sturen want geen enkele leverancier accepteerd een doorgebrande module voor RMA

edit: flink heet geworden die module als je die stickers zo ziet
De winkel zal hem denk ik inderdaad niet omruilen vanwege wat jij zegt, of je moet een winkel hebben die wel HEEL erg graag z'n klanten wil houden ofzo :P

Maar dit hoeft niet perse een probleem te zijn met verkeerde plaatsing van de module! Ik heb ook vaak genoeg doorgefikte modules in m'n handen gehad (heb er zelfs nog wel eentje liggen ergens hier).

Meest voorkomende oorzaken bij ons (van klanten dan):
- verkeerd om in slot gezet
- niet helemaal vastgezet, wel goed in slot
- voeding brak, sloopt moederbord + ram + cpu + videokaart + pci (komt VAAK voor)

Ik heb hier ook nog een Asus K7M liggen en je moet echt opletten met wat je erin prakt, die ik hier heb liggen zit aangesloten op een cheapass JNC voeding (net vervangen door een Aopen maar nog niet getest op betere werking).

Hij slikt in elk geval al geen Samsung single sided 256 MB, dan herkent ie maar 128.
Hij slikt 1x 128, hij slikt 2x 128, maar bij 3x 128 MB is een random module stuk volgens memtest86.
Wissel je ze om, dan is er weer een andere "kapot".
Terwijl ze het in mijn MSI K7T Turbo gewoon doen gezellig met z'n drieen naast elkaar.

Die problemen met dat bord zijn er al vanaf het begin .... hij is van m'n vader en die heeft op gegeven moment van ellende maar een upgrade gedaan want geheugen uitbreiding kregen we gewoon niet voor elkaar.
Vandaar dat ik em nu aan het uitproberen ben met een andere voeding

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:30
Voordat je hem weer aan zet moet je eerst de kontakjes eens bekijkken ik heb dit ook een keer gehad nadat ik een verot kontaktje had weggehaald kon de boel weer gewoon draaien (minus een dimm slot)

Verwijderd

Een doorgebrande module hoeft absoluut niet te betekenen dat het er verkeerd om heeft gezeten, een collega van mij kwam een keer met een DDR-module terug die in de PC spontaan begon te roken, en ja, hij zat er wel goed in

• TD-er
Verwijderd schreef op 24 May 2003 @ 11:18:
Een doorgebrande module hoeft absoluut niet te betekenen dat het er verkeerd om heeft gezeten, een collega van mij kwam een keer met een DDR-module terug die in de PC spontaan begon te roken, en ja, hij zat er wel goed in
Wel als er maar een paar (ongeveer 3) printsporen zijn weggebrand en er 2 chips zijn doorgebrand. Ik heb ook wel eens een module min of meer spontaan in rook op zien gaan en die zag er toch heel wat meer gehavend uit.

Verwijderd

Dat doc-mem, is dat zo'n referentie wat betreft geheugen? Mijn Win2k doos draait a 2 jaar met hetzelfde geheugen en nooit problemen gehad. Draai ik 1 keer dit programma, dan gaat de PC compleet over zijn nek. Programma loopt geheugen door en ineens een zwart beeld, 3 piepjes en PC schakelt uit. Als 1 programma kritisch is, dan is het wel Windows 2000. Dus dat memdoc raad ik ook niet iedereen aan. Mijn systeem draait gewoon stabiel. Het kan er aan liggen dat docmem 100 MHz en 133 MHz geheugen bij elkaar niet grappig vindt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:17
Doc-mem? ken ik niet, wat ik wel ken is memtest86. Was vanmorgen iemand die problemen had met zn windows 98 register. BIOS test: geheugen ok, HIMEM test: geheugen ok...
Memtest86 erin: hele tijd wachten en ineens 6 adressen kapot. Niet een enorm brakke dimm dus, maar wel onbruikbaar. Nieuwe erin, memtest86 weer gedraaid: probleem opgelost.

• TD-er
docmem draait vanaf een flop, waar bij de installatie FreeDOS op wordt gezet, het draait dus niet onder windows.
Dat is ook helemaal niet verstandig, want het schrijft data op alle adressen van het geheugen en zou dan dus ook de gegevens van windows overschrijven in het geheugen.
Docmem is vergelijkbaar met Memtest86, alleen scanned het iets sneller (was tenminste wel het geval een paar jaar geleden, ik heb begrepen dat memtest86 de laatste paar jaar flink verbeterd is.

Verwijderd

Ik heb de flop stand-alone gedraaid, dus zonder Windows 2000.....
Pagina: 1