PIII Coppermine met FC-PGA 2?

Pagina: 1
Acties:

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 17:19
Ik heb van de week een PIII coppermine 1ghz, S370, FC-PGA besteld bij een webshop. Nu kreeg ik vanavond een mailtje dat ze deze op het moment niet meer op voorraad hebben maar dat ze de volgende proc nog wel hebben:

INTEL PIII 1.2GHZ(133) 256KBC FCPGA2 TRAY

Naar mijn weten zijn PIII procs met FC-PGA2 behuizing geen coppermine maar tualatin procs.

Aangezien mijn Asus CUV4X mobo alleen coppermine procs slikt heb ik gevraagt of ze nog andere P3 coppermine procs hebben omdat mijn mobo niet werkt met tualatin procs. Nu kreeg ik daarop het volgende antwoord:
INTEL PIII 1.2GHZ(133) 256KBC FCPGA2 TRAY

Deze staat niet op onze site en is dan ook geen Tualatin processor.
Deze heeft maar 256Kb cache.
Nu kan ik het verkeerd hebben maar coppermine is volgens mij gestopt bij 1133 mhz en had alleen een fc-pga behuizing.

Nu zou ik graag willen weten wie hier gelijk heeft en of deze proc op mijn Asus CUV4x zou passen. :)

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 19:00

LopeZ

Too much is never enough

Gaat niet passen, jouw bord is FCPGA en de cpu FCPGA2, dit hoeft niets met de core te maken maar de verpakking van je cpu wordt zo genoemd :)
Er zijn zeker PIII's met FCPGA2 maar volgens mij niet op 1,2Ghz. Je zou dan moeten vragen naar een SSPEC code van de doos/cpu.
Dalijk schepen ze je nog af met een celeron tualatin :X

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Er bestaan idd Coppermine's met FCPGA2 package. Echter, er bestaan _geen_ 1.2GHz Coppermine's! Zo te lezen veronderstelt die shop op basis van de L2 cachegrootte dat het een Coppermine betreft, dat hebben ze dan mis want Tualatins bestaan er in twee soorten: die met 256Kb L2 en de P!!!-S versie met 512Kb L2 (de enige Tualatin versie die kan SMP'en overigens)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Toevallig is vandaag net het mini-overzicht INTEL-AMD CPU's toegevoegd aan de FAQ O-). Hierin kan je zien dat de Tualatins idd een FCPGA2 packaging hebben, waardoor het niet gaat passen. Maar zelfs als het zou passen, ik heb hier ook een CUV4X-(E), en die eet toch echt geen snellere proc dan een P3 1Ghz ;) Dus mail maar fijn dat je die proc gewoon niet op je mobo kwijt kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Remy op 22-05-2003 19:50 ]

LinkedIn
Instagram

• Remi
LopeZ schreef op 22 mei 2003 @ 19:44:
Gaat niet passen, jouw bord is FCPGA en de cpu FCPGA2, dit hoeft niets met de core te maken maar de verpakking van je cpu wordt zo genoemd :)
Er zijn zeker PIII's met FCPGA2 maar volgens mij niet op 1,2Ghz. Je zou dan moeten vragen naar een SSPEC code van de doos/cpu.
Dalijk schepen ze je nog af met een celeron tualatin :X
Mja ik weet wel dat er ergens iets niet klopt, of hij heeft zelf de verkeerde info gekregen of hij heeft een zeldzame proc van Intel in z'n klauwen en dan kan ie um beter op ebay zetten.

• Twynn
  • Laatst online: 17-08 13:29
ReemF schreef op 22 May 2003 @ 19:48:
Toevallig is vandaag net het mini-overzicht INTEL-AMD CPU's toegevoegd aan de FAQ O-). Hierin kan je zien dat de Tualatins idd een FCPGA2 packaging hebben, waardoor het niet gaat passen.
Passen doet het wel.. package zegt niks over de pin-layout, en die is gewoon gelijk voor elke socket370 processor..
Dat 't niet werkt is natuurlijk een ander verhaal..
Maar zelfs als het zou passen, ik heb hier ook een CUV4X-(E), en die eet toch echt geen snellere proc dan een P3 1Ghz ;) Dus mail maar fijn dat je die proc gewoon niet op je mobo kwijt kan.
1133 zou gewoon moeten werken op dat mobo.. Maar die procs zijn echt zeldzaam..(zijn ook door intel uit de handel genomen omdat ze niet stabiel genoeg waren).

• Remi
Twynn schreef op 22 May 2003 @ 19:59:
[...]

Passen doet het wel.. package zegt niks over de pin-layout, en die is gewoon gelijk voor elke socket370 processor..
Dat 't niet werkt is natuurlijk een ander verhaal..
FCPGA2 heeft een andere aansturing en is iets anders qua voltage volgens mij. Er zijn wel fcpga naar fcpga2 converters hiervoor. Maar je moederbord moet het iig wel ondersteunen en dat doet die van mij niet.

• Twynn
  • Laatst online: 17-08 13:29
Remi schreef op 22 May 2003 @ 20:06:
FCPGA2 heeft een andere aansturing en is iets anders qua voltage volgens mij. Er zijn wel fcpga naar fcpga2 converters hiervoor. Maar je moederbord moet het iig wel ondersteunen en dat doet die van mij niet.
Hmm.. We gaan hier een beetje offtopic, maargoed :)
Ik zal het even proberen uit te leggen.

FCPGA2 zegt helemaal niks over spanningen, type processor, pin layout of whatever...

FCPGA/FCPGA2/PPGA zijn alleen maar package-vormen.. Verschillende vormen van behuizing dus. FCPGA staat voor Flip Chip Pin Grid Aray. 2 is alleen maar een achtervoegel voor een 2e vorm.. Met heatspreader dus :)
PPGA staat voor Plastic Pin Grid Aray.. Een iets andere behuizing dus..

Echter zijn P4's volgens mij ook voorzien van een FCPGA2 behuizing.

Dan hebben we de socket/slot type van de processor.. Da's in alle gevallen van de P3 en de niet van slot-1 voorziene celerons socket 370.
Socket370 is puur de layout, en beschrijft de uitvoering van de aansluitingen.. Dus hoever staan de pinnetjes van elkaar, welke vorm hebben ze.. Dat soort zaken.
't zegt wederom niks over de functie van de pinnen..

De uiteindelijke processor is een combinatie van package, het socket type, en de pin-beschrijving (welke pin heeft welke functie, en hoe moet deze aangestuurd worden).

tualatin is dus een processorvorm, waar intel bepaalde pin-functies aan heeft gegeven, de aansturing heeft beschreven, besloten heeft dat deze in een socket 370 aansluiting past, en een fcpga2 behuizing heeft.
En die aansturing is inderdaad iets anders.. Voor de tualatin is een ander type bus gekozen. Die werkt standaard op 1.45 V, en dat is veel lager als de 1.65-1.75V die een standaard coppermine heeft.

Hmmzz.. 't is een hele lap text geworden ;)

• Remi
Twynn schreef op 22 May 2003 @ 20:21:
[...]
Hmmzz.. 't is een hele lap text geworden ;)
Ok ok ik zei het een beetje verkeerd. De Tualatin heeft een andere aansturing dan de Coppermine. De behuizing heeft daar niks mee te maken. ;)

But thx voor de info, altijd handig om te weten. :)
Pagina: 1