subwoofer: wie kent dit principe en hoe sluit ik het aan?

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogaards
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb m'n subwoofer voor de gein eens uit elkaar gehaald (een JWS Sub 60, passief) en weet eerlijkk gezegd niet wat voor principe ze hier nu gebruikt hebben. Ik heb al gezocht op het internet, maar het dichtst in de buurt komt het push-pull principe, maar ik vraag me af of dat hier ook van toepassing is.

De twee speakers zijn dus letterlijk tegenover elkaar/ boven op elkaar geplaatst, ze stralen dus naar elkaar toe. Het vreemde vind ik dat één driver een gesloten kast heeft en de ander een fikse bassreflexpoort.

Ik weet dat dit qua kwaliteit drie keer niks is (kostte twee jaar geleden iets van f 99,-), maar ben eigenlijk wel benieuwd of iemand iets meer van dit principe weet.

Daarnaast wil ik graag weten hoe ik dit precies moet aansluiten. Op dit moment gebruik ik de sub voor m'n thuistheaterje en zit hij via een aparte versterker op het LFE kanaal van m'n surround versterker aangesloten. (dus: surroundversterker => monokanaal naar gewone versterker => via linkerluidsprekeruitgang aangsloten op linkeringang subwoofer).

Nu ik de binnenkant van de sub heb gezien krijg ik sterk het idee (let hierbij ook even op de bedrading) dat allebei de terminals aangesloten moeten zijn omdat anders de "binnenste" sub geen signaal krijgt en dus passief wordt.

Ik ben erg benieuwd of mijn logica klopt en zo ja, hoe ik dat dan voor elkaar ga krijgen via het LFE kanaal van mijn surroundversterker.

Afbeeldingslocatie: http://www.familiebogaards.nl/subwoofer/alles.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familiebogaards.nl/subwoofer/filters.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familiebogaards.nl/subwoofer/overview.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door bogaards op 22-05-2003 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat waarschijnlijk beter met [img][/img]
offtopic:
proficiat

En als je ze wat resized zou het helemaal perfect zijn :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:30
en zonder spaties ;)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog niet helemaal een idee hoe het principe in elkaar zit, maar hoe aan te sluiten kan ik wel zeggen.

Het beste is om het mono signaal uit je AV amp te splitsen naar 2xmono, zodat dus je versterker met z'n links+rechts eindtrap de sub kan aansturen.

Heb je geen zin om zo'n kabeltje te kopen dan zou je in principe ook met alleen het links kanaal de beide woofers kunnen aansturen. Het ligt dan aan hoeveel ohm de drivers zijn of je ze inter parallel of in serie aansluit. Zoek dat in dat geval ff op. ;)

O resize je pics even, dat doe je zo:
code:
1
 [img=500,]url[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogaards
  • Niet online
Voor de duidelijkheid, de drivers hangen dus direct tegenover elkaar, zoals: {}
De linkerspeaker op de foto ligt normaal gesproken ondersteboven op de ander speaker.

Wat de aansluiting betreft: de binnenste speaker is op het rechterkanaal aangesloten, de buitenste (die met de reflexpoort) is aangesloten op het linkerkanaal. Dit is wat ik uit de draadaansluiting heb kunnen halen. Ik heb het idee dat dit ook iets met het faseverhaal te maken heeft. ik heb echter meer verstand van computers, dan van luidsprekers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aha, als de voorste ruimte bass-reflex is dan heb je een 4e orde compound bandpass subwoofer. :7

Dat zijn dus 2 systemen gecombineerd.

Bandpass is de vorm van de kast (achterste ruimte gesloten en voorste bass-reflex) en compound de manier van woofergebruik (de woofers die op elkaar zitten)

Belangrijk bij het aansluiten, hoe je ook doet, is dat je de polariteit goed hebt. Je hoort het meteen als je hem verkeerd hebt aangesloten, de bas is dan erg slecht, goed aangesloten hoor je hem veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogaards
  • Niet online
heb je een suggestie voor het polariteitgebeuren? Want de grote vraag die ik nu heb is hoe ik van een mono-uitgang vier aansluitingen voor deze speakers krijg....

Zoals ik het nu begrijp uit de aansluitingen hebben ze via een condensatortje de lage en hoge tonen gefilterd zodat de hoge tonen doorgestuurd kunnen worden naar sattelietspeakers. In mijn geval heb ik die functie helemaal niet nodig, dus heb ik het idee dat ik die er gewoon tussenuit kan gooien. M'n surroundversterker (overigens is het een Sony DE-675) regelt zelf al dat alleen de laagste tonen richting sub en/of LFE kanaal gaan, dus echt nodig heb ik zo'n passief filter niet.

net gevonden: http://www.mr2.com/FAQ/rac-faq_4.html

Volgens deze site is mijn sub een 6th order isobaric dual-reflex bandpass 8)
Da's dus geregeld, maar nu de praktijk nog: hoe krijg ik dit het best aangesloten :)

[ Voor 16% gewijzigd door bogaards op 22-05-2003 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat filter heb je nu idd niet nodig, maar je gebruikt hem ook niet, lekker laten zitten niks aan de hand.

Je haalt geloof ik 2 dingen door elkaar. 1 driver moet je aansluiten met 2 draden, + en -, dat heeft verder niks met links en rechts te maken. Je hoort ook niet direct het verschil, maar in sommige situaties wel. Bijvoorbeeld bij een compound sub, of als je meerdere speakers tegelijk laat spelen.

Het simpelste is om de 2 drivers (inwendig, dus aan je versterker + externe kabels doe je niks) parallel op elkaar te zetten, maar dit kan alleen als ze 8 ohm zijn, je krijgt dan namelijk 8/2=4ohm totaal wat perfect gaat. Maar als ze allebei 4 ohm zijn krijg je 4/2=2 ohm totaal, wat je versterker niet fijn vindt.

Laten we zeggen dat je ze op elkaar aanlsuit, dan doe je dit vanaf het aansluitpunt (terminal). Je sluit eerst 1tje permanent aan en probeert dan de 2e met eerst + op + en daarna + op -. De variant waar de bas het hardst is kies je.

Nu de beste oplossing, split het mono signaaltje met een standaard blokje/kabeltje, je gebruikt dan de l+r ingang van je versterker. Vervolgens trek je 2 draden naar de sub en sluit de 2 drivers aan via de terminals, je probeert dan de draden in verschillende standen tot dat de bas het hardst is. Dus de polairiteit (-/+) omwissellen.

Dit is een vrij wazig verhaal geworden geloof ik, maar ben ook niet zo'n kei in het uitleggen van dit soort dingen. Hoop dat je er wat mee kan en wat er niet duidelijk is ff opnieuw vragen ;)

edit:
bogaards schreef op 22 May 2003 @ 20:16:Volgens deze site is mijn sub een 6th order isobaric dual-reflex bandpass 8)
Da's dus geregeld, maar nu de praktijk nog: hoe krijg ik dit het best aangesloten :)
Je had toch maar 1 baspoort? In deze faq is de achterste kamer oop bass-relflex.

Compound is trouwens hetzelfde als isobaric (push-pull is wel wat anders)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogaards
  • Niet online
Wat het filter betreft: ik weet niet in hoeverre dit evt. de geluidskwaliteit nog beïnvloed (of niet), daarom vroeg ik het even.

De speakers zijn 6ohm, dus dan zou ik parallel op 6/2 = 3 ohm komen., is dat een probleem?
De versterker die de sub aandrijft (een Sony STR-S1) kan wel 4 en/of 8 ohm aan, over 3 kan ik niks in de gebruiksaanwijzing vinden :)

Wat het parallel aansluiten betreft: het is dus inderdaad een push-pull/ composite/ face-to-face loading (volgens de website systeem. In dit geval is het dus belangrijk dat terwijl de ene speaker een uitgaande beweiging maakt, de andere een ingaande beweging er tegenover zet. Dit lijkt me juist het tegenovergestelde van parallel zetten?

Wat het principe betreft: je hebt gelijk, het is idnerdaad 4th order ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ze natuurlijk parallel zetten waar je bij de ene driver de + op de - aansluit en andersom, zo is de polairiteit van de beide drivers verschillend en krijg je de beschreven beweging.

Verder zou ik gewoon op die 3 ohm gokken, als de versterker het niet trekt springt hij vanzelf in protect. Niet te hard draaien dus als test ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Bandpass met isobaric, simpel. Laatst nog een sub zo in elkaar gezet. Het voordeel van isobaric (de een duwt, terwijl de ander trekt. Beiden gaan dus dezelfde richting in) is dat je maar de helft qua liters in een behuizing nodig hebt, nadeel is dat je rendement met -3dB zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogaards
  • Niet online
nog een ingeving: heeft het bij dit systeem nog nut om dempingsmateriaal erin te stoppen? Dat betekent wel dat ik de andere woofer er even uit moet schroeven, maar ik ben nu toch al lekker bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De gesloten kast kan wel wat demping gebruiken, de gepoorte kist zou ik ongedempt laten. Niet teveel in die gesloten kast proppen, want het beinvloedt het aantal liters dat de woofer 'ziet' . Bij bandpass kan een litertje meer of minder al aardig de grafiek in de war sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-08 23:22

Indoubt

Always be indoubt until sure

In orincipe kan het wel zin hebben om dempingsmateriaal toe te voegen.

Je heb grofweg twee soorten demping; een is bijvoorbeeld tandenschuim (pritex) tegen de wanden aanplakken ter voorkoming van kastresonanties. Dit kun je wel doen en zal niet zo'n groot gevolg hebben voor het afstemmen van je reflexpoort.
En ander is de kast vullen met polyesther watten (bijv sonofil) of schapenwol. Dit geeft echter de kast een ander schijnbaar volume en kan daardoor je afstemming van de basreflexpoort veranderen met als gevolg een minder gelijkmatig frequentie verloop. Als je het doet gebruik dan niet teveel vanwege eerder genoemde reden. Je zou misschien ook nog een stukje van je BR poort afkunnen halen om de br poort opnieuw af te stemmen maar zonder simulatie zou je veel geluk moeten hebben om de juiste lengte te vinden. Daar heb je de TS parameters van de luidsprekers voor nodig en de exacte binnenafmetingen van de kast.

Als je toch al zover gaat kun je misschien beter een subje bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogaards
  • Niet online
met mijn paar linkerhanden was ik niet van plan zelf een sub te bouwen al lijkt het me wel erg leuk om eens te doen).

Ik ben van plan om binnen niet al te lange tijd een actieve sub te kopen, wacht nog even af of ik over een maandje een nieuw huis heb, dan heb ik nl. wat meer ruimte over :)

Tot die tijd wilde ik nog even van deze sub genieten, maar ik ga morgen even zo'n verdeelblokje halen om zo allebei de speakers aan te kunnen sluiten. Ben benieuwd hoe het dan klinkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De een plus/min, de ander precies andersom. Ze moeten beide feitelijk dezelfde richting op bewegen.
Pagina: 1