Mandrake 9.0 en Radeon 9700

Pagina: 1
Acties:

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ik heb een klein probleempje. Ik ben een Linux-newbie maar door al die heisa rond Palladium enzo ben ik wel geïnteresseerd geraakt in 'alternatieven' voor Windows, en ik had gelezen dat dit [Mandrake 9.0] een goeie instapversie was. Nu heb ik wel een probleem. Ik heb Mandrake geïnstalleerd - ik had er eerst Slackware 9.0 opgezet maar die bootte alleen in text mode. Dus dacht ik, misschien ligt het aan OS, maar nee, Mandrake doet net hetzelfde. Ik veronderstel dus dat het aan de graka ligt, want Xfconfig :? (of wat dat ook mag zijn) doet altijd moeilijk wanneer ik de graka moet kiezen. Ik heb wel drivers gevonden op de ATI-site, maar die zijn bedoeld voor Xf86 4.3.0 (of zoiets), en Mandrake 9.0 gebruikt versie 4.2. Ik heb dus twee vraagjes:
1) hoe kan ik dat grafische configuratietool upgraden? |:(
2) hoe zet ik de Linux-driver (vanop cd) op de harde schijf? Ik weet dat je de cd moet mounten, maar wat zijn de commando's in textmode om een bestand te kopiëren naar een bep. bestemming en dan de driver te installeren? |:(

De Mandrake-handleiding is hier erg beknopt over (er valt niks over te vinden hoe je in textmode moet werken met die dingen :( )

Mocht het helpen, hier mijn specs:
Abit KD7-RAID (raid-controller uitgeschakeld in bios)
Athlon Xp 2200+
Promise UltraTX2 100 IDE-Controller
Maxtor DiamondMax 9 80 GB
Seagate Barracuda IV 40 GB (op IDE-controller)
Asus 48/16/48 cd-brander
Toshiba DVD-ROM SD-M1712 (op IDE-controller)
Toshiba DVD-RAM SD-W2002

Alvast bedankt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Werkt X (de grafische interface) echt niet, of probeert ie het niet eens?

Bij slackware start ie standaard niet op met X, bij mandrake wel. Maar in beide gevallen wordt het gevraagd tijdens de installatie.

doe ns startx op je console (dus als je bent ingelogd en je commando's in kunt tikken). Dat zou X moeten starten (duh), en als dat niet werkt krijg je wel een foutmelding te zien waar je misschien wat mee kunt.

Die commandos om te kopieren moet je even zelf uitzoeken, staan linkjes in de faq.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Zal ik es proberen. X Window start niet op, als ik 'm in textmode probeer te configureren (nadat OS geïnstalleerd is en ik pc gereboot heb) dan geeft hij foutmeldingen (de recentste Radeondriver in zijn bestand is de radeon 8500) met berichten als 'verkeerde parameters ingegeven enz. Maar goed, ik zal es in de faq kijken voor de commando's in kwestie. Toch bedankt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Probeer deze driver eens.
http://www.schneider-digi...d/ati/glx1_linux_X4.3.zip

Unpakken in windows en dan rpm installen.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 16:52:
Probeer deze driver eens.
http://www.schneider-digi...d/ati/glx1_linux_X4.3.zip

Unpakken in windows en dan rpm installen.
Linux kan ook .zip's aan hoor :)

#wget ftp://ftp.info-zip.org/pub/infozip/src/unzip550.tar.gz

#tar -xvzf unzip550.tar.gz

#cd unzip550

#ls

#cat README |more

ipv cat kan je ook een text editor gebruiken, weet alleen niet welke ik moest nemen als voorbeeld.. probeer: joe, pico, nano, vim ... bijvoorbeeld :)

[ Voor 39% gewijzigd door DeMoN op 23-05-2003 17:00 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Mandrake kan ook gewoon unzippen, zit er normaal gesproken in:
unzip [file].zip
man unzip
om te weten wat je er nog meer mee kan.

Verder zijn die ATI drivers inderdaad voor XFree4.3 dus met Mdk9.0 zit je er dan mooi naast.

Kan je niet mdk9.1 regelen?
Ik weet dat sommige ATI kaarten met 9.0 behoorlijk lastig waren, een collega van me kreeg z'n 7500 niet aan de praat. Sinds 9.1 gaat het prima...
Voor de 9700 lijkt dat me met 9.1 en die XF4.3 drivers prima te gaan lukken. 9.0 upgraden naar XF4.3 zou ik jou niet aanraden.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

ATI levert toch ook drivers voor XFree 4.2 :?
http://www.schneider-digital.de/html/download_ati.html

daar staat iig een 2.9.12 XFree 4.2 versie tussen. En dat zijn gewoon de ati-drivers ;)

Verwijderd

Klopt, dacht dat het probleem was dat je geen xfree 4.3.0 drivers kon vinden.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Hartstikke bedankt, ik zal proberen versie 9.1 vast te krijgen en dan jullie aanwijzingen op te volgen.

Pagina: 1