Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Draadloos verzenden en ontvangen met parallelle poort.

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fidai
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 14:28
Ik zit er aan te denken om een draadloos bestuurbaar helicoptertje te maken met tussen de 4 en 7 propellers. Niet zo bijzonder zou je denken maar ik wil het geheel met de computer gaan besturen. De computer moet er dus voor kunnen zorgen dat het geheel stil blijft hangen en of naar links/rechts/voor/enz gaat.

Het eerste en misschien wel ingewikkeldste probleem is het overdragen van de gegevens van de sensoren op de helicopter naar de computer en de commando's van de computer naar de helicopter.

Ik heb al wat ervaring met de parallelle poort en het sturen (5V) en ontvangen van signalen direct op de parallelle poort is geen probleem (heb al eens een cd speler gemaakt die 10b/s kon lezen, whoei veel :D). Maar het grote probleem is het draadloos verzenden van de gegevens.

Ik dacht dat het wel mogelijk zou zijn met infrarood signalen, er bestaan al afstandsbedieningen voor de PC die je aansluit op de paralelle poort van de PC. Dan zou je die sensoren redelijk eenvoudig infrarood signalen naar die ontvanger kunnen sturen en die weer omzetten in bruikbare data. Het volgende probleem is alleen weer de signalen naar de helicopter te krijgen. Ik heb geen idee hoe je dat met infrarood zou kunnen doen.

De communicatie moet natuurlijk wel (heeeel) snel zijn. (Niet bandbreedte maar reactie tijd natuurlijk). Anders gaat het helicoptertje hopeloos neerstorten.

Ook het registreren van de bewegingen is moeilijk, de kantelbewegingen zijn iig makkelijker te registeren (en dus door te sturen voor verwerking), maar de draaiing om de as en de hoogte is weer een probleem, misschien weet iemand hier iets op?

Heeft iemand hier misschien een beetje ervaring mee of heeft iemand misschien een beter plan om het helicoptertje te kunnen besturen?

(Schetsje: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=126637)

[ Voor 3% gewijzigd door Fidai op 22-05-2003 16:57 ]

• killswitch
  • Laatst online: 30-08 11:19

killswitch

killswitch+switch= death switc

kijk eens bij conrad klasgenoten hadden daar een ooit eens data trancievertjes vandaan gehaald voor 59 euro per stuk ofzo waren wel voor compoort maar dat moet toch geen probleem zijn B)

• BJD
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

Neem een afstandbediening van zo`n heli en dat schema van circuitsonline met wat relais.

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:09
Infrarood lijkt me niet echt heel erg handig. Ten eerste, als je zender en ontvanger elkaar niet goed zien, heb je kans dat je signalen niet goed worden ontvangen, ten tweede is de maximale afstand vrij klein (op hoeveel afstand wilde je dat ding gaan besturen)? En verder is het best storingsgevoelig denk ik.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-11 09:06
en doe niets met infrarood, die dingen zijn niet voor niets radiografisch

Verwijderd

denk dat je zowiezo de stabilisatie van de chopper op de chopper zelf al moet houden. Corrigeren aan de hand van de input van je sensoren gebeurt sneller op het toestel zelf dan wanneer je eerst moet communiceren met de pc en die weer terug moet naar de chopper.
Als daar iets tussenkomt kan het zijn dat er verkeerde correcties komen, en dat wil je niet.

Verwijderd

IR moet je niet doen. Zoals al gezegd is, wat gebeurt er als je ontvangst om wat voor rede geblokkeerd wordt! Via radiogolven heb je daar lang niet zoveel last van.
Maar hoe wil je eigelijk die pc laten weten dat de helikopter zich niet verplaatst (je wilde een systeem dat de helikopter op z'n plaats blijft hangen). Ik vraag me af of dat wel tedoen is. Mischien een GPS antenne erin bouwen (is wel redelijk wat gewicht waarschijnlijk). Maar zowiezo, ik meen dat die dingen op 10 meter nauwkeurig werken, dus dat is ook niet echt een optie.
Heb je al eens een helikopter gehad? Zo niet, dan zou ik eerst maar eens met een normale helikopter gaan spelen voordat je er zelf een gaat maken.

• killswitch
  • Laatst online: 30-08 11:19

killswitch

killswitch+switch= death switc

kijk hier anders eens
mischien dat je der wat aan hebt

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

Mag jij mij toch eens uitleggen hoe je dat met zoveel rotors wil gaan maken :D
Ten eerste heb je een lege accu na 2 minuten, en ten tweede geloof ik niet dat er veel heli's gemaakt zijn met zoveel rotors, om de simpele reden dat het niet praktisch is, en onmogelijk te besturen is.
Een helicopter maken is niet zomaar iets, je hebt lichte motoren nodig die veel kracht kunnen leveren -> duur. Koop gewoon een pico helitje of iets dergelijks en een normale afstandsbesturing, en leer daar dan mee vliegen. Als je dan nog steeds denkt dat je een computergestuurde heli kunt maken heb ik respect :) Hoeveel sensoren wou je niet al inbouwen voor versnelling, hoogte, enz enz. En dan het programmeerwerk nog...
</kansloos project>

[ Voor 4% gewijzigd door Corn op 23-05-2003 14:53 ]

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 13:40

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Het makkelijkste om data te verzenden, is het ombouwen van een normale afstandsbesturing. Op de geavanceerdere kan je gewoon extra schakelaars zetten, dus dan is digitaal aansluiten op de pc geen probleem.

Data terugsturen is een ander verhaal. Ik heb al eens een bidirectionele IR dataoverdrachtssysteem gemaakt, maar dat waren maar weinig bits per seconde, was foutgevoelig en het bereik was veel te klein voor een heli (meters).

Je zult toch zelf een radiozendertje in elkaar moeten flansen, en daar digitale signalen overheen moeten pompen.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Ik denk dat het handiger is om het stabiliseren ervan in de Heli zelf te doen. Je zou dan mbv de pc een virtuele onbalans in de stabilisatie kunnen brengen. De heli reageerd hier dan zelf op door in de andere richting te gaan hangen om het probleem op te lossen.

Alles is terug te redeneren naar 4

Pagina: 1