Wat nodig voor VPN over wireless?

Pagina: 1
Acties:

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Nou, toch maar een topicje geopend.
Ik ben me aan het oriënteren op een wireless AP + router die ik aan mijn kabelmodem (chello) kan hangen en zodoende met mijn PC draadloos internet op kan. Waarom wireless? Kabels leggen is problematisch en draadloos is ook leuk voor de hobby.

Nu had ik al begrepen dat als je je draadloze verbinding wilt beveiligen je SSID broadcast uit moet zetten, MAC address filtering aan en WEP encryptie ook aan dat je dan al een heel eind komt.

Maar ik kom overal issues tegen over veiligheid en als oplossing wordt dan VPN (Virtual Private Network) geroepen. :)

Nu mijn vraag: Als ik een VPN wil opzetten heb ik dan meer nodig dan alleen mijn kabelverbinding met daaraan zo'n wireless router ding (bijv linksys wrt54g) en mijn pc met ontvanger? Want ik begreep dat daar wel een VPN achtig iets inzat.
Hoe zit het nu echt?

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

Verwijderd

erm ik ken het alleen met een linux/windows-server en daar naartoe "inbellen" waardoor je op die manier een tunnel legt, maar ofdat je AP dat ondersteund....

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 14:04

SED

Verwijderd schreef op 22 mei 2003 @ 19:38:
erm ik ken het alleen met een linux/windows-server en daar naartoe "inbellen" waardoor je op die manier een tunnel legt, maar ofdat je AP dat ondersteund....
Wireless doet hetzelfde als met kabel alleen draadloos ;)

Wat voor dienst je over het wireless deel draait doet dus feitelijk niet terzake. Wel is er wat extra overhead maar je kunt een VPN gewoon opbouwen over een draadloze verbinding.

Wat jij zoekt is een Accespoint met ingebouwde VPN begrijp ik?
kijk bijv eens hier:
http://www.draytek.co.uk/products/vigor2200w.html

Copyright and left by SED...

Verwijderd

dat een vpn dan over je wireless heen gaat snap ik, wireless is alleen de verbinding, daaroverheen leg je weer een VPN. Vandaar ook de vraag ofdat zn AP een VPN server kon zijn...

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 22:21
Koop de laatste C'T in de winkel. Daar staat het een en ander in over VPN & draadloos. Zelfs een eigen Access Point (AP) maken met Linux wordt uitgelegd.

Verwijderd

Eastern schreef op 22 May 2003 @ 20:02:
Koop de laatste C'T in de winkel. Daar staat het een en ander in over VPN & draadloos. Zelfs een eigen Access Point (AP) maken met Linux wordt uitgelegd.
dat zei ik dus, ik weet dat het met linux kan, freeswan ofzo, maar het gaat denk ik om een hardwarematige oplossing...

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-08 13:45
Heel veel Wireless ROUTERS zijn ook VPN End-point, maar als je die via de LAN interface (inbound connectie) daarmee kan connecten? Ik weet het niet, maar ik denk dat dat wel kan ...

Tsja... een WAP kan het niet, aangezien hij volgens mij echt de data uit de lucht op draad zet en meer niet .. Ik vrees dat je anders moet zoeken naar een soort inbeldoos (Cisco inbelservers e.d.)die VPN verbindingen accepteerd... Anders inderdaad, Windows 2000 server of Linux...

Maargoed, blijft de vraag waarom je dit zou willen.. beetje overkill, wat je zelf al zegt de broadcast uitzetten, MAC filtering aanzetten en 128 Bit wep is meer dan voldoende... Als je nu een bedrijf bent dan kan ik het begrijpen, maar voor particulier is dit gewoon meer als voldoende...

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Bij een klant hebben we een WI-FI VPN oplossing voor 40 gebruikers gerealiseerd.

Hiervoor hebben wij het volgende gebruikt :

Checkpoint VPN-1 Server
Checkpoint SecureClient

Draytek 2200WE+
IBM WI-FI Netwerkkaart.

Voordelen van deze draytek zijn :
Aansluiting voor een ethernet WAN verbinding (ADSL-Cable-etc)
ISDN Aansluiting (Voor gebruikers die geen breedband kunnen krijgen)

Draadloos VPN'en en evt. internetten en aansluitingen voor privepc's

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Bazer
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 20:03:
[...]

dat zei ik dus, ik weet dat het met linux kan, freeswan ofzo, maar het gaat denk ik om een hardwarematige oplossing...
Allereerst dank allemaal voor jullie reacties

Ik lees in diverse tests dat verschillende (wireless) routers *iets* met VPN hebben. Ik kan alleen niet uit de specs (op de website van de fabrikant of uit de test zelf) halen of dat in het AP zelf zit.
Soms wordt er wel gesproken over "VPN throughput" :?
Zou ik anders, als ik het goed begrijp, tussen de wireless router en het kabelmodem nog een pctje of zo moeten zetten die die VPN opbouwt?

• Bazer
  • Niet online
SED schreef op 22 mei 2003 @ 19:46:
[...]

Wireless doet hetzelfde als met kabel alleen draadloos ;)

Wat voor dienst je over het wireless deel draait doet dus feitelijk niet terzake. Wel is er wat extra overhead maar je kunt een VPN gewoon opbouwen over een draadloze verbinding.

Wat jij zoekt is een Accespoint met ingebouwde VPN begrijp ik?
kijk bijv eens hier:
http://www.draytek.co.uk/products/vigor2200w.html
Mooie alles-in-een-oplossing !!
Maar als ik de uitleg op die site goed begrijp zet deze een VPN op over het internet gedeelte en niet over het wireless gedeelte.
Ik was eigenlijk meer benieuwd naar VPN over het wireless stuk.
Toch bedankt

/toevoeging/

Waarom ik VPN zou willen?
- Ik begreep, uit diverse berichten op internet, dat het vrij eenvoudig is om "in te breken" op een wireless systeem en dan op mijn kosten de verbinding te gebruiken. Op zich heb ik daar niet zo'n problemen mee maar ik wil dan wel zélf bepalen wie wanneer van mijn verbinding gebruik maakt.
- Verder begreep ik dat als je het echt dicht wilt gooien een VPN over je wireless stuk de meest secure oplossing is :)

/ einde toevoeging/

[ Voor 25% gewijzigd door Bazer op 23-05-2003 10:35 ]

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-08 13:45
Ik betwijfel het of de die VPN server in de router dus ook inbound connecties accepteert. Ikzelf heb een Linksys WRT54G router en deze ondersteund alleen "VPN throughput", m.a.w. iemand op het internet kan dan een VPN connectie opzetten op een PC achter mijn Router. Dus hij geeft het VPN protocol (ipsec & l2tp of pptp) alleen door en doet er verder niets mee.

Tsja, ik zou alleen zeggen dat je je niet te bang moet maken m.b.t. het in breken in je PC. Ja, het klopt wel dat alles mogelijk is om in te breken, maar het daadwerkelijk inbreken wordt een lastige klus en is totaal niet interessant voor de inbreker (dan doet hij het wel in een bedrijf)..

Je geeft ook aan dat je niet graag hebt dat iemand anders mee profiteerd van de lijn. De oplossing is MAC filtering instellen op je router, zet deze dus ook altijd aan!!
Het WEP protocol is een encryptie technologie die natuurlijk anders is dan PPTP of IPSec/L2tp maar toch veilig zodat niemand anders iets aan de pakketjes heeft die verstuurd word.

De SSID broadcast uitzetten, waardoor je Accespoint niet meer gevonden kan worden, voordeel is dan weer dat niemand dan toevallig je accespoint vind en probeert in te breken. Voorkomen is dan beter dan genezen he..

Ik zou zeggen doe niet te moelijk, koop gewoon een goede router / WAP die al deze security instellingen heeft en laat je niet teveel bang maken met hetgeen wat je allemaal leest...

Suc6
Pagina: 1