laptopaccu eruit als je het niet gebruikt, ja of nee?

Pagina: 1
Acties:
  • 283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even een algemeen vraagje tussendoor. Als ik thuis m'n laptop altijd aan de stroom hangt, moet ik dan de accu eruit halen ja ofte nee?

Want als ik eventjes stroom lostrekt en weer insteekt, gaat ie weer laden... Lijkst me niet gezond voor de accu.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• frankvdtillaart
  • Laatst online: 24-05 07:42
Nop, dat merk ik ook bij mijn accu ... wil ik 'm boven 70% kunnen laden, moet ik 'm eerst altijd helemaal leeg maken.

Maar 't is wel handiger zo, pc uit, stroom eraf (en van versterker af, en printer, en ...) en dan weglopen, sluit ie toch nog gewoon af op de accu.

Happy Blessings <3

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ligt aan soort accu & oplader..
Als je kijkt naar een accu in een auto, die laad ook altijd op als je de motor heb draaien.
Specs hierover weet ik niet, maar ik heb een laptop met linux als router, daar zit de accu in, en hangt 24/7 aan de lader. Build-In UPS >:)

Ey!! Macarena \o/

• watzie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 16:26
Ik raad het je wel aan. Ik heb m'n toshiba laptop ongeveer een jaar aan de stroom laten hangen (koetjes grazen, had hem verder niet nodig) met de batterij erin en toen ik hem weer eens wou meenemen was de batterij kaduuk...

• Hanomag
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-08-2023
hij trekt dan ff een paar seconden stroom uit de accu. dus dan begint ie weer te laden. het hangt van het type accu af hoe goed het is.. je hebt soorten waarbij het het beste is om hem helemaal leeg te draaien en je hebt een soort waarbij het geen ruk uit maakt.. (de exacte namen vergeet ik altijd) Ik heb mijn accu er ook altijd in. als je ff heen en weer wil lopen met de laptop gaat hij niet gelijk dood.

en mijn toshiba accu was na een jaar ook zo goed als overleden. en ik heb em niet 24/7 laten draaien.. die accu's houden et niet zolang uit

[ Voor 15% gewijzigd door Hanomag op 22-05-2003 14:38 ]

• Tommel
  • Niet online
Ik haal mijn accu altijd uit mijn Dell'etje als die aan de netspanning hangt. Lijkt me gewoon beter.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Volgens mij heeft een li-ion accu een chip die het laadproces regelt. Mijn laptop ligt eigenlijk altijd aan het lichtnet en de accu zit er al een jaar in. Ik zou het dus niet weten.
Mijn andere apparaten met li-ion accu's en batterijen probeer ik altijd wel zo leeg mogelijk te maken voor het opladen. Niet vanwege het geheugeneffect, maar vanwege de levensduur. Maar voor mijn laptop accu maakt dat niet zoveel uit, ik denk dat ik de laptop in dat hele jaar hooguit een uurtje zonder netstroom heb gebruikt (tijdens de stroomstoring ;)).

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-08 11:07
Is idd beter. Hebben ze bij Dell ook gezegd toen ik support belde omdat na nauwelijks accugebruik in 1 jaar, mn accu al overleden was.
Dit was ook een LI-ION accu.

Ik blijf het raar vinden, maar ja. Nu sluit ik hem 's ochtends gewoon niet op de netspanning. Ach, en als ie weer stuk is bestel ik weer een nieuwe tot mn baas het zat is en zegt dat ik een nieuwe moet bestellen. (3 jaar economische levensduur geloof ik, dus nog 7 maanden w88 :) en dan een sager met breedbeeld, 128MB ATI kaart hehehehe www.sagernotebook.com)
Voor mij geen dell meer denk ik als ik deze in Europa kan krijgen.

[ Voor 64% gewijzigd door basset op 22-05-2003 14:40 ]

Hop,hop,hop!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Sommige laptops doen aan quick-charge als je hem aan hebt staan, dat soort dingen is echt funest voor je accu. Ik haal hem er altijd uit, maar bij mijn portable verwarming (desktop P4 2.0 / 512 MB en radeon M7) was net zo goed de accu na een jaar overleden...

de betaler vervuilt

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

ik heb hem er ook altijd uitliggen als i aan het lichnet hangt. Het is nergens voor nodig om hem te laten zitten en hij slijt dus ook niet omdat er stroom door heen loopt.

Met de bak van mijn werk ben ik niet zo kritisch, daar laat ik altijd de accu in zitten.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Verwijderd

Stel je voor dat de stroom een keer uit zou vallen heb je nog altijd een accu om op terug te vallen. :P

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

basset schreef op 22 May 2003 @ 14:37:
www.sagernotebook.com
Voor mij geen dell meer denk ik als ik deze in Europa kan krijgen.
Afbeeldingslocatie: http://www.sagernotebook.com/media/large_notebook_jpgs/5650.jpg

Dat is gewoon een Clevo met een andere naam. In NL o.a. te verkrijgen als Promedion. In de USA als Alienware.

Afbeeldingslocatie: http://www.alienware.com/Images/case_images/system_area51m.jpg

Alienware.

Afbeeldingslocatie: http://www.de-laptopper.nl/images/5600vooropen_4.jpg

Promedion. :+

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 14:44:
Stel je voor dat de stroom een keer uit zou vallen heb je nog altijd een accu om op terug te vallen. :P
En hoe vaak is dat al gebeurd bij jou? 8) 8)7

de betaler vervuilt

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

GA!S schreef op 22 May 2003 @ 14:48:
[...]

En hoe vaak is dat al gebeurd bij jou? 8) 8)7
Bij mij één keer. Ik heb mijn laptop toen gebruikt om erachter te komen waarom het hele dorp in het donker zat.

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-08 11:07
eej! Meen je dat nou??? Is dat ook de versie met ingebouwde TV kaart????

WOOPPPP!!!! Gauw maar ff kijken dan :)

Hop,hop,hop!

• TUX2K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-08 15:39
haas schreef op 22 May 2003 @ 14:37:
Volgens mij heeft een li-ion accu een chip die het laadproces regelt. Mijn laptop ligt eigenlijk altijd aan het lichtnet en de accu zit er al een jaar in. Ik zou het dus niet weten.
Mijn andere apparaten met li-ion accu's en batterijen probeer ik altijd wel zo leeg mogelijk te maken voor het opladen. Niet vanwege het geheugeneffect, maar vanwege de levensduur. Maar voor mijn laptop accu maakt dat niet zoveel uit, ik denk dat ik de laptop in dat hele jaar hooguit een uurtje zonder netstroom heb gebruikt (tijdens de stroomstoring ;)).
Sorry maar juist de Ni-Cd hebben dat geheugen effect.
Dit zou niet zo moet zijn bij Li-Ion deze kan je ten alle tijd bij laden.

Mocht je accu zo lang mogelijk laten mee gaan trek ze dan zo leeg mogelijk en laat ze ik een keer op.
Dus als je daarna je laper in het stopcontact houd moet dit geen kwaad kunnen.
Maar neem het zekere voor het onzekeren, dus als je ja laper een tijd aan het stopcontact hangt haal dan de accu er uit.
Mocht je accu voor een helle langen tijd niet gebruiken, leg deze vol geladen in de vriezer. Wel goed inpakken en vol laden op deze manier lopen ze niet leeg.

[ Voor 36% gewijzigd door TUX2K op 22-05-2003 14:57 ]

• Ibidem
  • Laatst online: 30-04 16:28
k gebruik nu mijn Notebook ff als Leech bak, de accu is niet al te best, nu ik dit zo lees heb k m er ff uitgetrokken, MAARRRRR...... de accu is helemaal vol en hij is echt koud gewoon, terwijl hij al 72 uur aan t lichnet hangt. Dat zou dus betekenen dat hij niet continu doorlaadt. Het is een Toshiba Tecra 8000 een oud bakkie dus! :)

..::System Specs::..

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

TUX2K schreef op 22 May 2003 @ 14:55:
[...]
Sorry maar juist de Ni-Cd hebben dat geheugen effect.
Ja, daarom doe ik het ook niet om het geheugeneffect.
Ik heb ooit gelezen dat je li-ion batterijen het best zo vol mogelijk kunt houden, dus telkens 'toppen'. Overladen is wel slecht voor een li-ion, maar in de batterij zit dus een chip die het laadproces en de laadstroom regelt. Als hij vol is, gaat hij over op druppelladen.
Maar aan de andere kant heeft elke batterij een beperkte levensduur, meestal uitgedrukt in laadcycli. Nu weet ik niet of elke keer dat je een batterij 'topt' telt als een laadcyclus. In dat geval haal ik liever zo veel mogelijk gebruiksduur uit een laadcyclus door pas weer op te laden als de batterij helemaal leeg is.

• TUX2K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-08 15:39
Oke duidelijk en je hebt gelijk nooit meer laden dan nodig is.

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 09:35
Ik heb mijn Dell Inspiron 8100 nu ook een jaar lang vrijwel altijd aan de stroom hangen, en dit is absoluut NIET aan te raden.

In het begin ging mijn accu een uurtje of 2 mee, maar als ik het nu doe gaat hij maar 45 minuten mee. Het is overigens een Li-ion accu. Ik was ook in de veronderstelling dat er wel een slim laadproces ingebouwd zou zijn, maar niet dus.

Met andere woorden: haal de accu er uit als je hem niet gebruikt.

Mijn Firewizzie

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik trek mijn accu er altijd uit als ik gedurende langere tijd geen gebruik maak van de accu (langer dan 3 dagen ofzo).

Deed ik ook met mijn vorige notebook (met een li-ion accu) en die accu werkt na bijna 2 jaar nog steeds goed.

• kmf
  • Niet online
Het vreemde is, als de laptop mooi afgesloten is EN ik haal de stekker deruit, en weer erin, dan gaat ie TOCH weer opladen. Dat vind ik gewoon heel raar...

En lijkt me gewoon niet gezond.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kmf
  • Niet online
haas schreef op 22 mei 2003 @ 15:09:
[...]

Ja, daarom doe ik het ook niet om het geheugeneffect.
Ik heb ooit gelezen dat je li-ion batterijen het best zo vol mogelijk kunt houden, dus telkens 'toppen'. Overladen is wel slecht voor een li-ion, maar in de batterij zit dus een chip die het laadproces en de laadstroom regelt. Als hij vol is, gaat hij over op druppelladen.
Maar aan de andere kant heeft elke batterij een beperkte levensduur, meestal uitgedrukt in laadcycli. Nu weet ik niet of elke keer dat je een batterij 'topt' telt als een laadcyclus. In dat geval haal ik liever zo veel mogelijk gebruiksduur uit een laadcyclus door pas weer op te laden als de batterij helemaal leeg is.
Juist, en dat bedoel ik dus. Als ie de "korte" druppelladen meetelt als een cycli, dan ben je snel je accu kwijt.

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-08 12:34

Zym0tiC

^_^

ik haal mijn accu ook altijd uit mijn laptop (hp xe4500) als hij aan de netspanning hangt. Zeker omdat ik met mijn laptop nogal vaak 24/7 zit te leechen. Als ik dan weg moet koppel ik mijn laptop los, ram die accu erin en ik ben protable :D

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 06-08 22:33
Okay, ik heb mijn notebook nu ook 1 jaar ( Medion p4 ).

Ik werk altijd aan het stroom, ik heb hooguit 8 x op de accu gewerkt en hem toen leeg getrokken en opnieuw opgeladen.

Een paar weken geleden weer gedaan, en mijn accu is nog zo fris als die uit de doos kwam!
En ik gebruik mijn notebook 7 dagen per week gemiddeld 3 uur per dag.

Wat ik wel merk is dat die door de weken afneemt qua percentage, tot 95% en dan laad die hem weer op naar 100%.
En dan begint het afnemen weer.

Tussentijds laad die nooit ( aan of uit bv. ) dus ik maak mij weinig zorgen.

Ik denk eerder dat je de accu een beetje "fit" moet houden en hem af en toe even zijn werk moet laten doen.
Als een accu 1 jaar niets doet, dan is die kapot, dat lijkt me logish.
Dus af en toe haal ik hem even van het net af, en laad ik hem leeg lopen en weer in 1 ruk vol.

Dat is mijn taktiek, en werkt nu al 1 jaar perfect onder dezelfde omstandigheden waar jullie kwaliteits producten kapot gaan.

American Express vraagbaak

Verwijderd

Stinger_Ventura schreef op 22 May 2003 @ 16:29:
.......
Dat is mijn taktiek, en werkt nu al 1 jaar perfect onder dezelfde omstandigheden waar jullie kwaliteits producten kapot gaan.
met de Asus L3800c volg ik globaal de zelfde taktiek; na een half jaar nog geen enkel verschil waarneembaar.
Pagina: 1